Financieel slecht hebben kan enkel door eigen keuzes?

Discussie in 'De lounge' gestart door mroos, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mensen klagen en vergelijken teveel.

Wat heeft het voor zin dit te berekenen?

Wij leven van 1 inkomen, mijn man verdient goed, maar 65% gaat naar de staat. Wij krijgen alleen kinderbijslag, net als iedere ouder in Nederland.

Mensen die klagen moeten hun bestedingen maar eens goed onder de loep nemen; dure tel.abo's, een auto, veel onzindingen kopen, op straat een broodje halen etc.

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Das knap met een hoogste belastingschijf van 52%.
    Bovendien heb je dan ook een heel ruim inkomen.

Anyway, ik vind het nogal wat kort door de bocht.
    Ik heb per maand zo'n 2800 euro aan vaste lasten. Natuurlijk zitten daar een hoop zaken bij die mijn eigen keuze zijn. Maar dat betekend niet zomaar dat ik daar morgen vanaf kan. Het zijn verplichtingen die ik ben aangegaan (overigens absoluut geen leningen oid buiten hypotheek om) Dus wanneer wij morgen scheiden en ik om wat voor reden dan ook in de bijstand kom heb ik wel degelijk een probleem door keuzes die ik heb gemaakt.
    Maar is dat dan perse eigen schuld? Moet je dan je hele leven minimaal leven omdat je wellicht ooit enorm achteruitgaat in inkomen?

3. mroos

mroos Niet meer actief

Ik heb geen idee of je bedoelt dat ik klaag door dit te berekenen. Ik klaag namelijk helemaal niet. Ik zou niet anders willen dan werken.
    Ik vind het wel verwonderlijk dat een gezin met een uitkering en dezelfde vaste lasten als ons blijkbaar evenveel te besteden heeft.

Daarnaast vind ik dat mensen te snel zeggen dat ze het financieel moeilijk hebben, want ik denk dat maar een klein percentage van deze groep het werkelijk moeilijk heeft om rond te komen zonder eigengemaakte stomme keuzes.

Ik vind het juist leuk en goed om af en toe ook stil te staan bij hoe dingen er in deze maatschappij aan toe gaan en naar aanleiding van deze stelling zou ik het bijvoorbeeld ook interessant vinden om te kijken of het nodig is dat mensen meer hulp krijgen bij financiele keuzes.

Maargoed, ieder zijn mening;).

4. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Dat herken ik dan weer niet trouwens. Ik ben er nooit van op vakantie geweest.

5. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    hier ben ik het wel mee eens.
    ZOlang je een dak boven je hoofd hebt, dagelijks eten op tafel (al moet je daar goed voor rekenen wat je wel en niet koopt) en een broek aan je kont heb je het niet slecht.
    Ik zeg niet dat het dan makkelijk is, maar slecht heb je het dan niet.

6. Kwekijzer

hm, je wordt niet beloond voor het op je kont zitten. Er zijn mensen die er misbruik van maken ja, dat klopt, die ontvangen, doen geen reet aan hun problemen, maken ze soms nog erger, blijven met hun reet in bed liggen enz enz. Maar dat zijn dan meteen ook weer hele zieke situaties vaak, waar sprake is van verslavingen en behoorlijke psychische problemen.

Ik ken persoonlijk geen mensen die voor hun lol in een uitkeringspositie hun handje op zitten te houden en het wel prima vinden. Al zullen die er vast ook zijn.

Maar ik vind niet dat je het zo zwart wit kan stellen dat zoiets dan voor de meeste met een uitkering op gaat. Ik denk dat het gros met een uitkering dat liever anders zou willen zien, maar oprecht door omstandigheden daarmee te maken hebben gekregen.

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Ik denk ook niet zo zeer dat we ons moeten richten op het veroordelen van de mensen die de uitkering ontvangen maar op strengere controle hierop.
    Dan kun je idd de raddraaiers en misbruikmakers eruit gooien.
    En zo word de bijstand weer waarvoor hij bedoelt is.

8. Kwekijzer

weet je, veel hebben het er hier over dat mensen met een uitkering maar iets van vrijwillgerswerk moeten doen. Maar vrijwillgerswerk brengt punt 1 echt verantwoording en verplichtingen met zich mee, mensen moeten op je kunnen rekenen. Punt 2 moet je daar toch wel vaardigheden voor hebben. Punt 3 moet je daar dus energie voor hebben ect.

En als je die 3 punten op zn minst toch hebt, dan vind ik dat iemand dus wel ergens een gewoon baantje kan hebben. Mijn mening.

Ik vind vrijwilligerswerk niet vrijblijvend en het brengt zeker verantwoordelijkheden met zich mee, die je wel moet kunnen dragen.

9. Kwekijzer

ja, maar blijkbaar is dat verdraaid moeilijk. Je kunt niet altijd alles zwart op wit aantonen. En wanneer kan je iets wel of niet...de ene vind dat ie met een zware hoofdpijn absoluut niet kan werken, terwijl de volgende pas met koorts denkt 'misschien moet ik even een middagje plat'... Is het dan van die ene met hoofdpijn onterecht dat ie thuis is gaan zitten?

We zijn mensen en geen machienes en dat maakt het niet altijd even eenvoudig om het kaft van het koren te scheiden. Want wat moet je dan met het kaft? In de shit laten barsten? Het blijven wel mensen..

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Het is vaak voor mensen zoals mijn zwager onmogelijk om bijvoorbeeld voor 1 dag per week een baan te vinden. Hij heeft geen werkervaring, is te oud en dus te duur, en banen voor 1 dag per week liggen niet voor het oprapen. Hij is daarentegen wijs genoeg om als vrijwilliger ergens aan de slag te gaan en die verantwoordelijkheid zou hij prima moeten kunnen dragen. Al is het maar wandelen met oude mensen van het bejaardentehuis, ik noem maar wat. Is zoals ik al zei ook goed voor hem, zodat hij weer wat meer onder de mensen komt.

11. Kwekijzer

Dat ben ik ook wel met je eens, ik denk dat het voor de meeste mensen gewoon gezond is om in de maatschappij te staan...hoe moeilijk dat ook voor ze is. Maar het moet voor die oude mensen die hij moet duwen natuurlijk ook een beetje gezellig blijven he:D

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Klopt, maar ook in de simpele zaken qua controle laat men al verschiet.
    Ik ken vele die bv met een uitkering bijklussen of bv. samen wonen zonder dit te registreren. Dat zijn feiten die met gemak nagegeaan kunnen worden.
    En wat mij betreft dienen die misbruikers idd dan maar gestraft te worden.

13. Femsiejj

Femsiejj Niet meer actief

Ik heb niet alle pagina's gelezen maar ik wil wel heel graag reageren op je beginpost en dus je beginvraag.
    Ik ben het in sommige gevallen eens met het feit dat je door je eigen keuzes financieel slecht kan hebben.
    Wij hebben een tijdlang met 2 uitkeringen gezeten. Mijn partner een wajong 80-100% en ik een ziektewetuitkering. Wij kwamen toendertijd een paar tientjes boven de grens om bijv. huurtoeslag te ontvangen. Wij kregen alleen een aanvulling via de zorgtoeslag en dat was dan ook het enige. Ik zeg niet dat we weinig binnenkregen want mijn partner krijgt bijna 900 per maand en ik toendertijd 800 per maand. Maar als je al je vaste lasten eraf haalt en dan ook nog eens rekeningen krijgt van het bijv. eigen risico dat groeit het je wel eens boven het hoofd. Ik geef helemaal toe dat wij toendertijd ook laks waren met de financien. Als wij wat duurder wouden eten haalden we gewoon een biefstukje bij de ah terwijl ik ook momenten heb gehad dat ik alleen van mn statiegeld eten kon kopen bij de aldi.
    Nu ik weer werk heb en dus een redelijk "normaal" salaris heb en mijn vriend een uitkering zou je denken dat het allemaal makkelijk moet lukken. Maar er zijn momenten waarop ik denk hoe moeten we het redden. Als ik nu nog in de uitkering zou zitten zoals ik toendertijd had dan zou ik nu in hoge schulden zitten enkelt omdat je dan net buiten alle regelingen valt. Als je kwijtschelding wilt aanvragen checken ze ook of je een auto voor de deur hebt staan. Ja die hebben we, weleens waar gekregen van mn schoonouders maar we hebben hem wel. Of ze er moeilijk over gaan doen? Geen idee we hebben het maar niet verder ingevuld omdat ik niet het risico wil lopen dat mensen tegen mij zeggen dat ik hem weg moet doen omdat ik anders geen kwijtschelding krijg.
    Het is lang niet altijd je eigen schuld omdat je het gewoon niet makkelijk hebt als je net overal buiten valt, maar er zijn ook gevallen waarbij het wel eigen schuld is. Dus het is heus niet zo dat het makkelijk is om met een uitkering thuis te zitten, al lijkt dat soms wel zo!

14. Janna

Janna Fanatiek lid

Over het idee dat gezonde mensen met een uitkering vrijwilligerswerk moeten doen: als je in de bijstand zit mág dat officieel niet! Want als je vrijwilligerswerk doet, zijn er mensen op het werk die op je rekenen en dan ben je dus niet beschikbaar voor een baan, terwijl je continu beschikbaar moet zijn.

Mijn man heeft na zijn opleiding (WO) 3 jaar moeten zoeken naar een baan op zijn vakgebied. In de tussentijd heeft hij wel allerlei baantjes gehad (post bezorgen, kratten stapelen, lopende band werk) maar dat hielp hem geen ene zier om een baan op zijn vakgebied te krijgen: hij had namelijk geen ervaring. Hij heeft ook in de bijstand gezeten. Hij heeft bij de gemeente hemel en aarde moeten bewegen om een werkervaringsstage te mogen doen (bij die gemeente zelf!) op zijn vakgebied. Toen dat eenmaal rond was, had hij na anderhalve maand een baan, want hij kon eindelijk relevante en recente werkervaring op zijn cv zetten...

Overigens had hij het in die tijd niet breed, maar ook niet slecht. Hij heeft in die tijd zelfs al een deel van zijn studieschuld kunnen aflossen, hoewel dat nog niet hoefde. Hij leefde wel echt héél zuinig hoor!

15. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Interessant !

Je kan er niet altijd iets aan doen als je bijstand of een uitkering moet ontvangen. Maar of je er iets aan kan doen om je financiele positie daarbinnen gezond te houden en dus niet elk dubbeltje om hoeft te draaien. Ja dat kan!
    Ik lees hier bijv al mensen die met bijstand of een andere uitkering een auto hebben. Waar heb je die voor nodig? (invaliden daarbuiten gelaten) Ook een klein autootje kost je aan verzekeringen en wegenbelasting al gauw 100 euro in maand. Verkoop die auto en ga fietsen... Dan heb je én nog wat extra inkomen van de verkoop en je gaat er 100 euro op vooruit.
    Natuurlijk is het wel heel moeilijk om zo'n keuze te maken, je auto, je vrijheid, weg te doen. Maar een fiets is gewillig en het ov ook.

Daarnaast loont het altijd de moeite om je andere uitgaven onder de loep te nemen: neem een prepaid telefoon bijv, neem een laag tarief internet, zeg al je abonnementen op, een klein pakket tv (waar heb je al die zenders voor nodig?)

Dat zijn zaken waar je degelijk wel iets aan kan doen.

