Afgelopen mei ben ik getrouwd. Heb daarna pas op toeslagen.nl mijn zorgtoeslag opzegd vanaf mei. Is er nu kans dat ik toch nog meer moet terug betalen? En kan ik hierna weer opnieuw zorgtoeslag aanvragen voor ons tweeën?
Je bent in mei getrouwd, dus dat jaar ben je al fiscaal partner. Als je geen recht erop hebt moet je tot mei ook terug betalen. Maar dat ligt aan jullie gezamenlijke inkomen en aan de vraag of je man tot mei ook zorgtoeslag heeft gehad.
Ik heb een nieuwbouw woning gekocht en gebruik gaan maken van de herzieningsregeling. Enig idee hoe ik mijn prive deel moet berekenen? En hoe moet ik de natrekking uitleggen?
Ik neem aan dat je de bijleenregeling bedoelt. Ik kan dat wel helemaal gaan uitleggen, maar probeer het eens via deze link zelf in te vullen. Laat het maar even weten als het niet mocht lukken. https://bijleen.belastingdienst.nl/Bijleen
Nee heb het niet over de bijleenregeling. De eigenwoning reserve heeft hier niets mee te maken. Heb het over de gevolgen van CT. Is ook iets heel specifieks en vroeg me af hoe jij daar tegen aan kijkt en mee om gaat.
Ik moet je het antwoord hierop schuldig blijven. Ik kan woensdag op mijn werk even opzoeken hoe het zit, maar nu kan ik er eigenlijk geen zinnig woord over zeggen, dus dat doe ik ook maar niet. Ik kom er nog op terug woensdag.
Lief van je maar hoeft niet hoor. In ieder geval bedankt voor de moeite. Suc6 met het beantwoorden van alle vragen van iedereen.
Zo he, dat is nog eens een goeie vraag ! Ook ik moet je het antwoord hierop schuldig blijven, ik heb echt geen enkel idee hoe of wat.... Misschien toch even de Belastingtelefoon bellen om uitleg te vragen ?
Ik heb wel iets gevonden over de herzieningsregeling, maar volgens mij is dit niet wat bedoeld wordt door vraagstelster: Herzieningsregeling U kunt elk jaar opnieuw kiezen of u gebruik maakt van het keuzerecht. Als u in een bepaald jaar echter niet langer gebruik maakt van dit recht, dan vindt er een inkomensherziening plaats. Uw inkomen van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin u niet langer gebruik maakt van het keuzerecht, kan dan worden verhoogd. Deze inkomensverhoging is het totaalbedrag van bepaalde negatieve inkomensbestanddelen die in de laatste 8 jaren in uw inkomen zijn begrepen. Het gaat om negatieve inkomensbestanddelen die voor een buitenlands belastingplichtige niet tot het Nederlandse inkomen behoren, bijvoorbeeld inkomen uit een eigen woning. De uitgaven voor kinderopvang en de persoonsgebonden aftrekposten die in die 8 jaren van uw inkomen zijn afgetrokken, worden niet in deze inkomensherziening betrokken. Ook de genoten heffingskorting wordt niet herzien. Het rekenprogramma houdt geen rekening met de herzieningsregeling. Voorbeeld In de jaren 2001 tot en met 2006 kiest u ervoor om als een inwoner van Nederland in de belastingheffing te worden betrokken. Tot het inkomen in box 1 behoren in deze jaren negatieve inkomsten uit de eigen woning in uw woonland. Jaarlijks is dat een bedrag van € 2.269. Ook heeft u jaarlijks € 1.361 persoonsgebonden aftrek. In 2007 maakt u geen gebruik meer van het keuzerecht. Het inkomen over het belastingjaar 2006 wordt herzien. De negatieve inkomsten uit de eigen woning die in de jaren 2001 tot en met 2006 bij de belastingheffing zijn meegerekend, worden bijgeteld. In dit voorbeeld 6 x € 2.269 = € 13.614. Het belastingvoordeel dat u in de jaren 2001 tot en met 2006 heeft genoten als gevolg van het meerekenen van negatief inkomen uit een eigen woning, wordt teruggenomen. De persoonsgebonden aftrek wordt niet in de herziening betrokken.
Ik werk als assistent accountant. Heb ook een poosje op een fiscale afdeling gewerkt. Verder help ik in mijn vrije tijd nogal eens mensen met toeslag, aangiften e.d.
Leuk Lientje... ik werk ook op een accountantskantoor, maar dan als loonadministrateur. Top dat je dit voor iedereen doet. Mocht je nog vragen hebben m.b.t. lonen/cao's/arbeidsrecht... hier ben ik! Groetjes, Josien
Erg fijn Josien! Ik doe zelf alleen de loonadminstratie als de loonadministrateur op vakantie is, dus weet daarvan alleen de basisdingen. We krijgen steeds meer verschillende richtingen in dit topic, wel leuk!
Jij kan zeker ook op caoweb van de sdu dan, om lonen op te zoeken? Ik kan er tijdelijk niet op omdat ons abonnement verlengd moet worden.
Wij konden op caoweb van Sdu, maar vonden het én te duur én we kwamen steeds vaker tot de conclusie dat de informatie achterhaald of verouderd was. Daarom hebben we nu een programma van Payrolling... Werkt ook wel prettig moet ik zeggen.