Beste verloskundige, Omdat ik af en toe wat vocht verlies (wat op speciale inlegkruisjes aangaf dat het om vruchtwater of afscheiding ging) was men in eerste instantie bezorgd dat ik misschien een hoge vliesscheur had. Omdat er niet veel veranderde (geen weeen, enkel af en toe wat druppels... meer niet, de bevalling zette niet door, etc.) denkt men nu dat het afscheiding moet zijn. Maar er is niks bevestigd en het blijft een beetje vaag voor me (al merk ik zelf ook echt wel dat ik meer afscheiding verlies dan voor de zwangerschap). Ik heb eigenlijk ook geen idee of je wel weken een hoge vliesscheur kunt hebben zonder dat de bevalling doorzet... maar het maakt me allemaal wel onzeker. Als je gebroken vliezen hebt moet je niet in bad gaan. Dat begrijp ik. En een hoge vliesscheur is toch eigenlijk ook 'gebroken vliezen'. Nu vraag ik me af: Welke soorten infecties kunnen optreden als je in bad gaat en gebroken vliezen hebt? Welke bacterien heeft kraanwater dan? Hebben we het dan over streptokokken, of (ook) over andere infecties? Hoe kun je dan merken dat je iets hebt opgelopen? En is het wel mogelijk om weken een hoge vliesscheur te hebben zonder dat de bevalling doorzet? Kan ik dit niet eigenlijk gewoon uitsluiten omdat er niks is doorgezet? Het vruchtwatergehalte is wel ietsje verminderd maar zit nog gewoon binnen de curves. Kan ik nu beter wel of niet in bad gaan? Of even mezelf goed van onder wassen met een straaltje water... kan dat? Alvast bedankt voor de antwoorden! Groetjes, Eline
Hoi eline, Er is alleen op basis van het 'verbandje' gezegd dat het wel/geen vruchtwater is? Een hoge vliesscheur kan ook weer dichtgaan, als het een klein scheurtje was. De bevalling hoeft inderdaad niet te gaan beginnen als er een scheur in de vliezen is ontstaan. Of je nu 32 of 40 wkn zwanger bent. Er vanuit gaand dat de vliezen niet zijn gebroken mag je gewoon in bad. Wil je het zekere voor het onzekere nemen dan is spoelen met water prima. Badwater gaat altijd de schede in en neemt evt bact in je vagina van je anus of van je huid mee naar binnen wat een infectie kan veroorzaken. Als de artsen hebben gezegd dat het geen geborken vliezen zijn dat mag je daar van uit gaan! Imke