Helaas ben ik genoodzaakt om over te stappen van borst- naar flesvoeding. Toen de kleine geboren werd heeft ze de eerste dagen op de couveuse afdeling gelegen ivm vroeggeboorte. Daar heeft ze eerst via spuitjes en daarna via flesjes afgekolfde melk gekregen. Daarna nog een tijdje een flesje na de borst omdat ze nog niet krachtig genoeg was om een hele voeding uit de borst te krijgen. Vervolgens gevoed met tepelhoedje omdat ze anders d'r borst niet wilde, om zo na een hele hoop gedoe dan toch borstvoeding te kunnen geven. Dan ging het weer een paar weken goed, dan was er weer iets. Dan ging het weer goed.. dan weer niet. Al met al heeft de kleine meid de combinatie van fles en borst altijd heel lastig gevonden. Als het een goed gaat, is het ander drama. Nu ben ik weer aan het werk en zal ze dus echt een aantal dagen flesjes moeten drinken. Dit gaat goed, met als gevolg dat ze de borst weer heel moeilijk vindt. Met alle stress en huilbuien van dien. ik heb nu de keuze, met pijn in mijn hart, gemaakt om over te stappen op flesvoeding. ik wil een vrolijk kind, niet een die iedere keer in de stress schiet en verdrietig is omdat ze het niet snapt. Maar ik heb echt geen idee.. geen idee welke voeding het beste is. Geen idee hoe ik moet overstappen. Enzovoorts..
Wat goed dat je die keuze voor jezelf (en je kindje) hebt gemaakt, hoe moeilijk die ook is. Maar uiteindelijk worden jullie er beiden beter van verwacht ik! Welke voeding het beste is.. tja dat is lastig te zeggen denk ik. Komen er allergieen voor in de familie? Hier zijn we er via de borstvoeding achter gekomen dat mijn zoontje kma heeft dus daar gebruiken we nu dieetvoeding voor. Maar anders zou ik gewoon met de standaard of HA voeding beginnen. Verder heb ik er ook te weinig ervaring mee om je een goed advies te geven over welke voeding nou geschikt is.. wellicht kan je het cb ook om advies vragen?? Wat betreft het overstappen. Krijgt ze nu nog volledige borstvoeding? Ik ben hier ook aan het afbouwen en ik vervang wekelijks 1 voeding per dag door een flesje. Dus bijv. eerst de late middagvoeding vervangen door flesvoeding. Dit doe je zo een aantal dagen totdat je geen stuwing meer hebt en dan bouw je de volgende voeding af. Ik heb dit schema aangehouden: https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/271-afbouwschema Dit gaat hier erg goed en ik heb vrijwel geen last van stuwing Succes!
Thanks! Ik hoop eigenlijk wat sneller af te gaan bouwen, aangezien ze nu weer een periode heeft dat ze helemaal overstuur raakt als ze aan de borst moet. Arm kind.
Als je een kolf hebt, kun je natuurlijk wel ineens overstappen op de fles en dan zelf alles kolven. En dan rustig afbouwen met kolven. Je kunt je dochter dan ook rustig laten wennen aan de kunstvoeding, aangezien je ook de gekolfde melk nog hebt. Als ze zoveel moeite heeft met switchen telkens is dat misschien het fijnst (hoewel je dan wel een aantal weken moet kolven vanwege het afbouwen). Hoe je verder het beste af kunt bouwen, heb ik geen ervaring mee, maar met kolven heb je denk ik meerdere opties. Steeds korter kolven (wel afentoe goed leegkolven om borstontsteking te voorkomen) of steeds wat langer tussen de kolfmomenten doen. Wat betreft de voeding, ik heb de errste maand bij moeten voeden omdat onze dochter niet krachtig genoeg dronk en ik niet voldoende kon kolven. Wij hadden gewoon standaard 1 van een huismerk (ah).
Hier was dat overstappen ook zo'n 'gedoe'. Zoontje vond de fles wel prima, borst was niks en eigenlijk was de flesvoeding ook lekkerder dan de borstvoeding. Dus ik ben toen van de 1 op de andere dag overgestapt naar volledige flesvoeding voor m'n zoontje. Voor mezelf ben ik door middel van kolven (wat ik toen al deed) af gaan bouwen op een rustig tempo, maar binnen 2 weken was 't helemaal klaar (maar heb ook maar 4 weken borstvoeding gegeven). Evt. zou je de borstvoeding dan nog in een flesje kunnen geven, maar hier hoefde hij dat dus niet meer en heb ik alles door de gootsteen kunnen spoelen... Maar aan het einde van de rit hadden we wel een blije moeder en een blij kind!
Ja het kan ook wel wat sneller hoor, ik neem er ruim de tijd voor door steeds per week 1 voeding af te bouwen Zoals Olifantje ook al zegt, je kunt gewoon van de een op de andere dag overstappen op flesvoeding. Wellicht is dat nu de beste optie aangezien je meisje zo overstuur is als ze aan de borst moet. Je kunt er dan voor kiezen om alleen te kolven als je borsten vol aanvoelen of pijn doen (let wel heel goed op voor borstontsteking dan) Of je kunt op de momenten dat je dochtertje te drinken krijgt een beetje afkolven, dus de eerste dag bijv. 50 ml, de volgende dag 30 ml en zo steeds minder. Dan weten je borsten dat ze de volgende keer minder melk aan hoeven te maken en kun je zo rustig afbouwen met minder kans op ontstekingen. Nogmaals, succes! Hopelijk snel weer een blije mama en blije dochter