Financieel slecht hebben kan enkel door eigen keuzes?

Discussie in 'De lounge' gestart door mroos, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danip

danip Niet meer actief

Tja er zijn genoeg mensen die het zo wel makkelijk vinden en niet willen werken. Ik heb een achterneef, die samenwoont maar het niet opgeeft zodat ze dubbele uitkering krijgen. En zulke verhalen kent iedereen denk ik wel. Maar er zijn ook genoeg die werkelijk alles zouden willen doen om er wel uit te komen. En dat vaak op een gegeven moment ook wel kunnen. Ik denk niet dat het altijd eigen schuld is. Soms kun je echt niet anders, en soms wel.

2. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    tuurlijk als je met een eigen mening komt zegt men meteen dat diegene dan niet weet waar ze over praat.... ik ben zeker negatief over uitkeringen dat klopt... alles word maar zo makkelijk gemaakt zodat veel mensen denken ach wel handig zo... en een ander gezin werkt en krijgt net iets meer waardoor ze geen toeslagen o.i.d. meer krijgen... moeten wel een gemeentelijke belasting betalen, en wel zelf de psz betalen mocht dat nodig zijn.. en als hun koelkast stuk is kunnen ze echt niet even aankloppen bij de soos voor een nieuwe... ook krijgen zij geen computer zodat hun kinderen daarop hun huiswerk en opdrachten kunnen maken... en ga zo maar door... vind dat gewoon niet normaal.... als je ziek bent dan ga je over naar het uwv... en dat is volkomen terecht en die mensen hebben gewoon geen keus... maar velen met een soos uitkering zoeken altijd maar excusses dat ze niet kunnen werken en daar heb ik echt een hekel aan... en dan ondertussen ook nog durven klagen dat ze bijna niet rond komen... tja... en dat is geen persoonlijke aanval hier op mensen maar in het algemeen... denk dat iedereen wel 1 iemand in zn omgeveing kent die zo leeft van een uitkering.... en de werkende mensen maar betalen aan de belasting.... neeh vind dat ze dat moeten aanpassen.... hooguit 3 maanden een steuntje in de rug voor de echte schrijnende gevallen met hulp bij het krijgen van een baan... daarna is het aan diegen zelf....

3. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hier dik in de schulden door keuze van mijn ex die vervolgens gevlucht is voor de schulden naar het buitenland en ik voor alles opdraai. Ook voor onze dochter krijg ik geen cent.

Ik begrijp werkelijk waar niet waarom iemand zou denken dat schulden altijd eigen schuld is.

Hoeveel mensen zijn er wel niet met schulden omdat hun bedrijf de financiele crisis niet heeft overleefd ofzo?

4. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

Nouja je was er zelf toch ook bij? liet je het toe dat hij schulden maakte? en ook nog op jou naam? dan is het ook je eigen verantwoordelijkheid....

5. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Tot in zekere zin wel. Maar als je geestelijk zwaar mishandeld wordt en ALS je al eens er tegenin gaat je klappen kan krijgen.... Nee, dan is wachten tot je de kracht hebt om op te stappen en hopen dat de schade niet te groot is.
    (voordat mensen gaan roepen dat je met zo iemand geen kind neemt, dit begon pas tijdens de zwangerschap)

En ja, ik kon ervoor kiezen om nee te zeggen en de klappen op te vangen en vervolgens weg te gaan ofzo. Maar als je dusdanig gemanipuleerd bent dat je denkt dat je toch nergens anders meer heen kan is dat heeeeel moeilijk.

Maar wat voor tegenargument heb je dan over de schulden doordat een bedrijf de financiele crisis niet heeft overleeft????

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je het zo draait is het altijd je eigen schuld. Want je trouwde zelf met die man die toch niet te vertrouwen was/je trouwde zelf in gemeenschap van goederen enz. enz. Alles wat je ooit doet kan gevolgen hebben, helaas kunnen we alles niet van tevoren overzien.

En tuurlijk zijn er mensen die misbruik maken van de bijstand en het wel lekker vinden zo, niets te hoeven doen. Dat zouden ze moeten aanpakken. Maar om iedereen in de bijstand nu over 1 kam te scheren... Lekker dan als je bijstand weg valt terwijl je écht geen baan kan vinden.

7. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

pfff mora ik vind niet dat het vica dr eigen schuld is zoo dusdanig geestelijk mishandeld worden dat je bang bent dan ga je dr niet tegenin hoor..

Daarbij schulden maak je of krijg je en daar zit een groot verschil in..

8. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    tegenargument? een bedrijf runnen neemt nou eenmaal risico's met zich mee... dat weet elke ondernemer... en als je goed onderneemt zorg je ervoor dat je een budget opbouwt voor onvoorziene dingen en zodat je het jaren kan uitzingen mocht er iets gebeuren.... de meeste mensen die een god lopend bedrijf hadden en over de kop gingen, gebeurde omdat ze niet goed omgingen met de belastingaangifte... als je dan ineens een aanslag krijgt van 15.000 euro die je niet opzij hebt gezet dan ben je het haasje ja...

een ondernemer zou nooit zijn hand ophouden maar proberen weer wat anders te gaan doen....

is niet echt te vergelijken met mensen die er zelf een potje van maken d.m.v dingen te kopen waar ze geen geld voor hebben, rekeningen bewust niet betalen omdat ze andere dingen op dat moment belangrijker vinden...

jouwn verhaal is best heftig, wist jij dan dat hij schulden maakte op jou naam?

9. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ja vaak wel want je krijgt meestal wel een bevestiging van bestellingen enzo. Verder alle gemeenschappelijke dingen die op mij terecht komen omdat hij gevlucht is naar het buitenland.

