Paniekaanvallen hoe accepteer je die?

Discussie in 'De lounge' gestart door Roos001, 15 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos001

Roos001 Lid

10 apr 2018
    76
    4
    8
    Vrouw
    Lastig dillema..

misschien ervaringen?

Ik weet hoe een paniekaanval werkt. Dat het niks ergs is. Ik zet er alternatieve gedachten bij.als de aanval is verdwenen kan ik dit goed bedenken.

Maar tijdens?? Ik kan tijdens een paniekaanval niet zo denken.ik moet de angst accepteren het omarmen maar hoe accepteer je dat vreselijke gevoel? Met alle ramp gedachten van dien.

Ik heb therapie voor mijn angsten maar ik krijg er paniekaanvallen (weer) voor terug. Ik word er wat moedeloos van.

Graag hoor ik ervaringen

Manque vindt dit leuk.
  2. yoghurt

yoghurt Bekend lid

31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Laat ze er maar gewoon zijn. Bij mij hielp het echt om te denken laat t allemaal maar komen. Kom dan paniekaanval, kom maar op....
    Makkelijker gezegd dan gedaan maar door de paniekaanvallen noujuist uit te lokken werd t echt minder heftig.
    Laat t maar komen..

3. Roos001

Roos001 Lid

10 apr 2018
    76
    4
    8
    Vrouw
    Dat heb ik vanmiddag ook gedaan. En het was minder heftig. Maar weet niet zeker of het een paniekaanval was

Ze komen ook zo onverwacht soms

4. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ik had vroeger uren en uren paniekaanvallen. Durfde 's nachts niet meer in het donker te slapen, ook niet met het licht aan. Jaren later leerde ik mijn man kennen, ik had elke dag paniek aanvallen. Je zag niks aan mij en dat is jaren lang mijn valkuil geweest. Het heeft een x aantal jaar geduurd voordat mijn man genoeg vertrouwde om tijdens een paniek aanval te vertellen dat ik er 1 had. Wonderbaarlijk genoeg was dat het geen wat ik al die jaren nodig had, iemand waarbij ik het durfde uit te spreken. Mijn aller grootste tip is dan ook, leer iemand te vertrouwen die je altijd mag bellen. Ik belde of appte mijn man ook al werkte hij. Sindsdien kunnen we er samen ook gewoon om lachen, dat helpt te relativeren. Sinds de zwangerschap en de geboorte van mijn zoon heb ik er sporadisch nog 1. Toevallig nu. :| Maar ik kan er nu mee dealen omdat ik mij voor genomen heb dat mijn zoon belangrijker is dan de angst. Mijn zoon heeft dus mijn leven op deze manier ook positief veranderd. Heel raar aangezien de angst 14 jaar groter is geweest dan wat dan ook. :oops:

5. Roos001

Roos001 Lid

10 apr 2018
    76
    4
    8
    Vrouw
    Goh wat knap van je! Ik raak dan zo in paniek dat mijn man het wel merkt. Ik doe mijn verhaal wel vaak en heb therapie daar ligt het ook niet aan ;).ik baal dat het weer terugkomt maar ik ben er natuurlijk ook mee bezig

6. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Als mensen mij goed kennen, zien ze hele kleine trekjes. Ik zet mijn nagels bijvoorbeeld in mijn vingers om te voelen dat ik nog iets voel, ik ga veel lopen voor afleiding maar van binnen ga ik helemaal dood, lijkt het. Ik denk niet dat het knap van mij is, ik had graag gehad dat mensen het zouden opmerken omdat ik mij er altijd zo alleen mee voel. :oops:

Ik denk, dat je moet leren accepteren dat dit nou eenmaal bij jou hoort. Ondanks de paniek aanvallen maakt het je als persoon ook op een positieve manier tot wie je bent. Ga opzoek naar wat jou rustig maakt, geuren schijnen ook kalmerend te werken, dat is mij toen in therapie vertelt. Print eens gedachtenschema's uit op internet of vraag er eens naar aan je therapeut. Helpt heel erg goed als je een paniekaanval hebt. :thumup:

Angel1980 en Treez vinden dit leuk.
  7. Treez

Treez Niet meer actief

Heb je ook therapie voor je paniekaanvallen? Er zijn namelijk oefeningen om de lichamelijke sensaties van een paniekaanval uit te lokken. Dit kan helpen bij het wennen aan paniekaanvallen. Het heet interoceptieve exposure.

Wat ik persoonlijk zelf een hele fijne therapievorm vind is ACT (acceptance commitment therapy). Een belangrijk doel van deze therapie is nare gevoelens leren accepteren ipv ertegen vechten en/ of ze willen veranderen. Het is een hele positieve vorm van behandeling (onderdeel van de positieve psychologie) met een heleboel praktische en soms gekke maar leuke oefeningen. Ik heb hier zelf heel veel van geleerd. Ik heb hierdoor beter kunnen accepteren dat ik een nogal sombere kant heb en dat dit eenmaal bij me hoort. Ik laat mij er nu echter minder door uit het veld slaan in vergelijking met vroeger.

