Hallo, Op het moment ligt de kleine nog steeds in een stuitligging...en de kans wordt steeds groter dat het een keizersnede wordt. Nu zie ik daar heel erg tegen op, en wilde graag weten wat ik kan verwachten. - Doet de ruggeprik pijn? - Krijg je de katheter voor of na de ruggeprik? - Hoe was het herstel?... Had je meteen veel pijn? - Wanneer kon je weer lopen? - Hoelang heeft de pijn aangehouden? Begrijp ook dat het heel verschillend is per persoon, maar wilde graag ervaringen horen. Alvast bedankt!!!
Hoi, Katheter kreeg ik voor de operatie. Ruggenprik vond ik totaal geen pijn doen. En ging gelukkig ook in 1 keer goed. Ik vond het herstel reuze meevallen.Al moet ik zeggen dat ik niet echt lekker rustig kon herstellen want mijn zoon lag nog in het ziekenhuis dus na de 2 dagen ziekenhuis ging ik 2 a 3 keer per dag weer terug naar het ziekenhuis om mijn naar mijn zoontje te gaan. Ik had de keizersnede om 13.00 en de volgende dag rond 17.00 ging eindelijk de katheter eruit en kon ik uit bed. Toen heb ik gedoucht. Na nog een nacht mocht ik naar huis. De grote stukken in het ziekenhuis (van en naar de afdeling neonatologie) deed ik met een rolstoel maar voor de rest liep ik zelf. (Al leek ik een bejaarde vrouw ) Op zich ging het herstel redelijk snel. De eerste 24 uur kreeg ik morfine. Daarna nam ik om de 4 uur 2 paracetamol. Dat was te doen. Ik vond het al met al meevallen. En ik denk dat als je gewoon lekker thuis kan blijven het herstel nog sneller verloopt. Succes en sterkte!
Mijn geplande keizersnede is nu ruim 3 maanden geleden en is prima verlopen. Onze kleine lag ook in stuit en was tot het eind toe zo blijven liggen...Ik wilde ook geen risico's nemen voor de kleine en we hebben daarom geen draaipoging gedaan. De ruggenprik deed niet echt zeer, was een beetje onaangenaam, maar meer niet. De katheter kreeg ik trouwens ervoor, nog op de kamer. Vlak daarna zijn we naar de ok gegaan en daar werd de ruggenprik gegeven. Daarna gaat het eigenlijk allemaal heel snel, later alleen wel even een lastig moment als de kleine met papa naar boven gaat en jij nog moet blijven voor het hechten... Je krijgt dan inderdaad een pompje met morfine en een lading paracetamol. De dag na de keizersnede was ik weer genoeg op de been om even zelf te kunnen douchen, en daarna is het herstel eigenlijk heel snel gegaan. Vrijdagochtend waren we op de ok en maandagochtend mochten we gelukkig weer naar huis. Heerlijk, want na een weekend in het ziekehuis heb je het ook wel weer gezien.. Het was bij mij een week of zo pijnlijk bij het opstaan uit bed, dan moest ik een draai maken die wat lastig was, maar daarna eigenlijk nergens meer last van gehad. Natuurlijk wel heel erg rustig aan gedaan en niet getild. Al met al is het mij echt super meegevallen!
