Financieel flink inleveren maar dan wel altijd iemand thuis.

Discussie in 'De lounge' gestart door Ukkie1, 23 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik geloof dat je er al uit bent....

2. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Kijk wel even naar de voorwaarden mbt het ouderschapsverlof. Op mijn werk moest je nadat je het verlof had gebruikt nog minimaal een jaar in dienst blijven anders moest je terugbetalen (je kreeg 40% betaald bij ons).

Ukkie1 vindt dit leuk.
  3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.824
    2.249
    113
    Wel wat ik wil maar ben toch angstig dat t te krap is, we iets vergeten, t tegenvalt,...:rolleyes:

Fairy Tale vindt dit leuk.
  4. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Kijk even of je nu inkomensafhankelijke combinatiekorting krijgt. En of dat straks ook nog zo is of niet. Dat kan ook echt een flink bedrag minder betekenen.

Ukkie1 vindt dit leuk.
  5. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Misschien wat kortere dagen ipv hele dag missen? Of om de week? Of bv 1 van de 2 die een dag minder werkt? Een middenweg is vaak ook goed te doen :)

6. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik zou voor een middenweg gaan. Allebei 3 of kijken of je deels thuis kunt werken oid. Ik werk 2 hele en 2 halve dagen mijn man 4 dit betekend dat we maar 1 dag opvang nodig hebben. Ik vind het heerlijk

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.653
    5.694
    113
    Ik zou het alleen doen als het niet te krap word. Als ik bijv maar 100 euro over hou per maand zou ik het niet prettig vinden .

2 dagen bso lijkt mij reuze m meevallen voor kinderen. Vaak vinden ze het nog l leuk ook.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.063
    113
    Als je nog gewoon kunt leven en fatsoenlijk rond kunt komen zou ik het wel doen.

Ik vind een zoontje die het moeilijk krijgt wel een goede reden om de zaken aan te passen. Mijn jongste kon ook niet tegen en school en 3 dagen bso. Wij hebben onze uren zo aan kunnen passen dat we alleen 1 middag na school nog opvang nodig hebben en dat is prima te doen. Zou dat niet lukken, ging mijn kind absoluut voor indien financieel haalbaar.

Oona, Ukkie1, kleinepien en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Weet je het zeker dat je zoontje het lastig krijgt? Want ons zoontje is ook heel gevoelig en ik dacht het ook. En wat blijkt? Niks aan de hand en hij red het makkelijk. Niet overdreven moe etc. Heeft mij zo verbaasd! Ik bedoel maar te zeggen als het vooral daarom is zou ik het eerst even aankijken want je weet het echt niet.

Als je het zelf ook graag wilt moet je het uiteraard zeker doen. Het zijn zulke persoonlijke keuzes zulke dingen! Ik denk niet dat er een goed of fout is.

10. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    #30 Valerie, 23 sep 2018
    Laatst bewerkt: 23 sep 2018
    Nog even iets ter overweging. Je schrijft dat je er ook tegenop ziet dat jullie zoontje tussen de middag moet overblijven op school. Maar vergis je niet, het is juist een heel gehaast en gestress om hem tussen de middag op te halen, snel te eten en snel weer naar school te brengen. Ik heb het jarenlang gedaan en het was echt niet leuk. Nu blijven de kinderen over op school en dat brengt zoveel meer rust. En lukt het ophalen en weer naar school brengen wel in combinatie met het middagslaapje van de jongste? Ik vond het maar een heel gepuzzel en eigenlijk sliep mijn zoontje daardoor steeds net te kort op de dagen dat mijn dochter thuis kwam lunchen.

Juist omdat jouw zoontje zo gevoelig is, zou ik hem op school laten om te lunchen. Verandering van omgeving (2x in een uur tijd) is voor een gevoelig kindje ook niet fijn. Dan zit hij net lekker thuis aan de lunchtafel, dan moeten jullie je alweer gaan haasten om naar school te gaan (en moet hij weer afscheid nemen van jou). Het is rustiger voor hem (en minder gestress voor jou) om hem gewoon op school te laten lunchen.

