Hoi, Ik lees vanalles over de heffingskorting dat je dat per maand kan krijgen. Zou ik dat ook krijgen in onze situatie.. (we zijn getrouwd sinds 06-06-08, vorig jaar geen fiscaal partner) Man werkt 40 uur en parttime eigen bedrijfje er naast Ik werk alleen freelance als gastouder tussen de 8 en 40 uur per maand per kind (heb 2 oppas kids). heb dus geen vast inkomen. ik heb tot mei wel parttime gewerkt in een telefoonzaak zal dit jaar op ong. 3500 euro inkomsten komen (bruto) hoe kom ik erachter of ik recht op maandelijkse heffingskorting en vraag ik dat aan?
Je kan het beste het VT-programma invullen van de belastingdienst. En dat voor jou en je partner als fiscale partners. Je komt er dan op het laatste achter hoeveel jullie terugkrijgen op basis van de schatting van jullie inkomen. Ik kan het plaatje van je man zo niet bekijken, dus dat kun je het beste zelf even invullen.
dank je wel. Ik ga het invullen, ik kan normaal vrij veel vinden op de belastingdienst site, maar ik kon nergens vinden over de heffingskorting per maand. best wel vreemd. Vandaar dat ik dacht ik vraag het hier gewoon..
Ik heb die zelf allang gehad. In principe krijg je de afrekening zodra je definitieve aanslag inkomstenbelasting is opgelegd. Heb je die al gehad?
ja definitieve aanslag heb ik 2 weken geleden gehad .. dus kan wel binnen nu en een paar weken mn zorgtoeslag verwachten dan
Ja, ik denk dat je daar niet lang meer op hoeft te wachten. Je kunt alvast kijken wat je kunt verwachten op www.toeslagen.nl. Je vult dan het inkomen in dat op je definitieve aanslag staat, en het betreffende jaar. Dan haal je eraf wat je hebt ontvangen. Dan weet je alvast of je moet betalen of terugontvangen.
Een hele domme vraag waarschijnlijk: Als je fiscale partners bent moet je dan wel allebei een aangifte doen? Of vul je dan samen eentje in?!
@mach86: vanaf januari 2009 kun je aangifte doen over 2008, liefst voor 1 april 2009. Anders moet je uitstel aanvragen, als je het later wilt doen. @Miky: het is dan het handigst om samen aangifte te doen, dan kun je schuiven met aftrekposten in het programma.
Waar kun je laten berekenen of je voordeliger uit bent als een van de partners ipv fulltime ook parttime gaat werken?
Je kunt het eventueel zelf berekenen door: - op www.raet.nl ---> salarisberekening je nettoloon op parttime basis te berekenen - op www.toeslagen.nl te berekenen hoeveel toeslag je krijgt - op www.belastingdienst.nl je voorlopige teruggaaf te berekenen. Mocht je er echt geen verstand van hebben dan zou ik je aanraden het te laten berekenen door een boekhouder of belastingadviseur. Als je alleen je nieuwe nettoloon wilt weten, kun je ook een proforma berekening aanvragen bij de werkgever (dat kost jou niks).
Even een vraagje. Dit jaar mag je nog kosten die je hebt gemaakt voor bijv. een bril van de belasting aftrekken. Nu krijg ik een gedeelte vergoed door mijn ziektekostenverzekering. Ik neem aan dat ik het bedrag wat ik zelf moet besteden af mag trekken? Maar de officiele bon moet ik opsturen naar de verzekering. Hoe heb ik dan bewijs voor de belasting? Hartelijk dank voor het antwoord !