Bij mij is de ks morgen twee weken geleden. Ook hier lag de kleine in stuit. Wilde het vaginaal proberen. Vliezen waren gebroken, had de vorige dag al waarschijnlijk weeen gehad want kwam aan met ruim 4 cm. Maar na een paar uur veel controles en wee opwekkers werd het keizersnede omdat het er toch niet gunstig uit zag. Maar alles gaat zoo snel dat ik niet eens tijd had om er bang voor te zijn, ook ik was bang voor ruggenprik, catheter e.d. Catheter werd er voor de ruggenprik in gedaan, is raar gevoel, niet echt pijnlijk maar meer alsof je heeeel nodig moet plassen. Ruggenprik deed geen pijn, vond infuus veeeel minder prettig. En eigenlijk had ik niet eens door dat ze al begonnen waren met de ks, was dat er iemand zei dat ze al goed bezig waren Tijdens de ks heb ik niets gemerkt en ging best snel. Weer terug in de kraamkamer had ik morfinepomp. En de eerste avond/nacht ben ik best misselijk geweest. Ook pijn gehad, maar volgens mij waren dat ook mijn darmen. Volgende dag voor het eerst eruit. Die eerste keer is het ergste, dacht dat ik nooit meer zou kunnen lopen, haha. Ook de catheter eruit, dus vanaf die tijd moest ik er toch regelmatig uit. Maandag had ik ks, en donderdag naar huis. Maandag voor het eerst heel even buiten geweest. Je voelt je echt elke dag beter. Achteraf gezien weet ik niet zo goed wat er bij mij nou zo'n pijn deed, darmen sowieso, maar had erge bekkenpijn in de zwangerschap en dacht dat ik er vanaf was, maar dat is dus niet zo maar heb het waarschijnlijk niet herkend omdat ik zo veel voelde. Dat was dus ook de reden waardoor ik nu nog steeds niet heeel makkelijk loop. Maar achteraf gezien is het me 100% meegevallen.
Ik heb 2 ks gehad...eerste ook stuitligging, tweede wou zelf niet komen.. Ruggeprik-> beide keren geen last van gehad. Je moet alleen ff in een rare positie zitten...voorover buigen met een dikke buik. katheter-> eerste x deden ze dat na de ruggeprik, tweede x voor de ruggeprik. Reden daarvan is dat ze zo snel mogelijk je kindje willen halen na de ruggeprik. Vond het niet vervelend toen ze hem plaatste.. lopen-> ligt aan je ks. bij de eerste na 48uur. Bij de tweede na 1,5 dag.. herstel-> ook dat ligt aan je ks. bij de eerste heeft herstel mijn hele zwangerschapsverlof gekost (had erg veel bloed verloren) Bij de tweede was ik er na een week alweer. pijn-> nauwelijks gehad. Je krijgt goede pijnbestrijding in het zh. daarna alleen een vervelende wond die je hebt. Maak zelf duidelijke afspraken in het zh. Vraag dingen als: Waar blijft de kleine als ik gehecht word, mag kleine op de uitslaapkamer, kleren wel of niet aan doen als jij nog op o.k/uitslpaakamer bent.. Bij de eerste ging de kleine man naar mijn kamer werd daar aangekleed en toen ik op de uitslaapkamer lag kwamen ze samen bij me. bij de tweede zijn papa en kleine meid op de uitslaapkamer gebleven totdat ik daar kwam. Kleine heeft na de ks nog 3uur bij me gelegen zonder kleren..heerlijk!! Succes!!
Hoi, Ik heb zelf 2 keer een (spoed)keizersnee gehad. De eerste keer was ik na een week of 4 weer fit. Bij de eerste heb ik een ruggenprik gehad. Geen last van gehad. Ook geen last van de katheter. Deze mocht de volgende dag er al weer uit. Wel deed toen de eerste keer opstaan veel pijn. Na een week kon ik me goed bewegen. De tweede keizersnee is onder algehele narcose gebeurd. Kan me niet meer herinneren wanneer de katheter geplaatst is. (na 14 uur gewoon bevallen, werd het weer een keizersnee, alles ging heel snel..) Deze ging de volgende dag er weer uit. Omdat het onder narcose was had ik deze keer geen morfinepompje.. Herstel duurt nu heel lang. Het is nu 7 weken geleden , maar ben nog supermoe. Pijn heb ik niet gehad. Volgens mij zijn er wel zoveel zenuwen doorgesneden, dat ik de volgende dag fluitend mijn bed uit kon stappen. Nadeel is dat ik nog steeds weinig gevoel heb onder in mijn buik. Beide keren mocht ik na 2 dagen naar huis.
heb ook een keizersnee gehad, nou viel me reuze mee als ik nu een gewone bevalling vergelijk wat ik ook heb meegemaakt , wat een ramp, kies ik liever voor een keizersnee. je kan tenminste lekker zitten ipv inknippen enzo, het plassen gaat ook beter, enzovoorts, zag er eerst ook tegen op in het begin over de keizersnee dan , maar het is me erg meegevallen, hopenlijk bij jouw ook! komt goed!
Ik vond de ruggenprik helemaal geen pijn doen, is alleen een beetje een vervelende houding, je moet naar voren buigen (gekromde rug) maarja, je buik zit daar ook, dus beetje lastig. De katether kreeg ik erna. De pijn viel erg mee, het enige moment dat echt even pijn deed was toen ik mijn bed uit mocht. Dit was de volgende dag. Dan moeten je spieren even op gang komen, en ja je hebt een wond, die wat pijnlijk kan zijn. Ik mocht toen gelijk douchen, viel me opzich erg mee. Pijn daarna viel ook erg mee...en denk dat ik na een week wel weer helemaal pijnvrij was, maar over het algemeen viel het erg mee. Krijg nu weer een keizersnee en zie er totaal niet tegenop...
Hoi, Onze kleine man lag ook in stuit en draaide niet meer. Een versie poging wilde we niet dus werd het een keizersnee. De hele operatie en plaatsen van katheter enzo valt heel erg mee. Je bent op dat moment ook gewoon in een bepaalde staat van spanning en laat je je gewoon meeslepen, het gebeurd gewoon. Bij mij werd de katheter voor de ruggeprik geplaatst. De ruggeprik zelf voelde ik niet, ik moest gewoon op mijn zij gaan liggen en ondertussen werden er wat grappen gemaakt door de aanwezig mannen in de operatiekamer en ik dacht het zal wel.... Je voelt alles lekker warm worden, je billen en de vloeistof gaat dan zo naar beneden je lichaam in. Best lekker gezien de operatiezaal zo koud is. Keizernee zelf merk je ook niets van, bij mij verliep alles heel rustig. Denk dat ik er een half uurtje was van begin tot einde. Daarna krijg je morfine en ben je lekker aan het bijkomen op de kraamafdeling en ben je gewoon bezig met de baby en hoe mooi het allemaal is. Helaas vond ik de dagen erna wel heftig en veel pijn doen. De dag na de operatie krijg je geen morfine meer maar paracetamol, wordt de katheter verwijderd en mag je uit bed om een plas te gaan doen. Ik vond dat wel even erg veel pijn doen, het uit bed komen en gaan lopen. Je lijkt wel een bejaarde en rechtop lopen deed veel pijn. Ook het plassen deed pijn omdat ze tijdens de operatie je blaas even aan de kant leggen zo te zeggen . Ook had ik veel last van naweeën en moeten je darmen dan weer op gang komen wat veel buikpijn gaf hier. Ik denk dat het wel erg aan je eigen instelling ligt en je pijngrens..ook of het je eerste op tweede bevalling is. Bij mij dus de tweede en de eerste bevalling was vaginaal en binnen 8 uur dus niet zo gek en een heel andere pijn natuurlijk. Op dag 3 na de operatie ging het beter en zodra je thuis bent en in je eigen omgeving voel je je ook sneller beter. Daarna 6 weken rustig aan doen. Ik zie dat er positievere verhalen staan hier maar wilde je toch laten weten dat het echt een buikoperatie is en dat er dus niet te lichtjes over nagedacht moet worden (vriendinnen die bij de eerste ook een keizersnee hadden waren laaiend enthousiast en positief omdat ze voorafgaand misschien vreselijke weeën etc. hebben gehad, wat bij mijn eerste dus wel meeviel...ik dacht daarom, van verhalen, dat de ks een eitje zou zijn maar het viel me dus toch wat zwaarder dan ik had gehoopt). Ze gaan tenslotte door allerlei lagen heen van je buik en dat moet weer helen. Nu een jaar later trekt het litteken nog en heb ik nog wat andere klachten maar goed, niets ernstigs en je krijgt er wel wat moois voor terug! Heb je ook de optie van een draaipoging besproken met het ziekenhuis? Succes, Charlie
bij de eerste een ongeplande ks na heel lang weeen , een baggerslechte conditie en heeel veeel bekkenpijn. Catheter voor de ruggeprik. Ruggeprik was alleen maar superfantastisch . Kon de prikmeneer wel zoenen Opeens na maanden geen pijn. Herstel was klote. Zo ontzettend veel pijn dwars door de morfine. Echt een trauma van opgelopen tweede ks gepland. helaas ging het tijdens de ks zelf niet zo goed. bloedddruk donderde helemaal in elkaar, bloeding waardoor ik heeel veel pijn in schouder en hele borstkas had. Helemaal akelig door alle zooi die ingespoten werd om me bij mijn positieven te houden. ( dat je dus helemaal niets voelt tijdens de ks gaat helaas niet altijd op) Herstel ging goed. Dag achterop geraakt omdat ik het wat benauwd had en ze bang waren voren een longembolie. ct-scan e.d. gelukkig loos alarm kwam dus door de complicatie tijdens de ks. Verder ging het al snel heel goed!