In combinatie daarmee, zou ik echt gaan kijken of je zou kunnen kiezen voor kortere werkdagen (of je uren verspreiden over meerdere dagen), zodat jullie hem iedere dag van school kunnen halen en hij niet naar de bso hoeft te gaan. Een soort compromis dus, dan hoef je niet zoveel in te leveren als je nu schetst. Voor het kdv van de jongste valt vast ook wel wat te regelen. Je schreef dat je dan toch voor een hele dag opvang moet betalen, maar vraag eens wat de mogelijkheden zijn (of lees de voorwaarden nog eens na). Kdv's bieden vaak verschillende contracten aan, ook voor halve dagen of alleen opvang onder schooltijd (zeker als het kdv is aangesloten bij een school). Of kies anders voor een gastouder. Die zijn flexibeler in het aantal af te nemen uren.

Succes met jullie keuze!

Edit: ik lees net dat de kinderen al naar een gastouder gaan. Daar had ik blijkbaar overheen gelezen. Maar dan ben je toch niet verplicht om tot 18 uur te betalen als jullie de jongste bijv. al om 15 uur komen ophalen?

Elsss en Posh vinden dit leuk.
  11. Tal1987

Tal1987 Actief lid

18 jul 2012
    117
    41
    28
    NULL
    NULL
    #31 Tal1987, 23 sep 2018
    Laatst bewerkt: 23 sep 2018
    Heb niet alles gelezen, maar denk je ook aan de impact op je pensioen later? Want daar ga je nu dan ook niet voor kunnen sparen. Of wat als je ziek wordt en het beetje dat je werkt ook niet meer kunt doen, dan heb je geen enkele buffer.

Mijn man werkt voltijds, gaat binnenkort wel 1 dag ouderschapsverlof per week nemen zodat hij de impact op loon niet echt voelt + hier in belgïe is ouderschapsverlof ook gelijkgesteld aan gewerkte dagen dus ook op pensioen geen impact. Op die dag (waarschijnlijk maandag of vrijdag) kan hij kindjes dan naar school brengen en halen en helpen met huiswerk.
    Ik ben zelfstandige en ik plan mezelf elke woensdag vrij (korte schooldag en ik kan dan huiswerk met hen doen), op alle belangrijke momenten op school ben ik er (zowel studiedagen, maar ook wanneer ze een optreden hebben op school, of sinterklaasfeest, ...) en ik ben alle vakanties thuis (herfst, kerst, krokus, paas, en 2 maanden zomervakantie). Maar verder werk ik wel meer als voltijds (werk soms ‘s avonds ook wanneer kindjes in bed liggen). Ik spaar als zelfstandige ook via meerdere dingen voor mijn pensioen later. Ook heb ik een goede verzekering wanneer het mis zou gaan en ik werkonbekwaam zou worden (de eerste maand als zelfstandige krijg je niks, maar nadien ben ik verzekerd dat ik 2000 euro per maand gestort krijg).

Hier hebben we best een luxe levenstijl, maar proberen we toch ook echt tijd voor het gezin te maken.

Mijn man verdient per maand een 2500 euro netto (bouwsector), ik een 3000 euro of meer (afhankelijk of het een goede maand was of niet) (behalve de vakanties, dan ik 0). Maar daar moet nog 1500 euro van de lening van het huis af, de verzekeringen, kleren kinderen, boodschappen, autoleasing, ...
    Per maand houden we een 1500/2000 euro over denk ik (mijn lage inkomsten in de vakantieperiodes meegerekend) en dat gaat integraal naar spaarrekeningen voor later (die van de kinderen, of onze eigen (zal dienen voor studies van kinderen, of in de toekomst voor het aankopen van een bijkomend stuk grond).

Verder hebben we een huis die op 2 bouwgronden staat..1 bouwgrond (is nu tuin) gaat naar de kinderen later, hopelijk kunnen we tegen dan de aanpalende bouwgrond ook nog bijkopen, zodat ze elk een bouwgrond hebben waar ze mee kunnen doen wat ze willen (huis op bouwen, verkopen en zelf ergens anders iets kopen, ...).

Hier zoeken we dus een balans tussen quality-time en denken aan later. En hier werkt dat wel goed. Als voor jullie die balans goed zit met minder te gaan werken, dan zeg ik: doen! Zo niet, dan misschien kijken of er andere haalbare opties zijn.

