Financiele vragen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lientje, 22 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    zit daar geen max aan we kunnen aantonen dat we voor daan 3200 km hebben moeten rijden.

2. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Nee hoor, als je maar een goede onderbouwing ervan hebt. Maar let op dat je, als je 640 euro kilometers hebt, ook de aftrek voor chronische ziekte mag invullen van 808 euro. Zie het vraagtekentje bij specifieke uitgaven, aftrek chronische ziekte.

3. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Hoi Lientje
    harstikke bedankt voor je vragen.

4. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Open!

5. pina123

pina123 Bekend lid

30 jun 2008
    598
    0
    0
    Hoi Lientje
    Wat een fiscaal wonder ben jij hihi!
    Ik zit even met een vraag; ik doe nu mee met de spaarloonregeling. Ik spaar 600 euro per jaar.
    Maar ik neem vanaf november ouderschapsverlof op tot volgend jaar zomer.

Nu hoorde ik dat ik de spaarloon stop moet zetten aan het einde van het jaar en dan meteen de levensloopreg. moet gaan doen.

Wat is hier de reden van; ik kon dan meer van de belasting terug krijgen?
    Hoe zit dit? Alvast bedankt!

6. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik heb tijdens mijn zwangerschap heel veel moeten rijden naar het ziekenhuis, ivm ziekte, krijg ik dat dan ook vergoed, en waar moet ik dat declareren?

7. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    @pina123: met de huidige wetgeving klopt dat. Want als je meedoet met de levensloop kun je ouderschapsverlofkorting krijgen. Dit is 0,5 x het minimumuurloon per uur (ongeveer 3,85 dus) wat je van de belastingdienst krijgt, met als maximum de achteruitgang in loon. Maar: met prinsjesdag is bekend geworden dat deze regeling soepeler wordt, en dat je dan waarschijnlijk niet meer perse hoeft te levenslopen. Dus even afwachten wat de regeling precies wordt.

@krokus: Declareren is een verkeerd woord. Je geeft het aantal km's op x 20 cent bij je specifieke uitgaven in je aangifte. Als je boven de drempel komt krijg je een belastingteruggave. Dus gewoon aangifte doen en al je niet vergoede ziektekosten (dus ook eigen bijdrage kraamzorg, brillen, lenzen enz) opgeven. Let op dat je, als je meer dan 325 euro specifieke uitgaven hebt, krijg je nog een aftrek van rond de 800 euro extra voor chronische ziekte.

8. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    Hoi Lientje,
    Wat fijn dat dit topic er is en je mensen wilt helpen. Ook ik heb een vraagje.
    Ik en mijn vriend samen hebben een spaarrekening waar we dit jaar voor het eerst boven het bedrag uit gaan komen wat je max. mag hebben voor je er belasting over moet gaan betalen. Ik geloof dat dat 38.000 euro is. We zijn fiscale partners van elkaar. We zullen tegen de tijd dat we volgend jaar aangifte moeten doen over dit jaar, rond de 55.000 euro zitten en ons zoontje zou dan op rond de 7000 euro zitten. Nu had ik vorige keer navraag gedaan en het geld van mn zoontje wordt niet meegerekend bij het totaal bedrag, klopt dat? Maar dat betekent wel dat wij ruim boven die 38 zitten, en dus extra moeten betalen. (wat ik echt belachelijk vind, doe je je best om zo goed mogelijk te sparen, moet je er nog extra belasting over betalen ook, vind ik echt krom, maar goed dat is een ander verhaal!) Maar hoe bekijken ze dit bedrag, gaat het om het bedrag wat op je rekening staat wanneer je je fiscale jaaroverzicht van de bank krijgt? Want dat is altijd in januari toch? Want kan ik dan niet snel ong. 20.000 euro naar mn zoontje zn rekening overmaken, zodat wij onder die 38 blijven zitten, en dan niet extra hoeven te betalen? Of is dat een stom plan? En het dan daarna weer terug boeken.
    En hoeveel extra moet je daar eigenlijk voor betalen, vind het zo zonde om voor iets te betalen alleen maar omdat je goed aan het sparen bent en zuinig probeert te leven.
    Hopelijk heb jij een antwoord. Alvast bedankt he!

9. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    die aftrek van die chronische ziekte he. Mijn man heeft zware astma en veel medicijnen, maar we hebben nooit die 800 aftrek gehad. Hoe moet ik dat doen dan?

10. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    @Femmetje: dat het vermogen van je zoontje niet meegenomen wordt, is niet helemaal waar. Je moet alle rekeningen opgeven, ook die van je zoontje. Je krijgt wel een vrijstelling voor minderjarige kinderen. Deze is 2674 euro. Dus alles wat daarboven zit, is gewoon belast helaas.

@krokus: dat je man chronisch ziek is, wil nog niet zeggen dat hij dat voor de belastingdienst ook is. Hij is voor de belastingdienst pas chronisch ziek als hij meer dan 303 aan specifieke uitgaven heeft gedaan die hij niet vergoed heeft gekregen (medicijnen, thuishulp, kilometers). In dat geval kun je aangifte doen over de laatste jaren, als je dat nog niet gedaan hebt, en deze aftrek meenemen. Ga desnoods naar een boekhouder om het te laten doen. Kost je misschien wat, maar het levert ook veel op.

11. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    Hoi Lientje, dus bedoel je dat hij niet meer dan 2674 mag hebben en we voor alles boven dat ook moeten betalen dan?
    En weet je hoeveel dat is dat we moeten betalen?
    Zou het dan niet verstandiger voor ons zijn om ons geld ergens anders in te stoppen of te beleggen of iets of zou je dat ook niet kunnen zeggen?

12. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    @ Femmetje: ja dat klopt inderdaad. Even een rekenvoorbeeldje.

Jij en je man hebben op 1 januari 38000 euro. Op 31 december hebben jullie 55000 euro. Je zoontje heeft 7000 euro aan het begin en het einde van het jaar. Je gemiddelde vermogen is dan 45000 + 62000 / 2 = 53500 euro. Daarvan haal je de belastingvrije som ad 2 x 20014 + 2674 af. Dat is dan nog 10800. Het standaard gemiddelde rendement is 4%. 4% x 10800 = 432. Hier betaal je 30% belasting over. 30% x 432 = 130 euro. Dus het valt wel mee wat je betaalt hoor (vind ik zelf dan)

Oh ja beleggen heeft geen zin, want de waarde van een belegging moet je ook aangeven.

13. Niki

Niki Fanatiek lid

13 dec 2005
    1.663
    1
    0
    Venlo
    Wat handig...!
    Ik heb nu zo 1,2,3.. niks te vragen. Maar dat zal misschien nog wel komen. Handig dat ik dan hier terecht kan en lief van je dat je dat doet!

Verveel je je soms... ;)

14. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Hoi Lientje!
    Wat lief dat je iedereen wilt helpen met je kennis!
    Heb ook een vraag:
    We hebben op dit moment 2 huizen en dus dubbele woonlasten. Sinds we een huurder hebben in ons oude appartement hebben we geen recht meer op hypotheekrenteaftrek van dat huis, klopt dat? Als je geen huurder hebt dan heb je toch 2 jaar lang van beide huizen aftrek?
    En sinds een paar maanden krijgen we ook van het tweede huis geen hypotheekrenteaftrek meer! Het zou ermee te maken hebben dat mijn vriend z'n VOF te veel winst heeft gemaakt. Maar iedereen krijgt toch deze aftrek hoeveel je ook maar verdient? Ik zit hier best mee want we hebben dus 2 huizen en geen aftrek dus het is erg veel. Onze boekouder zegt dat het wel klopt...maar kan jij me dit uitleggen?
    Alvast bedankt!

15. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Als je twee huizen hebt, kun je inderdaad de rente gedurende 2 jaar voor beide huizen aftrekken. Voor het appartement bereken je de rente-aftrek door:

hypotheekrente appartement - huuropbrengst. Dus als je meer huur ontvangt dan je rente betaalt, dan heb je inderdaad geen aftrek meer.

voor je huidige woning kan je de rente wel gewoon in aftrek brengen. Het zou wel kunnen dat je, doordat je vriend veel winst maakt, aan het slot van het liedje inkomstenbelasting moet betalen. Het kan daarom lijken alsof je de aftrek niet meer krijgt, maar die krijg je dan eigenlijk wel. Want je betaalt minder belasting over zijn inkomen. Ik neem aan dat je vriend ook een boekhouder heeft. Het beste kun je even aan hem vragen hoe dat zit. Ik kan dat zo niet beoordelen, want ik weet natuurlijk niets over jullie financieen.

16. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    Hoi Lientje
    Oh dat valt inderdaad dan reuze mee! Ik dacht dat je echt superveel moest gaan bijbetalen, dat dat in de honderden of duizenden euro's ging lopen. Dus ik dacht dan investeer ik het liever in wat anders. Maar dat is niet nodig dus. Hardstikke bedankt voor je antwoord!

17. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    @ Niki: op het moment verveel ik me nogal ja, dus vind het wel leuk dat mijn oude topic weer is geopend.

Normaalgesproken niet, maar ik leer hier ook weer van. Want ik kom er zo ook een beetje achter wat voor vragen mensen hebben, wat ze niet begrijpen qua belastingen enz. Daardoor kan ik ook weer beter uitleg geven op het werk.

18. bellina

bellina Actief lid

13 aug 2008
    371
    0
    0
    ik heb zelf geen inkomen (ook geen uitkering of wat dan ook) en mijn man is eigen ondernemer met een riant inkomen laten we maar zeggen, nu willen wij ons zoontje na zijn 2e verjaardag 2 ochtenden per week naar een peuterspeelzaal brengen.......

ik heb begrepen dat je veel moet betalen als je geen inkomen hebt, meer dan als je wel een inkomen hebt en daarnaast verdient mijn man behoorlijk goed, moeten wij dalijk de hoofdprijs gaan betalen voor deze opvang?

alvast bedankt voor het antwoord, lief dat je mensen met vragen wilt helpen

19. patty73

patty73 Actief lid

10 mei 2008
    109
    1
    0
    Hai ik heb gevraagd of ze dit topic weer willen openen, dus nu ook maar gretig gebruik van maken van jullie expertize!

Dus wat vragen:

Ik werk fulltime en zit er over na te denken om minder te gaan werken.
    Hoorde dat je met de combinatie levensloop/ouderschapsverlof een leuk belasting voordeel kunt krijgen.
    Hoe zit dat precies?
    Kan ik dan het beste in mijn huidige contact ( fulltime) blijven zitten en eerst maar mijn ouderschapverlof opnemen. Of maakt dat niet uit en kan ik ook parttime gaan aanvragen en alsnog gebruik maken van deze fiscale regeling mbt ouderschapsverlof/levensloop?
    Ik krijg van mijn werkgever nu ook al maandelijks een bijdrage tbv levensloop bij mijn loon gestort, dit ivm compensatie van pensioen later. Maakt dit nog iets uit?
    Is het trouwens een eenmalig fiscaal voordeeel? Ik kan mijn ouderschapsverlof in zn totaliteit opnemen maar ook in 3 periodes.
    Ook dacht ik gelezen te hebben dat wanneer je minder dan 50 euro in je levensloop wilt storten per maand, je beter deel kunt nemen aan de spaarloon regeling?
    Geldt deze regeling ook voor de vader? En geldt de regeling alleen bij je eesrt geboren kind of ook bij alle ( misschien) volgende geboren kindjes?
    Mijn criend en ik zijn fiscale partners. Wordt het uiteindelijke voordeel dan op onze gezamelijke teruggave verrekend of is het iets waar ik als persoon kan terug vorderen?
    Wat een vragen he?

Hoop dat je wat antwoorden kunt geven.

Avast bedankt en super dat je hier tijd en moeite in steekt!

Liefs patty

20. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    @bellina: de peuterspeelzaal valt, in tegenstelling tot het kdv, niet onder de wet kinderopvang. Dus die moet je sowieso zelf gaan betalen.

@patty: helaas kan ik je daar op het moment even geen antwoord op geven. Op prinsjesdag is bekend geworden dat de regeling betreffende ouderschapsverlofkorting gaat veranderen. Mogelijk hoef je vanaf 2009 geen levensloop meer te doen om toch de korting te krijgen.

Zoals de situatie nu nog is, is het inderdaad voordeliger je oude contract te houden. Je krijgt dan een korting van de helft van het minimumloon (3,85 dacht ik ongeveer) per uur dat je dat verlof opneemt, met als maximum je achteruitgang in brutoloon. Je moet dan wel verplicht deelnemen aan de levensloopregeling. Een paar pagina's terug heb ik dat volgens mij uitgelegd, misschien kun je daar ook nog eens kijken.

Deel Deze Pagina