Zo heb ik het ooit ook berekend. Als je een huurwoning hebt krijg je inderdaad zoveel aan toeslagen. Dat betekent echt dat je wel 1800 netto per gezin kunt krijgen in een bijstand. Maar dat is dus als gezin niet als alleenstaande. In de randstad is dat echt heel weinig omdat het leven daar volgens mij duurder is. Hier in Friesland zouden wij daar prima van rond kunnen komen ( niet willen overigens) De berekening klopt en je wordt verder nergens meer gekort.
ja maar deze mensen krijgen ook gewoon toeslagen, ze hoeven dus maar iets van de helft van die huur te betalen.
Sorry, mijn fout, niet goed gelezen dan Ja dat is ook jammer. Mijn man werd vorig jaar ontslagen en kon hier gelijk weer aan het werk met kans op vaste baan. Dan maar verder rijden, alles is beter dan wel in de ww te komen en dan wellicht zelfs bijstand oid. Daarnaast compenseert het leuke werk en de toekomst mogelijkheden een heleboel. Laten we het houden op een dure investering nu, maar hopelijk op lange termijn dat het zich terug verdient..
Hier krijgen ze alleen zorgtoeslag.Ik weet van mijn bovenbuurman dat hij het volle bedrag aan huur moet betalen.
omdat het kamerhuur is ofzo? tja, dan kan hij beter ergens anders gaan zitten.. is niet handig zo, maar als je niet anders kunt..
kindgebondenbudget krijgen wij zelfs. Het is niet veel in ons geval, maar we zitten echt wel een stuk boven het minimumloon. Zou ik dan toch maar eens nagaan als ik jou was. Bij een inkomen van 20.000 euro per jaar en 1 kind ontvang je 84 euro per maand.
Als ik het geld er niet voor had dan had ik zeer waarschijnlijk ook geen hypotheek gekregen den ik In mijn geval kan ik al mijn vaste lasten betalen, maar om te zeggen dat ik het financieel goed heb, nee zeker niet. En waarom zou ik iets op moeten geven waarvoor ik keihard heb gewerkt en voor iets wat van 'mij' is. Om dan vervolgens iets te gaan huren waarvoor ik maandelijks meer moet gaan neertellen en er uiteindelijk niets aan over hou? Zie niet in hoe ik het op die manier finacieel beter zou krijgen.
Ik kwam dit topic tegen en dacht: ik moet nog even reageren. Mijn moeder is ongeveer 25 jaar geleden afgekeurd ivm chronische ziekte. Zij leeft all die al tijd van een uitkering. Dat is niet makkelijk moet ik zeggen. Tuurlijk maakt ze ook wel eens andere keuzes, zoals toch wat lekkere boodschappen doen, en dan wat minder met de auto weg. Ik heb er enorm veel bewondering voor hoe zij dit al die jaren heeft gedaan hoor. Maarrr de andere kant, mijn man en ik hebben zitten rekenen wat ik/ we zou krijgen als ik een uitkering krijg, en dat is inclusief toeslagen net wat meer dan mijn salaris nu. (omdat we dan huurtoeslag krijgen en nog wat dingen, maar daar heeft mijn man meer verstand van) Bovendien hoor je heel vaak verhalen van jongeren die gewoon niet solliciteren bij bedrijven waar ze aangenomen worden omdat het wel relaxed is met een uitkering. Daar moet toch ook een kern van waarheid inzitten? Kortom; er zijn natuurlijk veel verschillende uitkeringen en situaties, dus ik denk dat je stelling niet helemaal klopt. Er zijn altijd mensen die wel in de schulden zitten omdat ze tv's en telefoons bij de vleet kopen maar dat is een gedeelte van het verhaal.
Als het financieel geen voordeel oplevert, dan moet je het inderdaad niet doen. Maar een sociale huurwoning is max zo'n 600 euro per maand geloof ik? Wij hebben ooit tijdelijk in een sociale huurwoning gezeten van ruim 500 euro per maand. Daar zou dan voor een lage inkomen ook nog eens de huurtoeslag vanaf gaan. Voor dat bedrag kun je hier echt bijna niet kopen hoor, ook niet met hypotheekrenteaftrek. Maar goed, elders in het land is het een stuk goedkoper natuurlijk. Dus dan zal kopen misschien in veel gevallen toch gunstig zijn. Mijn fout.