En dan neem je de stap om weg te gaan, kom je met je dochtertje ruim 100km verderop (geboorteplaats) op een kamertje, moet je bijstand aanvragen, schuldsarnering regelen, kinderdagverblijf regelen en toen weer fulltime aan het werk. Inmiddels een leuke vriend weer gevonden en ongepland zwanger geraakt. Baan weer kwijt doordat ik ziek werdt (uitzendbaan). Al met al niet erg handig met schulden. Maar goed, 2e kindje is er inmiddels en ik heb een baan met opleiding en vast contract per augustus dus al met al veel vertrouwen erin dat het goed gaat komen.

Natuurlijk neem je als ondernemer risico's. Maar zoals een ander al zei, dat neem je ook als je trouwt zonder huwelijkse voorwaarden (wat al niet goedkoop is om dat vast te laten leggen). Dat heb je ook als je een huis koopt (straks raak je arbeidsongeschikt en kan je het niet meer betalen en wordt het maar niet verkocht, of onder de marktwaarde) en dat soort dingen.

Alles is in principe te gooien op eigen keuzes. Maar ik vind het een verschil als je bewust dingen doet of koopt waar je geen geld voor hebt of dat je in situaties terecht komt die je niet van te voren kan zien (maar wel ergens een risicotje is van een zelfgemaakte keuze).

10. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

jee wat een verhaal.... en dat bedoel ik dan te zeggen.. de mensen die erin komen en er op eigen kracht ook weer uitgaan wat jij nu ook doet die verdienen zeker een steuntje in hun rug! maar er zijn ook mensen die er járen in de uitkering blijven omdat het zo makkelijk is allemaal....

is wel een beetje zo dat aan alles risico's zitten alleen weet je dat nooit van te voren he... bij een eigen zaak moet je er al meteen rekening mee houden bij elke beslissing die je maakt...

met een huwelijk ga je er niet vanuit dat je over zoveel jr weer uit elkaar gaat, je gaat je bv niet uit voorzorg dan maar vast aanmelden bij de woningbouw en dat soort dingen... alhoewel het is sommige gevallen geen verkeerd iets zal zijn....

ik wens je veel geluk toe met je gezinnetje!

11. Dit is echt ontzéttend oppervlakkig. Alleen uit het feit dat er hier ook genoeg mensen die een uitkering hebben gehád, en momenteel dus niet meer hebben, en zeggen dat het echt niet makkelijk is en dat een eigen inkomen hebben veel fijner is, zou je al op moeten kunnen maken dat een uitkering niets is om blij mee te zijn.

Toeslagen worden van je uitkering afgetrokken en inboedelkosten, zoals jij het noemt, krijg je alleen als iets echt noodzakelijk is (en je kunt ook lauwe drankjes drinken, beleg op je brood eten wat je buiten de koelkast kunt bewaren, dus een koelkast is niet noodzakelijk, je vuile was bij een familielid brengen, dus een wasmachine is niet noodzakelijk, e.d.).

'Zomaar' geld krijgen van de staat.. Je moest eens weten waar je allemaal doorheen moet, hoeveel je bloot moet geven over je privé leven, dingen die de mensen die het dichtst bij je staan misschien niet eens over je weten, voordat je 'al dat geld' 'zomaar' van de staat krijgt ;)

Ik ben dolblij dat ik geen uitkering meer nodig heb, en kan alleen maar respect hebben voor mensen die er wél nog elke maand van moeten rondkomen.

12. shadowstep

shadowstep Bekend lid

6 jul 2011
    671
    0
    0
    Er kan een heleboelop naam van een ander zonder dat iemand daar van weet. Iemand hoeft bv anderhalf uur van huis te werken en de ander niet. Post onderscheppen is dan makkelijk gebeurd. Dankomt het rauw op je dak als er dan op een dag vrij ineens een deurwaarder staat.

Dus jouw opmerking vind ik nogal kortzichtig.

Helaas is het bij mensen die zo denken vaak zo dat het niet uitmaakt wat de ander zegt. Alles is allemaal eigen schuld.

Ik gun het niemand maar het zou goed zijn als dergelijke mensen zelf eens in zo'n situatie terechtkomen. Dan nog eens kijken of ze dezelfde mening zijn toegedaan.

13. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Ik neem aan dat iedere stad van dit soort potjes heeft. Den haag heeft een site welke www.denhaagopmaat.nl heet en daar kan je al deze potjes vinden en de voorwaarden daarbij om hier aanspraak op te maken.

14. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Wat kan jij zeiken zeg...;)

15. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Ach ja, soms zijn er mensen, die kunnen niet bevatten hoe het werkt in de wereld. Geeft niets, die moeten er ook zijn...

16. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

ja gelukkig zijn niet alle mensen hetzelfde;)

17. shadowstep

shadowstep Bekend lid

6 jul 2011
    671
    0
    0
    Die mensen vallen extra hard als ze wel in een dergelijke situatie komen. Een situatie waarvan ze zelf roepen 'NEE HOOR. DAT ZAL MIJ NOOOOOOOOOOOIT OVERKOMEN'. Ik ken er een aantal en die wisten werkelijk niet hoe ze moesten rondkomen of de boel moesten regelen.

18. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

zo dat dacht ik ook.. totdat ze er zelf in terecht komt dan ben ik benieuwt of ze er nog steeds over nadenkt...

19. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ach zal ons niet gebeuren hoor! mijn man gaat echt zeker weten zn hand niet ophouden en vind altijd wel weer wat anders te doen....
    vind het juist echt erg dat je een ander zoiets toewenst... zegt meer over jezelf dan over een gedachte van een ander....

20. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

succes meid!

Deel Deze Pagina