Ik twijfel enorm.. heb namelijk een erg mooie wieg gezien maar ga ik dat gebruiken of is een ledikant voldoende? Dus.. wie kan antwoord geven op de volgende vragen: - Heb jij een wieg? - Hoelang heb je de wieg gebruikt? (voor alle mama's) - Zou je bij een volgend kindje weer gebruik maken van de wig? - Wat zijn de voor/nadelen van een wieg? Bedankt voor de antwoorden alvast! Liefs, LB
Wij hadden ook een vrij dure wieg, maar mazzel want gekregen van mijn man zijn oma. Wij hebben denk ik een week of 8 gebruikt. Ik vond het erg makkelijk. Overdag stond de reiswieg met baby erin in de box (hier is het rustig in huis dus kon dat). S'nachts stond hij op de standaard naast mijn bed. Ideaal ook ivm voedingen. Enige nadeel is dat als je licht slaapt je misschien van elk zuchtje wakker wordt van je baby. Ik zou het zo weer kopen. Je kan er ook voor kiezen om een iets goedkoper wiegje aan te schaffen of 2ehands mocht je het financieel niet zo breedt hebben.
Beide kindjes hebben de eerste tijd in een wieg gelegen: kindje1 de eerste 7 weken kindje2 de eerste 10 weken Daarna was de wieg te krap geworden*, en bovendien sliepen ze toen zo goed 's nachts door dat ik ze wel in hun ledikant op hun eigen kamer wilde leggen. *wieg was krap, maar was ook geen huidige standaardmaat (oudere familiewieg). Eerste kindje was zó beweeglijk dat hij bij 7 weken al overdwars in de wieg kwam te liggen, en dan kreeg hij ruzie met de bekleding Ik vond het fijn om ze de eerste tijd naast mijn bed te hebben (rooming in). Ledikantje paste daar niet goed, dus de wieg was ideaal. Verder vond ik het erg mooi, met van dat witte kant aan de kap. Leverde heel romantische foto's op. Voor de korte tijd dat ze er in liggen, vind ik een wieg echter veel te duur, ik zou er geen gekocht hebben als ik deze wieg niet had kunnen lenen. Eventueel wel een rieten reiswieg/mand.
Bedankt voor de reacties tot nu toe Ik vind de Leander wieg erg mooi, maar alles er op en eraan zou deze uitkomen op 3-400 euro (zoals ik net even snel zag) Op zich past het ledikant makkelijk op onze kamer, maar ik lees vaak dat kinderen een klein bedje vaak wat lekkerder vinden.. zich er veiliger in voelen. Maar anderzijds zie ik het niet zitten om het ledikantje uit zijn/haar kamertje te halen, ziet er zo kaal uit. Ga er nog eens goed over nadenken..... Liefs, LB
Ayla heeft ruim 2 maanden in de wieg bij ons op de kamer geslapen. Bij de beeb die nu onderweg is gaan we zeker weer de wieg gebruiken. Nu moet ik wel zeggen dat wij geen wieg gekocht hebben, maar het wiegje hebben gebruikt waar ik vroeger ook nog in heb gelegen.
Een wieg herbruiken is geweldig.. maar helaas hebben mijn ouders en schoonouders geen wiegje meer.. Ach.. misschien moet de traditie dan maar bij mij beginnen
Wij lenen een familiewieg van de familie van mijn man. Daar heeft mijn man zelf ook in gelegen, en zijn vader, ooms, tante, zijn zus, zijn neefjes... Erg leuk. Wel een nieuw matrasje laten maken bij elke baby natuurlijk. Hier maken ze matrasjes op maat voor circa 41,50. Kenton Polyether, Polyether, Schuimplastic-rubber, Matrassen op maat, Bootkussens, Caravan kussens, Meubelstoffen, Stoffeerdersmaterialen, Vulmaterialen, Kussens, Dekbedden Ik weet niet of ik er één zou kopen, als we deze niet konden krijgen. Ze liggen er maar kort in. Hoewel die van ons extra groot schijnt te zijn.
Wij hebben wel een wieg gekocht. Hebben er zelfs 2 aangezien ik tijdens de kraamtijd overdag beneden zal liggen (daar is ook onze badkamer) en de kleine dan ook graag bij me wil hebben. Voor 's nachts hebben we op onze slaapkamer ook een wiegje staan. Ik heb ze beiden via marktplaats gekocht, dus dat waren de kosten ook niet. Had eigenlijk eerst voor overdag onze reiswieg van de wandelwagen willen gebruiken, maar dit werd niet aangeraden door de kraamzorg. Daar kan of mag namelijk officieel geen kruik bij in en de zijkanten zijn dicht.
@aquilegia: dank je voor de tip! mijn kindjes hebben natuurlijk ook op een nieuw matrasje gelegen (wel allebei op dezelfde; heb na die 7 weken van m'n oudste geen nieuwe laten maken, maar hij heeft ook letterlijk nooit in de wieg gespuugd). maar nu zou mijn nichtje graag dezelfde wieg willen gebruiken, dan wil ik als cadeautje een nieuw matrasje laten maken. zal eens kijken... @TS: wel een mooi idee, om van jouw wieg een familiewieg te maken. (hahaha, any excuse om iets moois/duurs te mogen kopen ) Ik heb zelf trouwens niet het idee dat m'n kindjes een groter bedje minder veilig hadden gevonden; dat zit meestal in het hoofd van de mama... (net zoals die lege babykamer)
Wij hebben wel een wieg gekocht, en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik was ook erg verliefd op onze wieg (hangwieg van Kindekeklein). Hij stond in zo'n houten driepoot op onze slaapkamer, zo schattig met een wit linnen hemeltje. Julie heeft er 5-6 maanden in gelegen. Wij vonden het heerlijk om al haar geluidjes te horen en haar zo dicht bij ons te hebben, echt knus. Ze sliep er ook heel goed in door het geschommel van de wieg. Voor ons volgende kindje gaan we deze wieg zeker weer gebruiken!
@Bri: Graag gedaan! Als je niet in Utrecht of omgeving woont, waarschijnlijk kun je ook bij andere winkels een wiegmatrasje laten maken.
Wij hebben de eerste vijf weken de wieg gebruikt die bij ons in de slaapkamer stond. Ik vond dit erg prettig ivm borstvoeding maar op een gegeven moment werd Finn elke keer wakker bij elk geluidje wat mij maakten dus toen werd het tijd om 'm in z'n eigen kamertje te leggen Wij hadden het wiegje trouwens op marktplaats gekocht, ik vond het wel makkelijk dat onder dit wiegje wieltjes zaten en dat je het ook echt kon laten schommelen. Bij de volgende ga ik zo'n wiegje halen wat je aan de zijkant van je bed vast kan maken. Finn kon namelijk moeilijk in slaap komen en we hebben dus echt midden in de nacht naast de wieg gezeten met onze pink in zijn mond of het wiegje laten schommelen. Het lijkt me echt ideaal dat dat wiegje dan echt aan je bed vast zit en je gewoon het handje vast kunt houden of je hand op het buikje kunt leggen en zelf ook lekker in bed kunt blijven.
Bedankt voor de tip! Die is ook super mooi, even opgeslagen in favorieten! WIJZIGING: Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb!!
Hoi meid, Ik heb Selena de 1e 2/3 maanden in een wiegje naast me gehad en vond het heerlijk! Toen ze te groot werd voor de wiegje en naar dr eigen ledikantje op dr kamertje moest vond ik vreselijk haha, niet meer even als ik in bed lag naar mn kleine meisje kijken! Dus ja ik zou het zo weer doen! Ken ook veel mensen die gelijk de beeb op hun eigen slaapkamertje leggen dus het is maar waar je jezelf het beste bij voelt!!
Onze kleine heeft in de reiswieg van de kinderwagen geslapen. Inmiddels staat z'n ledikant op onze kamer, want de reiswieg werd toch wel wat krap en benauwd voor een hele nacht. Nu denk ik dat een "echte" wieg iets groter is en dus langer meegaat? Voor een tweede zal ik misschien wel een wieg aanschaffen, want ik vind het met bv. toch wel erg fijn om de kleine op onze kamer te hebben 's nachts. Nu hebben we het ledikant dus neergezet omdat we het niet echt meer de moeite vonden om nu nog een wieg aan te schaffen. Maar nu ik weet hoe lang hij al op onze kamer ligt en waarschijnlijk nog zal liggen, was een (tweedehands) wieg misschien toch de moeite geweest. Nieuw vind ik ze wel erg duur voor zo'n korte tijd!
Hier krijgt de kleine ook eerst een wieg. De familiewieg waar me vader (en broer en zus) ook in heeft gelegen, me neven, me zussen, ik... Kinderen weer van me neven, dus de wieg gaat echt heel de familie door. Staat nu bij me ouders om aangekleed te worden. Stof hebben we gehaald, over 2,5 week zullen we er aan gaan beginnen. Kindje gaat wel gelijk al in zijn/haar kamertje slapen. Eventueel een keertje beneden in de wandelwagen-bak (indien nodig), maar eigenlijk gewoon in t eigen wiegje. 'Wil' het niet op de slaapkamer hebben, qua ruimte (wordt erg krap anders) maar ook qua gevoel. Denk dat t daarna alleen maar lastiger wordt als t kindje dan in het ledikantje moet slapen. Ledikantje zetten we trouwens dan nog op de andere slaapkamer, tot de wieg te klein wordt.
Ik heb een simpele mozes basket van marktplaats gehaald. Deze is vandaag goedgekeurd door de kraamzorg. Zij raden rooming in ten zeerste aan in het begin, en waren er over te spreken dat ik een wiegje had. Ik heb er maar 25 euro incl. verzenden voor betaald, voor het geld hoefde ik het dus niet te laten!
Wij hadden voor onze 1e zowel een wieg als ledikant aangeschaft. Ze heeft in het begin bij ons op de kamer gelegen en daar lag ze in een wieg. Ideaal, ze heeft erin gelegen tot een maandje of 3. Straks zal de 2e ook in een wieg liggen en daarna kopen we een ledikant.