ja dat mag hoor - allereerst de totale hoogte van de schuld is ip niet belangrijk. wat ze doen bij aanvraag schuldsanering is het volgende: 1) je doet de aanvraag 2) er wordt een dossier aangemaakt 3) je krijgt een intake en je moet allemaal gegevens aanleveren van inkomsten schulden enz 4) ze bereken van hieruit een vrij te laten bedrag; dat is het bedrag wat je per maand ter besteden hebt excl. je vaste lasten 5) ze maken een contract en gaan schuldeisers aanschrijven voor minnerlijk traject. als dit lukt gaan vanaf moment tekenen contract 3 jaar in zoniet start de procedure WSNP 6) dan krijg je in geval van wsnp documenten van kredietbank en dien je dit samen met motivatie en gevraagde informatie in te leveren bij de rechtbank 7) binnen 8 weken krijg je oproep voor zitting en moet je op de zitting motiveren waarom je in de wsnp toegelaten zou moeten worden. vagen beantwoorden 8) rechter geeft dan akkoord en dan gaan de 3 jaar in (of bij geen akkoord moet je zelf de rest doen). 9) je krijgt dan een bewindvoerder die samen met je de taken van de kredietbank overneemt en de komende 3 jaar alles regelt met je en je krijgt iig 13 maanden postblokkade wat je overhoud aan leefgeld per maand is afhankelijk van de situatie: - hoeveel personen telt het huishouden - werk of uitkering? - bijzondere uitgaven waar je voor dient te reserveren worden ook wel eens meegerekend (lenzen, gezondheid etc) meestal wordt gesteld dat je per week alleen 50-60 euro overhoud en met 2 personen 75-80 euro. Dit is heel globaal en klopt niet helemaal hoor, maar als je daar van uitgaat zit je redelijk safe in mijn geval ik verdien 1600 per maand toeslagen ongeveer 400 per maand dit alles krijg ik nu in de wsnp op mijn rekening gestort maar ik moet alles boven de 1650 afdragen. dus 1650 is mijn vrij te laten bedrag. dit is berekend op 1250 euro aan vaste lasten de overige 400 per maand is dus voor - boodschappen - pre paid telefoon - kleding - verzorging - vervoer - onvoorziene uitgaven - evt cadeaus bij verjaardagen etc voor mij en mijn zoontje (100 euro per week) LET OP ! kinderbijslag van ruim 190 per kwartaal is voor jezelf als extra (voor kind) in mijn geval is het nu dus best te doen maar je moet wel goed alle uitgaven aangeven hoor. uiteindelijk blijft alles wel je eigen verantwoording. als je fouten maakt, niet alles aangeeft enz trek je zelf uiteindelijk aan het kortste eind doordat je dan minder krijgt. Of je zelf alles mag beheren of niet hangt ook af van je gedrag. ze kunnen ook budgetbeheer eisen namelijk en dan kom je vaak in de situatie dat je een bedrag per week of maand krijgt en zij verder alles overnemen. Als je zelf laat zien de boel weer goed op de rit te hebben en nu wel alles goed doet dan gaan ze sneller akkoord met eigen beheer namelijk. succes ermee mocht je nog vragen hebben ... stel ze maar hoor
nou mijn man en ik hebben huwelijk in gemeenschap in goederen, het huis staat op mijn naam en hij staat garant voor de hypotheek (heeft hij voor getekend) maar ons huis als het verkocht moet worden zal veel minder waard zijn dan wat wij er voor hebben neer gelegd denk dat we een restschuld van 50.000-60.000 euro zullen hebben nu vroeg ik me voor ik stappen ga zetten wat er dan met me gebeurd zeg maar... want ik krijg natuurlijk nooit daar een lening voor, ik werk 3 dagen per week en verdien tussen de 1200-1300 euro per maand
ok huwelijk in gemeenschap van goederen betekent dat je allebei voor het volledige bedrag aansprakelijk wordt gesteld en allebei dan schuldsanering aan moet vragen; samen of apart maar als je uit elkaar wilt zul je eerst moeten scheiden en kun je vervolgens allebei apart sanering aanvragen wel handig om te weten: - voor aanvraag moet je dus samen zijn en samen doen of gescheiden en ieder apart - je moet ergens ingeschreven staan (dus nieuwe huis) - ze kunnen je bij WSNP verplichten om 36 uur te gaan werken (ik werk 32 uur maar moet p.m. 4 sollicitaties schrijven. geen punt als ik niet wordt aangenomen maar de sollicitatieplicht is er wel) om zoveel mogelijk inkomsten te krijgen. - je mag geen luxe artikelen hebben zoals auto enz. geen auto rijden meer dus tenzij dit medisch noodzakelijk is en je bewijs hebt of in geval van auto van de zaak maar dan mag je deze niet prive rijden. hoop dat je hier wat aan hebt
Als ik het goed begrijp is het huis jouw eigendom maar staat hij garant voor de hypotheek? Zodra jullie gaan scheiden, valt dat garant-staan weg neem ik aan? Dus dan heb je niet alleen aanvullende hypotheek nodig voor die restschuld, maar ook voor het oorspronkelijke bedrag toch? En ik weet niet of je een hypotheek verhoging kunt krijgen op basis van een huis dat dat schijnbaar niet waard is. Lastig, ik zou eens goed rond gaan shoppen, hypotheker etc. Succes!
nee dit huis moet verkocht worden geen van beiden kan het alleen opbrengen mijn vraag is als we klaar zijn hebben we beiden per persoon waarschijnlijk schuld van 25-30.000 euro hoe wordt dat geregeld?
wat ik al zei... het werkt niet beiden 25000/30000 maar jullie dragen beiden voor 60.000 zeg maar als de een het niet op kan brengen komen ze bij de ander (bij schuldsanering iig) wat je kan doen is kijken of je een lening kan krijgen. ga dus naar banken / leningverstrekkers kijken. gaan jullie scheiden dan dat het huis verkocht wordt neem ik aan? in dat geval dien je in de scheidingsakte op te laten nemen welk bedrag ieder op zich neemt en dienen jullie daar elk apart dan proberen een lening voor te krijgen. let wel op of je het maandbedrag op kan brengen dit is w.s. nogal hoog in dit geval. en er zijn verschillende leningen (met of zonder aflossing enz) laat je dan dus goed informeren. als een lening zou lukken en je het op kan brengen is dat natuurlijk prettig maar je zou dan ook moeten kijken hoe lang dit duurt dan. looptijd van de lening en of dat idd te doen is. je zit dan iig niet vast aan verdere procedures en postblokkades enz. wat ik zou doen als ik jou was is: - nagaan wat de schuld zou zijn ongeveer - als huis verkocht is weet je het precieze bedrag en kun je het verlies vaststellen en deze in een scheiding meenemen en regelen dat deze schuld verdeeld wordt - voor jouw aandeel kun je dan een lening proberen te regelen of als dit niet lukt of niet reeel is een schuldsaneringaanvraag doen - in dat laatste geval betekent het w.s. dat je dus een aanvraag doet op het hele bedrag aangezien sanering zo werkt. succes ermee en hopen dat de verkoop positief uitvalt