Financien en 2e kindje? Wat vinden jullie?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door xEsther, 6 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xEsther

xEsther Actief lid

19 feb 2012
    172
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ben benieuwd naar jullie mening. Wij willen graag volgend jaar voor een 2e kindje gaan, maar ik zit een beetje met de financien.
    Mijn vriend krijgt binnenkort een contract en hij gaat dan wat meer verdienen. Ons inkomen komt dan ongeveer op €2000 netto per maand.
    Ik werk nu zelf ook maar ik weet 99% zeker dat mijn contract niet verlengd word als ik zwanger ben. Dus ik ga even alleen van zijn loon uit.
    Ons inkomen is dan dus €2000 en onze vaste lasten €1475.
    Dan blijft er dus €525 over voor boodschappen, benzine, cadeautjes voor verjaardagen en eventueel sparen. De auto word niet voor werk oid gebruikt dus veel benzine zijn we niet kwijt €50 tot €100 in de maand.
    Kinderbijslag reken ik ook niet bij het inkomen, hiervan gaat €50 naar hun spaarrekening en de overige €140 voor kleding en cadeautjes sinterklaas/verjaardag.
    Die €525 wat overblijft heb ik als volgt verdeeld:
    €300 boodschappen
    €150 benzine/ cadeautjes verjaardagen
    €75 sparen

Wij geven niet zoveel om luxe, maar willen wel gewoon rond willen komen.
    Vakantie niet noodzakelijk, leuk als het kan maar zeker geen pré.
    Af en toe een dagje dierentuin is voldoende voor ons.
    Als de 2e er is, is onze dochter al uit de luiers dus dat scheelt ook.

Hebben jullie het idee dat het allemaal uitkan of zal het heel moeilijk worden?

2. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.517
    229
    63
    Ik zou t krap vinden. Je hebt zelf ook kleren en schoenen nodig. E
    Krijg je geen ww?
    En extra kosten voor luiers eventueel flesvoeding?
    Weet niet of je een buffer hebt?
    Wat als de auto kapot gaat etc kun je dat opvangen?

3. Rozaly

Rozaly Bekend lid

26 apr 2011
    736
    0
    16
    Ik zou denk ik een echte begroting maken. Aan de hand van je rekeningen kijken welke bedragen er precies in en uit gaan. En waar heb je recht op als jij geen inkomen meer hebt? Misschien krijg je dan zorgtoeslag oid..? En je contract wordt niet verlengd denk je, maar dan heb je recht op een uitkering. Of wil je liever thuis blijven bij de kids?

4. fantasie

fantasie Actief lid

16 jul 2009
    296
    2
    18
    zuid-hollandia
    Zou je dan niet beter kunnen wachten op een vast contract..

Een tweede is in het begin minder duur omdat je de basis dingen al heb.

Ik vind t ook krap, als het een bewuste keuze is, zou ik er toch nog even over nadenken

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Zoals je het nu omschrijft zou ik het persoonlijk wel heel krap vinden. Je hebt toch eens een nieuw paar schoenen nodig en kleding en kinderen worden ouder. Kijk maar eens wat zwemles kost, dat soort dingen komen ook allemaal.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ja ik vind het ook krap. Sowieso 300 euro aan boodschappen is niet veel...ik bespaar ook best op boodschappen maar dit is net aan hoor. Boodschappen zijn allemaal duur geworden vind ik.

En wat suus1983 zegt...er komen best nog wat kosten aan voor kinderen...psz, zwemles e.d.
    En ik zie ook nergens kleding oid voor jezelf gereserveerd?

7. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Haha, nou ik zie niet in waarom het niet kan?

Idd, misschien krijg je wel WW? En ik heb ook zwanger weer werk gevonden dus wie weet!
    En je kan nu nog 75 euro sparen, met 1 salaris.. en dat is ook maar tijdelijk, dan spaar je toch even niet als het niet lukt..

Ik zou het doen, als jullie graag een 2e willen.. er is altijd wel iets waardoor je kan blijven twijfelen (heb ik ook heel lang gehad) maar uiteindelijk gewoon de knoop doorgehakt..

8. speentje2012

speentje2012 Actief lid

3 okt 2012
    474
    0
    16
    zeeland
    Zelf vind ik het niet krap.
    Toen mijn vriend nog een andere baan had, hadden wij veel minder in de maand. Nu zitten wij financieel op hetzelfde als jullie ongeveer en wij hebben 2 dochters. Natuurlijk wel opletten met wat je allemaal koopt en soms een beetje puzzelen.

Natuurlijk is het wel beter als je meer hebt, maar het is echt wel haalbaar. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk.

9. Jet83

Jet83 Bekend lid

15 aug 2012
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het is inderdaad krap, maar ik denk dat ik in mijn besluit ook zou meenemen hoeveel buffer je op de spaarrekening hebt.

10. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ligt er ook aan wat jij nu verdient en overhoudt na kdv-kosten ed. Hoeveel hou je nu over? Als je ineens 500 euro in maand minder hebt (dus 50%) die je nu wel gewoon uitgeeft dan is dat wel heel veel.

En wat anderen ook al zeggen... wat is je intentie? Voorlopig thuis blijven? Of zsm weer solliciteren zodat dit (hopelijk) een tijdelijke situatie is?

11. xEsther

xEsther Actief lid

19 feb 2012
    172
    0
    0
    Ik krijg sowieso geen vast contract, dat krijgt niemand bij ons in het bedrijf. Je moet er dan een half jaar uit en dan kun je weer 2 jaar aan het werk. Mijn vriend gaat wel per jaar omhoog met zijn loon dus dit loopt langzaam op naar zo'n €2500 per maand. Ik heb wel recht op ww maar dit is maar een paar maand. Een echte buffer hebben we niet, zo'n €1000 voor als de wasmachine oid kapot gaat. Verder betalen we nu €750 per maand voor onze huurwoning (en dat is erg duur in deze regio) we willen kijken of we iets goedkopers kunnen vinden.

12. Ik zelf vind eigenlijk dat je een kindje nooit moet laten vanwege het financiële, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
    Maar inkomsten kunnen nog veranderen.
    Liefde en warmte is belangrijker vind ik.

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou het alleen doen als de extra kosten (luiers, voeding, doekjes, kleding, spullen) iedere maand betaald kunnen worden. Aan de andere kant is een kind niet bepaald een rationele beslissing, want als je kijkt naar voors en tegens heeft een kind ontzettend veel nadelen die op papier niet opwegen tegen de voordelen. Toch willen heel veel mensen graag een of meer kinderen, waaronder ikzelf dus ook. Als ik in jouw schoenen had gestaan weet ik niet of ik mijn keuze rationeel had gemaakt...

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Ben ik het deels met je eens, maar het is wel handig als iedereen fatsoenlijk te eten kan krijgen en kinderen ook zwemles kunnen krijgen.
    Het maakt (kleine) kinderen niet uit waar hun kleding vandaan komt, maar als je eerst 6 maand moet sparen voordat je een wasmachine kunt vervangen lijkt mij dat niet echt handig.

@ts: Je zegt dat ze de werknemers na een half jaar weer terug in dienst nemen, geldt dat ook voor jou misschien? Want dan zou ik het wel aandurven. Dat half jaar is wel te overbruggen.

15. fantasie

fantasie Actief lid

16 jul 2009
    296
    2
    18
    zuid-hollandia
    Daar heb je gelijk in.
    Het komt ook meestal altijd wel goed, maar ik zou er toch wel zenuwachtig van worden.
    Alles is duur tegenwoordig.

Maar goed de een denkt daar wat makkelijker over, als de ander.

Elke stuiver omdraaien, en misschien als je nog even wacht heb je het wat beter.

16. xEsther

xEsther Actief lid

19 feb 2012
    172
    0
    0

Ik verdien nu zelf €600 per maand en we hebben geen kosten aan kinderopvang, onze dochter gaat naar opa en oma. Wat ik nu verdien gaat eigenlijk helemaal op aan het versneld aflossen van een belastingschuld en de studieschuld zodat we daar helemaal vanaf zijn voordat een 2e geboren word. Dus we zullen het inkomensverlies van mij straks niet gaan merken. Verder proberen we nu zoveel mogelijk te sparen zodat we toch een klein buffertje hebben. Groot deel van het vakantiegeld gaat straks ook naar de buffer. Ik wil wel weer aan het werk voor ongeveer hetzelfde aantal uren als ik nu werk, maar het is natuurlijk maar afwachten of je snel weer een baan gevonden hebt.

17. kwebbel1984

kwebbel1984 Fanatiek lid

30 okt 2012
    1.027
    0
    0
    Ik vraag me af hoeveel jullie in de maand over willen houden als jullie wel aan een 2e kindje willeen beginnen. Dit geld dan voor degene die het krap vinden. Ikzelf vind het niet krap maar ja leef ook zuinig. Wij zijn inmiddels met z'n 5e en ik heb eeeen budget van 280 dat is dus 70 euro p/w ingesteld voor boodschappen een hou nog over per week. Voor wij aan kinderen begonnen hadden we het financieel niet heel breed ook niet toen onze 2e geboren werd. We hielden nog geen 100 euro over in de maand maar we hadden ons wel gered.

Dit had ons ook niet tegen gehouden om voor een 3e te gaan. We kunnen netjes ale rekeningen betalen en kunnen goed voor onze kinderen zorgen. Inmiddels houden we nu per maand veel meer over maar het had en heeft ons destijds niet tegen gehouden. Ik hoef niet iedere maand nieuwe kleren of schoenen en mijn man ook niet.

18. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Niet alles hoeft toch nieuw gehaald te worden? Waarom sparen voor een nieuwe wasmachine als je ze voor nog geen 50 euro 2e hands kan vinden.
    Ik ben al bijna 10 jaar thuis met de kinderen, mijn man verdiend genoeg om rond te komen. Sparen kunnen we bijna niet, maar we hebben nooit problemen gehad. Mijn man regelt alle financiële zaken, hebben voor veel zaken verschillende rekeningen (boodschappen enz, auto, vaste lasten). Dit vinden wij een fijn idee, zo staat er altijd genoeg op de rekening om onze vaste lasten te betalen. En hetzelfde voor de auto. Daar wordt elke maand wel wat opgespaard.

Onze eerste wasmachine was al 10 jaar oud, deze hebben wij gekregen, en heeft het nog bijna 10 jaar volgehouden. We hebben nu weer een 2e handsje van ik geloof 25 euro. Deze doet het nu al weer 3 jaar, geen problemen mee. Tuurlijk, hij is niet zo stil en maakt best wat lawaai vergeleken met een dure nieuwe. Maar vind ik niet belangrijk.

Boodschappen doen wij bij de aldi, en de luiers halen wij bij de kruidvat. We moeten prioriteiten stellen. Wij gaan graag 3 weken op vakantie in de zomer met onze tent. En ja, dan kunnen wij helaas niet nog naar de efteling of ander park.

Zet inderdaad al je vaste lasten enz op een rijtje. Je dochter is nog heel jong, dus over zwemles zou ik zelf nog niet nadenken. PSZ misschien wel.

19. haailena

haailena Actief lid

24 okt 2014
    458
    5
    18
    Ten eerste vind ik dat je een wens voor een kindje niet moet laten afhangen van financiën. Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen maar dan moet je wel heeeel slecht zitten.
    Persoonlijk zou ik wel zorgen dat evt. schulden die je hebt afbetaald zijn. Dus dat je geen andere schuldeisers achter je aan kan krijgen dan je huur/ hypotheek van je huis. Ik lees net dat je wel schulden hebt. Ik zou die dus wel aflossen voor je zwanger bent. Stel dat je zwangerschap niet helemaal gladjes verloopt dan heb je geen stress meer over geldzaken.
    MIsschien is het handig om een kasboek bij te houden? Dan weet je nu precies hoeveel je aan wat uitgeeft. Zo kan je ook goed zien waar je evt nog kan besparen. Qua kleding voor de kids en evt extra meubels kan je ook veel krijgen op weggeefhoeken enz. Dus ga dat niet te duur maken. Dan moet je het toch prima redden ;)

20. xEsther

xEsther Actief lid

19 feb 2012
    172
    0
    0
    Ja dat zou ook voor mij gelden maar het is dan wel de vraag of ze me dan nodig hebben of dat ze dan voldoende personeel hebben, dus daar wil ik me niet op vastpinnen.

Ik heb inderdaad nog geen rekening gehouden met psz of zwemles.
    Kleding voor onszelf koop ik vaak in de uitverkoop en we doen best lang met kleding en schoenen, daar maak ik me niet zoveel zorgen om.
    Kleding en schoenen voor de kinderen zou ik dan van de kinderbijslag halen.

Deel Deze Pagina