Zwanger voeden en oxytocine

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Duchess, Oct 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Goedemiddag,

Ik vraag me al even wat af.
    Momenteel ben ik bijna 15 weken zwanger en voed ik mijn dochter van 2,5 jaar nog twee keer per dag.
    Mijn eerste zwangerschap belandde ik met 28 weken in het ziekenhuis met premature weeën, uiteindelijk bevallen met 38 weken (ingeleid) maar al die tijd in het ziekenhuis met weeën doorgebracht.
    Ik zit nu al vanaf het begin af aan met de angst dat weer hetzelfde gebeurt. Waarschijnlijk heb ik gewoon een erg gevoelige baarmoeder, want ik heb al vanaf week 9 in deze zwangerschap harde buiken.
    Nu heb ik ook soms tijdens en vlak na het voeden harde buiken. Ik ben bang dat dit door de oxytocine komt. Kan dit?
    Ik wil het liefst blijven voeden en zou graag nog tandemvoeden na de geboorte van onze 2e dochter, maar ik wil mezelf neit in de problemen brengen, ik ben al zo gestressed en bang voor vroegtijdige weeën.
    Zou graag horen hoe het echt zit, zodat ik misschien wat meer kan ontspannen tijdens het voeden.

Bedankt!

Groetjes Duchess

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Sorry voor de late reactie.

I.p. kan je tijdens je zwangerschap blijven voeden.

Inderdaad komt tijdens de toeschietreflex het weeënopwekkende hormoon oxytocine vrij, maar niet meer dan tijdens een vrijpartij. Zolang je arts of verloskundige vrijen niet ontraadt, is er dan ook geen reden te stoppen met borstvoeding.

Echter gezien jou geschiedenis, zou ik voor de zekerheid even overleggen met je verloskundig/gynecoloog of je dit kan blijven doen, omdat je harde buiken voelt tijdens en na het voeden.

Mocht je meer info willen hebben over BV tijdens je zwangerschap en over tandemvoeden, dan hoor ik het graag.

Groetjes Saskia

Share This Page