Een andere optie is nog mindfulness. Hiermee leer je ook dat nare gevoelens er mogen zijn zonder dat je er direct iets mee moeten doen. Het beoefenen van mindfulness kan je helpen om de paniek te leren verdragen. Overigens is mindfulness ook een onderdeel van ACT.

Muck en Angel1980 vinden dit leuk.
  8. Roos001

Roos001 Lid

10 apr 2018
    76
    4
    8
    Vrouw
    Ik kan me dan echt niet rustig houden ik ga huilen en bang worden voor het gevoel ook wil ik het liefst een ambulance bellen of naar de dokter. Mijn gedachten werken niet mee op dat moment en mijn veiligheid is bam weg!

Gedachtes schema's heb ik al

9. Roos001

Roos001 Lid

10 apr 2018
    76
    4
    8
    Vrouw
    Hier zal ik eens naar vragen bedankt. Ik ben niet zo zeer bang voor de lichamelijke reacties die zijn bij mij ook weer anders.in vorige therapie heb ik dat wel eens gedaan. Het zijn de angstaanjagende gedachten

10. Treez

Treez Niet meer actief

Ik denk dat dan ACT of mindfulness beter past. Deze zijn meer gericht op het accepteren van gedachtes en ACT vooral op het minder serieus nemen van gedachtes. Daarin leer je dat een gedachte maar een gedachte is (een gedachte is niks meer dan een elektrisch signaaltje in je brein en wat we veels te belangrijk maken). En dat die gedachte er gewoon mag zijn zonder dat dit je gevoel beïnvloedt. Er zijn ook wel leuke boeken te koop met oefeningen die jezelf thuis kan toepassen. Ik zal eens naar titels zoeken als je wilt?

11. Roos001

Roos001 Lid

10 apr 2018
    76
    4
    8
    Vrouw
    Graag! Stomme is je lichaam vlucht maar het helder denken dat dit niet hoeft werkt op dat moment niet

12. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.238
    1.892
    113
    Vrouw
    Als ik een paniekaanval heb is't eerste waar ik aan denk: Ademhaling...
    4 sec in, 4 sec uit (met je buik!) en 4 sec vasthouden en dan weer 4 sec in, enz, enz. Dit is bij mij het enige wat werkt. Je gedachten proberen om te buigen is onbegonnen werk maar op je ademhaling letten kan wel.
    Je zuurstofgehalte verbeterd en je hartslag daalt, wat weer voor allemaal processen zorgt die ontspannen werken.
    M'n zwager heeft er z'n werk van gemaakt en helpt me hierin. Ook (vooral!) in het dagelijks leven, wanneer je geen angsten hebt. Ik moet zeggen dat ik, sinds ik er mee bezig ben me vaker rustig voel. Mn ademhaling is beter waardoor paniekaanvallen minder zijn.

Google ook eens op hartcoherentie... staat ook nuttige info bij.

13. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.189
    1.396
    113
    Ik heb ook therapie gehad en geleerd om ze niet weg te duwen, maar te laten komen. Ik moet naar buiten, weer of geen weer, eerder kan ik niet goed ademhalen. En buiten probeer ik er over na te denken: waarom heb ik deze aanval, wat was de trigger? Vaak zakt het dan snel af.
    Ik denk dat iedereen zijn eigen manier moet vinden om er mee om te gaan. Als de therapie niet helpt zou ik verder kijken.

14. Roos001

Roos001 Lid

10 apr 2018
    76
    4
    8
    Vrouw
    Het stomme is dat ik therapie voor iets anders had. Maar dit nu er doorheen komt.

Heb het 2x eerder meegemaakt. Eerste keer kwam ik er vanaf met medicijnen en therapie 2de keer door de zwangerschap en therapie. Nu ben ik dus bang dat ik er nooit meer vanaf komt medicijnen kom ik niet doorheen helaas

15. Roos001

Roos001 Lid

10 apr 2018
    76
    4
    8
    Vrouw
    Inmiddels doe ik aan mindfulness. En psychomotorische therapie.

Maar ik vraag me nog steeds af wanneer weet je nu wanneer het een paniekaanval is of iets "ergs"

16. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Definieer 'iets ergs'.

Angel1980 vindt dit leuk.
  17. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Wat mij de laatste tijd hielp is telkens herhalen: ‘Dit is maar een gedachte!’
    Ik had echt hele nare en angstige gedachten en het lukt mij ook echt niet altijd om ze onder controle te krijgen. Maar bedenken dat het maar gewoon een gedachte is die weer voorbij gaat, hielp me wel iets om de gedachte niet groter te laten worden zeg maar..

18. Roos001

Roos001 Lid

10 apr 2018
    76
    4
    8
    Vrouw
    Angst voor de dood

19. Roos001

Roos001 Lid

10 apr 2018
    76
    4
    8
    Vrouw
    Dit helpt mij ook wel. Maar die vraag van stel dat het iets ergs is wat dan? Wanneer weet je dat? Dat is het lastigs

20. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dat weet je nooit natuurlijk. Voor een hartaanval en beroerte kunnen je testjes doen. Misschien helpt dat?

Deel Deze Pagina