Vitamine B12 tekort + Zwangerschap...prik niet nodig?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Hotsiflots, 13 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    #1 Hotsiflots, 13 jan 2016
    Laatst bewerkt: 13 jan 2016
    Hallo Dames,

Ik heb een vraagje, het zit zo ik heb sinds mijn maagverkleining een vitamine B12 tekort, hiervoor krijg ik elke 2 maanden een prik, nu was het zo bij mijn eerste zwangerschap dat het opeens niet meer hoefde omdat ik zwanger was? :( de assistente stuurde me dus weer naar huis, maar het bleef knagen.

Nu ben ik na de miskraam weer in verwachting en het is weer tijd voor me prik, mijn vraag is dus: is het zo dat je geen vitB12 prik hoeft te krijgen als je zwanger bent? en is die prik schadelijk als je zwanger bent? of moet ik hem juist nemen? #Confused

Liefs xoxoxox

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Juist nemen! Een tekort kan miskramen veroorzaken dus sta op je strepen en accepteer geen nee als antwoord. Bizar zeg...

3. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Dank je voor je reactie, had al zo'n bizar gevoel dat het niet klopte :x

Ik ga dus ook gewoon mijn prik halen ind, leek me al idioot dat het niet meer hoefde.

Heb het ook opgezocht nu, stomkop dat ik ben, heb dat de eerste keer niet gedaan, zo naïef :( Zwangerschap en vitamine B12 | Stichting B12 Tekort

4. trotsema

trotsema Bekend lid

3 jan 2015
    869
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb vitamine b pillen en slik ze al heel mijn zwangerschap.

5. Soezetje

Soezetje Actief lid

27 okt 2014
    101
    0
    0
    Ik krijg mijn vitamine B12 spuiten nu juist korter op elkaar in verband met de zwangerschap. Normaal elke vijf weken, nu elke vier weken. Dus het lijkt me inderdaad erg vreemd wanneer je ze ineens niet meer zou hoeven. Je lijf gaat niet oneens B12 uit je eten opnemen omdat je zwanger bent...... ik zou ze inderdaad gewoon eisen, zeker omdat er een verband is aangetoond tussen B12 tekort en miskramen.

6. JoyS

JoyS Actief lid

9 jun 2015
    111
    0
    0
    Gelderland
    Ik heb ook een maagverkleining gehad en daardoor ook een tekort in het begin van mn zwangerschap omdat ik even gestopt was met Fit for me en davitamon ben gaan slikken op (Onjuist)advies van de VK. En ik moest toen de spuit 3 weken halen. Juist omdat die vitamine belangrijk zijn voor de baby. Nu is alles weer netjes op pijl en slik ik gewoon ook weer netjes fit for me.

7. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Bedankt dames!!!!

Ik heb me afspraak staan op de 29th voor me vitb12 prik, maar denk dat ik morgen maar ga bellen of het eerder kan, en maandag bij de verloskundige, zal ik het melden dat het bij het bloed onderzoek extra moet worden onderzocht! of het voldoende is om het om de 2 maanden te krijgen of vaker! zo zie je maar: altijd op je gevoel afgaan pfft

xoxo

8. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Zeker doen!!! Alleen rond de bevalling, mag je ze ff niet...

9. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Ik ga het ook zeer zeker doen, ik heb zelfs mijn afspraak naar volgende week woensdag verzet in plaats over 3 weken (laatste prik heb ik gehad anderhalve maand geleden), en rond de bevalling mag dus niet? wist ik dus ook niet!

Bedankt!!

xoxox

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het is al gezegd, maar ik herhaal het; zeer zeker wél prikken!!
    En waarom niet ook als de bevalling nadert? Volgens mij gewoon blijven prikken juist! Ik prik 2x per week, heb begrepen dat ik dat tijdens een zwangerschap ook zeker moet blijven doen.

11. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Waarom niet rond de bevalling? Ik kan me geen enkele complicatie voorstellen rondom een bevalling waar b12 iets mee te maken kan hebben.

hotsiflots, niet te hard zijn voor jezelf! Het is toch heel begrijpelijk dat je deskundigen vertrouwt? Overigens is het laten testen van je b12 als je onlangs nog geprikt hebt, weinig zinvol. Je waarden zullen nu behoorlijk hoog zijn en dat betekent niet dat je dan maar niet meer moet prikken.

12. Presa

Presa Actief lid

10 jul 2015
    126
    25
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een maagverkleining gehad en moet nu juist prikken. Om de 3 dagen!!! moet ik naar het ziekenhuis, voor de eerste 20 injecties. Daarna gaan ze weer verder kijken.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zelf injecteren geen optie? Ik ben zo blij dat ik gewoon kan gaan en staan waar en wanneer ik maar wil, ipv iedere dinsdag en vrijdag om 12.15 bij de huisarts te moeten staan voor m'n injectie (= oppas regelen, in wachtkamer wachten, en dat voor een prik van 30 seconden...).

14. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik moest ze juist tijdens de zwangerschap wegens tekort.
    2x per week melden voor een prik.
    vrijdags de laatste gehad voor ik op maandag werd ingeleid.
    dat het vlak voor de bevalling niet meer mag heb ik eigenlijk niks over gehoord.

15. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Waar gaan ze verder naar kijken dan? Bloed onderzoek na injecties zegt niks meer.

16. Presa

Presa Actief lid

10 jul 2015
    126
    25
    28
    NULL
    NULL
    Ik zie dit nu pas, ze hebben opnieuw bloedonderzoek gedaan. De waardes waren nu hoog genoeg om de injecties volledig te stoppen. Zoals de gyn zei 'je kan maaanden vooruit met deze hoeveelheid'.
    Over 10 weken moet ik wel weer opnieuw bloedprikken om te bekijken of en hoe ver de waarde is gedaald en of er dan toch opnieuw geprikt moet worden.

@zelf injecteren: dit raadde ze af omdat het, volgens haar, lastig is om in een spier te prikken. Ik was het na 2 maanden om de 3 dagen echter zo beu dat als het nu toch door had moeten gaan ik dit toch wel zelf had willen leren. Gelukkig van de week dus te horen gekregen dat ik er, voor nu, helemaal mee mag stoppen. Ondanks dat het ziekenhuis heel erg heeft meegedacht, door me telkens vroeg voor werktijd al in te plannen, toch blij dat ik die 'vrijheid' weer terug heb. Iedere minuut extra slaap is heilig op dit moment haha.

Succes nog voor de meiden die dit nog steeds moeten doorstaan, echt geen pretje maar alles voor een goede zwangerschap moeten we maar denken.

17. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent

En zoals eerder ezegd klopt hier niks van en kan er zeker in een zwangershap niet gestopt worden met injecties!!! Lees je alsjeblieft in en laat je niet afschepen evr documentatie mee naar je arts ....

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je waardes móeten juist hoog zijn. Maar hoog betekent niet dat je mag stoppen! Een van de vele misverstanden als het om b12-tekort gaat. Je móet blijven injecteren, juist ook omdat je nu zwanger bent en die b12 hard nodig hebt.

En zelf injecteren in een spier is helemaal niet moeilijk. Gewoon kwestie van leren hoe het moet en tanden op elkaar. Ik voel zelf dat ik in de spier zit, dus dat het goed is. Het is gevoelig, maar prima te doen.

19. Ziva15

Ziva15 Lid

29 jan 2016
    60
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hier ook een maagverkleining en een blijvend b12 te kort. In mijn zwangerschappen juist meer injecties gehad. Nu krijg ik volgende week weer de bloeduitslagen. EN over 2 weken is het sowieso weer tijd voor mijn onderhoudsdosis ;)

20. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    B12 is ontzettend belangrijk en zeker als je als zwangere vrouw extra foliumzuur slikt essentieel. Ik kopieer dit even:

"De werking van vitamine B12 is nauw verweven met die van foliumzuur, maar deze twee vitamines zijn niet onderling uitwisselbaar. Het toedienen van grote hoeveelheden foliumzuur kan weliswaar als gevolg hebben dat zowel de vitamine B12 als de foliumzuurafhankelijke reacties in het lichaam weer op gang komen, maar dit is slechts tijdelijk. Wanneer na het toedienen van foliumzuur een door een vitamine B12-tekort veroorzaakte bloedarmoede (tijdelijk) verdwijnt, wordt soms de voorbarige conclusie getrokken dat er sprake was van een tekort aan foliumzuur. Toediening van foliumzuur bij een vitamine B12-tekort laat wel een verbetering zien van de bloedwaarden (Hb en MCV), en kan daardoor een vitamine B12-tekort maskeren. Neurologische klachten als gevolg van een vitamine B12-tekort kunnen door het toedienen van foliumzuur verergeren, met als gevolg zenuwbeschadigingen die niet meer zijn terug te draaien. Vandaar dat er alleen foliumzuur gegeven mag worden als een vitamine B12-tekort is uitgesloten of al behandeld wordt. Om geen risico te nemen is het aan te raden om ook altijd vitamine B12 te geven."

Ik kan me echt niet voorstellen dat een arts bij een zwangerschap aanraadt geen extra vitamine B12 meer te krijgen bij een tekort, een gebrek is niet alleen schadelijk voor jou maar ook voor de ontwikkeling van het kind.

Deel Deze Pagina