Financial lease

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 18 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muppettje

    muppettje Fanatiek lid

    7 feb 2010
    1.490
    169
    63
    Bedoel je met een gat, het slottermijn wat evt open blijft staan? Het is namelijk maar net als je voor een slottermijn kiest of juist helemaal niks open wilt laten na het laatste termijn. Mijn verzekering dekt het volledige bedrag als ik de auto totall loss rijdt. Wellicht maakt het verschil dat ik de auto nieuw heb gekocht en een looptijd van vier jaar.
    Een marge auto kopen via financial lease is helemaal niet aantrekkelijk.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    dat is denk ik ook het verdien model van de lease maatschappij. Ik heb telkens als er een andere auto kwam vergeleken wat het zou kosten met lease maar kwam nooit voordeliger uit.
     
    Neuzeke, Dubbelgeluk en Liekje81 vinden dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    nee ze berekenend de totale kosten van de looptijd inclusief rente over 72 maanden. Van dat bedrag gaat ze ook uit als je de auto na 12 maanden Total los rijd. Maar die rente die ze tot einde looptijd berekend heeft stopt ook na die 12 maanden als je inlost. Over die 12 maanden heb je al een stukje afbetaald inclusief rente dus hou je bij inlossen geld over ipv dat je toe moet leggen.
     
    muppettje vindt dit leuk.
  4. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #164 Devilschase, 22 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2023

    Een verzekering dekt nooit alle kosten bij een total en bij financial lease is het helaas niet de waarde aftikken en klaar. Je hebt gewoon na schade alle oorspronkelijke leasetermijnen te betalen, doordat jij die auto total rijdt loopt de geldverstrekker geld mis. Bij Amstellease staat her volgende bijvoorbeeld:

    "Bij verlies van het Object, danwel een zodanig beschadiging dat het Object naar het oordeel van de door de assuradeuren benoemde expert niet herstelbaar is, zal de Lease-overeenkomst eindigen. Alsdan zal Cliënt aan Amstel Lease verschuldigd zijn alle resterende leasetermijnen die de Cliënt aan Amstel Lease verschuldigd zou zijn bij normale expiratie van de Lease-overeenkomst, alsook het bedrag van de koopoptie"

    En bij baslease staat dit:
    In geval van diefstal, vermissing of tenietgaan van het Object, welke voortduurt gedurende dertig dagen of meer, dan wel in geval het Object total loss verklaard wordt, is Klant onverminderd gehouden de Geldlening inclusief rente af te lossen en alle verplichtingen uit de Overeenkomst tijdig aan BAS te voldoen.

    Dus sluit jij een contract af voor een auto (waarvan de aanschafwaarde 55k is) , van 1003 euro per maand, 72 maanden lang. Dan is jouw contractbedrag gewoon 72.216 euro incl rente. Het is gewoon een geldlening en die moet je terugbetalen.

    Als jij je auto dan na 12 maanden kapot rijdt, dan is t leuk dat je de aanschafwaarderegeling hebt, maar die gaat wel over de aanschafwaarde van de auto, en dat is 55k. Dan krijg je dus 55k van de verzekering. Dat geld plus wat je al betaald hebt gaat naar de geldverstrekker, maar dan blijft er nog een gat over en dat dien je gewoon te betalen. Anders verdienen de maatschappijen niets.

    Kijk als je een auto leased van 50k met termijnbedrag van 1000 euro per maand en looptijd van 60 maanden dan is je lening 60.000 euro.

    Als je dan na 2 jaar je auto totalloss rijdt en je hebt dus al 24000 euro betaald, dan keert je verzekering nog eens 50k uit aan de geldverstrekker. Dan zit je op 74000, en dan krijg jij 14000 euro terug, en bijvoorbeeld geen 24000, want je moet je oorspronkelijke leasebedrag van 60k incl rente gewoon betalen.

    Maar dat is dus alleen maar afhankelijk van de aanschafwaarde, jouw totale leasebedrag incl rente, het aantal termijnen en wanneer je hem total rijdt.
     
    Ysabella, Juul75 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Butchke

    Butchke Fanatiek lid

    23 nov 2009
    2.821
    1.309
    113
    aan het genieten van het leven
    Limburg
    Feit is dat je afschrijft en je dit niet meenam in jouw berekening.

    Dat de tweedehands automarkt nu overspannen is waardoor de afschrijving minder hard gaat, klopt. Maar er zijn ook jaren geweest dat je makkelijk 2000 euro zou afschrijven per jaar. Een kleine auto is qua restwaarde meestal couranter dan een grote auto. En zo zijn er tig factoren die je allemaal kan meenemen in een overweging om te leasen of kopen.
    Maar iedereen mag die afweging voor zichzelf bepalen.

    Ik vind de toon in dit hele topic zo belerend en stellig naar de mensen die kiezen voor financial of private lease.

    En nee wij leasen niet, maar ik zou het geen gek idee vinden om te private leasen.
     
    Martini en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #166 GossipGirlxoxo, 22 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2023
    Bekijk bijlage 747084
    Dat zal ook per maatschappij verschillen. Ik mag op al onze bussen inlossen, de boete die ik betaal voor vroegtijdig aflossen is 1% van de aanschafwaarde. Even heel hypothetisch. Ik koop een bus van €30.000 en los hem in 36 maanden af. Dat is €10.000 per jaar aflossen plus de rente. Na 12 maanden heb ik nog €20.000 restschuld. Bij Total krijg ik van de verzekering €30.000. De boete is €3.000 dan hou ik €7.000 over en geen schuld om nog te betalen.

    Edit, bijlage clausule 4.6 uit onze financial lease van de bussen
     
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, maar dat laatste ben ik met je eens hoor. Ik was gewoon voor mezelf eens benieuwd hoe het uit zou komen, dus vandaar dat ik eens wilde kijken. Maar ik spaar gewoon nog even door voor een tweedehandsje over een paar jaar.
     
    Butchke en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    ik vind het ook geen gek idee, vooral bij leasen betaal je ook voor een stukje gemak en zekerheid. Altijd een goede, vrij nieuwe, auto tot je beschikking en weten dat je geen extra kosten hoeft te verwachten. En als je weet dat je de lasten kunt dragen vind ik financial lease ook geen gek idee. Als je maar goede verzekering afsluit.
     
    Butchke vindt dit leuk.
  9. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.647
    592
    113
    Je vergeet denk ik ook dat je voor die 285 een nieuwe auto rijdt, en niet eentje van 10 jaar oud.
    Ik denk dat leasen voor veel mensen best een oplossing kan zijn, mijn moeder privare least haar auto bijvoorbeeld. Heeft ze twee jaar terug Total loss gereden, hoppa lease contract beëindigd dan automatisch en ze kon een nieuwe aangaan en kreeg een nieuwe auto (overigens werd het ook erg netjes geregeld dat haar terugreis ed allemaal vergoed werd door die verzekering, ongeluk gebeurde in het buitenland). Dat is echt een stuk gemak bij privare lease.

    Voor ons is het geen optie, wij rijden veel kilometers in een grote auto ivm drie kinderen in zitjes op de achterbank, dat is niet te betalen via lease
     
    Butchke en Liekje81 vinden dit leuk.
  10. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.644
    113
    Dat zou voor ons zeker meespelen in de overweging. Het is een soort extra verzekering, zeg maar.

    Overigens is het verdienmodel van leasemaatschappijen toch iets anders: ze kunnen auto's goedkoop inkopen (bulk). Je ziet dan ook dat opties daar extra duur zijn, omdat ze dan een aparte order moeten plaatsen. En ze kunnen de auto's na 6 jaar weer goed op de markt verkopen: ze weten in het algemeen beter waar ze moeten zijn dan een particulier.

    Nog iets van de ANWB site:
    Conclusie
    Al met al ben je met private lease in vergelijking met het kopen van een nieuwe auto in veel gevallen goedkoper uit, zelfs als je een occasion zou kopen. En ja, een leasemaatschappij verdient hier natuurlijk ook aan, maar zolang je als automobilist goedkoper uit bent, is private lease een heel interessante manier om een gloednieuwe auto rijden zonder je spaargeld stuk te slaan of te lenen.
    (Private lease: goedkoper dan kopen? - ANWB)
     
    Dubbelgeluk en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Maar met een nieuwe eigen auto en een goede all risk verzekering heb je dit ook. Mits die auto natuurlijk niet te oud is.
    Hier een paar jaar geleden mn auto van nog geen 4 jaar oud total loss gereden. Vervoer , vervangend vervoer en alles geregeld en had binnen 2 weken de nieuwwaarde van mn auto op de rekening staan en ook zo een nieuwe halen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.647
    592
    113
    klopt hoor! Ik vond alleen het gemak waarmee het toen ging echt een verschil met mijn ervaring van jaren ervoor toen onze auto total loss zou gaan. Maar dat kan ook aan de verzekering hebben gelegen ☺️
     

Deel Deze Pagina