Fisher Price haalt Little People Sinterklaas set uit assortiment

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door chantal1985, 6 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boommm

Boommm Niet meer actief

#41 Boommm, 7 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 sep 2014
    MZS. Tja ik ben het wel een beetje met haar eens hoor. Ik heb altijd alle begrip voor andere culturen hier in Nederland, van mij mogen ze ook alles vieren wat bij hun cultuur hoort, want ik wil graag dat zij zich thuis voelen in Nederland. Iedereen is wat mij betreft welkom. Zo lang ze zich ook aanpassen aan onze cultuur. Zij komen naar ons land en ze hoeven niet mee te doen met onze feestdagen, maar zij kunnen er wel respect voor opbrengen vind ik. Om nou een kinderfeest wat al honderden jaren gevierd wordt af te schaven omdat het zogenaamd discriminatie zou zijn vind ik van de zotte.
    (Ik zeg trouwens niet dat het alleen andere culturen zijn die hier op tegen zijn, er waren ook zat Nederlanders die tegen zwarte piet waren. Daar begrijp ik helemaal niets van.)
    Ik heb trouwens nog nooit van een Nederlander gehoord dat zij Suikerfeest vieren?

2. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Wij hebben dit setje van Fisher Price gelukkig in huis.
    Kids vinden 'm hartstikke leuk.

Ik begrijp ook al die ophef niet..... Vind het zo'n leuk feest.

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Precies. Ze schrijft toch niet dat die andere feesten niet meer mogen, maar juist dat dat allemaal hier kan in NL. Dat maakt het juist mooi. Maar als dan zaken van onze cultuur niet meer kunnen en anders moeten, dat is natuurlijk krom.

4. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ik vind het wel erg ver gaan op deze manier.

Vraag me ergens af of het geen marketingstunt is, straks een nieuwe set op de markt brengen in de hoop dat iedereen die gaat kopen. Nou wij doen daar niet aan mee, wij hebben de oude MET zwarte piet en daar gaat ook veel mee gespeeld worden.

5. Trueno

Trueno Actief lid

5 jul 2014
    302
    4
    18
    Ik zal nu vast wel een hele shitstorm over me heen krijgen, maar ik vind het goed dat Zwarte Piet voortaan op een andere manier te zien zal zijn. de Hema en FisherPrice zijn hierin juist vooruitstrevend en goed bezig.

De slavernij is geen grap geweest en Zwarte Piet wordt met het Sinterklaasfeest neergezet als een 'slaafje' en dommerik. Kijk maar eens naar het dommige 'neger' accent, de grote gouden oorbellen, de dikke rode lippen.. allemaal zo stereotype. De slavernij is (nu nog steeds) een gevoelig onderwerp voor de Surinaamse mensen die (overigens al jaaaaren) in Nederland wonen. En het is gewoon niet meer van deze tijd. In het buitenland snapt niemand iets van Zwarte Piet. Waarom willen we vasthouden aan iets wat kwetsend is voor veel mensen? Terwijl het makkelijk anders te doen is.

Wat is er mis mee om zo'n oude traditie eens kritisch te bekijken en aan te passen? We zitten inmiddels in 2014!
    Zoals iemand al eerder schreef, kinderen accepteren deze nieuwe Pieten heus wel, het gaat toch ook om Sinterklaas en de kadootjes en alle andere traditie die eromheen hangt.

Niemand heeft het hier over het afschaffen van heel het Sinterklaasfeest.

*wegduikt in een hoekje*

6. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ongelofelijK!!!!!!!!!!!ze zouden zich moeten schamen
    heel de nederlandse cultuur naar te *****
    ik doe er niet aan mee
    voor mij blijft zwarte piet zwarte piet..
    ... blij dat ik ook om dit soort onzin ben verhuist naar een ander land.
    want nederland is voor mij geen nederland meer !

7. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Ik vind het heel erg jammer dat een kleine groep van de bevolking het "verpest" voor de rest.

Ik ben zeer tegen discriminatie maar wel voor Sinterklaas. Het is en blijft een kinderfeest waarbij het zeker niet bedoeld is om te discrimineren.
    Ik zal dan ook Sinterklaas vieren the old fashioned way en dus met zwarte piet.
    Ben toch bang dat een en ander gaat veranderen (de kleine meute krijgt blijkbaar toch altijd hun zin) en heb daarom vorige week al Sinterklaasversiering met zwarte Piet besteld en zojuist toch ook maar van Fischer price de Sinterklaas op zijn paard met zwarte Piet (de boot had ik gelukkig al).

Ben nu nog op zoek naar een Sinterklaas pop en een zwarte piet pop :)

Jammer dat deze discussie zo vergaande gevolgen (kan) hebben voor onze kids en onze tradities.

8. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    je meent dit serieus !
    dan duik ik nu in een hoekje met mijn mening
    de hema mag wel hoofddoekjes verkopen ! * nee ik heb niets tegen hoofddoekjes *
    maar zwarte piet mag niet !.???
    onze eigen cultuur iets wat al weet ik veel hoelang gevierd word ????????????????????????????/

ik vind het belachelijk !

9. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    dit dus...

als ik in het buitenland gaat wonen ( wat ik ook gedaan heb )
    heb ik mij ook aan moeten passen
    en de normen en waarden voor lief nemen en meedoen met deze culturen .!

