Lientje, wil even melden dat ik het helemaal geweldig vind dat je dit topic hebt geopend en zoveel mensen van hulp bent! Namens ons allemaal BEDANKT!
Wat fijn zo'n topic! Kun je mij ook helpen? Ik heb gehoord dat je, als je stopt met werken, een soort heffingskorting o.i.d. krijgt van de belastingdienst? Klopt dat en kun je me uitleggen hoe dit precies zit? Alvast heel erg bedankt!
Hoi Ik heb een vraag, Ik heb gehoord dat je geld terug kan vragen aan de belasting als je een jaar niet hebt gewerkt, iets met fiscaal .... weet niet precies wat het was kan ook zijn dat ik dat fiscaal niet goed hebt, maar klopt het dat er zo iets bestaat? en zo ja wat is dan het bedrag ongeveer wat je terug kan verwachten?
Ik had al zelf een topic geopend maar werd gewezen op dit onmderwerp Dus hier nog een keer mijn vraag Wij hebben vorig jaar toen wij ons huis kochten te horen gekregen dat we bonnetjes van verbouw en klus dingen, zoals een nieuwe badkamer, nieuwe keuken, muurverf, laminaatvloer ed, goed moesten bewaren zodat we bij de aangifte van dit jaar hiervan de btw terug konden vragen omdat dit allemaal dingen waren waardoor de waarde van het huis vermeerderde. Nu zou deze week onze belastingzaken worden ingevuld, word er opeens gezegd dat dit niet zo meer is Dit klonk mij een beetje vaag allemaal en ik hoop dat jullie mij misschien kunnen vertellen hoe het echt zit! Alvast heel erg bedankt!
Oei, ik loop achter... @MMM: dit klopt, de algemene heffingskorting krijg je terug. Dit is 2074, dit krijg je verdeeld over 12 maanden gestort. Wel moet je partner genoeg belasting afdragen. De heffingskorting is nooit meer dan het bedrag dat je partner heeft betaald. @chantal1984: jij bedoelt volgens mij ook de algemene heffingskorting. Zie MMM @Parels: Ervanuitgaande dat je niet in een bedrijfspand woont, maar gewoon in een woning: dit heeft nooit gekund. Je kunt geen btw terugvragen over een woonhuis. De enige reden dat je die bonnetjes moet bewaren, is dat je dan kan aantonen dat je het geld van je hypotheek volledig aan de woning hebt besteed. Wanneer je hypotheekbedrag hoger is dan het aankoopbedrag van de woning, bijvoorbeeld door verbouwing, moet je aan kunnen tonen dat dit geld is gebruikt voor de woning. Anders is de rente niet aftrekbaar. Maar btw aftrekken kan dus in geen geval.
Thanx lientje voor je antwoord... is dat bedrag geldig voor iedereen? en je krijgt het dus niet in 1x maar iedere maand een beetje ... ?
sorry hoor als dit heel dom klinkt maar wat is een fiscaal partner ik heb me nooit verdiept in deze dingen ...
Hallo, ik zag dit topic net voor het eerst en heb het doorgelezen. Ik zag bovenstaande vraag van Mirella25 en het antwoord dat het belast is volgens bijzonder tarief. Maar volgens mij kun je bij 25 jr en bij 40 jr in dienst onbelast een maandsalaris krijgen. Als hij bij 25 jr niets heeft gehad zou hij bij 40 jr. zelfs 2 maandsalarissen onbelast kunnen krijgen. Of heb ik nou verkeerd begrepen? Groetjes Caromama
Nee dat kan niet. Het blijft loon. Je werkgever kan er voor kiezen om de belastingen over dat maandsalaris te betalen, dan heb je het onbelast. Maar je werkgever is dat niet verplicht. En een fiscaal partner: Als je meer dan 6 maanden samenwoont of getrouwd bent in een jaar, kun je kiezen om fiscaal partner te zijn (als je getrouwd bent ben je dat automatisch, als je samenwoont kun je kiezen) Dit betekent dat je met aftrekposten kunt schuiven van de ene naar de andere partner, en dat je het vermogen in box 3 (40000 nog wat en hoger) kunt verdelen, zodat je minder belasting hoeft te betalen.
@Lientje, wat Caromama zegt klopt wel... Bij 25-jarig en 40-jarig dienstverband mag je één maandsalaris onbelast vergoed krijgen ...
Nav de opmerking van caromama en josien: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... P162_18598 Ik heb het gevonden. Jullie hadden inderdaad gelijk. Sorry voor het foute antwoord....
Ik heb even een vraagje over de ouderschapsverlofkorting. Ik heb mij net opgegeven voor levensloopsparen en heb dan volgens de site van de belasting recht op ouderschapsverlofkorting. Kun je dit al invoeren bij een voorlopige teruggaaf of moet ik wachten tot ik de belastingaangifte van 2008 ga invullen? ( ik moet nog bevallen dus heb nog geen ouderschapsverlof opgenomen)
Dit kun je al invoeren bij de voorlopige teruggaaf. Het is wel belangrijk dat je de uren goed inschat.
Ik heb even een belastingvraagje voor iemand die het misschien weet. Wij hebben hele hoge uitgaven gehad voor alle ritte voor daan naar het ziekenhuis en homeopaat. Krijg je per km een bedrag of word er aan de hand van een tabel van tussen die en die aantal km krijg je zo'n vergoeding. Hopelijk kan iemand me helpen en ik hoop dat ik het zo goed heb omschreven
Je kunt 20 cent per kilometer rekenen voor kilometers ivm ziekte. Die geef je op bij de specifieke uitgaven. Let op dat je zowel heen als terugweg mag rekenen.