Financien en 2e kindje? Wat vinden jullie?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door xEsther, 6 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Dat kan gebeuren, maar persoonlijk had ik uberhoud de keuze niet gemaakt om aan een kind te beginnen met nog wat schulden. Al hebben jullie beiden een fulltime baan en betalen jullie dit af.

Iedereen vindt wat anders belangrijk maar voor ons geldt dit.

2 inkomens waarvan 1 hoog genoeg om alles van te betalen
    Geen schulden
    Genoeg op spaarekening om onverwachte kosten op te vangen (bijv baanverlies minimaal 1 jaar spaargeld aan maandloon)
    Spaarmogelijkheid voor kinderen. Ik wil niet dat mijn kinderen met schulden de volwassen wereld instappen (minimaal 20.000 per kind. Sparen tot 18e verjaardag)
    Financiele zekerheid voor mij. Mocht relatie overgaan wil ik mij kunnen redden met kids

Wij hebben wat meer dan jullie te besteden, maar met wat ik hierboven roep vind ik het al krap met 1 kind.

2. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dit is idd een gezonde basis, vooral ook de spaarmogelijkheid (voor de kinderen) en nóg belangrijker zelf óók financieel onafhankelijk zijn. Ik vind het persoonlijk schokkend te lezen hoeveel mama's hier op ZP in de bijstand belanden (of nog erger) zodra hun relatie over is. Met zo'n soort vooruitzicht voor mijzelf en mijn kindjes zou ik nooit meer een oog dicht doen. 😔😥

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Sorry hoor, maar ik vind dit niet echt meer realistisch, zo kan half Nederland beter geen kinderen krijgen, het is tegenwoordig heel normaal om beiden te moeten werken en daar is ook niets mis mee. Er zijn maar weinig, heel weinig, gezinnen die op 1 salaris bovenstaande allemaal kunnen realiseren.

4. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Geen kinderen meer krijgen zeg ik niet, maar wel nadenken over de gevolgen. Je wilt toch je kind een stabiele basis meegeven. Dat hij/zij een toevoeging is voor de maatschappij. Daar zul je zelf ook wat voor moeten doen.

En er staat ook beiden werken, en daardoor zorgen dat stel je komt er alleen voor te staan je genoeg buffer hebt om je te redden!

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Klopt, maar er is een verschil tussen je kind een stabiele omgeving kunnen bieden en een enorm bedrag op de spaarrekening hebben. Wij hebben het prima, kunnen ook elke maand sparen, maar hebben geen 40000 euro op de spaarrekening staan en vinddat ook niet nodig. We zijn wel van plan de kids wat mee te geven en hun studie te betalen, maar mijn man heeft ook alles zelf betaald en is daar niks minder van geworden.

6. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik weet nu al dat mijn 3 kinderen straks geen 20.000 per kind van ons mee krijgen. Ik vind namelijk dat kinderen niet alles maar in hun handje geschoven hoeven te krijgen. Ze mogen best werken voor hun geld. Natuurlijk zullen wij ze helpen daar waar nodig is maar standaard alle 3 20.000 op de bank no way. Ze moeten ook leren dat je niet zomaar alles voor handen hebt en dat je moet werken voor je geld om zo aan je toekomst te werken.

7. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Gelukkig denkt niet iedereen zo want dan worden er veel en veel te weinig kinderen geboren om dit land überhaupt later nog overeind te houden :D

8. mamavan3jochies

mamavan3jochies Niet meer actief

:p het is natuurlijk wel zo dat je ook een meerling kunt krijgen

9. mamavan3jochies

mamavan3jochies Niet meer actief

Inderdaad. IK vraag me af wat voor maatschappij wij gaan krijgen. Met al die werkende moeders die opvang voor hun kind nodig hebben. Die kun kind bijna niet meer zien. Was het niet 20 jaar geleden dat we die reclame op tv hadden met Wie is die man die op zondags het vlees komt snijden? Ik vraag me af hoe dat moet zijn voor de kinderen die zowel papa als mama heel weinig zien.
    ik denk dat een kind zichzelf ziet als een toevoeging voor de maatschappij als ouders voldoende aandacht kunnen geven aan het kind. Geld alleen is niet belangrijk.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Dit idd

11. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Puur en alleen omdat ouders/mensen alles willen. Toen mijn vriend en ik ons eerste huis hadden gekocht, had ik geen inkomen ivm studie en hielden wij zo'n 1800 netto in de maand over met het salaris van mijn vriend. Wij hadden geen groot huis, daardoor een lage hypotheek, lage vaste lasten, ik bijvoorbeeld geen smartphone, 1 auto, kochten alleen noodzakelijke dingen, konden ook nog sparen, aan het huis klussen en mooie reisjes naar de VS maken.
    Wij hebben in die tijd heel kritisch naar onze uitgaven gekeken, keuzes gemaakt ipv alles maar te doen of kopen en zijn daar absoluut niet minder van geworden.

Mensen of ouders die denken dat zij met weinig niet kunnen rondkomen zijn onrealistisch en verwend. Mijn vrienden zeggen ook allemaal dat zij twee inkomens nodig hebben om te kunnen rondkomen met kinderen, en gezien hun manier van leven, klopt dat ook wel... ;)

12. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Lijkt mij niets mis mee... wij hebben het nog krapper en redden het prima met 2 kindjes. Creatief koken,boodschappen op de markt, kleding tweedehands of in de uitverkoop... Moet prima kunnen!

13. doedel

doedel Bekend lid

7 sep 2015
    740
    36
    28
    NULL
    NULL
    Dit dus, helemaal mee eens. Wij doen het met veel minder en twee kindjes.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Misschien moet jij je eerst leren beseffen dat 1800 overhouden van je vriend salaris al betekent dat hij niet bepaald een slecht salaris heeft. En dan was je vast ook nog met zijn tweetjes.
    Probeer maar eens rond te komen met 4 man van 1600 netto. En die salarissen zijn er ook genoeg.

15. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.703
    113
    Als je 1800 euro per maand OVER houdt, heb je een vet goed salaris. In veel banen is dat wat je uberhaupt te besteden hebt! Ik heb een naar begrippen van andere sectoren fulltime baan (wij noemen het 80%, maar met die 38 uur per week ben je ook nog niet klaar) en krijg inclusief reiskosten en ort zo'n 2400 euro per maand overgemaakt. Ik ga ervan uit dat jullie niet met 600 euro per maand klaar zijn met de vaste lasten?

En nee, ik ben niet bepaald laaggeschoold of net begonnen😉

Ik merk wel vaker dat er hier vrouwen zijn die denken dat je het altijd financieel makkelijk hebt op 1 salaris als je maar zuinig aan doet. De realiteit is anders, kijk maar wat het nibud zegt over rondkomen op een modaal salaris.

16. misa

misa Niet meer actief

Ik vind het goed dat je erover nadenkt. En ik vind het ook niet breed of ruim. Maar waar mogelijk kun je nog heel veel schrappen ws. Als het moet kan de auto weg, vaak kunnen verzekeringen minder, enz.

Daarbij vind ik dat je best van jouw loon erbij uit mag gaan. Of iig een ww loon. Want het kan nu bij iemand helemaal goed gaan, maar over 5 of 10 jaar kan het ook totaal anders zijn. Ook bij de mensen die al meerdere kinderen hebben. Dus je kunt niet alles voorzien. Daarbij is een kind een heel belangrijke persoonlijke behoefte, die staat echt niet in vergelijking met geld. Ook al heb je het wel nodig.

En wat hierboven ergens genoemd werd: 1800 euro overhouden?? Woow dan werk je vast beiden veel (en een goede baan) en heb je geen kids. Of een enorm salaris..........! Natuurlijk kunnen veel mensen minderen. Maar het woord onrealistisch is hier beter op van toepassing...! ;)

Misschien is het een idee om alvast een nieuwe baan te zoeken? En grondig te kijken jaar verzekeringen e.d.?

