Willen jullie meekijken met mijn schema? Ik heb nu het volgende "schema" even tussen aanhalingstekens, want ik wil nog weleens schuiven met de tijdens afhankelijk van wat beter uitkomt of hoe lang mn dochter slaapt. 7:30: 200cc FV met fijne granen pap slapen tot ca 12 uur 12 uur; 1 boterham met margarine en 200cc FV voor ze weer gaat slapen: fruit: 1 stuk slapen tot ca 16:30: 200 cc FV groenten hap met half aardappeltje tijdens ons eten slapen ca 20 uur: 200cc FV Nu zijn we bij het CB geweest en onze dochter mag gaan afbouwen met de flessen aangezien ze al aardig wat naast de FV eet. De arts stelde voor ca 100cc bij het brood te geven, maar dit vind ik zelf wat weinig, aangezien ze daarvoor ook 4 uur zonder vocht zit. Bovendien huilt ze verontwaardigd als de fles al zo snel op is. Nu heb ik vanmiddag 120/4 gegeven en ze huilde even maar het was al snel goed. En dan verder?? Dacht nu dan ook de fles van 16:30 uur 120/4 te geven?? Of kan ik beter naar 3 flessen en dan bij de lunch wat water of thee en dan rond 14 een fles?? Al mist ze dan wel ineens 200cc dan ipv 130cc nu? Weet ook niet of ik dit nu al ga merken hoor, qua honger. Of bij de lunch een fles van ???? cc en dan smiddags de fles van 16:30 vervangen door thee met een tussendoortje? Gevoelsmatig vind ik het nog wat vroeg voor tussendoortjes, maar anders redt ze het denk ik ook niet tot het avondeten?? Iemand tips of voorbeelden van "schema's"?
En o ja: wanneer zijn jullie begonnen met vlees of vis te geven? Ik weet dat het nu mag, maar hoe lang laat je je kind wennen aan alleen groenten met aardappel? Wanneer startten jullie met pasta en rijst? En wanneer beleg op de boterham naast margarine?
Toen ik bij mijn zoontje net begon met brood tussen de middag was mijn schema zo: 08.00 fles 180/6 pap 09.30 fruit 12.30 1 boterham + flesje 120/4 16.30 fles 180/6 18.00 avondeten tussen 19.00 - 20.00 fles 180/6 Ik ben nu ook de fles van 16.30 uur aan het afbouwen. Ik geef hem nu een tussendoortje en een klein flesje 90/3, omdat hij nog niks anders wil drinken en anders ben ik bang dat hij te weinig drinkt.
Bedankt, hier heb ik wel wat aan! Eigenlijk hetzelfde als hoe ik het vandaag heb gedaan! Alleen heb ik nu net om 16:30 ook 120/4 gegeven omdat ik dacht dat slechts 65cc minder op de dag ook geen zoden aan de dijk zou zetten en met flessen van 200cc geeft ze ook wel wat terug ( spuugt ze wat na de voeding). Net pikte ze die kleinere hoeveelheid wel. Ander drinken heb ik nog niet geprobeerd dus ik durf 1 hele fles nog niet te laten vallen, ben anders bang dat er ook teveel tijd tussen 2 flessen of drink momenten komt te zitten!
Hier ook zo'n schema, eerste fles die eraf gaat is die van 12 uur, wordt vervangen door boterham en thee. Volgens ons CB blijven het 3 flessen tot 1 jaar, daarna gewone melk etc. Overigens is mijn ervaring dat het redelijk vanzelf gaat, ze geeft het goed aan als het niet meer hoeft. Onze dochter is nu 7 maanden, we zijn net begonnen met af en toe een beetje vlees en vandaag voor het eerst pasta! Met spinazie en een beetje kip, gepureerd met de staafmixer en ze vond het heerlijk. Beleg op de boterham zijn we nog niet mee begonnen, maar ze lust haar boterham ook nog niet. Ik probeer af en toe gewoon wat, soms met succes en soms ook niet.
Ik bouw overigens dus niet de flessen bij het ontbijt (hij krijgt op de dagen dat hij niet naar de opvang gaat gewoon een boterham bij het ontbijt) en de lunch af. Ik vind het normaal om bij de broodmaaltijd melk te drinken en houd dat er dus ook in. Als tussendoortje drink ik zelf ook geen melk, maar thee of sap, dus dat ga ik bij hem ook zo doen. Overigens krijgt mijn zoontje alleen nog boter op brood. Nog geen beleg dus.
