Financiele vragen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lientje, 22 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Nee waarschijnlijk niet.

2. Ellenk

Ellenk VIP lid

Lientje,

Weet jij hoe dat zit met leaseauto's?
    Ik heb een aantal collega's die zeggen dat ze geen prive km maken. Ik weet dat ze daar nu goed op controleren en geef ze dat ook mee.
    Stel het blijkt dat ze meer prive km hebben gemaakt. Gaat de belastingdienst er dan met terugwerkende kracht vanuit? En weet je ook wat een evt boete kan zijn?

merci

3. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ja dan wordt het met terugwerkende kracht berekend. Dat kost veel geld. Dus als ze echt niet prive rijden, je mag dan maximaal 500 km, dan moeten ze dat echt heel goed bijhouden hoor. Dus ook opschrijven dat ze getankt hebben bijvoorbeeld. En van adres naar adres enz. Als er gaten in de administratie zitten wordt dat als prive aangemerkt door de belastingdienst. De boete ligt een beetje aan de omvang van het geheel. Heb je ze bewust misleid dat krijg je meer boete dan wannneer je bijvoorbeeld maar net boven de 500 km hebt gezeten.

4. mirella25

mirella25 Actief lid

15 okt 2007
    403
    0
    0
    filiaalmanagster
    's hertogenbosch
    hoi lientje

ik had de volgende vraag
    mijn vader was deze maand 40 jaar bij zijn werk
    nu zou hij 1,5 maandsalaris brutto krijgen, hier is echter toch belasting vanaf gehouden klopt dit?

groetjes mirella

5. Female

Female Niet meer actief

Hoihoi,

Even een 'algemeen' vraagje en hoop dat iemand antwoord heeft.

Wij hebben rekeningen lopen bij zowel abn-amro als rabobank. Ik blijf steeds de afschriften bewaren. Maar doe er natuurlijk nooit meer iets mee.
    Ik doe alles via internetbankieren.

Dus; is het wel echt nodig om bankafschriften te bewaren?
    Ik hoorde vanavond nog op het nieuws dat abnamro stopt met afschriften verzenden via de post. Dus ik vraag me dan af of ze wel echt nuttig zijn.

Als je een betalingsbewijsje nodig hebt kun je toch ook van je internetbankieren- scherm op de computer uitprinten?

Zou een hoop ruimte schelen in mijn administratie mappen ;)

6. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Het bewaren van bankafschriften is alleen nodig als je een bedrijf hebt. Anders kun je gewoon internetbankieren.

Wat betreft die uitkering: dat is een bijzondere beloning en daar moet dus belasting van worden ingehouden. Er wordt waarschijnlijk zelfs meer ingehouden dan van zijn gewone maandloon, want je hebt geen heffingskorting en de hoogste van toepassing zijnde schijf wordt ingehouden. Je hebt hierdoor wel kans dat hij bij de aangifte nog wat belasting terugkrijgt.

7. mirella25

mirella25 Actief lid

15 okt 2007
    403
    0
    0
    filiaalmanagster
    's hertogenbosch
    dan is het dus onzin dat je een brutto maandsalaris brutto uitgekeerd krijgt. dan krijg je hem dus netto

8. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Inderdaad

9. mirella25

mirella25 Actief lid

15 okt 2007
    403
    0
    0
    filiaalmanagster
    's hertogenbosch
    fijne regeling en cao

10. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Toch is dat normaal hoor, om het zo te omschrijven. De werkgever keert namelijk een brutoloon uit, alleen krijgt de belastingdienst een deel van dat brutoloon.

11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    ohhh, ik heb ook een vraagje:
    Mijn man heeft een flinke studieschuld en die zijn we nu aan het aflossen, kunnen we hier nog iets mee met de belastingaangifte? (iets in ons voordeel natuurlijk:))

Alvast bedankt!
    Groetjes, Taliaa

12. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Dit staat bij de help-functie van de belastingaangifte over 2007. Misschien heb je er iets aan!

