Vanaf wanneer pengreep?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Uuz, Nov 7, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Peuterjuf meldde een tijdje terug dat dl nog geen pen- of penseelgreep gebruikt. Ik heb haar geantwoord dat we wel eens zouden gaan oefenen thuis.
    (Ze heeft gelijk, dl hield pen vast zoals een peuter dat doet, gewoon in knuistje geklemd).

Dl zit sinds kort aan een tafel met oudere kinderen. We hebben haar maar gezegd dat grote meisjes hun pen dus anders vasthouden.
    En dat doet ze nu. Maar ik was er zelf nog niet opgekomen om haar dat te leren eigenlijk, ze is net 3 (het gaat ook niet van harte) .

Vanaf wanneer houden andere kinderen hun pen eigenlijk goed vast?

2. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

Sep 28, 2011
    1,490
    0
    0
    mijn zoontje van 4 begint het nu door te krijgen. Mijn oudste was ook 4.terwijl de meiden dit gelijk al deden. Toen ze eennpotloot vast hielden. gewoon blijven oefenen

3. tuc

tuc Niet meer actief

O hier doet zoontje van bijna 4 het nog niet. En dochter leerde het pas in groep 3;)
    Zij vindt het helemaal niet fijn en schrijft thuis ook nog anders, maar op school moet het.

4. frums

frums Bekend lid

Sep 25, 2011
    642
    287
    63
    Ik heb er toevallig net een tentamen over gehad. Het wordt "officieel" aangeleerd in groep 3, als ze ook echt gaan leren schrijven.
    Maar het is raadzaam om zo vroeg mogelijk, liefst al op de PSZ, de juiste pengreep aan te leren, want een verkeerde pengreep weer afleren is héél moeilijk.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Mijn jongste zit nu in groep 3 en doet het soms. Maar meestal niet ;). Hier op school vinden ze het prima zolang een kind maar netjes schrijft en geen kramp krijgt.

6. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Oh maar dan begrijp ik de juf wat beter! dl tekent best veel daar, en tekent ook graag letters bovenop haar koppoters. Gewoon een oplettende juf dus :)

7. dina88

dina88 Fanatiek lid

Nov 7, 2008
    2,360
    235
    63
    Female
    Arnhem
    John zit nu in groep 2 en ze vertelde dat het nu wel echt belangrijk is dat ze de pengreep goed gaan leren en daar nu ook gericht mee bezig gaan

8. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Geen idee eigenlijk, hier ging het richting de 4e verjaardag vanzelf geloof ik. De middelste en jongste keken het natuurlijk weer bij de oudere zus(sen) af ;)

9. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Hier werd dat op het cb gecontroleerd met de controle van als ze drie zijn. Wij hadden die controle iets later en toen deed ze het goed. Zal iets van 3 jaar en 4 maanden zijn geweest.

10. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Klopt. Oudste was ook zeer hardnekkig en heeft het pas goed aangeleerd in groep 3
    Hij had zelf een hele gekke manier van vasthouden
    In vuist, maar dan met bovenkant hand aan de voorkant.
    Hij had ook veel moeite met leren schrijven
    Inmiddels groep 4 en gaat al veel beter, Hoewel het niet zijn favoriet zal worden

11. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Wij hebben net het observatie gesprekje op het kdv gehad met 2,5 jaar en hij zat op dit gebied net een blokje onder zijn leeftijd omdat hij die greep nog niet kon. Ze zijn wel al aan het oefenen ermee. Ik dacht dus dat hij achterliep wat dat betreft maar zo te zien valt dat wel mee.
    Grappige is wel dat hij als dreumes wel de penseelgreep deed en toen is overgestapt op het knuistje.

12. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,352
    737
    113
    Zodra dochter interesse kreeg in tekenen hebben we het haar aangeleerd. Ze gebruikt de pengreep al voor haar 2de verjaardag.

13. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Bij ons op de PSZ werd destijds gezegd dat ze er niets mee deden en dat het voor de basisschool is toen ik ze zelf meldde dat hij geen goede pengreep had en wel al flink aan het tekenen was en zijn naam schreef. Ik ben dus zelf met hem aan de slag gegaan en het koste flink wat moeite maar hij houdt hem inmiddels heel netjes vast, precies zoals moet. Hij is nu 4.5 jaar.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,932
    113
    Denk dat dat over de pincetgreep gaat. Is iets anders dan een correcte pengreep.
    Pincetgreep is iets vastpakken tussen duim en wijsvinger. Bij een correcte pengreep ondersteund de middelvinger de pen (3 puntsgreep).

15. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Ik heb er nooit over nagedacht, maar mijn oudste doet het al een hele tijd zo. Hij is 2,5. Hij heeft een pen/potlood/stift nooit in een vuistje gehouden, maar eigenlijk altijd zoals wij dat ook doen.

Hij heeft overigens wel wat meer moeite om met potlood of waskrijt te tekenen, omdat hij dan veel meer druk moet zetten. Het liefst kleurt en tekent hij daarom met stiften, dat gaat hem heel goed af.

16. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Mijn dochtertje van bijna 2 en ook mijn nichtje van 2,5 houden de potloden en pennen al in de juiste greep vast. Nooit geoefend, viel ons een paar weken geleden toevallig op. Blijkt dat ze dat bij de Gastouder hadden geleerd.

17. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Hier inderdaad ook.

18. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Hier alletwee voor hun 2de verjaardag maar dat hebben we nooit geoefend dat ging gewoon vanzelf zo.

19. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik heb geholpen dmv de potloden die in een driehoek zijn, dan houden ze hem automatisch anders vast. En de nijntje stiften zij ook goed om die greep aan te leren.

Ze hebben het onder de knie als ze een potlood goed oppakken als het voor ze ligt. Geloof dat mijn dochter het rond de 3,5 of iets ouder helemaal kon. Maar ze deed het ook al voor de 2 jaar ivm de potloden die ik heb. Boeit me weinig eigenlijk, gewoon iets dat geleerd moet worden.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat sommigen pengreep en pincetgreep door elkaar halen.

Share This Page