Hi mama's! Mijn dochtertje wordt 5 september alweer 1 jaar! Nu hoeven ze vanaf dan geen flesje meer, maar hoe bouw ik dat af? Ze krijgt s'ochtends een bordje pap met 150/5 opvolgmelk. Deze wil ik er voorlopig nog wel in houden met dreumesmelk en ter zijnde tijd vervangen voor gewone melk (kan je Bambix pap overigens ook aanmaken met koemelk?) *verder aub geen discussie over wel of geen dreumesmelk of koemelk* Maar de fles waar ik over twijfel is die voor het slapen gaan.. Dan krijgt ze nog 90/3 uit een flesje. Het is niet dat ze het echt nog nodig heeft want ze eet voldoende overdag en met d'r avond eten. Maar ze is het gewend, voor het slapen gaan flesje drinken en dan naar bed, ze krijgt die dus als ze al in d'r pyama is en al. Ook d'r tandjes hebben we dan al gepoetst. De fles is d'r ontspannings momentje voordat ze gaat slapen. Ik zet d'r in slaapzak en al in bed en ga dan de fles maken, als ze die fles ziet begint ze meteen helemaal te juichen haha! Ze wil het dus nog wel erg graag! Tijdens de fles wordt ze rustig en lekker slaperig. Daarna lezen we soms nog een verhaaltje en gaat ze in bed. Nu twijfel ik dus of ik deze moet gaan afbouwen/stoppen. Juist omdat het d'r rust momentje is en daarna meteen in bed gaat.. Of gewoon nog lekker blijven geven en ze laat het vanzelf wel staan..?
Ik zou het blijven geven. Ik snap die race weg van flessen niet zo. Bv blijf je ook gewoon nog geven voor het slapengaan, dus waarom zou een fles dan wél weg moeten? Ik zou wel de volgorde omdraaien. Dus nog samen een boekje lezen beneden met de fles en in pyjama, daarna tandjes poetsen en dan naar bed. Mijn dochter heeft die fles overigens nog gekregen tot twee jaar ongeveer. Daarna melk uit een beker voor het slapengaan.
Uhm...mijn dochter kreeg tot kort na haar vierde voor het slapengaan nog een flesje melk. Maar goed een hele andere start gehad en er 9 maanden over gedaan dat zij überhaupt acceptabel ging drinken en eten. Uiteindelijk kort nadat ze op school is gestart gezegd dat het nu klaar is. Accepteerde ze prima. Was altijd redelijk principieel, maar juist door alles wat haar is overkomen, geleerd mezelf aan te passen op waar zij behoefte aan heeft. Uiteraard tot een zekere grens... Ben het eens met mijn voorganger, begrijp niet waarom je de fles weg wil hebben? Ze is nog geen 1 jaar. Tis helemaal niet raar als kinderen tot hun tweede in ochtend en avond nog een flesje melk drinken. Veel drinken nog een flesje melk in de avond tot hun derde of zelfs er voorbij, omdat het een herkenning -en rustmomentje is. Echt geniet van je kleine meisje...iedereen is altijd zo trots ooh ze worden zo snel groot en kijk ze kan dit, maar echt ze zijn maar heel kort klein. Enjoy it
Mijn zoon van 1 krijgt ook sochtends een bordje pap van dreumesmelk en bambix en voor et slapengaan een fles 150cc. Ben em heeeeeel langzaam iets minder aan het geven in die laatste fles maar het is ook bij hem echt een rustmoment voor het slapengaan. Zit er zo ingebakken dat ik het voorlopig lekker zo laat
Ze krijgt toch niet te veel melk? Als dat zo in haar avondritme zit en ze het nog graag heeft, waarom haar dat stukje ontspanning ontnemen? Je zou het in een tuitbeker of rietjesbeker kunnen doen. Hier ook dreumesmelk. Ben al lang blij dat hij eindelijk melkproducten kan verdragen na een koemelkallergie. Doe wat goed voelt, binnen de normen.
Zie dit recente topic voor vele antwoorden : http://www.zwangerschapspagina.nl/threads/melk-afbouwen-1-jaar-oud.662432/ * Ja, je kunt Bambix mengen met gewone koemelk * Wij zijn met de avondfles op een gegeven moment overgestapt van warme melk naar lauwwarm water. Tegenwoordig koud water. Werkt prima.
Zolang je kindje het wil zou ik het blijven geven. Zelf wilde ik opvolgmelk geven en zolang mogelijk doorgaan maar mijn zoon stopte zelf. Pap heeft hij altijd geweigerd. Pap zou ik geven zolang zij het wil en zolang lengte en gewicht okee zijn.
