Financieel slecht hebben kan enkel door eigen keuzes?

Discussie in 'De lounge' gestart door mroos, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ben het ook eens met Taliaa hoor. Een vrouwtje hier tegenover moest ook 5 hele dagen gaan werken en brengt haar kinderen iedere ochtend met de bus naar een kdv aan de andere kant van de stad, en moet dan weer met de bus naar het centrum omdat ze geen auto heeft. Anders red ze het niet. Vind best dat zo iemand wat extra bijstand kan ontvangen van de gemeente zodat ze misschien 1 dagje minder kan gaan werken.

2. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Maar als alleenstaande moeder hoef jij je kind ook niet 5 dagen in de week weg te brengen. Als je 4 dagen werkt van 8 uur zou je zoiezo wel rond de 1200 euro verdienen, doe daarboven op alle toeslagen dus ook de eenoudertoeslag daar kun je prima van leven hoor! En je kindje komt heus niks te kort omdat je deze 4 dagen naar een kdv gaat.

3. Vica86

Vica86 Niet meer actief

@Taliaa, dat is fraude en als ze daar achter komen (wat mogelijk is) ben je mooi het haasje. Net als al die mensen die het samenwonen niet doorgeven zodat ze een uitkering houden. Die zijn net zo slecht. Maar daar heeft Mora commentaar op en op andere manieren frauderen dus blijkbaar niet.

Hier is het zo dat je uitstelling kan krijgen totdat je kind 5 is maar maximaal 6 jaar aaneengesloten. Dus als je 3 jaar later nog een kindje krijgt is het nog altijd 6 jaar max. Maar dan moet je idd een studie gaan volgen of werken. Die studie kan echter ook pas 11 maanden later beginnen en al die tijd hoef je niks te doen. Nou ja, ik moest bijvoorbeeld naar een groep voor jonge moeders. Hier 'leerden' wij vanalles over wat we willen/welke richting, wat onze goede en slechte eigenschappen zijn en hoe je die kan omzetten naar een goede baan. Hoe je het beste kan solliciteren, begeleiding bij schuldhulp/bugdetbeheer kan krijgen en dingen als het opvang huis voor moeders en kinderen die bijv mishandeld worden. Heel leerzaam, al weet je veel al wel. Dit was verplicht en dat vind ik een goede oplossing. De begeleiders gaan daarna ook echt met je verder om een baan/opleiding te zoeken in de richting wat er in al die weken uitgekomen is. Er wordt geadviseerd waar de wachtrijen voor kdv's het kortste zijn en hoe je alle toeslagen kan regelen. Ook krijg je nog een extra financiering van de gemeente zodat opvang je nauwelijks nog iets kost. Dit om ervoor te zorgen dat het geen drempel wordt. Als je eenmaal uit de uitkering bent dan vervalt die extra financiering ook. Ze helpen eventueel bij (begeleidende) woonruitme indien dat nodig is en maatschappelijk werk enzo.

Al met al vind ik dat ze goed bezig zijn hier in de gemeente. Ze doen er echt veel aan om de mensen te stimuleren maar ook de goede richting in te sturen. Je kan iemand wel blijven pushen dat die aan het werk moet, maar als iemand toch al een uitkering ontvangt kan je (denk ik) beter iets langer investeren en zorgen dat diegene een baan vind die hij/zij echt geweldig vind omdat de kans dan gewoon kleiner is dat diegene daarna weer in de bijstand terecht komt.

4. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mijn dochter ging overigens 5 dagen in de week naar het kdv want ik ben fulltime gaan werken en een avondopleiding gaan volgen om maar uit de uitkering te zijn en te blijven.
    De eerste stap is heeeeel zwaar hoor (zeker als je thuisblijfmoeder was voor je er alleen voor kwam te staan) maar in mijn ogen helemaal niet slecht.

Ik moet nu ook gewoon werken en mijn vriend ook en nog hebben we het krap. Stoppen is voor mij geen optie als ik dat al zou willen.

En idd is 4 dagen werken voldoende om uit de uitkering te zijn. Dan verdien je (met minimumloon) hetzelfde als de uitkering zelf ongeveer.

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Kan me voorstellen dat ze dan eerder een kvd dichter bij haar werk zoekt. Maar extra bijstand vind ik echt een onzalig idee.

@Taliaa: eerlijk gezegd, in deze jaren waar alles alleen maar duurder wordt, is thuisblijven bij de kinderen haast een luxe geworden. En behalve als een van de partners bakken met geld naar binnen haalt, is het vaak niet mogelijk om te stoppen. Misschien wel te minderen (tot op zekere hoogte). En vaak is dat gewoon geen keuze maar pure noodzaak.

Dus als jij stelt, je kunt niet verplicht worden gesteld om fulltime te gaan werken en jij wil niet dat je kinderen 5 dagen (of zelfs maar 3 dagen) per week naar de kvd gaan ... vind ik dat een hele luxe die door de staat wordt gekostigd. Ik vind dat namelijk geen vanzelfsprekendheid.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ze staat bij allerlei kdv's ingeschreven maar hier zijn enorme wachtlijsten, vandaar.

En een partner hoeft echt geen bakken met geld binnen te halen hoor. Ik denk gewoon dat mensen teveel willen. Mijn man heeft nu een eigen zaak en een baan, maar tot een jaar terug was dit niet het geval en kwamen we makkelijk rond. Hij heeft een hele normale baan op mbo-niveau.

7. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Mee eens, iedereen wil allerlei dingen extra die eigenlijk niet perse nodig zijn.

Laat ik heel eerlijk zijn ; ik hoop niet dat ik ooit mijn kinderen fulltime zou moeten wegbrengen MAAR als ik moet kiezen tussen fulltime werken of een uitkering aannemen (als ik zo de keuze had he dus niet als ik geen baan KAN vinden) dan zou ik liever gaan werken omdat ik dat een goed voorbeeld vind voor mijn kinderen (al zou dat betekenen dat ik ze fulltime naar een KDV moet brengen en ik dit echt heeeeeeel erg zou vinden omdat ik dat niet is zoals ik mij de opvoeding van mijn kinderen had voorgesteld) maar nood breekt wetten en dan gaat het om inkomen en laten zien aan je kinderen dat hun mama er alles aan doet om zelf voor ze te zorgen... (iets waar je best trots op mag zijn)

Ik ben ook thuisblijfmama en mijn man moet wel extra hard werken om dat te kunnen veroorloven maar goed we hebben het niet verkeerd (eigen huis, 2 auto's, luxe items zoals vaatwasser, droger, lcd tv e.d.) in huis.

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Sja, dat kan. Maar vergeet niet dat veel mensen een koophuis hebben, geen toeslagen e.d. Als ik zou stoppen met werken, dan zouden we niet rond kunnen komen van 1 salaris. Omdat wij niet voor enige vorm van toeslagen in aanmerking komen, maar wel een koophuis hebben, en een auto. And that's it. Mensen die opeens in de bijstand terecht komen hebben natuurlijk wel verplichtingen die betaald moeten worden, die houden niet opeens op als ze geen werk meer hebben ...

Mijn punt alleen is dat het hele volksstammen fulltime moeten werken om rond te komen en om dat gewoon maar te zeggen, ja, maar ik wil niet dat mijn kinderen zo vaak naar het kvd gaan, een hele bijzondere luxepositie. Zeker als je in de bijstand zit.

9. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

Mag ik zeggen dat ik dit nogal uhm onrespectvol (nee weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven) vind richting de mensen die NIET het verbeeld van werken kan geven? ik bedoel hallo ik heb een uitkering en KAN niet werken omdat ik volledig ben afgekeurd, en dan vind ik dit nogal hard aankomen ik hoop dat je het niet zo bedoeld maar goed..
    het komt op mij over van als je werkt geef je een fatsoenlijk voorbeeld en heb je een uitkering dan ben je een slechte ouder omdat je het verkeerde voorbeeld geeft.

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ja ik denk altijd dat je geen duurder huis moet nemen dan 1 loon kan betalen dan krijg je dat soort problemen niet.

Wij konden ook een mooie vrijstaand huis kopen in een dorp maar we hebben gekozen voor een rijtjeshuis in een stad omdat dit op 1 loon makkelijk te halen was zodat ik niet hoeft te werken en dat we ook niet in de problemen komen als het even wat minder gaat met de zaak.

