Hapjes en extra drinken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veertje84, 14 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,

Mijn zoon krijgt sinds kort fruit en groentehapjes (hij is volgende week een half jaar oud).
    Het schema ziet er zo uit:
    7.00u fles 210+7
    11.00u fruithapje (helft van zo'n klein potje olvarit)
    11.30u fles 180+6
    15.30u groente (klein potje olvarit, als hij het op krijgt)
    16.00u fles, 180+6
    20.00 fles 210+7 met schepje rijstebloem.

Nu vraag ik me af, krijgt hij te veel of juist te weinig? Moet ik hem ook extra drinken geven (bijv. water of thee)
    Wanneer kan ik hem boterhammen of pap gaan geven en hoe?
    Misschien heeft ook iemand een idee hoe ik zelf makkelijk lekkere fruithapjes zou kunnen maken en deze ook wat langer kan bewaren dan 1 dag?

Een hele hoop vragen weer, dus hopelijk hebben jullie tips/advies!

2. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Je schema ziet er goed uit hoor!
    Uiteindelijk kun je gewoon de hapjes gaan opbouwen.
    Hij geeft zelf wel aan wanneer hij genoeg heeft.
    In principe kun je al beginnen met boterhamstukjes (zonder korst) als hij volgende week 6 maanden is.
    Gewoon een paar stukjes en dit uiteindelijk ook opbouwen.
    Als hij dan een hele boterham eet, dan kun je ook weer een fles laten vallen.
    Ik zou alleen wel de groenten switchen met de fles van 16. 00 uur.

dus zoiets:
    07.00 uur fles
    10.00 uur fruithap
    12.00 uur boterham en daarna fles
    15.30 uur fles (als hij straks goed een boterhammetje eet dan kun je deze fles afbouwen en een tussendoortje geven bijv. rijstewafel of soepstengel)
    17.00 uur warme hap
    20.00 uur fles

Water of thee is verstandig om met fruithap, tussendoortje en warme hap aan te bieden.
    Als hij geen drinken wil is het ook niet erg, maar aanbieden kan geen kwaad.

3. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ah super, bedankt voor je reacite. Dan ben ik dus al redelijk op de goede weg.
    Maar bedoel je met switchen dat ik beter eerst de fles kan geven en daarna pas groentehapje? Lijkt me inderdaad logischer, want dan kom ik ook rond etenstijd uit hahaha:) Is wat handiger natuurlijk.

Ik zie ook dat jij nog regelmatig een fles geef, maar hoeveel doe je dan?

4. tuc

tuc Niet meer actief

#4 tuc, 14 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 feb 2014
    Ipv bewaren kun je toch beter dan elke dag vers fruit pakken?? Ik maakte geen hapjes, maar gaf bv een halve banaan in zn hand of een kwart peer en dan knabbelde hij daar aan. Met groente precies hetzelfde...stronk brocolli in zn handjes of een wortel.

Qua drinken zou je wat water of thee kunnen geven...het is niet per se nodig maar het mag wel.

5. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hm ja, wil hem altijd wel een stukje fruit geven zoals inderdaad een stukje peer of meloen of mango, maar ik ben bang dat hij er stukken afbijt en er dan in stikt...Of gebeurt dat niet?

6. tuc

tuc Niet meer actief

Nee hoor dat gebeurt niet...de kokhalsreflex is nog heel erg sterk dus dat is hoogstens wat er gebeurd en dan komt het er weer uit.

7. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Ik deed zelfde schema als jij

Ook fles na groente, op die leeftijd is het heel normaal om tussen 15-16 groente te doen. Ik ben alleen wel de fles erna gaan afbouwen.

Met 6 maanden idd een boeterham om 12:00 erbij en op den duur viel de fles na groente weg en met 7-8 maanden kreeg Siem om 15:00 cracottes rijswafel babykoekje met wat water thee ow diksap en groente 17:00

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou geen groenten midden op de dag geven..dat eet je zelf toch ook niet om 15.00 uur?? Met 6 maanden zou ik dit aanhouden:

7.00 fles
    tussendoor fruit
    11.00 fles (als je brood gaat geven 11.00/11.30 een boterham en daarna fles
    15.00 fruit en evt. Nog fles erachteraan
    17.30/18.00 uur groenten ( gewoon wanneer hij bij jullie aan tafel zit)
    Voor het slapen fles

9. Riannev

Riannev Actief lid

19 jan 2013
    235
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh en als je zelf iets wilt maken; groente en fruit zijn ingevroren zo'n 2 maanden houdbaar

10. Koon

Koon Niet meer actief

Ik gaf ook groente halverwege de dag. Vaak sliep ons zoontje rond 17.00-18.00, dus kon hij niet mee eten. Dat ging prima hoor en hij heeft vanzelf een 'normaal' eetritme gekregen.

11. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ja naar mijn idee is het inderdaad handiger om die fles om te switchen met de groenten zodat je rond etenstijd de groente gaat geven en straks ga je die fles rond 15.30 afbouwen en vervangen voor een tussendoortje.
    Die groente die je nu geeft, wordt rond 8 maanden echt warm eten dus het is nu al makkelijk om daar een beetje naar toe te werken door te switchen.

Met fruit zou ik ook gewoon lekker vers geven.
    Hier hebben we een fruitschaal met kiwi's, mandarijnen, bananen, appels en peren.
    Je kunt inderdaad gewoon stukken geven maar ik vond dat ook een beetje eng.
    Dus wij zijn begonnen met pureren daarna prakken en nu wat meer stukjes.

Bij mij zijn ze nu 1 jaar dus ons schema ziet er zo uit:

8.45 uur boterham en beker melk
    10.15 uur fruithap
    12.30 uur boterham beker thee
    15.00 uur tussendoortje met beker diksap
    17.30 uur warm eten
    19.15 uur beker melk (ben nu mijn laatste voeding van opvolgmelk aan het opmaken en dadelijk wordt het gewone melk)

12. pinklady77

pinklady77 Bekend lid

31 jul 2009
    671
    0
    16
    Ik zou ook de groente wat later geven..
    Wij zitten op het moment op dit schema,

7.30 fles 180-6
    9.30 1 stuk fruit (geprakt)
    10.00 slapen
    12.30 bordje pap Bambix