First Time Mommy Club

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door GabrielaH, 16 aug 2021.

1. Kretacorry

Kretacorry Bekend lid

5 jun 2022
    664
    736
    93
    Vrouw
    Heeft iemand van jullie enig idee hoe vaak en hoe lang je rond de 4/5 maanden moet kolven? Dit ivm het uitplannen op het werk

2. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.677
    1.789
    113
    Hier met 4 maanden 3x per dag gekolfd, en dan grote hoeveelheden (250 tot 300 ml per sessie). Dit was genoeg voor de dag. Ik was wel een fulltime kolver dus weet niet hoe het met je productie zit als je ook borstvoeding geeft. Denk dat je dan gewoon 2x op het het werk zou moeten kolven? Volgens mij zitten kindjes dan op ongeveer 5 a 6 voedingen per 24 uur.

@Newbie123 hier dus fulltime gekolfd, heb het tot iets meer dan 4 maanden volgehouden. Zelf vond ik het geen doen. Ook al hoefde het maar 3 keer per dag, het was toch een gedoe met steeds alles schoonmaken, kolf overal mee naartoe. Sochtends gelijk kolven, savonds voor het slapen gaan weer... Ik vond het ook emotioneel zwaar omdat ik heel moeilijke kon accepteren dat life voeden niet is gelukt. Ik bleef daarom ook steeds toch proberen tussendoor en nam het mezelf kwalijk dat het niet lukte. Is natuurlijk bij iedereen anders maar zelf had ik eigenlijk gewoon al na een maand moeten stoppen en accepteren dat flesvoeding ook goed is. Hopelijk gaat het jou makkelijker af:) zijn genoeg mensen die het gewoon prima vinden en het wel langer lukt!

3. Dutchgirl1991

Dutchgirl1991 Fanatiek lid

4 jun 2021
    1.566
    1.499
    113
    Vrouw
    Ik kolfde de eerste maanden telkens als de kleine zich meldde voor een voeding. Zo had ik altijd weer een voeding klaar. Dit was meestal tussen de 8 - 12 keer per dag. Later ben ik wat minder gaan kolven en omstreeks dat zij door sliep (rond 7 weken), ben ik gestopt met kolven in de nacht. Ik kolfde gewoon overal, maar zorgde dan wel dat ik een wijde trui of shirt aan had. Als dat niet lukte, gewoon een hydrofiel doek er over heen.

4. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.125
    2.473
    113
    Vrouw
    Toch echt lang volgehouden! Ik droom momenteel wel van 3x per dag kolven. Ik heb na een tussentijd van 4 à 5u (in de nacht) toch een ml op 250. Dus technisch gezien meer dan genoeg om de baby te voeden, maar mijn borsten kunnen zo’n lange tijdspanne niet aan. :( Gisteren van 22:30 tot 3u niet gekolfd en ik loop al heel de dag met pijnlijke harde schijven in mijn borsten die ik er niet uit krijg met warmte, ijs, kolven of masseren.
    Zaterdag een bezoekje aan de lactatie deskundige ik hoop dat zij me kan verder helpen hoe in het haalbaar kan maken.

Ik heb voor mezelf deel de grens gelegd dat als ik opnieuw in bed lig met een borstontsteking dat ik stop. KV worden ze ook groot van en mama liefde en een energieke mama hebben ze minstens even veel aan!

Het schuldgevoel ken ik deels! Het is echt moeilijk zeker als je de reden niet kent waarom ze niet van de borst drinken. Ik hoop een reden te vinden waar ik me bij neer kan leggen, want voorlopig probeer ik hem ook nog steeds aan te leggen, maar dat is echt gee m’n succes. Ik snap niet wat hij doet en waar het mis gaat.

5. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.125
    2.473
    113
    Vrouw
    Heb je wel het gevoel dat het makkelijker wordt met de weken? Van borstvoeding zeggen ze dat de eerste 6 weken moeilijk zijn, maar dat het nadien makkelijker wordt. Ik heb de indruk dat dit niet voor kolven geldt?

6. Dutchgirl1991

4 jun 2021
    1.566
    1.499
    113
    Vrouw
    Dit geldt inderdaad niet echt voor kolven. Hooguit raak je er meer aan gewend en kun je een soort van ritme ontwikkelen. Feit is gewoon dat het ontzettend veel werk kost en veel inspanning vereist. Ik ben nu net gestopt met kolven, heb het uiteindelijk 7 maanden fulltime gedaan. Hoe vaak kolf je nu?

7. Dutchgirl1991

4 jun 2021
    1.566
    1.499
    113
    Vrouw
    Ik kolfde toen 2 keer per werk dag (van half 9 tot 5), en had daar gemiddeld 30 minuten per keer voor nodig, 15 om te kolven en 15 minuten ter voorbereiding en schoonmaaktijd achteraf. Ik zorgde dat ik net gekolft had als ik ging werken en ik kolfde toen direct bij thuis komst.