12. joepy

joepy Fanatiek lid

12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik zeg ook doen als je vaker thuis ben kan je ook beter koopjes jagen bijvoorbeeld maandag naar de jumbo woensdag lidl etc :)

Ukkie1 vindt dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Dat verschilt per kind en huishouden natuurlijk. Wij wonen 10 minuten lopen van school vandaan. 20 minuten dus heen en weer. De pauze is 70 minuten. Dus 50 minuten over.
    Op school staan mijn kinderen continue "aan" dat zorgt voor heel veel prikkels en naar huis lopen en daar rustig eten zorgt dat ze even rust in hun hoofd hebben.
    Ze vinden het overblijven met vriendjes wel superleuk dus dat mag ma en di. De rest van de week wordt er thuis gegeten

DastyQueen vindt dit leuk.
  14. Treez

Treez Niet meer actief

Wij hebben ervaring met een soortgelijke constructie. Wij werken beiden wel iets meer. Ik werk op dit moment 24 uur (twee dagen van 7, een dag van 8 en een dag werk ik 2 uren thuis). Mijn man werkt nu 3,5 dag, waarvan 1.5 thuis. Bij ons is er ook altijd iemand thuis en het bespaart veel gestress in de ochtend en avond. Wij vinden het heerlijk! Ook mijn man is erg blij dat hij zoveel tijd met zijn kinderen kan doorbrengen. Met name de rust die het met zich meebrengt vind ik erg prettig. Geen gedoe meer in de vakanties en bij ziekte. Wij hebben ook geen familie in de buurt. Enige nadeel is dat mijn man regelmatig een week in het buitenland zit en dan loop ik wel enorm tegen de oppasmoeilijkheden op.

Overigens gaan de kinderen een middag per week wel 2 uur naar de bso. Ze vinden dat superleuk en willen dit zelf graag.

Onze ervaring is dus erg positief. Financieel had het voor ons weinig nadelen en dat maakte de beslissing ook eenvoudiger. Succes met je besluit!

DastyQueen vindt dit leuk.
  15. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.575
    113
    Misschien een idee om een maand met een budget te leven van je ingeschatte inkomen te leven.

Met name boodschappen geld.

Dan wordt misschien inzichtelijk wat je echt in de supermarkt moet laten staan.

Ukkie1 en DastyQueen vinden dit leuk.
  16. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Wij wonen ook 10 minuten lopen van school vandaan en ik haast werkelijk nooit. Zorg dat de tafel gedekt is als ik zoon ophaal, en ruim alles op als hij weer op school is. Hier gaan een 9 van de 10 x tussen de middag vriedjes en of vriendinnetjes mee voor een broodje en na het eten is er altijd nog tijd over om te spelen.
    Op zoon zijn school willen ze volgend jaar en continu rooster in gaan voeren en ik zal dat broodje samen tussen de middag dan echt gaan missen.

Las ergens dat iemand het onhandig vond met een middagslaapje van een jonger kind, toen mijn dochter nog sliep liet ik haar vaak in de kinderwagen slapen zodat ze niet wakker hoefde te worden als ik zoon moest halen/wegbrengen.

17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.102
    12.082
    113
    Hoe lang duurt de pauze tijdens de lunch op school? Bij ons 60 minuten, 12:00 uur ophalen, vanaf 12:45 uur weer in de klas, 13:00 uur begint de les weer. Het duurt 10 minuten van klaslokaal naar huis, ik heb gekozen voor overblijven. 1x afscheid per dag is al intensief genoeg. Als dat goed gaat wil ik wel 1x per week overblijfmoeder worden.
    Uit school willen 2x per week opa en oma ophalen en oppassen en de rest doen wij zelf. Welzijn en zorg voor de kinderen staat op 1, maar als alles dusdanig geregeld kan worden dat het geen negatieve invloed heeft, dan is wat extra geld voor extra luxe ook heel wat waard, naast pensioen, ontwikkeling etc.

18. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Onze dochter ging 2 dagen naar de bso.
    Dat is best heftig voor een 4 jarige.
    In het begin ook wel de dag na de bso thuisgehouden. Zelfs bso een maandje of 2 stopgezet.

Maar een 4-jarige mag best wel een dagje thuis zijn.

Qua finanacieel, hou nu je extra geld opzij.
    Kijk of je makkelijk uitkomt.
    Mijn ervaring is wel als je meer thuis bent, je meer uitgeeft. Je gaat makkelijker weg.
    En je verwarming staat dan wel alle dagen aan.

Ukkie1 en DastyQueen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina