Financieel slecht hebben kan enkel door eigen keuzes?

Discussie in 'De lounge' gestart door mroos, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Within

Within Niet meer actief

En het ligt ook helemaal aan je situatie.

Ik ken mensen die een uitkering hebben, huurhuis met enorm huursubsidie, en financiele bijdrage van 2 kinderen + vriend + suikeroom en het nog niet rondkrijgen.

En ik ken een gezin wat dezelfde uitkering heeft, 2 kleine kindjes en het goed heeft voor NL maatstaven.

2. Gooischemama

Gooischemama Fanatiek lid

4 aug 2010
    1.642
    1
    0
    Hilversum
    Ze weten dat ik elke keer word afgewezen op het feit dat ik alleen maar me kappersverleden heb en niks in de administratie
    Ze weten ook dondersgoed dat een werkervaringstage kan bijdragen in een vaste baan met me eigen centjes

Ze willen me geen stage geven omdat er heel veel te gebeuren staat in me leven kwa operatie's en alles maar ze weten ook dat die operatie's nog wel een jaar tot 2 jaar kan duren en ik wil graag een 2de kindje
    en dat alles bij elkaar genomen vinden ze het te onstabiel om nu een baan te nemen wat ikzelf achterlijk vindt want hoeveel alleenstaande moeders heb je met 2 kids en soms meer die ook een baan hebben???

3. Within

Within Niet meer actief

Vanachter je bureau, met weinig ervaring in alle branches, ver van de huidige maatschappij en met je vast contract met dito salaris is dit ook moeilijk te beoordelen.

4. Gooischemama

Gooischemama Fanatiek lid

4 aug 2010
    1.642
    1
    0
    Hilversum
    Wel nee joh:D
    gewoon een goede werkervaringsplek aanbieden
    dan doe ik me ding wel en er voor zorgen dat je uiteindelijk niet meer gemist kan worden:D:D:D:D

5. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Ja of zoals ik er 1 ken die heeft het ook altijd zoooooooo druk met van alles,maar solliciteren ho maar.

6. adi

adi Niet meer actief

Dit komt deels omdat de Staat een paar jaar terug een hele slimme 'bezuinigings'slag heeft ingevoerd. Er bleek schijnbaar te duur om de rechtmatigheid van al die uitkeringen verplicht te laten controleren.

DUS, heeft de overheid die verplichting afgeschaft. Gemeentes moeten tegenwoordig zelf bepalen HOE zij de rechtmatigheid van de uitkering controleren. De ene gemeente voert daadwerkelijk wat uit, ander gemeente vraagt alleen maandelijkse ROF-jes van mensen (hierop moet de uitkeringsgerechtigde zelf aangeven of hij andere inkomsten/ eigendommen enz heeft).
    Gemeente bepaalt vervolgens aan da hand van eigen budget of ze geld hebben voor echte controles. Dit is weer afhankelijk van het bedrag dat uit de gemeentebudget naar de uitkeringen gaat.

7. shadowstep

shadowstep Bekend lid

6 jul 2011
    671
    0
    0
    Ik ben sinds een aantal maanden werkloos. Iets meer dan een half jaar. Ik heb nooit problemen gehad met het vinden van een baan...... in goede tijden.

Werkloos geraakt, reorganisatie. Naar het UWV. Ik had immers nog geen andere baan. Bij het UWV alles aangegeven, aangekaart etc. etc. Ze wilden in eerste instantie dat ik solliciteerde naar banen op mijn niveau (ik heb hbo werk/denkniveau). Ik heb toch ook elders gekeken. Werk is immers werk met wel wat uitzonderingen daarop, dat geef ik eerlijk toe. Dat mag ook wel als je vanaf je 14e tot je 37ste altijd gewerkt hebt en nooit je hand hebt hoeven ophouden.

Secretaresse/management assistente etc.--> overgekwalificeerd.
    Banen op mijn werk/denkniveau --> u heeft het papiertje niet.

Dat zette me aan het denken. Want niet alleen wil ik weer werk. Ik wil ook graag dat dat voor de toekomst verzekerd is. Dus ik wil graag een papiertje halen. Maar dan dit keer wel in een richting die ik leuk vind. ICT. Aangegeven bij het UWV. Door mijn persoonlijke situatie kan ik een opleiding niet zelf bekostigen (en ik ben inderdaad iemand die daar niet door eigen schuld ingekomen is) en heb support bij het UWV gevraagd. We praten over ruim gerekend 900 euro per jaar. Voor mij helaas niet te doen anders had ik al met mijn kont in de schoolbanken gezeten.
    Enfin, UWV zegt 'nee, u bent te kansrijk, ga maar solliciteren'. Tja, dat doe ik al heel wat per week.

De maanden vliegen voorbij. De een noemt het eerste jaar werkloosheid een pretjaar. Ik noem het vervelend. Want werkloos zijn doet wel wat met je.

Bij de UWV aangegeven dat ik ook wel vrijwilligerswerk wil doen. Heb ik in ieder geval nog het gevoel dat ik iets voor mijn geld doe, daarnaast kan ik en blijf ik gewoon solliciteren. Mag niet van het UWV. Anders ben ik niet beschikbaar om te solliciteren. Nou ik kan je verzekeren, solliciteren kan ik ook na werktijd hoor.
    Maar goed UWV wil niet. Dus weinig keus dan he.

Je snapt al wel hoe demotiverend dat werkt denk ik?

Dan heb ik het overigens nog niet eens over een 25% korting van vier maanden lang op mijn uitkering omdat mevrouw de Jobcoach iets niet zinde. Bezwaarschrift op geschreven, binnen een week belde het regiokantoor van de UWV me met excuses en dat ik spoedig gecompenseerd werd (lees: geld terug) voor dit misverstand. Had nooit mogen gebeuren.

Uiteraard andere jobcoach aangevraagd.

In de tussentijd zit ik nog steeds thuis. Ik solliciteer er braaf op los. Ik probeer via de Open Universiteit maar een studie informatica te doen omdat dat in ieder geval per module gaat en te bekostigen is met wat moeite. Maar dat helpt mij niet terug de arbeidsmarkt in. Ik heb van de week het UWV nogmaals gemaild met de stelling 'er staan zoveel ict-vacatures in jullie krantje, kunnne jullie mij niet voorstellen bij een bedrijf en me daar neerzetten als leer/werk-kracht.
    Antwoord: ja, nou, dat kan niet zomaar. Eventueel kan je wel contact opnemen met de contactpersoon van de vacature maar het zal niet zo maar gaan. Je bent kansrijk dus je moet gewoon solliciteren :S

Wil je dat ik nog verder ga? :D.

Dit is dus het UWV. Vanuit de gemeente werd me vervolgens gevraagd of ik misschien bijstand had, want dan konden ze van alles voor me regelen m.b.t. opleiding of startgeld voor een eigen bedrijf.

Werk vinden is in de huidige tijd gewoonweg niet makkelijk. Ook in banenland is het crisis ook al trekt het iets aan. Ik loop wekelijks langs uitzendbureaus maar niets, nakkes, nada, tipota.

En dit is nog maar mijn verhaal in een notendop!

Even voor de duidelijkheid, ik focus me niet alleen maar op de ict. Tuurlijk solliciteer ik gewoon ook op andere functies. Maar ik ben inmiddels wel dusdanig gedemotiveerd dat ik mijn focus wel meer en meer ga verleggen richting ICT. Ik probeer mijn netwerkjes op te bouwen en hou ondertussen gewoon andere banen in de gaten en reageer.

Is dit concreet genoeg?