Bambix kun je gewoon met gewone koemelk aanmaken, onze jongste is nu net 1 jaar en krijgt smiddags pap (koemelk) en ' avonds nog een papflesje (koemelk). Als ze haar papflesje gaat weigeren gaan we over op een beker thee met eventueel nog wat fruit voor het slapen gaan. Onze oudste van bijna 3 krijgt ook nog elke avond een bekertje thee met een appel. Wat je avondritueel betreft zou ik de fles en het tandjespoetsen omdraaien.
Bedankt voor de reacties!! Blijf lekker d'r flesje geven en pap met dreumes melk. Krijgt ze toch wat meer vitamines binnen. Van mij hoeft de fles ook niet perse weg. Cb gaf advies dat die vanaf 1 jaar weg kon. Dus vroeg mij af of het echt nodig is.. het is idd nog een klein momentje dat ze nog zo lekker klein zijn en bij me ligt! Ik dronk ook altijd een beker warme melk voor het slapen. Tot ik 14 jaar was ofzo haha! Niet uit een fles haha! Ik wil dan idd wel het flesje omdraaien met tanden poetsen. Pyama aan, flesje, tanden poetsen, slaapzak aan en dan eventueel nog een verhaaltje lezen.
Oef, ja het cb. Nu komt de aap uit de mouw. Als je het cb op gaat volgen, krijgt ze te weinig melk. Op zich geen ramp als ze een flink bord van 200cc dreumesmelk eet bij het ontbijt. Mijn zoon hoeft dan gelijk zijn fruit en middageten niet meer. Of je moet melk van de avond naar de middag verschuiven. Doen wij ook, maar net wat je wilt.
S'ochtends krijgt ze 150/5 en dan heeft de meteen de rest van de ochtend geen honger meer eigenlijk.. d'r buikje is zo rond als die van d'r papa hahaha! Ik zat dus al te twijfelen om 120/4 te maken met pap maar dan zou ze idd te weinig krijgen aan melk.. Ze eet het overigens wel op.. maar de het laatste beetje heb ik het idee dat ze echt niet meer hoeft maar zolang ik het geef opent ze d'r mondje wel.. Maar ja volgens de richtlijnen moet ze toch aan 300ml zuivel komen.. S'avonds krijgt ze een toetje Griekse yoghurt.. Soms een plakje kaas op brood maar ook niet iedere dag.. Hoe kom je dan aan 300ml?! Is zoveel!
CB zou ik niet als leidraad nemen hoor. Lekker doen wat voor jou en je meisje goed voelt. Hier heeft mijn dochter alles anders gekregen, maar goed daar waren chirurgen, kinderartsen en dietisten aan het roer. Zuivel krijgen ze door yoghurt, melk, boter, kaas en zou die lijn niet te nauw nemen. Plakje kaas in het handje kan ook lekker zijn en je kan der prima nog flesjes van 150cc geven voor het slapen en idd erna tanden poetsen. Ik gaf wel zo lang ze de fles kreeg nutrilon, omdat ze daarmee extra vitaminen en mineralen binnen kreeg. Maar zij at gewoonweg niet voldoende groenten en fruit.
Mijn zoon van bijna 2 krijgt nog steeds melk voor dat hij gaat slapen. Je zou het in een beker kunnen doen ipv in een fles om het wat minder 'baby' te maken maar verder zie ik het probleem niet...
Hier gingen we op een gegeven moment pap geven omdat we af wilden van de fles en het tevens beter is voor de mondmotoriek (dus het leren praten) om te happen van een lepeltje. Ik weet dat 150 de richtlijn is, maar wij hebben al die tijd 120 gegeven. Gaven m dan wel na iedere maaltijd (ook na het fruit 2x per dag) melk uit een gewone beker (ook weer tbv. de mondmotoriek). De ene dag kreeg ie daar wel meer van binnen als de andere dag (door knoeien, maar ook doordat ie niet altijd evenveel wilde uit n beker). Vanaf 14,5 maand blieft ie ineens geen pap meer. Nou ja, dan niet hoor. Het is een prima eter verder. Wat ie nu dan nog binnen krijgt aan calcium? Not much. Standaard iig. 1 boterham met kaas, soms 2 en soms een rijstwafel met kaas tussendoor, een paar slokken melk over de hele dag en zo'n 2 à 3x per week een bodempje yoghurt. Ik kan me er niet druk om maken
Hier zijn we ook aan het afbouwen. De fles in de ochtend is verdwenen (ze krijgt gewoon brood en wat water). De fles in de middag willen we vervangen met een bekertje gewone melk. De fles in de avond laten we voorlopig nog even staan. Die hebben we wel vervangen door gewone melk, maar dan wel in een flesje. Puur om de reden die jij ook aangeeft: het is voor haar echt een rustmoment en ik vind het ook heerlijk om haar dan zo in mijn armen te hebben.