Omscholen tot "juf" , wie heeft ervaring?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 8 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Haaai,

Al jaren werk ik als medisch secretaresse en over het algemeen vind ik mijn baan heel erg leuk. Toch zijn er periodes dat ik er toch over nadenk om mij te laten omscholen, vooral als ik in een periode zit dat ik het even wat minder leuk vind. Maar nooit zet ik echt de daadwerkelijke stap, ik bedenk 1000 excuses. Te duur, geen tijd, etc.

Nu ben ik afgelopen jaar mee geweest op kamp met mijn oudste kids en heb ik echt genoten! Vroeger wilde ik de Pabo doen en nu zag en voelde ik weer even waarom ik het zo leuk vindt.

Ik moet sowieso blijven werken, met mijn man zijn inkomen zouden we het redden, maar ik zou nooit mijn baan opzeggen, dat risico willen we beiden niet.

Wie heeft ervaring? Is het te doen met kids en een baan? En wie kent een goede Pabo deeltijd in Friesland / Groningen?

Liefs Tumtummetje

2. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Mijn moeder heeft ervaring, nu zo'n vijfentwintig jaar geleden. Zij is de avondschool gaan doen toen ik op de basisschool zat. Doordat ze ook is blijven werken was het een hele zware periode. Overdag werk, in de avond studeren, in de tijd die overblijft je gezin, en dan moet je ook nog ergens aan jezelf toekomen. Dat laatste ging echt heel moeilijk. Ze heeft er ook echt wel doorheen gezeten op een zeker moment. Ik heb toen, als vroegwijze elfjarige, gezegd dat ze echt niet meer mocht stoppen en dat ze er al teveel in gestoken had.

Intussen is ze dus al meer dan twintig jaar werkzaam in het basisonderwijs, en ze heeft voor de extra uitdaging ook nog wat nascholingen gedaan zoals opleiding tot IB'er. Ze is er op haar plek, heeft het naar haar zin (op gebruikelijke frustraties na, uiteraard) en wordt erg gewaardeerd in al haar rollen.

Het kan dus zeker, en met medewerking van je gezin is het te doen. Maar denk er niet te makkelijk over, want dan ga je tegen je eigen grenzen aan lopen.

3. Jezz84

Jezz84 Actief lid

30 dec 2012
    455
    111
    43
    Hoi,

Als er een goed moment is om je laten omscholen is het nu. Iedereen staat te springen om leerkrachten!
    Ik heb (via een student) goede verhalen gehoord over de pabo Leeuwarden.
    De stichting waar ik voor werk biedt zelfs betaalde stageplekken aan, vooral voor zij instromers, zodat de opleiding makkelijker te doen is voor mensen die bijv al een hypotheek hebben. Ook is er vaak baangarantie.
    Er is veel werkdruk en het is echt niet altijd makkelijk maar ik denk dat het een prachtige baan is!
    Succes met je beslissing!

Deel Deze Pagina