8. shadowstep

shadowstep Bekend lid

6 jul 2011
    671
    0
    0
    #248 shadowstep, 14 jul 2011
    Laatst bewerkt: 14 jul 2011
    Al zou ik een schoonmaakbaan willen (ik zeg eerlijk, ik werk inmiddels zolang dat ik daar, ook al kon ik het, niet in eerste instantie op inga.) dan gaat dat niet. Mijn rug, nek en schouder is namelijk zo brak dat ik dat 10 minuten volhou. Wil niet zeggen dat er niet andere banen zijn. Endaar loop je dan toch tegenaan dat je te overgekwalificeerd wordt geacht.

over tegenwerken: mijn vriend wil dolgraag werken. Het maakt hem niet uit wat ie doet, als ie maar iets doet. Maar zijn Nederlands is nog niet perfect. Hij komt niet in aanmerking want POLEN ZIJN GOEDKOPER!
    Voor de goede orde: mijn vriend is Griek en hij leeft niet van de Nederlandse staat. Hij loopt alles plat voor werk, maar telkens dezelfde demotiverende bullshit.

Nou jullie weer.

9. shadowstep

shadowstep Bekend lid

6 jul 2011
    671
    0
    0
    Precies mijn situatie.. alleen met het verschil dat ik ict'er wil worden. Leer/werkbanen genoeg maar UWV wil en zal me er niet mee helpen. Bij mij weten ze overigens niets van een kinderwens en na mijn ervaringen laat ik dat ook maar even zo. Maar precies jouw verhaal. Als ict'er kan ik straks niet alleen instappen in een markt (kan nu al met werk/leercombi) die onder tekorten gaat lijden. Maar ik kan ook nog als zzp'er aan de slag. Dus investeren ze nu in me, hebben ze later geen last meer van me. Maar... het UWV kent maar 1 woord: NEE.

Mijn gevoel bij het UWV is: hoe pro-actiever je bent, hoe harder ze je terug je hondenmand in schoppen.

10. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik heb helaas ook een uitkering, wel een ww en geen toeslagen oid.
    Je merkt wel dat je 25% minder krijgt, alleen betekend dit voor ons gewoon minder sparen met 2 inkomens.

Het liefst ben ik gewoon lekker aan het werk voor m'n geld, ik heb ook 2 hbo diploma's en er werden zelfs banen aangeboden tot 2 jaar geleden (in de crisis). Nu is het gewoon drama omdat ik zwanger ben. Ik was positiever dan het UWV want die hebben me al ingeschreven tot m'n verlof omdat de kans gewoon erg klein is ondanks een mooie cv.
    Maar na een aantal maanden solliciteren merk ik wel dat ze gelijk hebben helaas.

Na m'n verlof ga ik desnoods schoonmaken (ben dan niet meer fulltime beschikbaar). Want anders moet je het kdv zelf gaan betalen en houd je minder over dan aan een minder betaalde baan + toeslag. En geen kdv is geen optie, want dan ben je niet beschikbaar voor werk, dus helemaal geen uitkering en geen kans op een baan.

11. mroos

mroos Niet meer actief

Een heule late reactie, ik heb niet geen stroom berekend, maar wel minder. Weet van het verleden met huurhuizen dat er een deel van de energie al bij servicekosten bijvoorbeeld zit en dat het sowieso minder duur is.

12. mroos

mroos Niet meer actief

Ik oordeel niet, ik zet een stelling neer waar ikvan wil toetsen of deze klopt.
    Tot nu toe heb ik op een paar uitzonderingen na geen goede redenen gekregen om niet voor een groot deel achter mijn mening te blijven staan.
    Het gaat in dit geval ook om de definitie eigen keuzes, ik denk dat je veel meer invloed kunt hebben op sommige situaties dan mensen vaak denken.
    Als je verder goed had gelezen, dan had je kunnen zien dat ik ook een tijd met kind van weinig rond heb moeten komen. Ook werk ik momenteel onder mijn niveau omdat er weinig te vinden is.

Dat het UWV een vervelende instantie is, dat neem ik zo van je aan, ik heb daar ook niks over gezegd. Waar het mij om gaat is dat veel mensen vinden dat zij het financieel slecht hebben, terwijl ik denk dat je het in Nederland gewoon niet slecht hóeft te hebben als je geen domme keuzes maakt of gemaakt hebt. Daarom vind ik dat er in NL meer aandacht besteedt moet worden aan het uitgavepatroon van mensen.

Ik lees dat meerdere mensen in dit topic, en dus niet alleen ik, mensen met een uitkering kennen die prima rond kunnen komen en het wel best vinden zo. Het is dus niet zomaar niet waar.

Maargoed, ik vind het nog steeds reuzeinteressant om te lezen allemaal;).

13. shadowstep

shadowstep Bekend lid

6 jul 2011
    671
    0
    0
    Ik ga mijn verhaal niet uit de doeken doen maar het is niet zo dat als je geen slechte keuzes maakt je het niet slecht kan hebben.

Goed, ik kan je niets concreets geven want daarmee zou ik helaas mijzelf in gevaar brengen. En dat heb ik er niet voor over om een ander te overtuigen.

14. Waar is dat zo dan? Ik heb nog nooit in een huis gewoond waar de kosten van de elektriciteit bij de servicekosten in zaten..

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.063
    2.202
    113
    Brabant

dit klopt niet hoor!!

in appartementen betaal je vaak een (flink) bedrag aan servicekosten waar bv de verlichting van de gemeenschappelijke ruimtes, lift etc van betaald worden.
    maar elektra van je eigen woning??? nee hoor!
    Dus daar betaal je net zoveel voor als bij een koopwoning (kan echt geen reden bedenken waarom wij minderen zouden betalen dan onze buren met een koophuis, bv)

Misschien ben je in de war met de stookkosten? in veel appartementen betaal je via blokverwarming een voorschot. Maar in veel gevallen (en gelukkig ook in die van ons) ben je in een eengezinswoning zonder blokverwarming minder kwijt aan stookkosten dan in een appartement met.

16. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Minder stroom betalen waar haal je dit vandaan dan?

Heb deze disscusie niet helemaal gevolgd. Gisteren wel wat gerageerd.

Heb zelf een wia dat is iets anders dan de bijstand maar om te zeggen dat dat een vetpot is.

Ben net verhuist en denk dat ik minimaal een jaar nodig heb om finacieel er een beetje boven op te komen als er nu iets mis gaat dan is het einde zoek.

En nee heb het niet slecht maar het is nog niet zo dat ik riant kon sparen met het salaris wat ik ontvang.

En buiten dat ik zit net iets boven het bijstandsniveua en moet gewoon de gemeentebelastingen waterschapsbelastingen alles gewoon betalen.

Als ik geen huurs zorgt kindg en ouderkorting kreeg had ik niks gehad om te eten en te leven want van 1000 euro ongeveer in de maand zonder de toeslagen daar kan je niet van leven die toeslagen zijn broodnodig anders kan ik niet eens me kinderen te eten geven.

Ik leef van de toeslagen van me salaris betaal ik de vaste lasten en dan kom je al gouw uit op een 800 a 900 honderd euro in de maand hou je net 100 euro over om te eten.:(

Nee nu had ik gelukkig even tijd om wat te vertellen.

En ja ik weet met een baan dat sommige ook de eindjes aan elkaar moeten knopen.

Maar om nou alle mensen met een uitkering over een kam te scheren.

Maar je mag het wel aan de kaak stellen dat het informeren ect ect.;)

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Idd.. durf bijna niet te zeggen hoeveel wij vorig jaar in totaal voor de verwarming hebben betaald.. in de buurt van de 2000 euro. Toen nog enkelglas en enkel de verwarming aan in de huiskamer en soms even om de slaapkamer op te warmen. Dit is dus zonder kookgas, electra en water, komt er dus nog bovenop. Blokverwarming is echt ontzettend duur, we zouden liever zelf een cv hebben maar dat kan niet zomaar.

In ons vorige huurhuis trouwens 200 euro per maand aan Eneco.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben vroeger een jaartje particulier gehuurd en dat was wel inclusief gas/electriciteit en water. Dat was zo'n 12 jaar geleden.

19. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hmm, 26 pagina's discussie lezen is wat veel, heb een aantal pagina's gelezen.

In financiele problemen komen kán mijns inziens door eigen schuld komen, maar hoeft niet. Stel dat jij en je man je baan verliezen, dan ga je in inkomsten opeens flink achteruit. Je kunt natuurlijk links en rechts besparen, maar op de lange termijn zul je je fijne koopwoning moeten verkopen. En daar kan het flink mis gaan. Want in deze markt is het niet zo fijn als je je huis écht moet verkopen. En dan nog eens aan een betaalbare huurwoning te komen...

Ik denk wel dat als je het slim aanpakt en je weg een beetje kent in uitkeringen/kortingenland, dat je het niet persé slechter hoeft te hebben dan een gezin met een wat kleiner inkomen. En daar zit misschien wel het probleem. Ik geloof namelijk echt dat mensen in de bijstand het slechter hebben dan ik. Maar goed, wij hebben met z'n 2-en, ook al werken we allebei parttime, best een leuk salaris. Maar ik stel me zo voor, een man en vrouw met kinderen, hij verdient 1400 euro netto, zij heeft er nog een parttime baan bij, laat ze eens op 1900 euro uitkomen. Dan heb je tegenwoordig best een probleem om een hypotheek te krijgen, zeker als je in het westen woont. Maar voor sociale huurwoningen kom je ook niet in aanmerking, dus je zit vast aan de duurdere huurprijzen. Bovendien heb je veel voordelen niet, omdat je net teveel verdient, je hebt wel kinderopvang nodig etc. In dat geval (ik weet niet of de bedragen precies kloppen, maar even als uitgangspunt) heeft zo'n gezin het financieel niet makkelijk. Als je dan het idee hebt dat je voor misschien een paar 100 euro minder niet hoeft te werken, en je weet dat je dan wel in aanmerking komt voor allerlei voordelen, dan kan ik me voorstellen dat dat soms zuur is. Maar dan ga ik er voor het gemak even vanuit dat het gezin in mijn voorbeeld verder geen financiële schulden heeft (en dat zou het bijstandsgezin best kunnen hebben, maakt het al weer een stuk lastiger). Bovendien is het vanuit een (langdurige) bijstandsituatie veel moeilijker om weer aan het werk te gaan dan wanneer je in het arbeidsproces zit.

Uit mijn eigen omgeving ken ik een situatie waarbij een alleenstaande moeder, kind gaat naar school, niet werkt en van een bijstanduitkering leeft. Ik weet niet hoe ze het doet, maar zij heeft o.a. een auto, een nieuwe televisie, een i-phone, steeds nieuwe dingetjes voor in huis, leuke (en niet altijd goedkope!) kleren voor haarzelf en haar dochter, abonnement op de sportschool, gaat op vakantie. Tsja, daar zit je dan op je 25ste thuis. Motivatie om weer aan het werk te gaan: 0. En ik weet zeker dat een groot gedeelte van de gezinnen die in de bijstand leven niet leven zoals zij leeft (ik denk dat ze ook veel van haar ouders krijgt), maar ik vind zo'n situatie erg ongezond.

20. Feddar34

Feddar34 Fanatiek lid

23 apr 2009
    1.106
    3
    38
    Kunstenaar en piercer
    Nijmegen
    Niet mee eens, ik zit in de Wajong, en wou dat ik kon werken.
    Op dit moment gaat dat helaas nog niet lukken.
    Mijn vriend heeft veel moeite met het vinden van een fatsoenlijke
    baan(waarsch ook omdat hij nog niet zo goed nederlands spreekt).
    Wij komen met mijn uitkering en zijn 2 postbezorgbaantjes op ongeveer 1100 euro uit.
    Afgelopen maandag heb ik toevallig een brief de deur uitgedaan, toeslag formulier voor het UWV.
    Had er nog nooit van gehoord.

Deel Deze Pagina