financieën gescheiden/ alles bij elkaar

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 23 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

hoe doel jullie het?

1. alles op een hoop

2. appart

3. anders (geef even uitleg)

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Wij hebben ook een gezamenlijke en/of rekening, en beide ook onze eigen rekening. We storten iedere maand een bepaald percentage van ons loon op de en/of en daar betalen we alle gezamenlijke dingen van. Vind het prettig geregeld zo. We doen overigens nooit moeilijk over geld. Als 1 van ons beiden krap zit springt de ander bij.

2. Trees

Trees Niet meer actief

Wij verdelen ook het huishouden min of meer naar ratio. Degene die een bepaalde week meer werkt, doet automatisch ook minder in het huishouden. Als we allebei evenveel werken doen we het schoonmaken samen. Verder hebben we ieders ons eigen huishoudding, waar we het beste in zijn. Meestal kookt hij en doet de boodschappen en ik doe meestal de was en het opruimen. Onze verdeling gaat gelukkig helemaal vanzelf en hoeven we daar nooit over te discusseren. Ik hoor bij anderen weleens ander verhalen...

Mochten we ooit een kindje krijgen dan willen we allebei ook een dagje minder werken en allebei zoveel mogelijk de zorg op ons nemen. Ik vind het geweldig dat we beiden hetzelfde idee hebben over gelijke verdeling en maakt me alleen maar verliefder op Treesman :p.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    dat moet je niet zo zien. In ons huwelijk is er wel degelijk sprake van ons/wij, ons huwelijk, ons gezin etc., maar er is zeker ruimte voor "mij" voor ons allebei. Het is beiden, en voor ons is het een uitstekende basis voor ons huwelijk. Anders zou ik knettergek worden, en hij ook. Mijn man zou niet met mij getrouwd zijn en ik niet met hem als we niet een mate van zelfstandigheid zouden hebben.

Zelfstandigheid overigens meet zich niet in hoe de bankrekeningen zijn verdeeld, maar is meer dan dat.

4. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hier ook alles op 1 hoop.
    Wel hebben we ook nog allebei een eigen rekening, maar die worden amper gebruikt.

5. Trees

Trees Niet meer actief

#65 Trees, 23 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2009
    Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Naast ons is er ook meer, namelijk onze eigen vrienden, hobbies, werk etc. Ook ik zou knettergek worden als ik niet een bepaalde mate van zelfstandigheid heb en Treesman idem dito. Ook wij gaan er voor de volle 100% voor en dat is bij ons niet afhankelijk van je eigen rekening hebben. Als dat alleen de basis moet meten van een relatie?! In mijn ogen is de basis gebaseerd op liefde en vertrouwen en daar geen gebrek aan.

6. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Vanaf deze maand komt mij salaris en die van mij man op onze gezamelijke rekening omdat we voorheen elke maand daar geld naar over maakte voor de rekeningen en omdat we dat best lastig vonden doen wij het nu zo, we hebben dus beiden ook een eigen rekening en daar doen we nu dan geld over maken voor ons zelf, dus een beetje omgedraaid :) kijken of dat beter is. zelf zit ik er over te denken om mijn rekening gewoon helemaal op te zeggen maar kijk eerst hoe deze maand verloopt.

7. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Hier gaat alles op 1 hoop. Voor ons werkt dat beter, maar iedereen moet voor zichzelf kijken wat het beste voor hun werkt.

8. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Wij hebben allebei een eigen rekening waar ons loon op wordt gestort.
    Mijn vriend betaald de vaste lasten van het huis. Ik betaal de kinderopvang, boodschappen en alles wat nodig is voor de kleine. De toeslagen worden ook op mijn rekening gestort. De mobiele telefoonrekening en zorgverzekering gaat allebei van onze eigen rekening af.
    Tja het is dus wel gescheiden, maar als ik even krap zit krijg ik zijn pinpas en andersom dus ook. We zijn er gewoon nooit aan toegekomen om een gezamelijke rekening aan te vragen.

9. 4days

4days Niet meer actief

Wij hebben maar 1 inkomen, dus dan zijn er niet veel opties. ;)

10. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Hier 1 hoop.
    Hoef niet te overleggen, maakt niets uit wie wat koopt zolang elke maand de rekeningen netjes betaald zijn.

11. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Wij houden allebei 200 per maand eigen geld over. Hier kopen we zelf kleren van of als 1 van ons eens uit gaat of gebruiken we voor onze hobby. Alle andere dingen:
    * spullen voor Mason
    * boodschappen
    * kinderopvang
    * hypotheek
    etc etc gaat van onze gezamenlijke rekening.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben ieder onze eigen rekening waarop ons salaris wordt gestort. Een flink deel daarvan gaat naar onze gezamelijke rekening voor de vaste lasten. We hebben ieder onze eigen spaarrekening.

Ik vind het heerlijk. Ik kan zo veel geld als ik wil uitgeven aan kleding, sieraden, gezellige lunches met vriendinnen en andere frivoliteiten. ;) Mijn man kan al het geld dat ie maar wil besteden aan CD's, DVD's, boeken. Ik hoef nooit mijn wenkbrauwen te fronsen als ik weer eens vind dat ie belachelijk veel geld uitgeeft aan audioapparatuur. Kortom: wij zullen nooit ruzie krijgen oven elkaars bestedingspatroon.

13. missyb

missyb Niet meer actief

Wij hebben 2 apparte rekeningen.

Van mijn vriend zijn salaris worden alle vaste lasten betaald en de boodschappen dan houd hij zelf nog een klein bedrag over.
    Ik werk voor de extra's bijv uiteten kado's stappen kleding en leuke dingen voor de kids etc en betaal mijn eigen telefoonrekening.
    De extra's waar ik voor werk en het bedrag dat bij mijn vriend overblijft is voor ons beide
    grote uitgaven bespreken we maar kleine mogen we zelf weten, nu heb ik de mazzel dat mijn vriend niet heel vaak spulletjes koopt dus dan heb ik wat meer haha

14. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    beide een eigen lopende rekening en eigen spaarrekening(en).
    Daarnaast gezamelijke betaalrekening en 2 gezamelijke spaarrekeningen (1 voor 'kort' sparen en 1 als reservepot, beide erg leeg momenteel ;) )

Op de gezamelijke rekening gaat maandelijks van ons beide een groot deel vh salaris.
    Wat we overhouden mogen we zelf besteden, zonder overleg. Momenteel vaak om gaatjes te dichten na een jaar vol (extra) uitgaven.

Over grote uitgaven vind ik het niet meer dan normaal dat je overlegt, overigens. Wel ben ik degene die de gezamlijke bankzaken regelt zodat we niet langs elkaar heen werken.

15. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier ook zo! Met het geld wat overblijft kunnen we doen wat we zelf willen, vind ik persoonlijk wel fijn. Dan kan VL ook niet gaan zeuren als ik me gigantisch laat gaan bij 't shoppen ;).

16. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

21 feb 2006
    1.439
    1
    0
    Delft
    Wij houden beiden 300 Euro per maand "voor onszelf". Hier betaal ik o.a. mijn studielening mee af en kleding, telefoonrekening, sportschool en andere privé-uitgaven.

Ik hoef niet te verantwoorden waarom ik weer nieuwe kleding nodig heb en hij niet waarom hij zijn 500e dvd koopt, heeeerlijk.

Ik kom wel steeds geld tekort voor mezelf :(

17. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Ja hier ook alles samen, bij elkaar dus..
    Ook sparen we gezamelijk, maar ook van ons "eigen" loon sparen we beide een deel voor ons zelf..

18. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Wij hebben beiden nog wel een eigen lopende en een eigen spaarrekening. En dan nog een gezamenlijke lopende rekening.
    Waarom weet ik eigenlijk niet, want alles is voor ons samen.
    Wij doen niet aan 'eigen' geld.
    Voor dingen die we graag willen hebben, overleggen we. Of beter gezegd, mijn man vraagt mij of er nog geld voor dit of dat is, aangezien hij degene is met een gat in zijn hand. ;)
    Ik ben de verstandige van ons tweeën, en 'beheer' dan ook de financiën.

19. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

wij hebben beiden een eigen bankrekening waar ons salaris opgestort wordt..

daarnaast heeft mijn vriend nog een 2e rekening aan zijn 1e rekening gekoppeld... + daarnaast nog een spaarrekening..

wij betalen alleen appart onze vaste lasten van onze eigen rekening.. zorgverzekering, en gsm... (neckermann haha)

maar daarnaast..van t geld dat overblijft op beiden onze rekening storten wij het bedrag van onze vaste lasten, huur, verzekeringen, auto.. GWL enz..

en dan t geld wat er overblijft is voor boodschappen,. benzine, shag.. sparen,,.. en andere uitgaven..

wij krijgen wel appart ons geld.. maar wij hebben niet iedereen een deel wat wij moeten betalen..
    we tellen onze lonen gewoon op.. en daar betalen we alles van.. en doen we ook alles van..

dat is toch t gemakkelijkst?... hij werkt.. ik heb een uitkering en zorg voor ons dochtertje.. dus waarom zou je je het geld allemaal moeten delen?? je bent SAMEN.. en daar hoort geld ook bij dan..

dus niets appart.. maar gewoon alles samen delen hier...

20. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.032
    1.853
    113
    Provincie Groningen
    Toen we net samenwoonden hadden we alles apart.
    Maar sinds we getrouwd zijn gaat alles op 1 hoop.
    En nu ik niet meer werk, doen we alles van mijn man zijn loon.

Deel Deze Pagina