De kleine is bijna 6 kilo en krijgt al een tijdje 150x5 met een 1,5 schepje jbpm. De tijden zijn; 7.00, 11.00, 15.00, 19.00 en 23.30. Ze slaapt na de fles van 19.00 door tot 23.30, ik maak haar dan wakker voor de laatste fles. Ze ligt dan al met al weer 00.00 weer in bed en slaapt door tot de volgende ochtend. Zoals jullie zien zit er telkens 4 uur tussen de voedingen. Maar ik merk sinds een paar dagen dat ze de ene keer wat eerder trek krijgt en de andere keer gewoon keurig na 4 uur. Dus ik denk langzamerhand te willen gaan beginnen met 180. Weet alleen niet zo goed hoe... Betekent dit automatisch dat ik van 5 keer voeden naar 4 moet gaan? Welke fles kan ik dan het beste laten vallen...? Ik snap dat het per baby verschilt. Maar als jullie me in grote lijnen zouden kunnen helpen, weet ik een beetje welke richting ik op moet. En zal ik de jpbm dan bijv. verhogen van 1,5 naar 2 schepjes..? Ze heeft in het begin super veel last gehad van spugen en sinds de jbpm gaat het prima. Dus dat wil ik nog wel blijven gebruiken.
Oei meis, 180 is heel veel voor een kindje van 3 maanden! De capaciteit van de maag van een 1 jarig kindje is pas ongeveer 150 cc... Onze dochter is net 1 en heeft nooit 180 gekregen. Je kunt beter vaker kleine beetjes geven...
Ik zou ervoor kiezen om overdag dan 4 flessen van 180cc te geven en haar dan voor de laatste fles niet meer wakker te maken en kijken wat ze dan doet. Evt. kan je haar dan in de nacht een klein flesje geven als ze toch trek heeft. Ik weet verder niet hoe haar ritme is qua slapen, maar misschien kan je de laatste fles rond 20.00 geven, dan is de nacht iets korter voor d'r. Hier heeft hij trouwens wel altijd 5 flessen van 180cc gedronken (soms zelfs meer) vanaf de 3 maanden tot hij met een maand of 5 goed van de bijvoeding ging eten. Toen werd het wat minder.
Dit is nieuw voor me! Zowel de consultatiebureau als de kinderarts zegt dat het prima is zo. Ze zeiden zelfs dat ik rekening moet gaan houden, om naar 180 te gaan binnen een paar weekjes. Net wat de kleine aangeeft. Staat trouwens ook op het formuliertje die bij de groeigids zit. Hmm... Kan dit ook niet gezien haar gewicht? Ze is 3,5 maand trouwens.. Weet niet of dat wat uitmaakt, maar zeg het maar
Aan hoeveel ml zou ik moeten denken, mocht ze toch een klein flesje willen snachts? Niet dat ze dan teveel krijgt bedoel ik meer. Ze slaapt van 19.30 tot 23.30 aan één stuk door. Maak haar wakker om 23.30 dus voor de laatste fles. van 00.00 tot 7.00 slaapt ze aan één stuk door (moet haar om 7.00 soms wakker maken!) Middag dutjes zijn over het algemeen een uur tot 1,5 uur. 20.00 uur de laatste fles geven zou kunnen. Maar dan zit er vanaf 15.00 uur vijf uurtjes tussen ipv 4. Dan wordt ze super chagrijnig door de honger moet dat extra uurtje dan zien te rekken ofzo...
Ik vind dit lastig, het is heel normaal om grote hoeveelheden te geven, dat zegt het cb vanuit de info die ze krijgen van de voedingsmakers.. Je moet het natuurlijk zelf weten hoor. Dit lijstje kreeg ik toen mijn dochter ong 4 maand was Borstvoedingsforum.nl :: Bekijk onderwerp - natte ontlasting *diarree* na gekolfde moedermelk uit fles Het is wel van een bv forum maar dat lijstje klopt wel Dus toen ben ik gelijk teruggegaan naar flesjes van 100 cc(daarvoor 5x 120/5 overdag en s avonds 1x 150/5 maar die dronk ze nooit leeg) (90/3) en de laatste voor de nacht 120/4 (sliep ze op door vanaf 22 tot 6) Ik denk dat ze wel 7a8 flesjes dronk maar dat weet ik niet meer precies... Nu is ze 13 maand en drinkt ze nog 2x 150/5 en 1 of 2 x 120/4 of 90/3... Ik gaf (en geef nog steeds) de flesvoeding op verzoek. De meeste doen het ongeveer op de klok. Het is niet echt gebruikelijk bij flesvoeding.. Vandaar dat het denk ik nieuw voor je is
Het is zeker weten niet gebruikelijk. Dat lijstje heb ik ook nooit voorbij zien komen of ergens gehoord. Maar zal het s navragen. Wat het voeden op verzoek betreft, er zit een heel verleden (ja en ze is pas 3 maanden ) achter het schematisch voeden bij me kleintje hoor. Ik had hier een rust en regelmaat probleem icm met lichte reflux. Een en al chaos. Ze werd opgenomen in het ziekenhuis, waar ze niet echt reflux bleek te hebben (zeiden ze in het ziekenhuis) maar meer een gebrek aan regelmaat heeft. Dus dat hebben ze er flink ingestampt, de dagen dat ze daar was. Toen adviseerde ze mij om op schema/tijden te voeden. Om zo die regelmaat van wakker voeden spelen en slapen te kunnen behouden. Had de kleine echt nodig, want vanaf dat moment is het alleen maar beter gegaan. Zo doende zit ik nu dus inmiddels op 150x5 en dat gaat goed. Behalve dat ze nu gewoon wat eerder honger krijgt, dan de 4 uurtjes die ertussen zitten.