10. Trueno

Trueno Actief lid

5 jul 2014
    302
    4
    18
    Hoe is een hoofddoekje kwetsend? En voor wie? Zwarte Piet is dat voor sommigen wel en dat is het verschil.

11. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Wat heeft een hoofddoek met zwarte piet te maken? Serieus, je maakt echt verbanden die nergens op slaan :(.

12. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Wat bedoel je precies met 'onze' cultuur? Aangezien we de eerste generatie allochtonen allaaanng gepasseerd zijn, is Nederland inmiddels het land van vele mensen die evengoed Nederlanders zijn als jij en ik. En dan heb ik het nog niet eens over Surinamers/Antillianen, die altijd al Nederlands zijn geweest. Dus thuis voelen in Nederland klinkt nogal..uhhmm....alsof iemand tegen mij zegt 'voel je thuis' in het dorp waar ik ben geboren en getogen.

Persoonlijk hoeft van mij zwarte piet niet aangepast te worden. Ik ben blank dus ik voel me niet gediscrimineerd door zwarte piet. Ik begrijp echter wel waarom zwarte piet als erg onprettig wordt ervaren. Aangezien het mij niet uitmaakt of hij zwart, bruin, geveegd of groen is en het anderen wel uitmaakt dat hij zwart is, ben ik er dus voor dat hij dan beter bruin, geveegd of groen kan zijn.

Het valt me trouwens wel op dat veel blanke Nederlanders totaal geen argumentatie hebben om zwarte piet te behouden in de huidige vorm anders dan 'we passen ons al genoeg aan' en 'we willen gewoon dat piet zwart blijft'. En roepen dan nog wat loze termen als hoofddoekjes/suikerfeest/blanke vla etc. Kom eens echt ergens mee denk ik dan. Het herkennen bijvoorbeeld, dat vind ik wel een goed punt.

13. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik word altijd een beetje moe van dat 'hullie en zullie' gezever.
    De mensen die tegen zwarte piet zijn zijn óók Nederlanders hoor. De moslims die Suikerfeest vieren zijn óók Nederlanders.
    Of zijn zij geen Nederlanders omdat ze een kleurtje hebben of hun overgrootouders niet in NL geboren zijn?
    Enne, er zijn ook genoeg autochtone Nederlandse moslims die het suikerfeest vieren hoor. De Islam is het snelst groeiende geloof en er lopen veel bekeerlingen rond.

14. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik begrijp de vergelijking niet zo goed. Waarom vind jij een hoofddoek kwetsend of discriminerend?

15. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik ben 100% pro Zwarte Piet, maar de argumenten over het suikerfeest en hoofddoekjes slaan echt als een tang op een varken, sorry.
    Ik ben blij dat dit kan in Nederland en dáárnaast zou ik het fijn vinden als onze tradities ook behouden worden. We vinden het zelf niet tof als dit ons ontzegd wordt, dus ik neem aan dat je je ook wel in kunt leven dat dat voor hen ook zo is. Ten tweede leg je het hele probleem dan ook nog eens bij een groep die deze discussie niet eens zijn begonnen.

16. Gosh

Gosh Actief lid

31 aug 2014
    313
    0
    0
    Ben geen groot fan van het Sinterklaas feest maar doe er wel altijd aan mee, je ontkomt er niet echt aan met kleine kinderen he! Het vervelende vind ik persoonlijk het "voorliegen" van de kinders.

Ik vraag me alleen heel erg af waar die roze/paarse/gele/blauwe pieten ineens vandaan komen dan. Aangezien Piet zwart is van de schoorsteen..

Ik snap persoonlijk echt niet dat mensen van Afrikaanse afkomst zich identificeren met Zwarte Piet. Ik ben persoonlijk weinig mensen tegengekomen met een zwarte-piet huidskleur en die droegen al helemaal geen gekke pakjes, gouden ringen in hun oren en ook geen rode lippenstift. En hoezo dom? Ik keek als kind altijd op tegen Piet omdat ze altijd stoere acrobatische toeren uithaalden.

17. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home

het suikerfeest heeft niks met cultuur te maken maar alles met geloof snap niet dat sommige mensen dat niet in zien
    en ik ben zelf een nederlandse en bekeerd daarom vier ik net als alle andere bekeerde nederlanders het suikerfeest en gelukkig worden dat er elk jaar meer

geloof en cultuur 2 verschillende dingen maar de meeste mensen snappen dat duidelijk niet.

18. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Ze pakken een grote traditie in Nederland af. Dat wij dit gewoon toelaten zeg. Ik schaam mij voor onze slappe houding tegenover de mensen die hierover zeuren. Veel harder optreden en opkomen voor ons land en de bijbehorende tradities. Onze kinderen groeien dus op zonder Sinterklaas en Zwarte piet. Schandalig! Ik zeg het niet snel; maar als je hier, als allochtoon, over klaagt. Ga dan lekker terug naar je eigen land!

19. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Wanneer is Nederland je 'eigen land'? Toch zeker wel als je hier geboren en getogen bent? Of ben je dat pas als je kan aantonen dat de vorige generaties van je familie hier ook geboren en getogen zijn? En hoe ver moet dat dan terug gaan?
    Word altijd zo misselijk van dit soort opmerkingen. Het liefst nog voorafgaand of afsluitend met 'maar ik discrimineer niet hoor!' :)

20. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home

die mensen zijn net zo nederlands als jij hoor ;)

Deel Deze Pagina