financien. Vrij te besteden bedrag

Discussie in 'De lounge' gestart door Sun01, 4 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Dag dames
    gister heb ik weer eens een financieel overzicht gemaakt om te kijken wat er precies binnen komt en uitgaat.

Nu ben ik heel benieuwd naar het bedrag dat jullie elke maand over houden om 'vrij' te besteden.
    Alle vasten lasten, boodschappengeld, abonnementen, contributies, benzine en evt spaargeld daarvan afgehaald. Dus puur het bedrag om eens uiteten te gaan of een dagje naar de sauna/pretpark etc. (En in mijn geval ook cadootjes die evt gekocht moeten worden. Dit doen wij altijd van het vrij te besteden bedrag).

En is dit bedrag voor jullie hele gezin of hebben jij en man allebei apart een bedrag om vrij te besteden?
    Ik ben heel benieuwd naar wat hier ongeveer het 'gemiddelde' is.. ik heb ook geen idee van wt een normaal bedrag is..

En dan vraag 2
    waar geven jullie dit bedrag voornamelijk aan uit?

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    100/120 euro...

Naar mijn zin te weinig(maar op zich wel te doen), maar als het goed is komt daar binnenkort verandering in :)

Dit gaat grotendeels op aan kleding, make upje, hier een ditje en daar een datje:)

3. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij houden zo'n 500 over. Daarvan doen we leuke dingen, gaan we shoppen en uit eten.

4. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Biny is dat voor jou alleen of ook voor man/gezin?

5. babysed

babysed Lid

7 jan 2016
    94
    0
    6
    NULL
    NULL
    Wij zijn met z'n tweetjes, vriend en ik..

Werken beide Fulltime en hebben een koophuis.
    Wij hebben elke maand zo'n 500-600 euro "over" over het algemeen stort ik eigenlijk standaard ongeveer 500 euro iedere maand naar de spaarrekening, zodra we dan wat nodig zijn, boek ik wat terug naar de betaalrekening.

Wij gebruiken het totale dan vooral voor de grote dingen, onderhoud aan het huis, aanschaf nieuwe auto, vakanties enzo. En tuurlijk, soms gaan we eens lekker shoppen of kopen we iets anders leuks, maar we doen alle uitgaven eigenlijk samen.

We gaan ook wel regelmatig eens uit eten (eens in de 1-2 maand), maar we zijn maar met zn tweetjes dus vind ik die uitgave dan wel weer meevallen.

Echt een vrij te besteden bedrag hebben we dan eigenlijk niet

6. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    Dat ligt er een beetje aan. Wij sparen niet echt een vast bedrag maar gewoon wat er over is aan het eind van de maand. En qua benzine verschilt het ook wel behoorlijk per maand. Dus de vaste lasten verschillen ook elke maand. Wij hebben 2 aparte rekeningen en een gezamenlijke rekening. Als ik 250 euro op mijn spaarrekening zet (dat vind ik toch het minimale) heb ik ongeveer 500 euro over om vrij te besteden. Op de gezamenlijke rekening niets want we storten beide precies genoeg om de vaste lasten te betalen. Wat mijn vriend precies overhoud en spaart weet ik eigenlijk niet precies. Maar hij verdient meer dan ik en betaald ook meer qua uitjes.

7. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik heb geen vast bedrag eigenlijk. Sommige maanden geef ik meer uit dan andere. Ik kan bijvoorbeeld ineens een paar kledingstukken of boeken kopen en dan is het bedrag hoger dan een andere maand.

Denk gemiddeld 250 euro voor mezelf (kleding, boeken, spullen voor in huis, planten en tuinstoelen, koffie en lunch buiten de deur, parfum, make up, schoenen, kapper, massage etc).

Maar ik werk niet zo gestructureerd, dus geen precieze bedragen.

Man geeft vooral geld uit aan kleding. Verder besteedt hij niet zo veel.

Wat er over is, blijft gewoon op mijn rekening staan. Dat kan ik daarna niet meer precies herleiden allrmaal.

8. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Niks. We hebben gezamenlijk een bovenmodaal inkomen. Mijn man moet een ruim bedrag aan zijn ex betalen aan alimentatie, zij werkt niet, heeft dat ook nooit gedaan. We hebben een koopflat, we houden aan het eind van de streep niets over, ook geen spaargeld.

9. lies276

lies276 Niet meer actief

Wij hebben als gezin ongeveer 600 euro per maand vrij te besteden. Best een behoorlijk bedrag maar met 6 personen gaat het altijd op;)

10. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Als ik de papieren zo vlug even bekijk dan houden wij zo'n 300 ongeveer over voor 3 personen ( 2 volwassenen en 1 kind)
    En ik ben tbm trouwens.

11. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    0,0...

Gelukkig is het vooruitzicht beter, maar voor nu is het even bikkelen.

12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wij hebben (al sinds we samenwonen) alles op 1 hoop gegooid. Ik verdiende minder, deed meer huishouden ter compensatie bijv.

Nu, zou ik het echt niet weten. Mijn man verdient boven modaal en ik er net onder (werk nu even niet ivm herstel zwangerschap), maar wat we overhouden weet ik niet precies. We hebben een koophuis (rijtjeswoning), kind gaat 3d per week naar de crèche en allebei een (zuinige) auto. Dat zijn denk ik de grootste kostenposten. Als hij kleding wil of ik, dan wordt er niet overlegd of dat "mag", maar meer gevraagd, Goh wil jij ook nog iets van betreffende webwinkel?. Ik denk dat het in verhouding goed staat, hij koopt gadgets bijv en ik een keer een nieuwe fiets. Maar niet oog om oog tand om tand. We gaan samen ieder jaar op vakantie en wintersport.

Ik heb geen idee van een vrij te besteden bedrag dus. Het is wel een stuk krapper geworden sinds de baby, maar we geven niet excessief veel uit.

Ik heb laatst uitgerekend wat het scheelt met mensen met een uitkering, die dan in een iets kleiner huis wonen, maar overal subsidie op krijgen. Het scheelde zo weinig (huursubsidie, zorgtoeslag, medische kosten aftrekken, kind hoeft niet naar de crèche, 1 auto is genoeg etc) dat ik maar snel weer ben gestopt met rekenen. Ik zou thuis gillend tegen alle muren opvliegen (respect voor thuisblijfmoeders!), Maar het verbaasde me dat het weinig scheelde.

Wel was het jammer dat ik 1,5 maandsalaris (NETTO) heb uitgegeven aan ziektekosten afgelopen jaar, en dat ik daar dus niets van terugkrijg (ja ik ben goed verzekerd)

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Hier hetzelfde bedrag en met 5 man. Hier gaat het ook altijd op en soms veel te snel naar mijn zin.

14. Ladybug85

Ladybug85 Niet meer actief

Wij houden na sparen boodschappen cadeautjes etc ongeveer 700 euro over.

Dit geven we uit aan etentjes, uitjes, bioscoop, kleding leuke hebbedingetjes...

15. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Wij ook rond de 500 euro. Dus na alle vaste lasten, sparen, boodschappen en benzine.
    We geven het meeste uit aan dagjes weg, feestjes, kleding etc. Ik moet hiervan nog wel de cadeautjes kopen.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb mijn eigen inkomen en ik betaal de kinderopvang en zorgverzekering voor mezelf en de kinderen en ik houd nu 675 euro over.
    Best wel veel maar ik betaal wel alles voor de kinderen aan kleding, verzorging etc.
    De KB gaat altijd op rekening van mijn man en we hebben zojuist de contributies van de sport voor de kinderen binnen gekregen en dat is bij elkaar 400 euro en dat doen we met het geld van de KB.
    Man betaald zijn eigen zorgpremie en de hypotheek en verzekeringen gaan ook van zijn rekening af. Sparen voor de kinderen gaat ook van zijn rekening.Wat hij verder overhoudt heb ik geen benul van.
    Voor de boodschappen hebben we een aparte rekening.

17. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Maar dan ook echt niks? Wij halen heel vaak even een ijsje of u ga met vriendinnen /collega's even een broodje in de stad eten ben je ook al snel 10 euro kwijt
    vriend blijft na her sporten alrijd gangen om een paar biertjes/cola te drinken en is in de week al snel 15 euro kwijt
    en dan in dr weekenden hebben we vaak etentjes die geld kosten of avondje stappen of impulsen een avondje bbq met vriendje waardoor we allemaal Lappen

Waar dien jullie dit soort dingen dan van of is het zo dat jullie echt helemaal niets kunnen doe omdat er niks te besteden is?

18. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Wij houden na alle vaste lasten, het sparen, boodschappen en benzine ongeveer € 450,00 over (voor het hele gezin).
    Hiervan hoef ik geen kleding te kopen voor onze dochter omdat ik daar apart voor spaar en dus een apart potje voor heb. Daarnaast hebben wij een hobby die veel geld kost en ook daarvoor spaar ik apart zodat het niet van de lopende rekening hoeft. De € 300,00 is dan echt alleen nog voor uiteten, leuke uitjes etc.
    Omdat ik voor veel "leuke" uitgaven spaar (allemaal aparte potjes) is mijn bedrag onder aan de streep wat lager maar veel leuke dingen komen dus uit de diverse potjes!

19. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.384
    867
    113
    Dat verschilt bij ons, omdat ik de ene maand meer heb gewerkt dan de andere maand. Soms houden we 100 euro over soms 300. Maar ben geen grote uitgever en spaar zoveel mogelijk.
    Mijn man houd elke maand wel een vast bedrag over op zijn rekening maar die laten we erop staan voor als de auto bv wat mankeert of een andere onverwachte rekening.

20. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Excuses voor alle spelfouten
    typt niet handig op mobiel

Deel Deze Pagina