financien. Vrij te besteden bedrag

Discussion in 'De lounge' started by Sun01, Jul 4, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

Jan 24, 2015
    1,841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ik heb dat ook echt jaren gehad hoor! Ik kom uit extreme armoede en wilde van alles hebben om me het gevoel te geven dat ik het goed had. Afgelopen oktober een nieuwe auto gekocht en door een fout van de bank (foute voorlichting vooral) stond ik ineens -2500!!! :$ toen ben ik zo ziek geweest van de spanning dat het spontaan lukte. Sinds oktober inmiddels bijna 7500 gespaard, eerst als een gek die schuld ingelost en toen flink sparen. Ik doe nog (veel) nutteloze aankopen en uitjes enz hoor, maar door mijn boodschappen budget wat ruimer te nemen kom ik er gek genoeg nooit meer overheen.

Hahaha xD

2. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Wij verdienen 2 tot 2.5 keer modaal en zouden ongeveer 850 euro moeten overhouden als alles eraf (dus ook boodschappen, benzine, schoolgeld enz)

Op een af andere manier ging dit de laatste maanden wel erg makkelijk op en daarom nu wat strakkere budgetten ingesteld en dat scheelt echt.

3. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

Mar 15, 2012
    4,592
    20
    38
    Female
    Noord Holland
    Wauw heerlijk zeg goed van je! Vind het een behoorlijk bedrag wat je overhoud na alle vasten lasten boodschappen etc. Denk dat menig stel het met minder moet doen.

4. Frey

Frey Niet meer actief

Wij leven van 1 inkomen, dit is een keuze. Na betaling van de vaste lasten en boodschappen houden wij in principe niks over, misschien €10,- per maand ofzo dat we gebruiken voor verjaardagscadeaus of iets voor de kinderen. Wij gaan nooit uit eten en doen misschien twee keer per jaar een uitje dat geld kost. Als we iets willen kopen dan vinden we altijd een manier om te besparen en dit zo te kunnen betalen. We kopen bijna alles tweedehands en verkopen spullen om dat te kunnen betalen. We hebben alles dat we nodig hebben en zijn volkomen gelukkig met deze situatie.

5. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

Jan 24, 2015
    1,841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Dank! Stiekem ook best trots op :)

6. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    Ik reken per 4 weken omdat ik per 4 weken salaris krijg.
    400 boodschappen
    650 sparen
    140 sparen Kids
    600 voor extra

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Ben ook benieuwd (wat iemand anders al schreef) wat je zo lastig vind. Ik zou het wel weten! (O.a. reizen, sparen, goede doelen)

8. Luja

Luja Niet meer actief

#108 Luja, Jul 7, 2016
    Last edited by a moderator: Jul 7, 2016
    Niks na aftrek van alle vaste lasten en boodschappen en benzine. Kom elke maand 100-200 extra in de min, na de kinderbijslag van 600 sta ik weer net aan op 0 en dan begint het feest weer opnieuw :( maar hee ik ben alleenstaand. Voltijd student. Mama van 3 kindjes. En ik red het :)

9. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

Apr 16, 2016
    2,364
    2,822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Tot vorige maand hadden we met z'n tweeën ongeveer 3500 over per maand. Daarvan gaven we een deel uit aan leuke dingen en dan ging er meestal zo'n 2500 naar de spaarrekening. Nu zijn we duurder gaan wonen en zullen we zo'n 2000 overhouden. We willen minimaal 1000 sparen per maand en dat moet dus wel makkelijk mogelijk blijven. We hebben ook heel veel jaren elk dubbeltje om moeten draaien en ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind dat we geen zorgen meer hebben over geld. We kunnen alles wat we willen. Maar ook met minder waren we hartstikke gelukkig!

10. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Ik ga er vanuit dat je dit niet serieus bedoeld. Vermoeiend als je de luxe hebt keuzes te maken? :$:$:$

11. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Waarom zou dat niet kunnen ?

Stel; je hebt een nieuwe tablet nodig (ik noem maar even iets he)
    Als mijn budget 200 euro is, heb je weinig te kiezen waarschijnlijk.
    Maar als het niet uitmaakt wat zo'n ding je kost, heb je ineens veel meer keus.

En misschien is vermoeiend niet helemaal het juiste woord, maar ik begrijp de strekking wel.
    En dit is precies wat ik eerder bedoelde; je zou je bijna gaan schamen als je meer overhoud dan de gemiddelde Nederlander.

Wij hebben paar weken geleden een nieuwe auto gekocht. Na veel twijfelen, want 'wat gaat iedereen ervan zeggen?'
    En ja hoor. Die opmerkingen kwamen.

12. aora

aora Actief lid

Sep 6, 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb daarvoor per maand een bedrag van €200 voor gereserveerd. Dat is voor ons hele gezin (2 volwassenen en 2 kinderen). De ene keer halen we het makkelijk, de andere keer totaal niet.

Wat we daarvan doen? uitjes (incl. uit eten), kadootjes, hebbedingetjes, speelgoed enz.

13. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    1,143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    De vraag die ik me dan stel is: heb je de tablet wel echt nodig?
    Ik zie dat als een luxe product, niet als een moetje...
    Wat wij (in ons gezin) moeten is: eten, onderdak, gezondheidszorg, de basisdingen.

En wat er over blijft is voor een ijsje of uitje of een tablet. Je begrijpt vast dat die tablet niet erg hoog op ons prioriteitenlijstje staat. ;)

14. Apple2015

Apple2015 Actief lid

Oct 23, 2015
    252
    0
    16
    Idd dit dus

15. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    1,143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    Ohja, en wij hebben het niet slecht, ik sta aan het eind van de maand niet de laatste muntjes uit mijn portemonnee te schudden om nog een brood te kunnen kopen.
    Wel gehad trouwens, dat ik elke week 1-2 x bij vrienden moest eten om rond te komen. Dus ik voel me nu rijk met mijn merkcola of 100 euro nieuwe kleding.

16. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Nee een tablet is niet per se nodig. Maar als er een paar duizend euro overblijft om uit te geven als alle vaste lasten zijn betaald en de koelkast gevuld is, dan is er voldoende budget om een tablet te kopen.

Hetzelfde met een auto. Als je 2500 euro voor een auto hebt gereserveerd, kom je in een hele andere categorie auto's dan wanneer je 10.000 euro uit kan geven.

17. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    1,143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    Ik moet ook dagelijks kiezen.... Tussen pindakaas of hagelslag.... Het gaat misschien om hogere bedragen als je meer geld hebt. Maar kiezen zul je altijd moeten. Ik bij de kleine dingen al. Het scheelt inderdaad dat ik nirt hoef te kiezen in dure dingen, dat is gewoon niet weggelegd voor ons....

18. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    1,143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem

Met zo'n budget kun je gewoon weer een nieuwe tablet kopen als ie toch niet bevalt?
    Verkoop je die oude of geef je weg als cadeau? Dan kost het niet eens zoveel.

Wat je zegt over die auto's.... Ik heb van ons vakantiegeld een autootje gekocht. Ik had inderdaad weinig keuze, want gezien er 3 kids in moeten kunnen en de kinderwagen en het budget maar 1000 euro was, heb ik voor dat geld de minst roestige gekozen uit de 3 die aan alle eisen voldeden.
    En nu maar hopen dat hij het lang blijft doen... Want een 'nieuwe' zit er dus niet in.

Ik vind het kiezen omdat je geld hebt echt een luxeprobleem. Juist zonder geld heb je veel moeilijkere keuzes. Namelijk bij alles wat je kiest, kun je iets anders niet kiezen.

19. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Natuurlijk is het een luxeprobleem. Maar het is niet zo dat alles maar makkelijker word als je maar geld hebt. En dan heb ik het niet alleen over een auto of tablet uiteraard.

20. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    1,143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    Ohnee, dat denk ik ook niet. Geld lost niet alle problemen op ofzo. Je kunt doodongelukkig zijn met of zonder dikke portemonnee.
    En wij zijn gelukkig helemaal niet arm. We kunnen kopen wat we willen, maar ons wensenlijstje staat gewoon niet vol met dure dingen. Ik heb niet het gevoel dat ik met minder genoegen moet nemen dan een ander (rijker iemand). Maar ik heb inderdaad wel een ander beeld bij wat je 'zomaar' kunt kopen. Gelukkig kopen wij onze dagelijkse boodschappen 'zomaar', maar al het extra is dus extra...

Share This Page