Bedankt voor de bevestiging. Ik weet niet of het leven hier duurder is(woon in R'dam), zou best kunnen. Ik blijf ook na het lezen van alle reacties bij mijn mening dat wanneer je geen slechte financiele keuzes maakt(en juist goed over keuzes nadenkt) je het niet slecht hoeft te hebben, ook wanneer je weinig inkomen hebt. Als alleenstaande ouder kan ik me er nog wel iets bij voorstellen maar ook dan moet het in principe goed lukken. Ik vind dat er te snel wordt gezegd dat je het financieel slecht hebt. Toen ik zwanger was van mijn eerste zoon studeerde ik nog, had enkel een bijbaantje, mijn man werkte 40 uur maar verdiende niet veel. We hadden een huur van 750(!) euro(dat is dus een domme, eigengemaakte fout), en genoeg andere vaste lasten. Toch hebben we het ook toen prima gered omdat ik erg goedkoop boodschappen deed en van het geld dát we overhadden hele bewuste, nuttige aankopen deden. We hebben nooit schulden gemaakt en nooit rekeningen niet kunnen betalen, al snap ik nu niet meer hoe. Dan ergert het mij weleens dat bijvoorbeeld mijn schoonzusje roept dat ze krap zit maar ze wel naar de apenheul, walibi gaat, een tomtom aanschaft etc. En vervolgens dus geld leent bij haar moeder omdat ze niet rond kunnen komen. Ik vind niet dat je mag/kan zeggen dat je krap zit, als je eigenlijk gewoon niet met geld om kunt gaan. Gevallen als onverwachte ziekte of onverwacht ontslag vind ik dan wat anders, alhoewel ik wel vind dat in het laatste geval gestimuleerd moet worden om een baan te vinden eventueel onder je niveau.
Wij betalen bruto 450euro p/m voor onze koopwoning Mijn ouders betalen 450euro p/m voor hun huurwoning Mijn ouders ontvangen geen huurtoeslag omdat mijn broer nog thuis woont, mijn ouders leven de uitkering van mijn vader sinds hij vorig jaar ontslag kreeg na 30jaar dienst wegens een reorganisatie. Wij kunnen per maand 120euro hypotheekrenteaftrek krijgen, dan blijft het netto bedrag wat wij per maand zouden betalen voor ons huis 320euro.. Aangezien wij ook aflossen zo'n 120 euro per maand hebben wij wanneer onze hypotheek afloopt 70% van ons huis afbetaald. Dan heb ik nog niet eens de overwaarde van ons huis meegerekent en de rente die we krijgen over het afgelost gedeelte.. Wij zijn dus per maand veel minder kwijt dan mijn ouders terwijl de huizen nagenoeg gelijkwaardig zijn. Verschil daarbij dus ook nog dat wij over (nu nog ) 25jaar een flink eigen kapitaal hebben.. Waarom zou ik dan mijn huis gaan verkopen en meer gaan betalen in de maand? Ik zou als staat zijnde juist zoiets aanmoedigen ipv mensen dwingen hun huis te verkopen en in een huurwoning stoppen en dan wellicht huurtoeslag moeten betalen? Terwijl je nu juist investeert in een goede en gezonde toekomst..
Ach er kunnen veel dingen gebeuren. Wat wel zo is is dat als je in de WW komt ( kan ook zonder schuld) dat je dan per week wordt betaald. Dat kan soms erg lastig zijn met het betalen van rekeningen. Of ineens een grote rekening die echt onverwacht is. Ik heb bijvoorbeeld ineens een tand die dood blijkt ( ik heb nooit iets met mijn gebit, niet eens 1 vulling) en de kosten om er een nieuwe in te zetten zijn 2000 euro minimaal. Nou dat is voor ons als gezin best veel geld. Nu hebben we het maar het is een grote hap uit ons spaargeld. En nog eens zoveel onverwachte dingen kunnen mensen toch echt wel zonder eigen schuld in de problemen brengen.
@ manuk: sowieso heb ik niet gezegd dat ik vind dat je je huis moet verkopen als huren duurder is. Maar je hebt gelijk, wonen in Groningen is natuurlijk veel goedkoper dan wonen in de Randstad. Hier is het echt niet mogelijk een hypotheek te hebben van bruto 450 euro per maand.
De berekening klopt en je wordt verder nergens meer gekort Huh? Dat had ik niet verwacht! 1800 euro vind ik best veel geld
wij hebben het financieel ook niet makkelijk en dat komt niet door onze eigen keuze. Maar doordat me man maar het minimum verdiend en wij daar met zijn 5en van moeten leven en de vaste lasten. Ja wij krijgen toeslag voor zorg maar dat is geen drol meer. En kgb stelt ook niks voor. Wij houden per maand echt niks over om leuke dingen van te doen of nieuwe kleren te kopen of what ever. Dus het is niet altijd vrije keuze. Ik had het liever ook ruimer gezien maar zolang ik geen werk vind zullen we het hier mee moeten doen!
@ bosi: autsj, dat is inderdaad een vervelende onverwachte uitgave! ik kan me indenken dat dat voor mensen met een laag inkomen erg vervelend is.
Stelt niets voor? Voor jullie moet dat zeker 150 euro in de maand zijn! Ondankbaar zeg... Waarom hebben jullie voor 3 kinderen gekozen als jullie het minimum verdienen?
En daar krijg je niks van vergoedt?! dat zou voor ons(modaal inkomen) toch ook een flinke tegenvaller zijn hoor, 2000 euro,jeetje.