Kretacorry en Newbie123 vinden dit leuk.
  8. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.125
    2.473
    113
    Vrouw
    Respect dat je het zo lang volhield! Ik denk elke week; dit hou ik geen week langer vol. o_O
    Ik kolf nu een 5 à 6 x per dag. Ik sla in de nacht een kolfbeurt over, qua productie lijkt dit echt oké, alleen krijg ik meteen harde pijnlijke plekken in mijn borst. Gelukkig heb ik ze er tegen de namiddag telkens uit gemasseerd/ gekolfd.

dat ritme is het wel, maar hangt ook echt volledig van je baby af merk ik. :( Momenteel moet ik altijd een gaatje vinden om te kolven. Ons schatje heeft reflux en al een ontstoken keeltje, dus is vaak uren aan het brullen na zijn melkje. Pas als hij wat rustiger is, kan ik de tijd vinden om te kolven. :$ Soms zijn we dan opeens 4,5 u verder ipv 3uur.

9. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.677
    1.789
    113
    Hoe gaat het hier nu mee? Wat betreft kolven merkte ik wel dat het steeds makkelijker werd hoor. Ik het begin kolfde ik elke keer als de baby zich meldde, en dat ging ik steeds meer clusteren zodat ik gewoon voorraad had. In het begin moet de melk natuurlijk goed op gang komen ook. Ik had ook mega stuwing na 3 uur en ook een borstontsteking gehad. Na een tijdje hoefde ik steeds minder vaak te kolven en dan grotere hoeveelheden zonder dat ik enorme stuwing had tussendoor. Ik kolfde zelf 3 keer per dag en was daar per keer hooguit 10 minuten mee bezig en had dan toch een mooie 250 ml per keer. Heb ook nog een tijdje 4x per dag gedaan zodat ik op een liter per dag kwam en de baby daar helemaal van kon voorzien. De nachten vond ik alleen echt vreselijk dus die ben ik gestopt, en toen kolfde ik elke 8 uur, 10 minuutjes en dan 250ml per keer en 1 flesje kunstvoeding erbij. Schoonmaken deed ik 1x per dag grondig en de overige keren gewoon goed afspoelen. Was niet mega veel werk op het laatst dus maar zat was ik er wel van en het is toch echt elke keer zo een gedoe om met weekendjes weg ook alles mee te nemen enzo....

10. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.125
    2.473
    113
    Vrouw
    Ik heb het gevoel dat het beter gaat! Onze jongen slaapt nu echt wel een blok van 5u als mijn man dan opstaat kolf ik niet, waardoor het soms 7 à 8u geleden was dat ik had gekolfd. Ik het begin gaf dat nog harde pijnlijke plekken, die ik er uit moest masseren en volledig leeg moest kolven. Maar nu ben ik al 2 dagen op een punt dat ik slechts 3x per dag kolf. Wat een verlossing. Ik kolf dan wel 30 min zodat ik mijn borsten zeker heb leeg gekolfd en er minder kans is op verstoppingen. Zo lijken mijn borsten er wel aan te wennen! Ik kolf nu per keer tussen de 350 en 250 ml, voorlopig kom ik daarmee toe. :) De kolf krijgt dan elke avond zijn wasbeurt en kan ik de volgende dag met een propere beginnen. Overdag laat ik hem in de koelkast liggen. :)

dus op dat vlak lijkt ik mijn draai nu wel te vinden. Is ook veel realistischer om een gaatje tussen de huilbuien te vinden en stress ik minder dat ik weer een borstontsteking zou krijgen of pijn heb. :roflmao:

Marlena en zegenwens vinden dit leuk.
  11. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.028
    4.998
    113
    Vrouw
    Dat klinkt als een verademing @Newbie123! Fijn dat het tij een beetje gekeerd is.

Newbie123 vindt dit leuk.
  12. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.028
    4.998
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het met alle zwangeren hier?
    Ik ben volgende week uitgerekend, dus ik denk dat ik bovenaan de lijst sta? Het is hier vooralsnog rustig. Gister en vandaag wel voor het eerst wat lichte menstruatiekrampjes, maar niet echt noemenswaardig verder. Ben benieuwd hoe lang het nog duurt!

13. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.028
    4.998
    113
    Vrouw
    ♡ First Time Mommy Club

Zwanger:
    Zegenwens - 25 jaar - UD 11 juli 2023
    Flora53 - 32 jaar - UD 16 juli 2023
    Donna1993 - 29 jaar - UD 28 juli?
    Kretacorry - 29 jaar - UD 5 september
    Ricche15 - 25 jaar - UD 14 november
    Kiwi3191 - 32 jaar UD 26 december?

