Financien en 2e kindje? Wat vinden jullie?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door xEsther, 6 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

ik sta juist te kijken van opmerkingen dat je de keuze voor een kindje niet van de financieen af moet laten hangen....ik snap wel hoe veel mensen in de problemen komen nu.
    En ts betaalt ook een belastingschuld en studieschuld af nog.

2. xEsther

xEsther Actief lid

19 feb 2012
    172
    0
    0
    Wij zijn inderdaad nu druk bezig om die schulden weg te werken zodat we daar vanaf zijn als de 2e komt. Mijn volledige loon gaat daar nu aan op, en dan sparen we ook zo'n €100 per maand. Als het goed is zijn we over een jaar van die schuld af en we willen rond mei 2016 voor een 2e gaan. Dan is het natuurlijk maar de vraag of we het geluk hebben om snel zwanger te raken, maar dan zullen we in ieder geval schuldenvrij zijn als de 2e er is.

3. mamavan3jochies

mamavan3jochies Niet meer actief

t kan prima, wel een beetje opletten wat je uitgeeft. Je krijgt meer toeslagen (KGB) en meer kinderbijslag.

Lijkt me daarnaast wel verstandig om dan vanaf nu je hele inkomen te sparen zodat je went aan het bedrag wat je dan overhoudt en iets achter de hand hebt straks.
    Ook goed om te kijken of je de vaste lasten naar beneden kunt krijgen door kritisch te kijken of je ergens op kan besparen, niet oververzekerd bent ed

Ah.. ik lees nu bovenstaande bericht.

4. mamavan3jochies

mamavan3jochies Niet meer actief

ik begrijp ook waarom veel mensen in de problemen komen. Ze willen alles. Mooie auto, mooi huis, veel spullen. Vaak heeft dat niet veel met een kind te maken. Meer met de houding an sich. Gewend zijn aan het hebben van geld en bij wegvallen van het inkomen gewoon doorgaan met hetzelfde uitgavepatroon. Roken, huisdieren. Een kind kost niet zoveel geld. Ik heb er zelf 3 en ik weet waar ik over praat.

5. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik schrik echt van opmerkingen hier dat financiën niet belangrijk zijn bij de keuze voor een tweede kind :$ vind je het gek dat zoveel mensen in de problemen komen!!!

TS, ik denk dat jullie op de goede weg zijn met het aflossen van de bestaande schulden, dat lijkt mij ook rust geven. Ik zou de komende paar maanden echt heel secuur gaan bijhouden wat jullie uitgeven, dan krijg je een beter inzicht. Ik denk dat het wel zou moeten kunnen, je krijgt nog een tijdje WW en mogelijk extra toeslagen (ook als je WW afloopt).

Ik ben er geen fan van om daar afhankelijk van te zijn, maar het kan je wel een extra buffertje geven. Ik zou die toeslagen dan ook gaan opsparen, aangezien jullie nu ook voornamelijk op inkomen van je partner leven. Je zou deze dan kunnen sparen voor grotere uitgaven, zoals zwemles, PSZ en meer van dat soort zaken!

6. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Hoe oud ben je, kún je nog wachten? Dan zou ik dat doen, tenzij je denkt dat het voorlopig niet beter wordt
    Aan de andere kant: mijn man en ik wilden nog geen tweede om financiële redenen, toen ik ineens zwanger bleek te zijn. Ik hield mijn hart vast maar het heeft nooit problemn gegeven. Het ging automatisch goed.

7. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit dus... Waarom zou je een kind "nemen" als je geen cent hebt om iets te doen. Is het niet belangrijker je kind goed te voeden, altijd te zorgen voor eten etc? Ipv afhankelijk zijn van in het slechtste scenario de voedselbank?

8. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    In dat geval zou ik het wel aandurven want je bent dus al gewend van je voorgestelde budget te leven.

9. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    Nou ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.

Dat met de voedselbank slaat echt compleet de plank mis.
    Als je problematische schulden heb en dan bewust voor een kindje kiest oké, maar volgens mij heeft ts haar zaakjes prima in beeld.

10. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind een financiele basis zeker een voorwaarde voor een kind. In mijn geval dus he, anderen moeten dat zelf weten ;) Maar ik moet er niet aan denken om met twee kindjes in een onzekere financiele situatie te zitten. Natuurlijk is het niet erg als een kind niet álles kan, bv een x-box voor z'n verjaardag én paardrijles én voetbal én hockey én iedere maand voor veel geld aan merkkleding. Maar de basisverzorging (in het begin dus luiers, voeding etc etc) kost best wat geld. Als je dan in de problemen komt met bv een defecte wasmachine... Of zelf geen kleding kan kopen... Mja, ik vind dat persoonlijk geen prettige basis voor een kind. Ik zou dan eerder nu kijken hoe je je situatie kan verbeteren, bv nu ander werk zoeken, nu een buffer bij elkaar sparen van jouw inkomen, desnoods nu met een opleiding starten om je kans op een betere baan te vergroten. En dan in de toekomst een tweede kindje.

11. Pisam

Pisam Niet meer actief

Inderdaad. Daarnaast gaat TS nu uit van het minste scenario: geen werk, geen evt. ww berekend, geen toeslagen. Echter, daar heeft ze waarschijnlijk wel recht op, dus dat komt er nog bij. Plus, ze is voornemens om gewoon weer te gaan werken (toch?), het kan dan toch alleen maar beter gaan? Ik zou het in dit geval niet laten...

