financien. Vrij te besteden bedrag

Discussie in 'De lounge' gestart door Sun01, 4 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ik hou ongeveer 800€ per maand over om vrij te besteden. Ik ben nu alles aan het sparen om een flinke buffer te hebben (dan slaap ik beter). Daar ben ik na volgende maand, en daarna elke maand zo'n 200/300 naar de spaar te zetten en van de rest m'n wishlist af te strepen.

Ik ben alleen met dochter en zorg dus alleen voor inkomen. Geen alimentatie.

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik vind altijd het nadeel dat het bijna een doodzonde lijkt te zijn als je veel te besteden hebt.
    In topics met eenzelfde soort vraag (wat is jullie inkomen, wat heb je te besteden, hoeveel verdiend je man etc) werd het als opscheppen gezien als je meer dan modaal verdiend.

En dat merk ik niet alleen hier, maar ook in mijn omgeving.

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    #83 1981Mama, 6 jul 2016
    Laatst bewerkt: 6 jul 2016
    Ik vind mezelf niet superrijk maar met 2 inkomens in een bescheiden huisje vind ik dat ik de koning te rijk ben.
    Ik heb echter ook aan de andere kant gestaan, ieder dubbeltje moeten omdraaien (wel zonder kind toen) en nooit geld overhouden. Op een punt belanden dat je op je 26e weer bij je vader moet intrekken omdat je geen geld hebt om een huis te huren.

Ik heb nu nog steeds de neiging om ieder dubbeltje opzij te zetten en zuinig uit te geven, mijn man wilde een iets grotere auto dan formaat boodschappenkarretje een aantal jaar geleden, en daar had ik het al moeilijk mee. Dingen als een "nieuwe tuin" dat zijn echt dingen wat ik maar moeilijk kan accepteren. Belachelijk om 6000 uit te geven aan een compleet nieuwe tuin (huidige tuin is moerasgebied, moest nog steeds gebeuren na de verhuizing). Het is eigenlijk best een "koopje" voor wat we ervoor krijgen, maar Ik kan daar echt wakker van liggen, puur omdat ik het teveel geld vind.

Wij hebben wel "wat geld" maar ik kan het dus niet uitgeven...

4. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.517
    229
    63
    wat wij overhouden ter vrije besteding is per maand ongeveer een 1200 euro.
    wij hebben ook andere tijden gekend toen wij net samen woonden en dat we geen geld hadden om vlees te kopen en maar amper rondkwamen.
    we staan er vaak bij stil dat het nu zo goed gaat. maar het besparen/koopjes zoeken blijft in mijn hoofd zitten. ik kan het gewoon niet goed uitgeven.

5. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Fijn dat je nog best wat te besteden hebt!

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Doe je goed!:D

7. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Super zeg!

Ik heb echt gat in mijn hand! Vind super moeilijk en ben overal slimme meid in maar financiën heb ik niet op orde. Absoluut geen schulden hoor en samen ook leuke spaarrekening maar ik mag extra gewerkte uren uit laten betalen en wat ik extra verdien zie ik als extra uitgeven en krijg de knop niet om dat dit extra sparen is

Dus vind het knap van je :)

8. Slinger

Slinger Actief lid

7 aug 2013
    188
    2
    18
    NULL
    NULL
    #88 Slinger, 7 jul 2016
    Laatst bewerkt: 7 jul 2016
    We maken tot 100 euro op, de rest sparen we.

9. catharina1985

catharina1985 Fanatiek lid

28 jul 2010
    2.092
    8
    38
    NULL
    NULL
    Wij houden elke maand een paar duizend euro over. Ik weet eigenlijk niet eens precies hoeveel.
    Er zijn maanden bij dat ik dat op krijg waarschijnlijk maar ook maanden dat we heel veel overhouden.
    Het is natuurlijk heerlijk om genoeg geld over te houden, maar de valkuil is dat ik er eigenlijk helemaal niet mee bezig ben en er waarschijnlijk een hoop opgaat aan volstrekt onnodige dingen.
    Als ik jullie berichtjes zo lees, zet me dat toch wel aan het denken en wil ik daar toch eens meer naar gaan kijken.

10. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Geen vast bedrag hier. Wij kopen gewoon dingen die we echt nodig hebben en gaan uit eten/naar de bios etc als we daar zin in hebben en komen dan prima uit. We sparen 350 per maand.

11. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    Hier met z'n 4en, bijna 5en houden we niet echt serieus geld over per maand. Natuurlijk eten we weleens een ijsje of als iemand nieuwe kleding nodig heeft, kopen we dat. Maar sinds we ons huis verbouwd hebben en daarvoor een lening hebben afgesloten is het maandbedrag niet zo ruim. Daarnaast is al ons spaargeld ook in de verbouwing gestopt. Dus we zijn nu eerst weer een buffer aan het opbouwen.

Van het vakantiegeld gelukkig een autootje kunnen kopen, dus ben weer mobiel. Wij doen meestal gratis of goedkope uitstapjes. Naar bos, speeltuin, kinderboerderij en we hebben een museumkaart.
    De jongste gaat nu naar de psz en straks op zwemles, de oudste zit op scouting. Natuurlijk zouden ze wel op meer of dure sporten willen, maar dat kan niet. Zelf hebben we geen hobby's/sport waar we (veel) geld aan uitgeven. Maar toch heb ik niet het gevoel dat we echt iets tekort komen....

12. Sandywich

Sandywich Actief lid

4 mrt 2016
    389
    2
    18
    NULL
    NULL
    Van onze gezamenlijke rekening waar we per maand 1000 euro op zetten waar vaste lasten van worden gedaan houden we nu iedere maand zo'n 150 euro over. Dit is al na uitgaven als een bioscoopje of uit eten gaan.

Persoonlijk hou ik zo'n 200-300 over op mijn eigen rekening aan het eind Vd maand en dat is al na uitgaven als kleren/make-up/uitjes etc. Dit is ook al na de standaard 500 euro die ik per maand spaar, aangezien ik niet mee betaal aan het huis/hypotheek. Die staat op naam van mijn man en dat regelt mijn man allemaal.

Ik ga straks wel van 32 uur naar 24 uur werken, dan verlies ik zo'n 400 euro per maand. We gaan dit weekend nogmaals onze financiën onder de loep nemen voor nadat de baby er is.

Mijn man verdient veel, en hij moet straks meer gaan inleggen in de gezamenlijke rekening. Helaas werkt hij ook naar zijn salaris, wat dus iedere week ruim 60 uur is.

Dusja, we hebben het heel goed, verdienen ongeveer 2x modaal op het moment. Hebben de afgelopen jaren ook echt lekker kunnen sparen. En nu is het een kwestie van alles goed te bekijken.

Ik heb van huis uit wel geleerd om alles zoveel mogelijk te sparen en zo weinig mogelijk geld uit te geven. Zo vind ik het erg moeilijk om wat meer uit te geven aan kleding. Ik koop nog altijd veel bij de h&m en de c&a.
    Qua boodschappen doen we het meeste bij de Lidl, en als we al bij de jumbo komen pakt mijn man graag het a-merk uit het schap, wat ik vervolgens weer terugleg en hem laat zien wat het prijsverschil is met het huismerk :D. Ik maak er echt een sport van om zo weinig mogelijk uit te geven aan boodschappen.

Edit: oei, lang verhaal geworden ;)

13. Apple2015

Apple2015 Actief lid

23 okt 2015
    252
    0
    16
    Wij houden een paar duizend euro over per maand als alles betaald ( vaste lasten, boodschappen, spaargeld etc etc). Hier kopen we eigenlijk onzin dingen voor. Best slecht eigenlijk :D . De andere kant van het financiële gebied hebben we ook gekend. We staan er daarom ook regelmatig bij stil dat we het zo goed hebben. We hebben ook kennissen/vrienden die het minder of slecht hebben en die geven we dan wel is spullen of geld.
    Wij verdienen met ze tweeën zo 5x modaal en soms net iets meer als er een winst uitkering van me man komt. Daarnaast hebben we lage hypotheek lasten van 410 per maand.
    Maar maakt geld gelukkig: nou totaal niet. Het is makkelijk maar daar is alles mee gezegd. Ik zou wel is naar te tijd willen dat we amper rond konden komen. Toen had je met bepaalde dingen geen keuze. Nu met geld heb je keuzes zat met veel dingen en dat vind ik best lastig.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Haha grappige opmerking in combinatie met je naam ;)

15. yoshi

yoshi Actief lid

12 aug 2015
    362
    45
    28
    Ik werk flex dus het verschilt per maand. Ik denk zo''n 200 euro gemiddeld, soms meer.
    Moet zeggen dat sparen hier niet geweldig gaat.

16. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Hee kun je je laatste zin eens toelichten ? Dat je die keuzes lastig vindt

17. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

6 apr 2007
    1.797
    1
    38
    Jemig een paar duizend euro over!!! Wat lijkt me dat heerlijk!! Laat mij dan maar keuzes hebben hoor 😁

QUOTE=Apple2015;19907423]Wij houden een paar duizend euro over per maand als alles betaald ( vaste lasten, boodschappen, spaargeld etc etc). Hier kopen we eigenlijk onzin dingen voor. Best slecht eigenlijk :D . De andere kant van het financiële gebied hebben we ook gekend. We staan er daarom ook regelmatig bij stil dat we het zo goed hebben. We hebben ook kennissen/vrienden die het minder of slecht hebben en die geven we dan wel is spullen of geld.
    Wij verdienen met ze tweeën zo 5x modaal en soms net iets meer als er een winst uitkering van me man komt. Daarnaast hebben we lage hypotheek lasten van 410 per maand.
    Maar maakt geld gelukkig: nou totaal niet. Het is makkelijk maar daar is alles mee gezegd. Ik zou wel is naar te tijd willen dat we amper rond konden komen. Toen had je met bepaalde dingen geen keuze. Nu met geld heb je keuzes zat met veel dingen en dat vind ik best lastig.[/QUOTE]

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Of je spaart heel veel zodat je jezelf beperkt in je keuzes? Beetje een luxe probleem hoor ;)

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Vroeger met mijn ex hadden we geld genoeg te besteden. Nu ligt dat een stuk lastiger. Na de scheiding heb ik een huisje gekregen met een vrij hoge huur. Nu ik ben gaan samenwonen zijn alle toeslagen vervallen en is het echt wel heel erg oppassen wat we uitgeven. Omdat mijn vriend nog studeert naast zijn werk en dus geen hoge inkomsten heeft maar wel finke studiekosten moeten we gewoon echt opletten. Ik heb mijn auto verkocht en daardoor wat kisten kunnen besparen zodat er in ieder geval een klein beetje ruimte is om te sparen.
    Inmiddels hebben we onze draai een beetje gevonden. Vroeger kon ik geld uitgeven als water en nu...... Nu waardeer ik alles veel meer en ben ik zo veel gelukkiger!

20. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik snap het wel. Met een beperkt budget kies je wat je kunt betalen, met meer budget heb je veel meer mogelijkheden waardoor je meer keuzes moet maken. Dat is best vermoeiend als dat continue terugkomt.

Deel Deze Pagina