Afspraken:
    16 juni - Ricche15 - controle VK (18+3)
    27 juni - Ricche15 - 20 weken echo (20+0)

Bevallen :
    GabrielaH - 21 april 2022 - bevallen met 39+4 - een zoontje
    Ploop - 2 juli 2022 - bevallen met 38+1 (UD 15/7/22) - een zoontje
    Mena92 - 20 juli 2022 - bevallen op de uitgerekende datum - een zoontje
    Marlena - 3 augustus 2022 - bevallen met 39+3 - een zoontje
    Nino12 - 17 oktober 2022 - bevallen met - 41+2 - een dochtertje
    Dutchgirl1991 - 24 november 2022 - bevallen met 37+5 - een dochtertje
    Marijtje85 - 3 januari 2023 - bevallen met 38+2 - een dochtertje

Finca - 15 januari - bevallen met 39 weken - een dochtertje
    Bella2021 - 23 maart 2023- bevallen met 37+5 - een zoontje
    Maud1995 - 13 april 2023 - bevallen met 41+1 - een zoontje
    Dboer - 17 april 2023 - bevallen met 41+6 - een zoontje
    Michje - 25 april 2023 - bevallen met 40+2 - een zoontje
    Milou94 - 15 mei - bevallen met 39+3 - een dochtertje
    Newbie123 - 2 juni - bevallen met 40+2 - een zoontje

14. DBoer

DBoer Bekend lid

4 jan 2022
    863
    849
    93
    Vrouw
    Spannend zeg! Voel je je verder nog goed, of ben je er inmiddels wel echt helemaal klaar mee?

15. DBoer

DBoer Bekend lid

4 jan 2022
    863
    849
    93
    Vrouw
    Vanaf wanneer ben jij minder gaan kolven zonder dat je productie ging kelderen? Ik kolf zelf overdag echt nog iedere 2, en maximaal iedere 3 uren en dan 's nachts/vroege ochtend 1 keer wanneer onze kleine man voor een fles komt. Dat ben ik ook van plan te doen totdat ik een volledige productie heb (ik zit inmiddels op ruim 600 ml per dag, heb 750 nodig om hem alle flesjes van moedermelk te kunnen geven). Als ik die 750 heb bereikt en ik dus geen groei meer nodig heb zou ik wel graag willen minderen met hoe vaak ik kolf omdat het wel heel erg intens is (en ook best onmogelijk als ik straks weer ga werken of een keer een dag weg wil voor wat leuks). Alleen ben wel bang dat mijn productie dan ook weer gaat dalen. Daalde het bij jou ook toen je minder ging kolven?

zegenwens vindt dit leuk.
  16. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.028
    4.998
    113
    Vrouw
    Op zich voel ik me nog heel goed hoor. Buik zit alleen wel enorm in de weg, ribben doen er zeer van, pijntje hier, pijntje daar, al weken heel veel harde buiken. Wat dat betreft begin ik er wel klaar mee te raken. Maar als het nog even duurt, dan is dat ook te overzien. Ben er gewoon wel klaar voor m'n baby te gaan ontmoeten. :)

Wat super dat jij inmiddels op 600 cc per dag zit! Wauw :D

DBoer vindt dit leuk.
  17. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.677
    1.789
    113
    Wat zwaar lijkt me om zo vaak te kolven! Ik merkte dat hoe minder ik ging kolven, hoe meer er per keer uit kwam en uiteindelijk bleef het totaal dus wel stabiel. Ik denk dat ik na 2 maanden op 4x 250 zat (daarvoor kolfde ik 6 of 7x 120-150, maar moet zeggen dat ik maar 10 minuten kolfde en in die tijd altijd het gevoel had dat er mss nog wel meer in zat). Ik ben dat na 2 maanden dus gaan afbouwen naar 4x kolven. Na 3 maanden naar 3x afgebouwd en mn productie ging toen wel ietsje omlaag, namelijk 3x 250 ipv 4x250. In deze periode kolfde ook maar 10 minuten, maar dan wel echt helemaal leeg. Dus ja mn productie ging naar beneden maar bleef wel stabiel op 3x250. Eigenlijk pas toen ik naar 1x kolven ging met 4 maanden toen ging het hard, toen kolfde ik echt nog maar 80ml ofzo per 24 uur en dat ging elke dag rap omlaag haha. Maar ik denk dat het allemaal wel bij iedereen iets anders is, maar dit is in elk geval hoe het bij mij ging!

DBoer vindt dit leuk.
  18. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.677
    1.789
    113
    @DBoer wel heel knap dat je het nog steeds volhoudt en al zo goed bent opgebouwd qua productie! Houdt je het mentaal ook een beetje vol?

19. Bella2021

Bella2021 Actief lid

30 dec 2021
    323
    417
    63
    Vrouw
    Spannend! Heel veel succes gewenst vast.

20. Bella2021

Bella2021 Actief lid

30 dec 2021
    323
    417
    63
    Vrouw
    Tijdje geleden dat ik iets heb geplaatst.
    Onze man is alweer 3,5 maand, ruim 6 kg en 62 cm. Jeetje wat gaat het allemaal snel zeg.
    Wij hebben wel een enorme strijd met flesjes, hij krijgt inprinciepe 5x 150 met 5 scheppen maar laat soms echt veel staan. De vroege ochtend gaat er vaak maar 80/100 in. Hij groeit goed en plast goed, maar ik merk dat ik er soms onzeker van wordt of hij wel genoeg binnen krijgt. Kan hem moeilijk dwingen natuurlijk. De nachten slaapt hij zo goed als door en overdag is het een heel vrolijk en tevreden mannetje.

hoe gaat het me alle andere mama’s en bijna mama’s?

Kretacorry en DBoer vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina