2 vraagjes

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Reintje85, Dec 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

Jun 28, 2009
    981
    0
    16
    Hoi!

Ik heb 2 vraagjes:

Ik geef mijn baby volledig borstvoeding via de fles. Ik kolf dus fulltime. (ivm een maand tevroeg geboren is aanleggen nooit echt goed gelukt) Ze kreeg altijd veel voor haar grootte. Toen waren er wat problemen. Ze had spruw en heeft last van reflux. Hierdoor ging het drinken een tijdje iets minder. Ze is al die tijd wel gewoon blij geweest en groeit goed. Nu ze haar flesjes weer gewoon drinkt, drinkt ze 140 ml per keer. 5 keer per dag. is dit niet te weinig voor een baby van 5,5 kilo? Of is borstvoeding gewoon wat voedzamer?

Omdat ik perse wil dat ze borstvoeding krijg, kolf ik dus alles. soms kost het me moeite alles bij elkaar te krijgen. Ik verheug me dus nu al op de extraatjes die ik haar kan geven vanaf 4 maanden. Mijn vraag: mag ik haar dit vanaf 4 maanden geven of moet ik rekening houden met haar vroeggeboorte en dit vanaf 5 maanden geven?

bedankt!
    Reintje

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo Reintje!
    Borstvoeding is in de meeste gevallen helemaal goed afgestemd op de ontwikkeling van je kindje. De ene heeft heel veel (qua ml) de andere weer wat minder, maar qua voedingsstoffen geconcentreerder. Zolang ze goed groeit en blij is, geen zorgen!
    Qua bijvoeding is het beter om de gecorrigeerde leeftijd aan te houden. De darmpjes hebben die tijd namelijk wel nodig om helemaal te rijpen; en de bijvoeding straks goed te kunnen verwerken. Het is niet noodzakelijk voor de voedingsstoffen om onder de 6 maanden te starten met bijvoeding, maar is het puur om ze met andere smaken en structuren te laten kennismaken.
    groetjes Femke

Share This Page