Financieel slecht hebben kan enkel door eigen keuzes?

Discussie in 'De lounge' gestart door mroos, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ook fijn dat je het hele bericht quote. ;) Ik zeg toch niet dat als ik voor 2 kinderen kies, iedereen voor 2 kinderen moet kiezen? Ik zeg wel dat ik het normaal vind dat je bij je keuze voor kinderen rekening houdt met de financiele consequenties.

2. Leliana

Leliana Niet meer actief

helemaal goed hoor meid, maak je niet druk! :)
    Je kwam echt zo over alsof je maar niet aan kinderen moet beginnen als je geen geld hebt...
    Een beetje belachelijk als je het aan mij vraagt .. maar goed, als je het niet zo bedoeld hebt .. dan is er toch geen probleem?? ;)

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113

Zelfs bij een hoge verzekering minimaal vergoed. Ik denk dat ik misschien 200 euro terug kan krijgen. Techniekkosten zijn sowieso nooit vergoed.

4. liebrando

liebrando Niet meer actief

Ja daar zit ook wel een kern van waarheid in tuurlijk moet je rekening houden met je kinderen, maar ik werkte en me man dus het kon makkelijk. Maar ja door me zwangerschap moest ik of stoppen of me kleine meid met 24 weken al laten komen, Nou dan is de keuze snel gemaakt. Ben dus meteen gestopt en kon na de bevalling ook niet meer terug komen dus ja dan is het al gebeurd!

En ik zou heel graag nog wel een 4e willen, maar ja financieel is dat nu gewoon niet slim. Dan zal ik eerst moeten werken dus dan doe ik het ook niet, hoe graag ik het ook zou willen!

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Nou ja, als je geen geld hebt moet je inderdaad niet aan kinderen beginnen. Waar wil je ze van onderhouden? :p

@ jongmoedertje: begrijpelijk dat als de financiele situatie er toen wel naar was, jullie er voor gingen. :) Jammer dat het vervolgens zo gelopen is, hopelijk vind je snel werk!

6. liebrando

liebrando Niet meer actief

Ja ik vind het ook jammer had het liever ook anders gezien, maar goed het is niet anders. Ben vd week op sollicitatie geweest ik hoor van de week of ik er mag werken, als ik niks hoor dan ben k dus niet uitgekozen. Dus ik hoop dat ik vd week een telefoontje krijg!

7. mama van JS

mama van JS Niet meer actief

hier zouden we het ook moeilijk krijgen met 1800,- hoor. Ook onze vaste lasten zijn zeker al 1500,- en daar zitten de boodschappen of benodigheden van onze zoon nog niet bij. Sparen en leuke dingen doen zou er dan echt niet meer bij zijn.

@ bosi, jeetje 2000,- dat is wel heel veel geld. Pff minder leuk nieuws

8. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

over er is altijd werk dat is echt onzin!!!

mijn man is na 13 jaar trouwe dienst ontslagen. wij dachten 13 jaar ervaring opzak die moet zo weer een baan vinden nou kan je vertellen dat hij anderhalf jaar thuis heeft gezeten 200 sols verder. gelukkig heeft hij sins 3 maanden weer een baan..

en over toeslagen.. je moet blij zijn met alles wat je krijgt. wij kregen nooit iets omdat manlief een topbaan had.. maar nu hebben wij ook recht op zorg en kgb het is niet veel maar elke cent is mee genomen.

9. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Je hebt er anders aardig je verstand over laten waaien, dus weinig verstand van, kan je niet echt zeggen vind ik.

Ik kan je goed volgen, ik zou het alleen niet zo onder woorden kunnen brengen. En ik ben het ook met je eens. Ik ontving zelf een aantal jaren terug een uitkering. Ik woonde toen nog alleen in een klein appartementje. Doordat ik een een lening had, kwam ik als uitkeringsgerechtige in de knoei. Had ik nog gewerkt, dan was dat probleem er evengoed geweest, maar had ik het anders op kunnen lossen. Doordat de lening per maand een behoorlijk geldbedrag aan rente mee bracht, kwam ik echt te kort. Als ik op dat moment niet aan de rem had getrokken, was ik dieper in de problemen gekomen. De toedracht van deze lening doet er verder even niet toe. Ik ben er hoe dan ook altijd zelf bij geweest, waardoor het is ontstaan. Maar ik zeg er wel bij, dit had iedereen denk ik wel kunnen overkomen. Dus is het altijd helemaal je eigen schuld...ik denk dat het wat genuanceerder kan liggen.