17. xEsther

xEsther Actief lid

19 feb 2012
    172
    0
    0
    Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ben het met mensen eens dat we erg weinig spaargeld hebben, maar we doen ons best om nog zoveel mogelijk bij te sparen voor de 2e er is. Ik ben natuurlijk nog niet zwanger, en we willen zo rond mei 2016 er echt voor gaan. Daarnaast ga ik nu natuurlijk van het slechtste scenario uit, waarschijnlijk krijg ik gewoon ww, zwangerschapsverlof, wat toeslagen en misschien ook wel weer snel een nieuwe baan. Het ging me erom wat jullie ervan vinden als we dat allemaal niet zouden krijgen, of het dan nog steeds zou kunnen met een 2e kind. Een aantal van jullie zeggen ook dat jullie met minder rond moeten komen en dat dat ook lukt, dat is voor mij wel een geruststelling. Vriend zal de komende jaren nog wel omhoog gaan met zijn loon, dus dit is waarschijnlijk geen blijvende situatie. Ik weet dat het krap zal worden, maar zoals ik al zei hebben we geen behoefte aan luxe maar gewoon kunnen rondkomen is wel belangrijk. Onze wens voor een broertje of zusje voor onze dochter is erg groot, en we hebben nog alle tijd (we zijn nog jong) maar we willen het liefst geen supergroot leeftijdsverschil tussen beide kinderen. En misschien wil ik na een 2e kindje wel weer een opleiding gaan doen om het in de toekomst breder te hebben.

18. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    @LoeForceOne; dus jullie (beide?) studieschuld(en) waren helemaal afgelost voordat jullie aan kinderen begonnen? Jullie hebben nooit onverwachts meer terug moeten betalen aan de belastingdienst? Jullie hele leven ging over roosjes en hebben nooit ergens een flinke tegenvaller gehad? Dit allemaal voordat jullie aan kinderen begonnen?

Helaas ging dat voor ons niet op. Wij hebben geen problematische schulden. De huur, gas, water, licht, belastingen, etc worden netjes elke maand betaald. Genoeg geld voor boodschappen. En als we over een paar maanden schuldenvrij zijn en als een malle gaan sparen kunnen wij ook 40000 op de spaar hebben binnen 3,5 jaar. Soms is het leven een grote gok wagen. Dit hebben we gedaan en wij zijn heel gelukkig met onze keuze.

19. misa

misa Niet meer actief

1000 euro spaargeld is misschien niet veel, maar je hebt wat noodgeld. Dat is toch prima. Dat andere mensen misschien duizenden euro's hebben gespaard en blijven oppotten, dat wil niet zeggen dat dat normaal of de standaard is/moet zijn.

Gezien jullie situatie, hoe je ervoor staat, wat de opties zijn en hoe je erin staat zou ik er gewoon voor gaan. Als het moet kun je zelfs elke maand een beetje kopen en komt dat echt wel goed. Daarbij heb je vast nog vanalles van de oudste. :)
    Kanootjes voor anderen kun je ook voor een enkele euro bij action kopen. Jammer dan, zeker in noodsituaties..!

Succes...!

20. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Maar even een oprechte vraag. 1800 euro netto is toch niet veel? Of bedoelen jullie dit na aftrek van alle vasten lasten? Ik weet niet wat wij netto hebben (zal even spieken) maar 1800 euro kan ik het niet mee redden. En dan hebben we echt geen hoge hypotheek

Vaste lasten

Hypotheek - 510 euro
    Zorgverzekering - 240 euro
    Gas/water/licht 130 euro
    Auto - 320 euro
    Benzine - 280 euro
    Telefoon - 2x 75 euro
    Ziggo - 65 euro
    Belastingen - 100 euro
    Boodschappen - 600 euro
    Kleding 3 pers - 300
    Sparen zoon - 100 euro
    Sparen gezin - 330 euro
    Verjaardagen/feestjes 50 euro
    Extra kosten p/m 50

Totaal: 3150 euro

Als ik nou alle sparen er af haal en kledinggeld (wat nodig is met een kind in de groei maar dat kan eventueel van de kinderbijslag) dan zit ik nog totaal op:

2420 euro

En dan heb ik voor mijn gevoel nog geen luxe berekend. Niks apart gezet voor vakanties etc. Ik zou het niet weten hoe ik het met 1800 euro moet doen. Vooral niet als ik 2 kids had.

Deel Deze Pagina