onzeker door cb

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Majel24, 6 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Luc moest vandaag voor zijn prikjes naar het cb en natuurlijk voor het wegen en meten.
    Eerst had ze het over de voeding. Ik vroeg wanneer ik met fruit/groente mocht beginnen omdat hij de fles soms zo leeg drinkt en dan nog een beetje hongerig lijkt. Zij gaf aan dat dat pas vanaf 5/6 maanden is en liefst nog later. Ook gaf ze aan dat hij veel te veel voeding zou krijgen en daarom spuugt als je hem op zijn buik legt net na het eten. Toen ik aangaf dat ik hem de hoeveelheid voeding gaf zie ze me vorige keer bij het cb aanbeveelden begon ze snel over iets anders.
    Ook moest ik hem meer op zijn buikje leggen omdat zijn hoofdje anders echt te plat zou worden. Hier schrok ik best wel van. Zijn hoofdje is inderdaad behoorlijk plat aan de achterkant maar niet scheef ofzo of aan 1 kant platter. Daarbij vraag ik me af of het uberhaupt iets uitmaakt als hij een aantal keer per dag 5 minuten op zijn buikje ligt.
    Na de prikjes ( 2) kreeg ik 1 pleister in mijn handen geduwt en kon ik gaan. Toen ik Luc op de tafel legde zat mijn hele hand onder het bloed en zijn hele been en niemand die ook maar even kwam helpen. Kreeg het pak met doekjes niet meteen open en Luc lag daar maar te krijsen. Heb er echt zo'n naar gevoel over en maak me nu ook bezorgt over zijn hoofdje. Wat denken jullie hier nou van?

2. fioon

fioon Fanatiek lid

9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Jeetje! Wat belachelijk! :evil:

Je komt daar al heel onzeker aan ,ik tenminste wel (en met de prikjes helemaal! Ik vond dat echt vreselijk om mee te maken, vooral de eerste keer)

En dan word je ook nog zo behandeld!:confused:

Ik zou er zeker wat van zeggen de volgende keer. Of bellen naar de overkoepelende organisatie (als die er is..)

Maar laat je niet onzeker maken hoor! Jij weet als moeder het beste hoe je kindje is! Jamie zou ook een te klein hoofdje hebben.. Ik vind dat niet en maak me er niet druk om. Maar ze kunnen het bij het cb zo zeggen dat je je er enorm bezorgd over kan maken!
    Niet doen dus! :D

3. KaChris

KaChris Niet meer actief

Ik vind het niet meer prettig om naar het bureau te gaan..ze maken je zo aan het twijfelen en je weet gewoon niet meer goed waar je goed aan doet...
    Zo was het bij Thijmen de laatste keer dat ze vonden dat hij qua lengte goed zat; aan de lange kant, maar ze vertelden dat het gewicht net iets boven de grens lag en daarop volgend natuurlijk de vraag; hoe is zijn eetpatroon?
    Nu krijgt Thijmen helemaal geen gekke dingen en tuurlijk als we een keer een dagje weg zijn, krijgt hij een klein stukje van een koekje die bij mijn koffie ligt en ook bij oma krijgt hij wel eens wat lekkers! Dit moet toch ook kunnen?...Ik ging zo verdrietig en onzeker weg, bah! En dat met die spuiten herken ik ook; ze hebben het bij Thijmen nog geen enkele keer lief gedaan; pats boem en klaar!
    Ik snap je gevoel dus heel goed....

Groetjes Karin

4. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Zijn bij jullie kleintjes de hoofdjes dan niet een beetje afgeplat aan de achterkant? Wil toch ook niet dat hij voor zijn leven misvormt is ofzo.
    Bah wat heb ik een hekel aan het cb!

5. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Ach.. het consultatiebureau...
    Dikke korrel zout nemen bij alles wat ze zeggen hoor. Gewoon aannemen waar jij je zelf goed bij voelt, en vind je het niks, dan lekker het andere oor weer uit. Hoef je echt niet onzeker van te worden. Hier zeggen ze ook vaak tegenstrijdige of andere dingen.
    Al hebben ze wel een punt met bijvoeden, maar dat is volgens mij alleen als er een verhoogd risico is op allergie, anders mag je wel al met 4 maanden een papje en wat groente geven.

Ik heb aan het CB ook niks gehad met de krampjes van anne en het spugen, wel 3x daar geweest, en het zou allemaal normaal zijn.. ja duh. Tot ik met een slap kind in mn handen zat en ze 5 dagen in het ziekenhuis heeft gelegen nadat ze is flauwgevallen van de pijn..

Ik ga dr heen voor de prikken (inderdaad, lekker hardhandig) en om te wegen, en bel af en toe wel voor advies als ik dat nodig vind, maar het blijft een advies he, dus dat kan je ook gewoon naast je neerleggen. Jij bent de mama en jij kent je kind het beste.

Dat platte hoofdje heeft Anne hier ook wel een beetje, ook recht in het midden. Met een hele dikke kale plek natuurlijk.
    Kan me niet voorstellen dat een paar keer per dag 5 minuten op de buik ineens zou zorgen dat dat weggaat. Gewoon af en toe een beetje bijdraaien naar rechts of links in zn slaap joh..

Komt allemaal goed, gewoon een beetje mee heen doen en niet te zwaar opvatten hoor...

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat betreft de bijvoeding ben ik het wel met ze eens. Eerder dan 6 maanden is in principe niet nodig en vaak toch het beste. Wat betreft teveel eten en daardoor spugen, daar geloof ik niets van. Ik lig ook niet graag op mijn buik als ik net gegeten heb ;) en baby's spugen nogal snel.
    Wat betreft het afplatten van het hoofdje en buikliggen, dat is juist een heel goed advies! Met regelmatig even op de buik liggen vertsterk je de nek en rugspieren en dan kunnen baby's beter hun hoofd draaien. Het is ook een gangbare tip bij het 'behandelen' van een voorkeurshouding. En het is toch een kleine moeite om dat een paar keer per dag te oefenen? Beter dan dat ze het nu zeggen dan over een maand als je er weinig meer aan kan doen. Het haalt de afplatting die er nu is niet weg, maar het zorgt er wel voor dat het niet erger wordt. Eva heeft trouwens helemaal geen afplatting, ook niet een klein beetje. Ze ligt zo'n 14 uur per dag met haar hoofd opzij, een half uur per dag op haar buik en de rest van de tijd op haar achterhoofd, dus dan krijg je een mooi rond bolletje.
    Wat betreft het geven van de prikjes, ik vind het echt belachelijk hoe dat bij jullie gaat! Eva is vandaag ook weer geweest voor de prikjes en ze doen juist heel lief! Ik heb juist ook helemaal geen vervelende ervaringen met ons cb, ben juist heel blij met ze.

7. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Het is ook iets wat ik regelmatig even doe met Luc en hij kan prima zijn hoofdje omhoog houden. Hij vind het bijvoorbeeld geweldig om dan in het spiegeltje in de box te kijken. Maar als ik dat zeg 4, 5 keer per dag doe met hem dan ligt hij nogsteeds veel op zijn achterhoofdje. Het gekke is wel dat als je het ziet lijkt het net of hij altijd precies met zijn hoofd recht ligt terwijl hij ook heel vaak met zijn hoofd naar links of rechts ligt en ook veel beweegt als hij in bed ligt. Het is een echte wiebelkont wat dat betreft.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dan zou ik als hij slaapt regelmatig gaan controleren hoe hij ligt en zijn hoofd opzij leggen als hij op zijn achterhoofd ligt. Eva slaapt nooit op haar achterhoofd, dat scheelt. En anders kan je er denk ik weinig aan doen. En een beetje een afplatting is echt niet erg.

9. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Het hoofdje van onze zoon is ook afgeplat. Als hij slaapt, probeer ik het te draaien. Alleen wordt hij dan wakker en draait zijn hoofd weer terug. Dus ik denk dat je er verder weinig invloed op hebt. Ze hebben ook nog een eigen willetje.

Oefenen op de buik, is wel belangrijk. Maar volgens mij niet om afplatting van het hoofdje tegen te gaan.

En hier geeft het CB ook tegenstrijdige berichten. Als jouw kindje het verder goed doet, en tevreden is. Dan lekker laten kletsen.

10. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Hij ligt dus ook regelmatig op zijn buik. Dat is iets wat ik elke dag een paar keer met hem doe.

11. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Dan doe je het prima meis. :thumup:

12. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Dank je :oops:

Geloof ook wel dat ik het goed doe met hem ( hij groeit goed, is blij en gezond), maar toch kan zo'n muts je dan toch aan het twijfelen brengen.
    Wilde denk ik gewoon even mijn hart luchten en horen dat het allemaal zo erg nog niet is. Dat heb je soms gewoon even nodig.

13. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ben toevallig ook vandaag geweest en er kwam weer stoom uit mijn oren toen ik wegging.
    De arts deed helemaal niet leuk tegen Ymke. Niet dat ik wilde dat ze meteen kusjes gaat geven ofzo, maar aankijken was op z'n minst leuk geweest.
    Ze geloofde niet wat ik vertelde wat ze al kon, alsof ik dat zou verzinnen... Toen Ymke bij het eerste prikje niet huilde zei ze, nou wacht maar de volgende doet vast meer pijn. Na ja zeg! Dat zeg je toch niet over een baby!

Ik had ook een heel serieuze vraag maar dat werd weggewuivd onder het mom van "er zijn er legio die het doen...." Ja dat vroeg ik niet!

Maar goed, even ontopic!
    Ymke slaapt met haar hoofd opzij en we zijn al snel begonnen met dat afwisselen. Bij elk slaapje leg ik haar hoofd de andere kant op. We verwisselen dan ook een knuffel, zodat we zelf ook weten welke kant ze op moet, aangezien ik haar niet altijd naar bed breng ;)
    In de box ligt ze op haar achterhoofd, dus dat gaat goed.

Misschien als je vaak zijn hoofdje opzij blijft leggen dat hij er dan aan went? Bij Ymke is het zelfs al zo dat als we haar hoofdje opzij draaien, haar ogen meteen dicht gaan!

14. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Jeetje zeg wat erg om zoiets te zeggen. Is toch juist fijn als je kleintje niet huilt? Zijn het eigenlijk wel echte artsen bij het cb?

Ik heb hem net andersom in zijn bedje gelegd. Even kijken hoe dat gaat. Verder heb ik al wel vaker geprobeert zijn hoofdje anders neer te leggen maar het is een eigenwijsje en gaat meteen weer liggen zoals hij zelf wil.

15. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Weet natuurlijk niet wat de kleine aan melk krijgt, maar als jij ziet (denkt) dat hij er niet genoeg aan heeft kun je “gewoon” heel langzaam aan met pap, fruit of groente beginnen hoor…het ene cb zegt wel dat je al “moet” beginnen met bijvoeden daar waar de ander pas zegt vanaf 6 mnd. houd je daar niet te veel aan vast, maar kijk daarvoor gewoon naar je kindje…

Enne dat hij spuugt als hij net na de voeding op zijn buik ligt, lijkt mij heel logisch, ik hoef Zoë ook niet direct na haar eten op haar buik te leggen of in de box ik zet haar dan meestal eerst in haar wipstoel of schommelstoel…na een uurtje kan ze gewoon lekker op de “grond” spelen….

Ik geef ze wel gelijk wbt het op de buik leggen ivm het afgeplatte hoofdje…nu kan je er zelf nog iets aan doen, want het wordt alleen maar “erger” ipv minder…en nu zijn de schedelnaden nog los en “zacht” waardoor de afplatting nog kan veranderen als de kleine niet enkel maar op zijn achterhoofdje ligt….