In ieder geval heb ik toen schuldhulpverlening aangevraagd. En ik weet wel, ik had het helemaal niet verkeerd. Ik wist er zelfs nog een beetje van te sparen. Je krijgt inderdaad aardig wat toeslag, daar heb je zelf recht op. Vergoedingen mag je houden, in mijn geval ging het toen om een stagevergoeding. Ik kreeg een klein beetje extra voor het reizen naar mijn stage. Verder deed ik zo efficient mogelijk boodschappen. Uiteindelijk kon ik zo effecient boodschappen doen, dat ik altijd mijn brood bij de bakker haalde (dat vind ik luxe) en ik soms gewoon voor dát stukje vlees in de supermarkt ging waar ik zin in had.

Verder nam ik gewoon genoegen met wat ik had of kreeg. Dan doel ik vooral op kleding. Ik kan met iets wat ik krijg net zo blij zijn, als met iets wat ik nieuw koop. Het maakt me gewoon niet uit. Als het maar een beetje vlot is en netjes.

Zonder die schuldhulpverlening had ik natuurlijk veel meer overgehouden. Maar dan was ik waarschijnlijk veel langer blijven roken. Ik rookte toen 1,5 pakje marlboro per dag, dat is financieel echt een hap, om over je gezondheid nog maar niet te praten. Ik ben er inmiddels ruim 3 jaar vanaf hoor.

Nee, ik moet zeggen, ik vind het ook echt niet slecht wat je krijgt in een uitkeringspositie. Je moet een klein beetje weten hoe en waar je moet zijn met aanvragen van toeslagen en vrijstellingen, maar dan kom je echt een heel eind vind ik. Ongetwijfeld zal het een beetje anders worden als je er ook kinderen bij hebt. Daar kan ik niet over meepraten. Als je maar goed weet wat je binnenkrijgt, wat eruit moét en wat je dan overhoudt, dan zit je vaak gewoon goed. Ik denk dat het veel mensen ontbreekt aan dat overzicht.

Daarbij krijg je soms 1 x per jaar wel eens een beloning extra van de overheid. Zo was er een keer 50 euro met kerst bv.

Wat ik er wel bij moet zeggen, wees blij als je hier niet afhankelijk van bent. Je kan echt 100000 keer beter werken, minder ontvangen, maar gezond zijn en lekker in je vel zitten, dan dit.

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mooie afsluiter, want dat geloof ik zeker. :)

11. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ts: ik ben het met je eens. mensen die van bijstand leven gaan vaker op vakantie als ons , soms wel 2 x in het jaar:$

12. Gooischemama

Gooischemama Fanatiek lid

4 aug 2010
    1.642
    1
    0
    Hilversum
    Ben het er wel een beetje mee eens ja en voordat ik iedereen met een uitkering over me heen krijg
    Ik heb zelf OOK een WIJ-uitkering door prive-omstandigheden
    Persoonlijk vind ik het niet slecht wat je allemaal ontvangt met een uitkering maar het ligt er aan hoe je het uitgeeft en ook aan de gemeente waar je woont want de hoogte is niet overal hetzelfde!!

Ik krijg rond de 1500 euro per maand met alle toeslagen er bij me vaste lasten zijn rond de 900 euro
    en als ik zou stoppen met roken zou ik bijna 200 euro extra overhouden(dus ligt mede aan de keuzes die je maakt ja)

13. meisje1984

meisje1984 Niet meer actief

ben het helemaal met je eens. belachelijk dat je zoveel geld krijgt voor op je kont zitten. ik vind dat mensen die een uitkering krijgen, iets van vrijwilligerswerk moeten doen ofzo. rondje wandelen met bejaarden zoiets.

14. glimworm

glimworm Niet meer actief

Oorspronkelijk geplaatst door Chillin
    ja maar deze mensen krijgen ook gewoon toeslagen, ze hoeven dus maar iets van de helft van die huur te betalen.

precies! uit het verhaal waar jij met dit bericht op heb gereageert haal ik uit dat het huis waar die mensen waar poster mee woont en een eigen kamer huurt
    dus onderverhuurd wordt. Dan heb je als huurder ook geen recht op huurtoeslag.

Bovendien is huurtoeslag tegenwoordig ook geen vetpot meer, zeker niet de helft van je huur.

15. Gooischemama

Gooischemama Fanatiek lid

4 aug 2010
    1.642
    1
    0
    Hilversum
    Betaal voor me huis 548 en krijg van de belastingdienst 264 terug is idd niet de helft van me huur maar nog steeds n hoop geld wat je terug krijgt

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn zwager is voor 80 procent afgekeurd. Pas nadat hij 5 artsen had gezien en de vijfde zijn gezeur zo zat was, dat hij hem maar gedeeltelijk heeft afgekeurd. Hij mankeert lichamelijk niet iets wat aan te tonen is, ze hebben het op "chronische vermoeidheid" gegooid. Zowel ik als mijn man denken dat het met name zijn persoonlijkheid is, dat hij te lui is om te kunnen/willen werken. En dat hij overal een probleem in ziet. Natuurlijk ook lastig, want ik geloof echt wel dat hij werken zo vreselijk vindt dat hij er ongelukkig van wordt. Maar goed, hij heeft 3 maanden in zijn hele leven gewerkt en ontvangt dus al heel lang een wajong uitkering. En doet er echt geen reet voor. Voor die 20 procent heeft hij geen sollicitatieplicht.

Ik vind dus ook dat hij best wel wat vrijwilligerswerk zou kunnen doen. Is ook goed voor hem, eens wat meer onder de mensen komen. Nu bestaan zijn sociale contacten alleen maar uit virtuele contacten en dat voedt zijn rare denkbeelden alleen maar meer. En logisch dat je moe wordt als je de hele dag thuis zit en nauwelijks durft te eten omdat alles je ziek maakt. ;)

Naja, vermoeiend. ;) Hij komt trouwens prima rond. Maar hij heeft dan weer geen kinderen om te onderhouden (wellicht maakt dat uit, daar heb ik zo snel geen zicht op).

17. mama van JS

ik vind het trouwens wel een goede. Mensen die in de bijstand zitten maar nog goed ter been zijn zouden idd verplicht vrijwilligerswerk moeten doen. In welk opzicht dan ook ( ligt natuurlijk aan de persoon )

Maar de helft terugkrijgen van de huur lijkt me niet hoor. In de tijd dat wij nog huurde ( 3 jaar geleden ) kregen we echt niet de helft terug, net aan een kwart. En wij verdienden per maand zo`n 2500 bruto

18. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Laat ik even voorop stellen dat ik het er volkomen mee eens ben dat mensen die in de bijstand zitten en gewoon gezond zijn idd minimaal iets van vrijwilligerswerk moeten doen.
    Uiteraard zijn er mensen die lichamelijk/geestelijk echt afhankelijk zijn voor bijstand, in mijn ogen de doelgroep waar bijstand voor bedoelt is.
    Echter maakt de overheid het ook niet aantrekkelijk voor bijstandsmensen om te gaan werken. Je inkomen word 1 op 1 gekort.
    Dus met parttime werken ga je er 0 euro op vooruit......

19. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik vind ook dat je wel een errruuug roze bril op hebt hoor. ik ben 11 jaar alleenstaand geweest en heb een handicap. ik wou dat het zo was als jij het schetst.ik heb letterlijk een jaar geleefd op water en brood en warm eten bij mijn ouders voor de kinderen. door mijn eigen schuld??? nee, niet door mijn eigen schuld dat mijn man ziek werd en we moesten scheiden en en niet mijn schuld dat ik een handicap heb.

er zullen er heus wel zijn, die het wel hun eigen schuld is. maar veel mensen kiezen er echt niet zelf voor.

20. mama van JS

@ blup, wat vervelend dat je het zo moeilijk hebt gehad. Knuffel voor jou

@ sidmick, je hebt helemaal gelijk. Mijn buurman is ziek en heeft daardoor een uitkering ( wat voor weet ik niet ) Omdat hij zelf niet thuis wil zitten werkt hij gewoon maar moet elke cent die hij verdient weer aan uitkering terugbetalen. Hierdoor heeft hij zo`n 700 euro per maand en dat voor gemiddeld 6 dagen per week werken.

Deel Deze Pagina