onder bpaalde voorwaarden wel bijvoorbeeld dat je in nedeland werkt de kinderbijslag staan op mijn man zijn naam. kennissen van ons krijgen ook bijde maar alle nederlandse tegemoetkomingen hebben wij niet mee genomen in het plaatje want die zetten we stop en doen we met de aangifte regelen en anders krijg je de nederlandse en een aanvulling uit dld ach dat geld boeit me verder ook niet eigenlijk gaat toch naar de spaar rekeningen van de blagen haha
En dat vind ik dus weer niet kunnen. Nu wil je het beste van twee landen. Of je ontvangt de kbs van NL of van DL. Van bijde vind ik dus niet eerlijk. En ik vraag me af of het kan. Ik moest hier in FR aantonen dat ik GEEN kbs meer ontving in NL. Pas toen ik daar een bewijs van had kreeg ik hier kbs.
ik zou dat dus ook niet doen maar onder bepaalde voorwaarden kan het dus wel. zoals bij die vrienden van ons. die krijgen dus en kindergeld en kinderbijslag. wij kiezen ervoor opm id dld te gaan wonen en geven die alle nederlandse dingen op alleen het werk van vriend niet.
Voor de kinderbijslag gaat het land van woonplaats altijd voor. Eventueel kan er bijvullend betaald worden door een ander land als daar één van de ouders tewerkgesteld is. Tenminste, zo gaat het in België. Ziekteverzekering is goedkoper maar er wordt wel heel veel ingehouden op het loon. Telefoon en internet zijn hier veel duurder. En zo zal elk land zijn voor- en nadelen wel hebben. Zoals ik al zei, veel te ingewikkeld om zomaar even te gaan vergelijken... .
Mijn man verdient iig hetzelfde als een Nederlander op een vergelijkbare positie in Nederland. De prijs van de huizen ligt hier ook iets lager, maar hier is geen hypotheekrente aftrek. In vergelijking met Nederland wonen hier veel mensen in huurhuizen. Als je hier een huis wil kopen, moet er ook een deel spaargeld in gaan zitten.
zwager woont hier net over de grens in DL zijn vrouw werkt in NL.. zij hebben in DL een groot huis gekocht voor een " in nederlandse prijs een lachertje" ... de hypotheek is in NL afgesloten en omdat ze in NL werkt, maken ze dus wel gebruik van de hypotheekaftrek. Ook ontvangt hij omdat hij niet werkt de heffingskorting van 160 euro. Omdat ze in DL wonen.. ontvangen zij de duitse kinderbijslag.. en toen hun jongste geboren werd, ook die eerste 10 maanden een toelage. Voor hun dus van beide kanten wel wat aantrekkelijkheden.
jha vanaf 6mqaanden zwangerschap krijg je van de eerste 1095 en bij meerdere kinderen 980 ofzo geboortepremie van de ziekenfonds is inderdaad als je kindje geboren is
je duitse vergoeding krijg je ook als je niet werkt hoor, ik werk ook niet maar heb gewoon de duitse kinderbijslag en ook elterngeld heb ik gehad. dit is als je niet werkt 300 pm 12 mnd lang. hypotheek hebben we in dld omdat er 6 jaar trug hele hoge eisen werden gesteld als je dit in ned deed. je moest dan een bepaald bedrag verdienen per jaar en dit lag toen echt heel hoog. de aftrek hebben we wel in nederland. en ook krijg ik mijn heffingskorting gewoon. uit beide landen bijslag klopt niet echt en moet je mee oppassen dat je dit niet over ene paar jaar ineens trug moet betalen. zo kun je niet meer krijgen dan je in je eigen land (ned dus) kunt krijgen. heb het ook geprobeerd want dat moet je altidj dus voor een aanvulling zeg maar, maar ik krijg dus al meer dan de normale in ned. geld lenen is tegenwoordig ook lastiger. zo krijg je niets meer in dld omdat je loon uit ned hebben en in ned niet meer omdat je in dld woont. erg fijn dus europa 1 hahaa. kindergarten is dus alleen laatste jaar gratis omdat veel mensen dit niet konden betalen en ze vooral bij buitenlanders zagen dat er teveel achterstand was. het gaat naar inkomen en kan per gemeente verschillen zo wisseld het bij ons van 90 tot 180 euro pm.