Financieel vooruitkijken

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 14 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.839
    5.571
    113
    Je zou ook een overlijdensrisicoverzekering kunnen afsluiten die je niet koppelt aan de hypotheek bijvoorbeeld voor 80.000,-.
    Dan is van dat bedrag 20.000,- per kind en hebben ze gezamelijk 20.000,- voor kosten van begrafenis en bijkomende kosten ( betalen hypotheek tot aan verkoop enz)

Dan heb je in ieder geval iets geregeld. Kost waarschijnlijk een stuk minder.

Het enige wat je dan niet hebt afgedekt is een overlijden van 1 van de kinderen.

2. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Bij mij 10.79 (ik ben nog een oudere muts...)
    Maar eigenlijk ook niet verzekerd, mijn man wel.

3. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Lastig he tot hoever je jezelf moet dekken.

Wat wij hebben aan verzekeringen zijn oa

- overlijdingsrisicoverzekering, Als 1 van ons beiden overlijd komt het grootste deel van de hypotheek vrij.

- allemaal een uitvaartverzekering, man via zijn ouders.

- man heeft via werkgever een arbeidsongeschiktheidsverzekering, kost echt nauwelijks wat.

- Wij beleggen, die komt vrij als man 65 is.

- bouwen pensioen op.

- en daarnaast sparen wij voldoende en lossen we de hypotheek af. Al hoop ik nooit dat wij een woning moeten verkopen om onze oude dagen te kunnen betalen.

Dit zijn alle financiële zaken die voor in de toekomst van toepassing kunnen zijn. Naar mijn inziens genoeg ingedekt voor als wij de oude dag mee mogen maken.

4. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ja dat laatste vind ik ook wel een beetje jammer dan. Misschien is dan een uitvaart die je vrij kunt besteden toch beter. Al moet dat wel aan een uitvaart worden besteed. Dan is dat in elk geval gedekt. En verkoop van het huis kunnen ze dan daarna verdelen. Daar zit nu al overwaarde op.
    Mijn pensioenfonds keert trouwens ook wat uit aan nabestaanden.

5. Lilium

Lilium Niet meer actief

Kijk ook even goed voor welk bedrag je je verzekerd. Ik had een uitvaartverzekering (vrij te besteden bedrag) van 7500 euro. Daar redt je het echt niet mee. Inmiddels bijverzekerd.

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.707
    113
    :p Maar goed zo zie je dat het best te doen is ;)

iMoeder vindt dit leuk.
  7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.707
    113
    Ik weet niet wat voor begrafenis jij wil maar zoveel was mijn vader lange na niet kwijt. En ik had toch een volledige begrafenis. Hij is wel gecremeerd dus daar scheelt een aantal kosten. Maar 7.5 is al aardig wat hoor.

8. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Dat zijn goeie dingen om over te denken.
    Wij hebben een huurhuis, maar willen eind dit jaar of begin volgend jaar een huis kopen. Dus hard aan het sparen.
    Wij hebben allebei een spaarrekening. Op die van mij sparen we voor het huis/grote uitgaven etc., op die van mijn man voor de voorkomende gevallen als kapotte koelkast, zulke zaken.
    Een van ons heeft een levensverzekering, maar weet ff niet op wie die afgesloten is. Volgens mij was het zo dat ik een X-bedrag zou krijgen als mijn man zou komen te overlijden.
    We hebben allebei een uitvaartverzekering, onze oudste is daarbij ingeschreven, voor de jongste 2 moet ik dat nog regelen... Toen onze dochter na haar geboorte overleed konden we aanspraak maken op een coulanceregeling waarbij er 2.000 euro werd uitgekeerd.

Voor de jongens sparen we ook een bedrag per maand. Niet schokkend, maar vele kleintjes maken 1 grote. Dat is puur bedoeld om ze een startkapitaaltje te geven. Niet om hele studies voor ze te betalen, dat moeten ze (grotendeels) zelf doen.

We moeten nog een voogd regelen, dat hebben we weleens mondeling afgesproken met de zus van ML, toen zij ons vroegen voogd te zijn voor hun adoptiedochter, mochten zij beiden komen te overlijden. Ik ben nog niet zo gelukkig met het idee dat de jongens dan daar in het dorp en kerkelijke gemeente zouden moeten opgroeien, dus nog niet vastgelegd.

9. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Het klinkt alsof je het prima op orde hebt, maar zou wel een uitvaartverzekering afsluiten!
    Aan de mensen waarvan de kids op hun polis zitten: ben je je er wel van bewust dat stel je bent voor 12.000 verzekerd, dat wanneer je kind overlijdt deze geem uitvaart van 12.000 krijgt (of er blijft niks voor jou over).
    Dit is voor mij reden geweest om mijn kinderen beide alvast voor 10.000 te verzekeren (betaal rond 5/6 euro per maand, per kind).
    Ik ben in totaal voor 13.000 verzekerd en kost iets van 13 euro per maand.

10. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Wij hebben de uitvaartverzekering zo afgesloten dat we 10 jaar premie betalen en dan is de polis premievrij.

Kun je zelf uitrekenen wat het je kost tov bv levenslang premie betalen

11. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Wij zijn echt van het dichttimmeren. Alles dat we kunnen verzekeren doen we. Mijn vriend vond dit heel belangrijk. Voordat ik met hem ging samenwonen had ik ook niks geregeld. Maar ja, als jonge vrijgezelle studerende twintiger alleen in een huurflatje, was blij als ik mijn huur en zorgverzekering kon betalen :D

Wij hebben een uitvaartverzekering bij dela. Premies verschillen. Die van onze zoon en van mij zijn duurder dan die van mijn vriend. Van mij omdat ik gelovig ben en op een bepaald kerkhof in mijn geboorteplaats begraven wil worden, en voor onze zoon omdat we daar een beter gevoel bij hadden, hoe afschuwelijk ook om daaraan te denken, we wilden het voor hem goed regelen. Mijn vriend hecht helemaal geen waarde aan zijn uitvaart, hij grapt wel eens "gooi me maar in de groenbak als ik dood ben" dus hij heeft echt het minimale. Fijn dat dit allemaal mogelijk is, per gezinslid die verschillen. En ik vond deze verzekering ook niet duur.

Voogdij/testament hebben we ook vastgelegd. Mn omdat we perse niet willen dat onze zoon bij mijn vriends moeder terecht komt. Mijn moeder en mijn schoonvader zijn voogd.

Hier ook een groot deel van de hypotheek vrij als een van ons overlijdt. Met als reden dat, als onze zoon al een van zijn ouders verliest en wij een partner, we ook niet ook nog ons fijne huis verliezen.

Ik vond het veeeeel gedoe en gezeur allemaal, maar nu het allemaal vaststaat ben ik heel blij dat mijn vriend dat zo nauwkeurig heeft gedaan en uitgezocht. Geeft me wel een veilig gevoel.

12. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben geen uitvaartverzekering, maar wel een overlijdensrisico verzekering en een bergje spaargeld.
    Mijn ouders dachten altijd dat ze een goede uitvaartverzekering hadden en dat was vast ooit zo... in de jaren zeventig. Maar vorig jaar keerde hij helaas toch maar 2250 uit bij de crematie va mijn moeder, terwijl de kosten toch een kleine 7000€ waren voor een heel sobere crematie. Dus ik geloof niet zo meer in uitvaartverzekeringen.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Ja als je geen indexatie erop hebt zitten kom je over 40 jaar wel bedrogen uit helaas.
    Heel rot als je naast je verdriet daar ook nog eens achterkomt :( denk je het netjes geregeld te hebben..

Deel Deze Pagina