Werken in Nederland voor een Canadese werkgever.

Discussie in 'De lounge' gestart door cupcakes, 9 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Mijn man zit in een sollicitatieprocedure. Mocht hij deze baan krijgen dan zou hij de enige Nederlandse werknemer zijn en zijn contract zal hij waarschijnlijk bij een Canadees bedrijf krijgen.

Waar moeten we hierbij op letten? Wat heeft dit voor verdere gevolgen?

We hebben eigenlijk totaal geen idee, altijd voor NL werkgevers/vestigingen gewerkt.

Ze hadden het over een jaarsalaris, volgens mij is dat dan incl. vakantiegeld. En als hij een eigen auto zou hebben, dan een maandelijks bedrag voor onderhoud en benzine.

Wie kan ons meer vertellen?

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Als hij in nl blijft werken geldt de Nederlandse wetgeving met betrekking tot loon, belasting e.d secundaire voorwaarden zoals een auto dat weet ik niet.

Een jaarsalaris kan idd inclusief vakantie geld zijn, dan moet je het totaal bedrag delen door 13,96 voor het maandsalaris. Bedrag per maand zou dan of forfetair zijn of hij claimt per km. Tot 0,19 cent is dat belasting vrij alles daarboven moet hij belasting over betalen.

3. Leen82

Leen82 Fanatiek lid

8 nov 2012
    1.961
    4
    38
    Vrouw
    Niet echt zinvol om dit bij "bevalling" neer te zetten.

Al kunnen onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden een hele bevalling zijn ;)

4. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Jaarsalaris incl vakantiegeld is delen door 12,96, anders heb je er een 13e maand bij berekend...
    Verder geen advies, sorry

5. MamaOktober13

MamaOktober13 Bekend lid

15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant
    Dit inderdaad!

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb voor een Zwitsers/Amerikaans bedrijf gewerkt maar in Nederland geldt gewoon de gangbare NLse wetgeving en arbeidsrecht. Dus ik merkte geen verschil. Behalve dan de certificates of excellence en dat soort ongein :D

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.832
    113
    Jep, dit. Ik heb voor een Amerikaans bedrijf gewerkt in Nederland en de Nederlandse wetgeving telt.

8. koala28

koala28 Niet meer actief

#8 koala28, 10 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2015
    Nou dat ligt er heel erg aan hoor of het bedrijf wel de Nederlandse wetgeving hanteert qua arbeidsrecht/belastingrecht.

Ik werk zelf bij een organisatie waarbij we veel zaken doen met ambassadepersoneel, personeel van buitenlandse multinationals en Europese instanties.

Ik heb al vaak genoeg voorbij zien komen dat sommige van die personeelsleden niet vallen onder het NL arbeidsrecht/belastingrecht. En die hebben dan gewoon NL nationaliteit.

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Volgens mij bedoelen de dames vooral qua belastingrecht en niet qua arbeidsrecht.

10. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik heb het al aangepast. Ik bedoelde beide. ;)

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    De ambassade is grondgebied van het land waar de ambassade van is. Dus daar kunnen andere regels gelden. Personeel van multinationals die expats zijn, vallen onder het arbeidsrecht van het land van herkomst. Mensen die gewoon in dienst zijn met een Nederlands arbeidscontract, vallen onder Nederlandse wetgeving. Als ze daar niet onder vallen, dan hebben ze geen Nederlandse arbeidscontract.

12. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Bedankt voor jullie reacties.

Stom idd om het bij bevalling neer te zetten... zit bijna alleen nog maar in de lounge dus ging er vanuit dat ik daar nu ook zat. Maar gelukkig is ie verplaatst!:)

Qua loon is het wel redelijk duidelijk. Maar heeft het nog gevolgen voor pensioen, recht op ww en ziektewet etc?

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee. Nogmaals, het verschilt niets van werken voor een NLs bedrijf. Je werkt tenslotte gewoon in Nederland.

edit: ik zie nu dat hij de enige NLse werknemer is. Dan heb je wel kans dat hij pensioen zelf moet gaan regelen bijvoorbeeld. Maar ww en ziektewet zijn allemaal wettelijk geregeld.

14. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik had de laatste reacties nog niet gezien sorry. Zit op mn werk op mn telefoon te kijken. Ik zal vanavond even goed lezen en reageren.

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dat ... en wss ook zijn ziektekosten zal hij zelf moeten regelen ...

16. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Bedankt voor de reacties.

Is er ook iemand die echt ervaring heeft om voor een buitenlands bedrijf te werken in Nederland als enige of een van de weinige Nederlanders? Dat er dus geen Nederlandse vestiging is.

Ik heb echt geen idee wat hun plannen zijn qua contract of arbeidsrecht, of dat onder de NL wetten valt of niet. Ze zullen waarschijnlijk zelf ook nog geen ervaring met de Nederlandse wetten en regelgeving hebben. Maar als we zelf nog pensioen, verzekering etc moeten betalen is dat wel handig om van tevoren te weten, ook qua salarisinzet.

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Het maakt niet uit. Een Nederlands contract betekent nederlands recht. Of er nou 1, 10 of 100 mensen werken. Hoe dat werkt zal de werkgever ook zelf uit moeten zoeken, want zij moeten ook belastingafdrachten doen voor de ene werknemer.
    Het is anders als je man een Canadees contract krijgt, maar dat zal die werkgever moeten vertellen. Ik neem toch aan dat dat wel besproken is?

Regelingen zoals pensioen, ziektekosten e.d. zal je man moeten uitonderhandelen. Een werkgever hoeft dat niet perse te regelen voor hun werknemers, zeker niet als er maar eentje is.

Overigens werk ik voor een Amerikaans bedrijf ... Wel met iets meer dan 1 werknemer, maar toch ;)

Deel Deze Pagina