Mijn ene nichtje heeft een heel ernstige afplatting aan de zijkant, en haar jongere zusje heeft bij wijze van spreke een “halve schedel” als je die ziet omdat het hoofdje aan de achterkant zo plat is, lijkt mij als je dat kunt voorkomen, dat je daar wel iets aan doet, en de optie die het cb je geeft is heel logisch, en daarbij ook nog eens goed voor de motoriek en spieren van de kleine….dus ja het maakt wel degelijk uit als hij af en toe op zijn buik ligt…

Over die prikjes zou ik ze zowieso even bellen dat je dat geen doen vindt, wat is dat nou voor iets om jou de pleisters in je handen te geven, nog nooit meegemaakt altijd met veel rust de prikjes gegeven en altijd netjes de kleine weer op mogen pakken nadat ze de pleisters op de prikplekjes hadden gedaan…

Terugkomend op dat hoofdje omdat ik het van heel heel dichtbij heb meegemaakt hoe het er “later” uit kan komen te zien, zou ik er zeer zeker wat mee doen meid…hetzij dmv de kleine vaker tussendoor op de buik te liggen, of om te proberen of je de kleine tussendoor in de box op zijn zij kan leggen (om en om) zodat het vaker "anders" ligt of door met de kleine naar de ha te gaan en te vragen of het nodig is om een “helmpje” te gebruiken….zeker omdat je zelf al aangeeft dat het idd behoorlijk plat is al…

Succes
    Gr.smoekie

16. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Sanne heeft ook een afgeplat achterhoofdje. Volgens het CB viel het wel mee en terkt het nu wat bij. Ze heeft de eerste 11 dagenvan haar leventje in het ziekenhuis gelegen en daar legden ze haar gewoon op haar rug! Ze draaiden haar niet eens even, ik durfde er niets van te zeggen. Sanne wil absoluut niet opzij liggen, ik leg haar wel opzij maar ze draait zich gewoon weer op haar rug! Wel legt ze haar hoodje opzij als ze op haar rug ligt. Maar als ik haar hoofdje draai dan is ze klaar wakker, erg vervelend.
    Ja het CB, wat kan ik daar van zeggen. Ik heb er ook niet zoveel aan hoor. Vraag weleens advies maar heb er weinig aan.

17. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Dank voor je antwoord, maar zoals ik al schreef leg ik hem regelmatig op zijn buikje in de box. Eigenlijk elke keer als hij de box in gaat leg ik hem eerst op zijn buikje tot hij er echt genoeg van krijgt dan leg ik hem op zijn rug of hij draait zichzelf om.
    kwa eten krijgt hij 5 flessen met 180 water en 6schepjes + 3 schepjes jbpm. Lijkt me toch niet teveel voor een kindje van zijn leeftijd.

Ik kreeg trouwens niet alleen de pleister gewoon in mijn hand geduwt ik kreeg er ook maar 1 terwijl hij toch echt 2 benen heeft en in allebei 1 prikje heeft gehad.
    Neem volgende keer gewoon zelf pleisters mee en verder zoeken ze het daar maar uit.

18. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tja het enige dat ik je dan kan adviseren omdat je zelf toch wel aangeeft dat hij een redelijk afgeplat hoofdje heeft om hem proberen op zijn zij te leggen in de box, desnoods ondersteund door een opgerolde handoek in zijn rug (en dat ook weer afwisselen links en rechts) zodat hij zich niet op zijn rug kan rollen, en ook om zijn "zicht" interessant te maken aan de zijkant (een kant afschermen door een handdoek o.i.d.)....

en tja anders zou ik toch in het belang van de kleine langs de ha gaan om te vragen wat hij er van vindt om de kleine een helpje aan te meten, daar hoef je echt niet mee naar buiten hoor, maar voor thuis is het een heel mooi middel om te zorgen dat de kleine straks niet met een "halve schedel" rondloopt...

wbt dat gedoe met die pleisters zou ik toch opbellen of langsgaan en ze vertellen hoe jij er over denkt, want ik vindt het niet normaal zoals jij zegt dat het gegaan is... :( ronduit belachelijk gewoon..

19. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik wil inderdaad volgende week even langs de ha. Moet dan zelf ook langs en ga dan even informeren.
    Die halve schedel ga ik me trouwens wel hele enge dingen bij voorstellen, maar zo erg is het nu ook weer niet. Het is niet zo dat de achterkant kompleet plat is, maar meer een kaal stukje en daar is het ook een beetje plat.

20. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Hihi, ik word nu ook ineens zenuwachtig. Ik ga maar eens even kijken hoe hij nu slaapt en zijn hoofdje eventueel bijdraaien.

Deel Deze Pagina