Maar nu de volgende situatie: je werkt, maar wordt ontslagen. Dan krijg je een ww uitkering, je uitkering is dan afhankelijk van je beroepsgroep 80% (eerste drie maand) en 70% de rest. Je man wekr gewoon nog. Je hebt zeg, 4 jaar gewerkt nadat je van school bent gekomen of afgestudeerd bent, dan zou je in dat geval max 4 maanden ww krijgen. Daarna heb je dus helemaal niks! Dus je verliest 1 heel inkomen en moet ineens rondkomen van 1 inkomen. Want je krijgt nl geen bijstand als je partner werkt.
    Hierdoor kan je behoorlijk in de problemen komen. Een huis verkoop je niet zomaar, en een huurhuis is ook amper te vinden.

Wel vind ik, er is altijd wel werk te vinden, desnoods ga je tulpenbollen pellen (mits lichamelijk toelaatbaar). Ik lees heir ook wel eens mensen, ja maar met uitzendbureau's heb ik niks...
    Ja... pffttt maar daar is wel werk te vinden! Soms moet je daarvoor inderdaad op tijden werken waarop je niet wil werken, maar het is wel werk en het is wel inkomen!

En ja, ik zeg dit, en ja ik heb het zelf ook meegemaakt... Ik werd op mijn 18e moeder. Ik zou toen aan inkomen 700 gulden bijstand krijgen. Helemaal niks dus... Ik ben gaan studeren en kreeg toen een alleenstaande ouder uitkering van de ib-groep daarnaast moest ik lenen om rond te komen. Mijn inkomen zal rond de 1600 gulden hebben gelegen. Daarnaast ben ik gaan werken om mijn inkomsten aan te vullen.
    Vervolgens een relatie, bleef daaruit achter met schulden, dus daarop in een schuldentraject en later in de wsnp. Ik moest toen met 2 kinderen rondkomen van 40 euro per week.
    En dat was best te doen.

Ik heb een chronische ziekte (me/cvs tgv pfeiffer), werk, doe vrijwilligerswerk en heb kinderen. En zolang ik kan werken blijf ik dat doen. En als dat niet meer kan door mijn me, dan ben ik blij dat wij in nederland leven met de bijbehorende voorzieningen!

16. zogelukkig

He, hoe kom ik daar nou bij? Laten we het maar op een typefout houden!
    Je betaalt al 52% vanaf 54.367,-. Da's bruto per jaar.
    Doen we even door 12, kom je op 4.530,- bruto per maand.
    Maken we er even netto van, kom je op: 2355,- netto per maand.
    Stel dat er 1 partner thuis is voor de kinderen dan is dat bedrag dus voor een heel gezin. Recht op toeslagen heb je niet in die belastingschijf.

Het bijstandsbedrag voor samenwonenden/gehuwden is netto: 1300,- euro. Stel dat beide partners een bijstandsuitkering hebben, hebben ze samen 2600,- euro te besteden plus recht op tal van kortingen en toeslagen.

Dus 2 mensen in de bijstand kunnen het samen financieel beter hebben dan 1 werkende ouder die in de hoogste belastingschijf valt.
    Of zie ik het nu verkeerd?

17. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ janna: het kabinet is er wel mee bezig, mensen in de bijstand verplichten IETS te doen, al is het maar koffie schenken in een bejaardentehuis.
    Ik start overigens per september met een werkervaringsplek/stage binnen mijn vakgebied om werkervaring op te doen. Ik ben dan namelijk afgestudeerd maar heb dan nog geen relevante werkervaring. Zo ingewikkeld was het niet om die stage te regelen. :) Een vriendin van mij heeft hetzelfde gedaan. Een baan kon ze nergens vinden, een stage had ze zo.

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Als dit het geval is, dan zeg nu acuut mijn baan op :D

Nee, dat is niet zo, bijstand krijg je of alleen of samen 1 bedrag ...

19. zogelukkig

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nee dat is echt niet zo hoor. Ik dacht dat die 1300 gewoon voor 2 mensen is toch?

edit: spuit 11 ;)

Deel Deze Pagina