dilemma speen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MoederK, 17 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Een zoveelste speentopic, sorry.

Vrijdag hebben we de speen bij onze dochter (bijna 3 jaar)weggedaan.
    Ze had hem alleen met slapen (middagslaapje en 's nachts)

Ze is overdag altijd heel druk (lichamelijk) en door de speen wordt ze altijd rustig/komt ze in een slaapmodus.

Nu hebben we hem dus weggedaan en merk ik dat ze maar moeilijk haar rust kan vinden. Is dat iets wat ze weer moet leren op een andere manier?

's nachts valt het drama om de speen namelijk nog redelijk mee (al duurt het erg lang voor ze gaat slapen (1,5u) maar overdag lukt het slapen nu helemaal niet meer. Ze blijft gewoon klaarwakker zonder dat ding. Einde van de dag dan natuurlijk bekaf en als we dan met de auto weg gaan valt ze alsnog in slaap.

Best sneu om te zien aangezien ze meestal nog 2 á 3 uur sliep tussen de middag.

Nu twijfel ik dus een beetje of ik er wel goed aan heb gedaan om hem nu weg te pakken..

Wie herkent dit?
    Hoe denken jullie hierover?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ze moet hem ooit eens kwijt. Ze moeten alleen iets anders vinden wat ze rust brengt. Een knuffeltje bij het slapen, een verhaaltje lezen, een liedje zingen om haar rustig te krijgen. Dat is soms even zoeken, maar misschien is er wel iets dat voor haar ook werkt.

Dus ik zou hem nu in ieder geval niet teruggeven.

3. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    als ze savonds niet heel erg moe is zou ik me er niet druk over maken. ze is bijna 3 en veel kindjes slapen dan al niet meer smiddaags. je kan haar ipv slaapje ook smiddags op de bank leggen (met dekentje knuffeltje) en even rustig een filmpje laten kijken zodat ze toch wat rust maar niet slaapt.
    nooit de speen terug geven, dan ben je terug bij af en word het alleen maar lastiger. geef haar ook even de tijd om te wennen. die speen was zon gewenning dat ze even om moet schakelen en een nieuwe balans moet vinden.

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Waarom heb je de speen weggedaan?

Ik zou nu ook niet meerde speen teruggeven, maar idd iets anders zoeken waardoor ze wel tot rust komt..

Hier blijft de speen voorlopig nog, zo lang ze dat prettig vind, zie ik er geen kwaad in. Kind slaapt lekker en papa en mama ook..

5. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Mijn dochter is bijna 4 en heeft nog de speen. Het is haar alles en vertrouwen dus ik vind het niet zo erg. Maar idd als je er eenmaal aan begint niet meer terug geven hoor want dan word het idd alleen maar moeilijker voor haar.
    De mijne slaapt overdag bijna niet meer (soms op de creche) en overdag lekker op de bank met haar speen, doekje en knuffel en even tot rust komen. Daarna speen weer uit en savonds weer terug

6. Sinaasappel

Sinaasappel Bekend lid

24 apr 2013
    715
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou hem zeker niet teruggeven. Als je hem dan later alsnog besluit af te pakken, denkt ze dan dat ze hem toch wel terug krijgt.

Jij en zij moeten er gewoon even doorheen, komt vast wel goed. Ik zou niet direct al opgeven, zoiets kost gewoon even tijd.

En met 3 jaar gaat ze wellicht sowieso steeds minder slapen overdag. Mijn dochter (2,4 jr) slaapt ook niet meer elke dag.

Wij hebben de speen de dag na haar tweede verjaardag weg gedaan (ze had hem alleen 's nachts). Ja dat was even sneu, maar we hebben uitgelegd dat spenen voor babies zijn. Uiteindelijk vond ze dat zelf ook wel een plausibele verklaring en zegt ze nu telkens als we haar babynichtje zien, dat de speen voor haar is.

Ze kunnen echt wel zonder.

7. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Dankje voor jullie reacties.

Waarom we hem weggedaan hebben. Tja, oa ook een soort idee dat het niet meer hoort op deze leeftijd.. :)
    Ook wel een beetje kijkend naar haar gebit. (ze had de speen de hele nacht echt in).

Vind het alleen nog lastig dat ze eerst nog 3 uur overdag sliep en zonder niet meer. Ze kan wel zonder dat slaapje maar dan is ze rond 17/18u niet meer echt te genieten soms.

Vraag me dan wel af, als ze het middagslaapje steeds minder nodig heeft, waarom sliep ze tot vorige week dan nog wel steeds zo'n 2 a 3 uur? Dan zou ze toch eerder wakker worden?

Het GAAN slapen (ook 's nachts) gaat dus nog moeizaam maar lijkt een beetje verbetering in te zitten....:)

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze zoon slaapt al maaaanden niet meer 's middags.

Ik ben een maand geleden begonnen met speen overdag niet meer te geven. Eerder al gaf ik hem zn speen al niet meer als we weg gingen. De hele dag door liep hij met dat ding als het niet lekker ging. Is er beetje ingeslopen doordat hij vanaf februari op en af verkouden is geweest. Hij is zo'n beetje 6 keer verkouden geweest in twee maanden tijd toen. En elke keer pakte hij maar zn speen om zichzelf vervolgens op de bank te storten. Logisch als je je niet lekker voelt maar het bleef ook toen er niks meer aan de hand was met hem.

Eerste drie dagen was het drama! Huilen en boos en bij alles wat niet lukte vroeg hij erom. Maar daarna was alles gewoon en weet hij: knuffel (zit speen aan) gaat in de doos en hij zegt tot vanavond.

Bij het instoppen 'savonds krijgt hij speen weer. Hij slaapt al voordat je zn kamer uit bent. Voorlopig vind ik het prima om hem gewoon zn speen te geven als hij gaat slapen. Mijn nachten zijn al (nog steeds) waardeloos genoeg. Ik ben allang blij dat als hii nu overdag iets gaat vertellen er geen speen meer in zn mond zit ;)

Deel Deze Pagina