12. xEsther

xEsther Actief lid

19 feb 2012
    172
    0
    0
    De basisverzorging komt zeker wel in orde. Dat konden we met de 1e ook makkelijk betalen, en tegen de tijd dat de 2e er is, is onze dochter al uit de luiers. Verder hebben we wel een buffertje voor een kapotte wasmachine en dergelijke. Een opleiding is zeker een optie, maar kost ook veel geld.

13. xEsther

xEsther Actief lid

19 feb 2012
    172
    0
    0

Klopt, ik ga nu uit van het minste scenario, zodat alles waar we eventueel recht op hebben extra is, maar daar wil ik niet vanuit gaan.
    Ik wil inderdaad weer aan het werk maar ook dat is de vraag of ik terug kan komen bij mijn huidige baan of dat ik snel ander werk vind.

Ik ben het ermee eens dat een kindje niet alleen van de financien moet afhangen maar het lijkt me verschrikkelijk om elke maand geld tekort te komen, vandaar mijn vraag naar jullie mening!

Daarnaast hebben we ook hele lieve ouders die vaak wat meenemen voor onze dochter, of kleding, of luiers. Ook met sinterklaas, kerst en haar verjaardag word er flink uitgepakt.
    En als de 2e ook een meisje word hebben we echt al karrenvrachten meidenspeelgoed en kleding liggen! :D Niet dat je daarvan uit moet gaan, maar dat zou veel schelen haha.

14. susy26

susy26 Niet meer actief

wij werken allebei. Ik 24 en me man 40 pw. Ik kan ook niet stoppen, ja kan wel ,maar financiel is het echt niet leuk. We willen ook ''normaal 'kunnen leven.. Boodschappen doen, uitjes, etc..en nu komt er ook de zwemles bij vd oudste. Jongste gaat 1xpw naar de psz. Ontslag krijgen hoop ik niet, krijg dan misschien wel toeslagen etc, maar heb liever gewoon loon. 9 vd 10 keer moet ik alles terug betalen.
    Kortom, goede financiele basis vind ik wel belangrijk als je voor een kindje gaat.
    Heb niet alles gelezen, maar misschien kun je als je een 2e kleintje hebt gaan solliciteren.

15. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113

Persoonlijk zal ik het niet doen. Weet niet hoe oud je bent maar als je nog kan wachten zal ik eerst een cariere opbouwen en voor wat meer zekerheid zorgen. Je berekening is vrij kort en ondanks dat wij alles in een excel sheet bij houden geven we elke maand toch meer uit aan boodschappen en andere vasten dingen dan we Berekenen

Update:

Je zegt je dochter is dan uit de luirs. Maar tegen die tijd moet ze op zeemles. Dat is fuurxer dan luiers kan ik je vertellen. En ze wil misschien wel op sen sport. Je betaald schoolgeld etc. financieel wordt het niet goedkoper!

Ik zal je kind die er nu al is de financiele zekerheden geven en het over een paar jaar wanneer er meer inkomen is er voor gaan.

16. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Dit, met de aanvulling dat je wel een buffer moet hebben ivm kapotte auto, wasmachine ed.
    Wij komen rond van minder.

17. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ten eerste: goed dat je over je financiële situatie nadenkt en dat jullie zo hard aan het aflossen zijn! Dat hoor en lees ik helaas vaak genoeg anders.

Een kind kost nu eenmaal geld. Tweede is vaak minder duur omdat je al meubels, speelgoed e.d. hebt en bij hetzelfde geslacht waarschijnlijk ook wel de kleertjes.
    Maar kind heeft toch luiers en voeding nodig en een tube Bepanthen vind ik ook niet zo goedkoop (gaat er momenteel nogal hard doorheen hier). Ook zijn er vaak wel andere kosten waar je niet zo snel aan denkt, zoals nieuwe spenen voor de flessen nodig ofzo.

Is het misschien een idee om eerst af te lossen en dan nog een paar maanden door te werken zodat je even flink kan sparen en dan voor een kindje gaan? Dan heb je een grotere buffer achter de hand mochten de wasmachine én de auto het begeven.

18. susy26

susy26 Niet meer actief

nog even terug, heel vaak hoor ik dan als ik zeg dat me 2 kinderen zindelijk zijn, ''ow dan scheelt een hoop geld''

Ja dat klopt, maar het gaat dan wel weer op aan iets anders voor ze. bv nu met zwemles, jongste naar de psz.. binnenkort een nieuw bed..en dat zijn een paar voorbeelden.

19. xEsther

xEsther Actief lid

19 feb 2012
    172
    0
    0
    Bedankt voor jullie mening allemaal, hier kan ik wel wat mee.
    Ik denk dat het ook moet gaan lukken maar er zijn nog wel wat dingetjes om over na te denken zoals psz en zwemles in de toekomst, nu gaat mijn vriend wel jaarlijks omhoog met zijn loon dus dat moet tegen die tijd wel lukken.

20. Ik weet niet of je ook op mijn stukje reageerde maar ik reageer hier even op.
    Is jou ervaring dat er mensen in de problemen komen door hun tweede kindje?
    Of door verkeerde keuzes maken die al dan niet samen hangen met een tweede kindje?
    B.v. de uitzet op rekening bij wehkamp kopen of tweedehands op marktplaats of kringloop.
    Er zijn altijd keuzes vind ik.

Deel Deze Pagina