fingerfeeding liever dan de borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mabiche, 14 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mabiche

mabiche Nieuw lid

14 okt 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

ik heb een randprematuur jongetje en veel problemen gehad om er voeding in te krijgen. in het ziekenhuis leerden ze mij dat te doen met fingerfeeding en cupfeeding. omdat cupfeeding zo lang duurde en ik daardoor helemaal geen slaap meer kreeg (ook met verschonen en kolven) ben ik op alleen fingerfeeding overgestapt. ik heb nu een kleine spuit van 20 cc waarmee ik goed kan doseren en hij drinkt er nu heel goed mee. dus hij heeft al een sprong voorwaarts gemaakt. hoe blij was ik eergister toen hij zomaar voor het eerst ook aan de borst ging drinken! ik had geen idee of hij iets binnen kreeg dus heb hem ook bijgevoed. toen de lactatiedeskundige gister kwam heeft hij twee borsten goed leeg gedronken. ik moest wel de melk in mijn borst dmv massage in zijn mondje krijgen want door alleen zijn zuigen kwam er volgens mij niks uit. het kolfapparaat zuigt veel harder dan mijn baby en er komt ook nooit meteen iets uit bij mij, dat duurt altijd even. maar dan heb ik wel een hele goeie productie, wel 100 tot soms 190 cc. vannacht wilde hij echter ineens de borst niet meer. hij trok een erg vies gezicht en daar schrok ik natuurlijk erg van. vind hij ineens mijn borst niet lekker meer? houd hij niet meer van mijn melk, van mijn borsten of erger nog: van mij? ik geef hem dus steeds maar melk met fingerfeeding en daar is hij nu echt dol op aan het worden. hij wordt nu zelfs uit zichzelf wakker omdat hij trek heeft en dan wil hij dus echt alleen maar mijn pink. kan het zijn dat hij last heeft van zuigverwarring? moet ik stoppen met fingerfeeding zodat hij afleert alleen nog maar daarvan te houden? hoe krijg ik het voor elkaar dat hij mijn borst weer lekker gaat vinden? hoe zorg ik ervoor dat er meteen melk komt zodra hij er aan zuigt? hoe lang moet ik kolven? de een zegt: tot je borsten helemaal leeg zijn. de ander zegt: juist niet want dan produceer je veel te veel (wat dus ook geval is bij mij, en daarom duurt het kolven na elke voeding heel lang). kan ik hem opnieuw leren drinken aan de borst en wat zijn dan de do's en don'ts?

bedankt alvast voor de tips.

groetjes van een radeloze en verdrietige moeder

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Sorry voor de late reactie.

Ik ga proberen je vragen te beantwoorden.

Als eerste: Het weigeren van je borst is niet persoonlijk. Veel kindjes die te vroeg geboren zijn doen dit, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Rond de leeftijd van 10 maanden komt dit ok veel voor. Geduld is het sleutelwoord, het komt echt goed.

Waarom je kindje ineens niet meer uit je borst wilt drinken weet ik niet (had je een nieuw luchtje op, iets gegeten wat je al lang niet heb gegeten?). Maar het ligt niet aan je melk, anders zou hij de melk ook niet via vingervoeden willen drinken.

Het is een kwestie van veel geduld en oefenen om "weer" uit de borst te gaan drinken.
    De "zuigverwarring" kan misschien ook komen doordat hij niet direct beloond wordt aan de borst wanneer hij gaat zuigen. Dat duurt altijd een aantal seconden. Met vingervoeden krijgt hij vrijwel direct melk in zijn mondje. Hij moet dus ook leren een beetje geduld te krijgen en te werken voor zijn melk.
    Tips:
    - Blijf hem je borst aanbieden, maar forceer niet.
    - Zorg dat er al wat melk uit de borst komt door met een natte/warme doek je borsten licht te masseren richting de tepel. Dan hoeft hij niet "lang" te wachten voor er melk uit komt.
    - Bied de borst aan wanneer hij rustig wakker is of nog half slaapt.
    Bij onrust is hij te ongeduldig om te oefenen.
    - Ga in een rustige en aangenaam warme ruimte zitten.
    - Draag 1 luchtje (die hij al kent) zolang hij nog niet goed aan de borst drinkt. Dit zal hij met jou linken en met borstvoeding.

Kolven:
    Kolf i.p. niet langer dan 15 minuten tenzij je borsten nog zeer vol en gespannen aanvoelen. Het klopt dat als je ze elke keer leeg kolft je de productie stimuleert. Gezien jou productie is dat dus niet nodig. Houd je productie wel in de gaten. Mocht het terug lopen nu je misschien korter gaat kolven, dan kan je altijd nog langer gaan kolven.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina