Wat versta jij onder netjes/zakelijk gekleed

Discussion in 'De lounge' started by SDonya, Apr 19, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik heb binnenkort een afspraak waarbij ik netjes en zakelijk gekleed moet maar niet te chique. Nu is mijn vraag, wat vinden jullie netjes en zakelijk gekleed? Blouse met pantalon of een blouse met blazer en zwarte spijkerbroek bijvoorbeeld? :( Wat zou jij aandoen?

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,179
    10,723
    113
    Blouse of mooie top met pantalon of een net jurkje of rokje met hakjes. Geen blote bovenarmen/schouders, indien jurkje of rokje zeker een panty.

3. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Absoluut dit.

4. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,059
    1,291
    113
    Nederland
    Ligt er een beetje aan wat voor een afspraak je hebt en in welke setting.

Een nette zwarte spijkerbroek met blouse is natuurlijk ook netjes of jurkje tot/over de knie met een colbert.

5. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    En geen sneakers of teenslippers. Geen dikke make-up, blingbling sieraden of zware parfum.

6. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik zou het persoonlijk op safe spelen en in ieder geval geen spijkerbroek aan doen. Eerder een nette pantalon of kokerrok met panty.

Mocht het een situatie zijn waar je vaker gaat komen observeren wat anderen in een gelijke positie dragen, dan kun je daarna altijd nog overwegen om een nette spijkerbroek te dragen. Bij onduidelijkheid kies ik persoonlijk liever voor iets overdressed dan underdressed en me de rest van de dag ongemakkelijk voelen.

7. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Dit is erg afhankelijk van de branche en kledingstijl dat daar geldt.

Binnen 1 organisatie geldt een spijkerbroek als zakelijk, terwijl het elders absoluut not done is.

Bij ons gelden de volgende regels voor zakelijke kleding:
    - geen denim,
    - rok max 2 vingers boven de knie,
    - geen sportieve of open schoenen,
    - geen blote benen onder een rok,
    - geen strakke shirts, blote schouders oid,
    - voorkeur voor (mantel)pak

8. Enthusia

Enthusia Niet meer actief

Toen ik zakelijk gekleed moest voor o.a. een sollicitatie en zakelijke kennismaking had ik ongeveer zoiets gedragen. De rok was dan wel tot op de helft van mijn knieschijf en mijn blouse was wat meer nauwsluitender, minder poffige mouwtjes en ook niet see-through. Als schoenen had ik zakelijk uitziende enkellaarsjes (ik kan helaas geen pumps aan vanwege m'n smalle voetjes). Neutrale panty (dus geen stippen/strepen/motieven).

Attached Files:

9. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Een goede kleding etiquette is 'when in doubt, overdress'. Blouse met blazer en pantalon of blouse/blazer/nette rok. Of wat ik ook wel eens doe: een nette jurk, mouwen minimaal driekwart, hoge laarzen (geen piep me hakken) en een neutrale panty. Je kunt een statement ketting of zo dragen op neutrale of rustige kleuren, of een mooie bewerkte kraag op je blouse of blazer.

Ik draag op mijn werk wel een nette spijkerbroek met nette blouse/shirt en blazer maar niet als er extern zakelijk bezoek komt. Dus ik zou wegblijven van de spijkerbroek op een eerste bezoek.

10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Het is voor een functie bij de overheid. Geen hele belangrijke functie overigens. Waarschijnlijk is er daarom bij gezegd dat het niet chique hoeft.. Ik ga een van deze dagen maar eens de stad in voor een pantalon. Bedankt voor het meedenken! 🙂

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,085
    12,043
    113
    Een skinny (niet spijker) met een blouse en jasje kan naar mijn idee ook. Netjes met pumps eronder maakt het vaak af (draag ik ook regelmatig maar kantoor in zakelijke sector.

12. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ja zo iets gaat het ook worden denk ik! Bedankt voor het meedenken!

Share This Page