Groetjes,
    Josien

Schulden in box 3
    Het gaat bijvoorbeeld om:

- schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie
    - schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die behoren tot een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
    - schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken
    - schulden volgens de Wet studiefinanciering

Drempel
    Van de schulden mag u alleen het deel aftrekken dat uitkomt boven de drempel van € 2.800. De drempel geldt per peildatum.

Heel 2007 een fiscale partner
    Als u heel 2007 een fiscale partner had, geldt het volgende:

U kunt beiden verzoeken om een drempel van € 5.600 voor u en uw fiscale partner samen. U mag dit bedrag onderling verdelen, maar u mag geen hogere drempel in aanmerking nemen dan het deel van de schulden dat u aan uzelf toerekent. Het gezamenlijke verzoek kunt u doen met dit programma.

Als u geen verzoek doet, is de drempel € 5.600 per persoon. De drempel geldt per peildatum.

Let op!

Doet u gezamenlijk met uw fiscale partner aangifte met dit programma? Dan berekent het programma zelf de drempel die voor u beiden van toepassing is per peildatum.

Waarde
    De schulden geeft u aan naar de waarde in het economische verkeer. Vul alleen de schulden in die niet in box 1 of box 2 vallen. Vul de schulden in op de peildatums 1 januari 2007 en 31 december 2007.

13. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Hoi,
    Ik heb ook een vraagje: Mijn vriend en ik zijn geen fiscale partners. We hebben sinds nov '07 een gezamelijke rekening. Kan ik het bedrag dat hier eind dec opstond delen door 2 en als mijn aandeel bij spaartegoeden vermelden?
    Alvast bedankt.

14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    ja dat van die studieschuld had ik gevonden, maar ik snap het niet helemaal! (dommie ben ik he?)
    We hebben die schuld al een paar jaar, maar moeten vanaf afgelopen januari aflossen, kunnen we dan dalijk bij de aangifte van 2007 er wel al wat mee doen? en hoe moeten we dat dan invullen?
    Of moet ik hiermee naar een belastingman?

dankje alvast, Taliaa

15. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Die studieschuld was er de afgelopen jaren al, dus die jaren mag je hem opvoeren als schuld in box 3. Hier heb je alleen wat aan als je veel spaargeld hebt (dus meer dan 40000 ong. samen). Dan kun je hem ervanaf trekken.

Wat betreft het fiscaal partner zijn en niet. Als je geen fiscaal partner bent, mag je ook niets delen, het is dan de een of de ander die het aangeeft. Ik zou als ik jullie was toch als fiscaal partner aangifte doen, dan kun je wel met alles schuiven en dat scheelt geld.

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Ah, wij hebben geen spaargeld, iig geen 40000 of in de buurt, dus dan kunnen we er niks mee?(behalve aflossen, zucht...;))

Dankje voor jullie wijze antwoorden!

17. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Oh en voor de dames die minder willen gaan werken, en dus hun contract willen verlagen, denk eerst eens aan de levensloopregeling. Wanneer je je contract niet verlaagt, en bijvoorbeeld per week 2 dagen onbetaald ouderschapsverlof neemt, kun je ouderschapsverlofkorting claimen bij de Belastingdienst. Dit is 50% van het minimumloon (zo rond de 3,75) per uur dat je verlof neemt. In principe krijg je dus een uurloon van 3,75 voor thuiszitten.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... en-41.html

18. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Up.

19. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    ik heb weer een vraagje.

hoe zit het nou precies met een auto van de zaak en je vt?

20. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Als je een auto van de zaak hebt en je gebruikt hem ook prive, dan krijg je een bijtelling van 14% of 25% van de cataloguswaarde. Dit wordt op je loonstrookje berekend. Als je werkgever een eigen bijdrage rekent, wordt dit van de bijtelling af gehaald. Je nettoloon wordt hierdoor dus lager. Je hoeft de auto niet in je VT aan te geven. Wel verhoogt de bijtelling je bruto inkomen, waardoor je VT hoger wordt meestal (je valt namelijk meestal met meer van je inkomen in een hogere schijf). Geef dus bij je wijziging het hogere inkomen op, dan die je gelijk hoeveel je nu terugkrijgt.

Deel Deze Pagina