Ik heb vorig jaar ook een ks gehad, maar dan van een tweeling! Het herstel is mij erg meegevallen. De eerste 3 dagen kon ik nog niet lopen, maar daarna ging het heel snel beter! Ik heb 10 dagen daarna alweer een stukje buiten gewandeld. De ruggeprik deed bij mij wel pijn, maar dat had er mee te maken dat ik niet goed genoeg naar voren kon buigen ivm mijn tweelingbuik. Ik kreeg voor de ruggeprik de katheter, dat deed geen pijn. De operatie zelf vond ik geen pretje, de ruggeprik steeg naar boven waardoor ik het een beetje benauwd kreeg. Maar het was geen helse ervaring hoor, zodra ik de kids gezond en wel bij me had liggen ging alles verder naar de achtergrond!
Ik heb ook een keizersnede gehad! Katheter voor de ruggenprik gekregen. De prik zelf deed helemaal geen pijn! Keizersnede ging vrij snel! Lopen deed ik dezelfde avond alweer! M'n kleine mannetje lag niet bij me in de buurt (neonatologie) dus ik wilde zoveel mogelijk bij hem zijn! Ook wilde ik geen morfine tegen de pijn! Maar echt pijn heb ik niet gehad, heb ik mezelf beetje voor afgesloten door de hele situatie toen! Maar al met al is het me héél erg meegevallen!
Hier ook een keizersnede gehad en liep ook die zelfde dag nog want mijn kindje lag op de neonatologie en wilde bij hem zijn zoveel als ik kon. Morvine wou ik niet want daar werd ik erg naar van. Pijn heb ik niet echt gehad, ik kreeg paracentamol en diclofinac. Wel is mijn liteken gaan ontsteken maar dat is allemaal goed gekomen!
Ruggenprik vond ik heel erg meevallen. Bij mij twee keer gezet omdat ik eerst op de normale manier probeerde te bevallen en toen had ik al een ruggenprik staan, later toen hij scheef voor de uitgang lag moest er nog 1 gezet worden omdat de verdoving voor de keizersnede hoger moest zitten. Ik heb een hele mooie wond overgehouden, een heel dun penstreepje onder me bikinilijn. De ruggenprik heeft bij mij nog 24 uur na de operatie aangestaan, wilde geen morfine, niks waarvan ik ook maar iets de weg een beetje van kon kwijtraken. Toen deze uitgezet werd kreeg ik paracetemol en diclofanac en dit nog drie dagen gebruikt en daarna soms nog een paracetemol. Op dag twee liep ik zonder al te veel pijn zelfstandig naar de douche en heb mezelf gedoucht, dag drie mocht ik naar huis. Tip: - neem oordoppen mee voor in het zkhuis, ik lag met meerdere mensen op een kamer en ik kon er nauwelijks van slapen dat was wel frusterend was ik was erg moe, had ook 12 uur weeen gehad.... - houd je echt aan de zes weken zo min mogelijk doen in huis en niet tillen. Het is lastig maar ik dacht altijd zo, liever zes weken niks dan straks een jaar lang met de gebakken peren zitten succes
Hier ook een niet geplande ks omdat ik na 18 uur niet verder kwam dan 7 cm ontsluiting en mijn zoontje een sterrenkijkertje was. De katheter kreeg ik voor de ruggenprik en die voelde ik nauwelijks ook de ruggenprik niet omdat ik op dat moment ook een heftige wee kreeg voelde ik daar alleen de pijn van en ondanks ik daardoor niet stil kon zitten is de prik in 1 keer goed gegaan. Mijn herstel ging heel snel 2 dagen in bed gelegen en daarna langzaam en eventjes uit bed en dat ging goed,vond het wel heel fijn dat ik een 1 pers. kamer had.Voel nu alleen de litteken nog en af en toe last van mijn buik maar verder gaat het heel goed.En indd 6 weken rust houden is echt heel belangrijk want dat ging bij mij niet omdat mijn zoontje erg ziek werd na zijn geboorte.Maar zie mijn banner zo lang is het nog niet geleden dat mijn zoontje geboren is. Veel succes!
Thnx allemaal voor de reacties! Begin me er steeds meer bij neer te leggen dat het een keizersnede zal worden want hij ligt nog steeds in een stuit. Hoop gewoon heel erg dat het herstel mee zal vallen..., maar het komt vast goed. Trouwens nog een vraag: Hoe zit het met vloeien na keizersnede...? Is dat net zoveel als bij een gewone bevalling?
Mij is na de ks verteld dat dit minder zou zijn dan met een gewone bevalling. Ik heb 2 weken terug de ks gehad en vloei nog een beetje. Maar echte grote brokken (om het een beetje netjes te houden ) heb ik niet gehad. Nu ik meer buiten hobbel met de kleine merk ik dat het iets meer is, maar het valt me alles mee. Laat de ks gewoon gebeuren als het definitief is dat je zo gaat bevallen. Ik had een spoed ks en kon me niet voorbereiden. Het is me 100% mee gevallen!
hier ook een geplande keizersnee ivm stuitligging! de ruggenprik en de operatie zelf zijn me heel erg meegevallen! (ook al blijft het natuurlijk een rare gewaarwording ) maar meteen na het 'hechten' kreeg ik een foto mee van ons pasgeboren kindje, zo kon ik tenminste naar hem kijken terwijl ik in de uitslaapkamer lag. de dagen na de keizersnede heb ik me maar gewoon overgegeven aan de verpleegsters, ik kon zelf nog niet naar de wc en dergelijke en had toch nog best veel last van lichameljke ongemakken. uiteindelijk is het me allemaal reuze meegevallen! het is nu zes weken geleden en ben nog wel erg moe, maar voor de rest lijkt het allemaal prima hersteld. ik zou je wel willen voorbereiden op het feit dat je zelf dus na de ks niet zoveel kan met je kindje, zoals verschonen, in bad doen en dergelijke. dat vond ik zelf erg moeilijk en had ik dus niet verwacht. en mocht je de luxe hebben van zorgzame moeders/schoonmoeders/vriendinnen etc. zou ik er zeker even gebruik van maken, want ook nadat de kraamhulp weg is, ben je natuurlijk nog niet helemaal fit. en dus vooral ook geen zware huishoudelijke dingen gaan doen! je zou eventueel ervoor kunnen kiezen om je boodschapjes te laten bezorgen als je daar de ruimte voor hebt. en vergeet niet dat als je de datum van de ks bekend maakt, iedereen gelijk wil komen kijken. ik vond het bijvoorbeeld heel vervelend dat mijn oom en tante meteen aan mijn bed stonden, terwijl ik nadrukkelijk had gezegd dat ik niet gelijk bezoek wilde omdat ik niet wist hoe het zou gaan en hoe ik me zou voelen, of alles goed was met de beeb etc. ik was pas na drie dagen eindelijk alleen met mijn vriend en ons zoontje, dat zou ik de volgende keer echt anders doen. nou het is een lang verhaal geworden, veel succes in ieder geval en veel geluk!
Ik heb een spoedkeizersnee gehad. Kreeg de katheter op de kamer, vervelend maar geen pijn. Toen naar de ok voor ruggenprik, voelt al;s verdoving bij de tandarts. snachts om half 12 gehad, die dag veel last gehad en morfine, 2de dag liep ik al,wel als een vrouw van 90, aangezien mijn kleine vent op de kinderafdeling lag. Hierdoor mocht ik 10 dagen blijven. Opzich fijn, want je doet niets en rust dus goed uit, aangezien je geen dingen hoeft te doen. Vooral het in en uit bed klimmen en lachen en hoesten doet pijn, geloof dar het bij mij langzaam afnam en ong bij dag 5 ofzo geen pijn meer deed succes