OP basis van toeslagen e.d. moet je zoiezo nooit een huis kopen, toeslagen zijn extra voor de "normale" werkende mens en niet standaard inkomen denk ik altijd...

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Je moet niet altijd alles op jezelf betrekken en persoonlijk maken het gaat in deze discussie over alleenstaande moeders die WEL gewoon KUNNEN werken, dus niet over jouw situatie lijkt me vrij duidelijk maar goed ik kan me voorstellen als je je persoonlijk aangesproken voelt dat je het niet in de juiste context leest.

12. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

mm sorry maar ik dacht dat dit topic over bijstand ging.. dus vandaar..
    ;)

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Jij zit toch ook helemaal niet in de bijstand?

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113

Ik denk dat het overgrote deel van de mensheid niet eens in staat is een huis van 2 ton te kopen, op 1 salaris. Daar is het de tijd niet voor, en zijn de kosten te hoog voor iemand om dat voor elkaar te krijgen. En 2 ton is niets ...

Gelukkig hoef ik het niet met jou eens te zijn ;)

Maar het punt was ... het is een luxe positie (zeker in de bijstand) om te zeggen: ik wil niet dat mijn kind 3 dagen naar het kvd gaat. Simpel, dat is het namelijk ook voor iemand die een inkomen uit werk heeft. En misschien is dat je goed recht (het wordt tenslotte door de overheid toegestaan - waar ik het niet per definitie mee eens ben), maar ga het ajb niet als een vanzelfsprekendheid zien.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    oeh 2 ton.. daar zitten wij dan ook wel een heeeeel stuk onder. ;)

16. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

hier heb je er net een rijtjeshuis voor en dan is alles standaart..

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    good for you ;)

18. shadowstep

shadowstep Bekend lid

6 jul 2011
    671
    0
    0
    Mijn berichtje was niet rot bedoeld hoor. Ik lees het zelf terug en denk 'dat had iets minder hard gekunnen'. Sorry :(

Maar het is idd zo (ik zit nu zelf in de ww dus vandaar) dat ww over het algemeen meer is. 70% van je laatstverdiende salaris ofzo. Ik hoop ook van harte dat ik niet de bijstand in hoef.

19. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Ik vind het helemaal geen goed idee om alleenstaande ouders 5 dagen te laten werken. Ik heb liever dat ze wat minder werken en goed voor hun kinderen zorgen en er kunnen zijn voor hun kinderen. Kinderen hebben hun ouder(s) nodig, ze hebben begeleiding nodig en aandacht, het liefste zo veel als kan van een ouder. Ik vind een paar dagen opvang helemaal prima en als ze later een paar dagen naar een naschoolse opvang moeten ook, maar ik vind dat je dat niet moet overdrijven.

Ik geloof namelijk dat als je je kinderen zo vaak aan anderen overlaat omdat je zelf steeds aan het werk moet, dat dat niet goed is voor kinderen en ze dan op hun beurt weer meer kans maken op een moeilijkere start die ook veel geld kost. Ik denk dat je dan het ene gat met het andere aan het dichten bent en dat allemaal uit principe. Namelijk: geld.... Het draait allemaal om geld en voor dat geld, wat je echt het graf niet mee in kan nemen, moeten we ver gaan.

Ik vind geld zo waanzinnig onbelangrijk op een zeker punt, dan gaat bij mij welzijn, zeker dat van kinderen gewoon 10000% voor.

Het ene kan niet zonder het ander. Maar we kunnen het ook overdrijven vind ik. En ja, we hebben in Nederland heel veel geluk. Ik vind dat we daar ook wel eens trots op mogen zijn met zn allen ipv dat te bekritiseren.

Daarbij, een alleenstaande ouder, is vaak niet zomaar alleen staand. Ik vind gewoon niet dat je het kinderen en ouders dus nog moeilijker moet maken, door elkaar omwille van de centen ook nog eens voor 40 uur in de week van elkaar te scheiden.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik woon ook nog niet eens in een rijtjeshuis haha, een simpel appartement. En het was helemaal niet van ´kijk mij eens´ want ik wil juist zeggen dat het wel kan, op 1 loon, als je maar niet teveel wilt.

Deel Deze Pagina