Als ze 20.00 niet gaat redden, geef je 'm toch gewoon om 19.00 zoals ze gewend is. Verder gaf ik hier in de nacht een flesje van 120/4 of 90/3, afhankelijk van hoe laat hij kwam. Als je overdag 4 flessen geeft heb je gewoon de ruimte om 's nachts evt. nog een hele fles van 180cc te geven. Ik deed dit niet, omdat de honger meestal niet zo heel groot was (en hij kreeg hier overdag al 5 flessen, dus ik ging dan sowieso al over de max. hoeveelheid heen). Als je haar liever om 23.30 gewoon nog wakker maakt kan dat natuurlijk ook, maar misschien is dit ook juist wel het moment om haar gewoon eens te laten liggen en zien wat ze doet. Zeker omdat je haar er altijd voor wakker moet maken.
Hoi Shaana, Ik heb al meerdere berichtjes van je gelezen, maar wist niet dat je kindje opgenomen is geweest. Jeetje wat heftig. Ik snap dat je zoekende bent en onzeker of je het wel goed doet. Ik voed zelf op verzoek, maar merk wel dat er steeds een aantal weken eenzelfde ritme in zit. Rond de drie maanden, kreeg mijn dochtertje nog 6 flessen van 120/4. Ik merkte aan haar dat ze vooral bij de fles van 18:00 behoefte had aan meer. Ik gaf haar dan 150/5. Ze had toen nog wel én een late avondvoeding rond 0:00 én een nachtvoeding rond 5:00. Dus wat dat betreft: complimenten voor de nachtrust van jouw kindje Rond de 3,5 maand begon ze steeds vaker direct na de fles te mekkeren (nadat ze een paar keer flink aan het lege tuutje had gezogen). Toen ben ik langzaamaan gaan ophogen naar 150/5. En jawel, er ging een nachtvoeding af. Helaas was het de avondfles die verdween en bleef ze rond 3:00 's nachts komen. Toen ze 4,5 maand was, merkte ik weer dat ze vaak nog trek had na de fles. Bovendien kwam de late avondvoeding weer terug en zaten we dus weer op zes flessen. Toen ben ik gaan ophogen naar 180/6. En zowaar begon ze met doorslapen van 23:00 tot 7:00. We waren de koning te rijk Helaas kreeg ze toen een buikgriep en is het ritme nu weer weg, maar toch. Dat is een ander verhaal. Mijn tip aan jou: ondanks dat je op schema voedt, kijk naar je kindje voor de hoeveelheden. Je hoeft niet elke fles op te hogen. Wij eten ook voor ontbijt minder dan voor avondeten, toch? Daarnaast is dit inderdaad het moment waarop je eens kan kijken wat er gebeurt als je haar laat liggen. In het ergste geval komt ze in de nacht, maar zij heeft toch niet in de gaten dat het geen 23:30 is, maar 2:00 bijvoorbeeld. Als je verder alles precies hetzelfde doet, hoeft dat voor je ritme en regelmaat niets uit te maken. En over rekken van de avondfles. Ik probeer dit vaak te doen door eerst het badje te doen (vindt ze erg leuk) en dan pas de fles. Maar dat werkt alleen als je een waterrat hebt, denk ik Veel succes in ieder geval.
Dank voor je reactie. Ja, het was nogal heftig de afgelopen weken. Maar het gaat nu stukke beter Wat de nachten betreft heb ik niks te klagen hihi. Het verschilt inderdaad nog wel. De ene keer lijkt ze genoeg te hebben aan 150 en soms komt ze wat eerder. Zal die keren dan 180 kunnen geven... Zal het vandaag s proberen. Vind het zo moeilijk om die stap te zetten, ik denk dan iets fout te doen of zij raakt in de war van het vele drinken ofzo
Fijn dat het nu beter gaat! Snap dat je onzeker bent. Maar je zal toch een keer omhoog moeten, of nouja...dat hoeft niet altijd, maar wel als ze anders niet verzadigd is... Zoveel kwaad kan het niet hoor. Ze geeft het wel aan als ze echt niet meer wil... Succes.
hoi je mag pas naar vier voedingen gaan als ze vier maanden zijn geweest of 7 kilo i.v.m bloedsuikerspiegel mijn dochtertje kon het ook al vanaf 3 maanden toch maar gewacht tot ze vier maanden en een week was. ze zit nu op vier flessen van 210 + 7 scheppen zelf vond ik het altijd ook wel erg veel maar anders krijgt ze niet genoeg binnen en red ze de vier uur niet, ze gaat om 19.30 naar bed en slaap tot de volgende morgen 7.30. ik ben nu gestart sinds een week met groente wanneer dit goed gaat ga ik terug naar vier keer 180 cc
Ik ben vanaf gisteravond begonnen met het geven van de vierde en laatste fles om 20.00 van 180ml. Ze heeft tot de volgende ochtend geslapen, voor het eerst. Sochtends ook maar 180ml gegeven en dat gaat gewoon goed. Ze spuugt een beetje wat 'normaal' is bij babies. Niet teveel ofzo. Nog steeds om de 4 uur, want dan geeft ze al aan dat ze weer de fles wilt. Heb dus gisteren 4 flessen gegeven ipv van 5. Maar lees nu hierboven dat ze pas van 5 naar 4 mogen als ze 7 kilo zijn? Ze is 3 mei precies 4 maanden. Verder zal de kleine nu wel 6 kilo zijn, of ietsjes meer.