Ik doe het hetzelfde als amethist. Ik wil ook de melk bij het ontbijt en de lunch houden. Ik heb ze van 12 uur en 16 uur afgebowud tot 120/4 en dat gaat goed. ik heb vandaag voor het eerst water in een tuitbeker aangeboden. Als ditbgoed gaat dan wil ik de fles van 16 uur eraf en dan wisselen voor water met een rijstewafeltje oid. MAr dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren. AnkeM: wat voor vlees gebruik je allemaal, of alleen nog kip geprobeerd? denk dat ik het dat ik het met 7 maanden wil doen inderdaad. Eerst ipv aardappel eens rijst of pasta proberen denk ik. Brood gaat heel goed, maar doe er alleen nog maar boter op. Zolang ze dit lekker vindt... Het is wel aantrekkelijk om er beleg op te geven omdat ze dat vast nog veeeel lekkereder vindt, maar ik vind het erg lastig om wat gezonds te bedenken buiten appelstroop. Smeerkaas is weer te zout, smeerworst teveel vitamine a, pindakaas nog niet ivm noten, chocopasta en jam veels te veel suiker.... ????
Hallo Dames, Ik heb hier een uitslapertje dus ik heb nooit die fles gehad van half 5. Bij mij was het 9.00 13.00 17.00/17.30 21.00 Ik liet dr ook maar een beetje zelf komen aangezien ze niet vroeg op hoeft of iets omdat ik niet werk.. (tevens wel geprobeerd dat als ik dr vroeg uit bed haalde of dat ze dan ook vroeger wilde slapen.. Maar dat was niet zo.. ) Dus al gauw werd de fles van 17 uur groente. en die van 13 uur halve fles met boterham. Verder ben ik ook meer een beetje van het uitproberen, Ieder kindje is anders.. dus ik dacht we zien wel hoe ze reageert.. Tot dusver eet ze nu alles, rijst, pasta.. (pasta dan wel uit potje.. (spagetti oid vind ik te ingewikkeld voor de kleintjes met alles wat ze niet mogen.) kip, gehakt, rundvlees Dus haar schema is nu ong rond half 9 papfles.. 200 cc met fijne granen (ze houd erg van slapen.. dus rond half 10 weer slapen tot half 1 dan krijgt ze eerst een hele boterham (ene keer met boter soms met een flinterdun laagje smeerkaas (kinder versie zitten minder zout in) of gepureerde aardbei of banaan ligt aan het fruit wat er is. met 120cc melk rond 15.00 uur/15.30 fruithap.. stukjes voelt ze nog niks voor. erna doet ze vaak een kort slaapje van max een uur. 17.30/18.00 avondeten dan is papa thuis en raakt ze actief dus rond 20.30/21.00 pyama ritueel en nutrilon avondmelk 180+6 en erna leggen we dr wakker op bed neer en gaat ze vanzelf slapen zonder mokken. als we wachten tot ze in de avond moe word dan zitten we om 10 uur nog. verder loop ik wel heel de dag met een beker in me hand om dr steeds wat slokjes water te geven.. want iets anders dan melk drinkt ze zelf niet. tuitbeker,fles, thee het maakt niks uit.. ze wil het niet. Dus dan maar een beetje gieten in dr mondje.. dan komt er vanzelf wel wat in.. Meer ernaast dan erin maargoed..
Hier hebben we rond die tijd ook eerst die middagfles laten vervallen...volgens mij ook steeds een kleinere fles gegeven. Je kunt het bijv ook mengen met wat thee, en dan steeds meer thee en minder melk totdat je alleen thee over houdt?? Zo kan ze er rustig aan wennen. Naast de pasta kun je volgens mij ook al wel beginnen met pasta, rijst en risotto. Vlees/vis/ei zijn wij pas bij 8-9 maanden gaan geven, maar wij zijn uberhaupt pas bij 6 maanden begonnen met bijvoeden... bij 7 maanden brood gestart. Dus wat jouw dochter nu eet, dat kreeg ze hier bij lange na niet rond die leeftijd! Wat betreft beleg op brood: hier ook heel lang alleen boter erop gedaan en soms een beetje smeerkaas. In die van la vache qui rit zit nog minder zout dan in de 'kindersmeerkaas' en hij smeert fijner vind ik! Vanaf 1 jaar ben ik meerdere soorten beleg gaan geven: pindakaas (is ze dol op!), smeerworst, gewone kaas, kipfilet, jam, stroop etc.
Volgens mij leert onze dame snel! Ik ben er zelf allen nog niet zo aan toe, haha Vandaag is ze begonnen met 200 pap Toen eind vd morgen fruit gehad, 1 neactarine ( wij doen het in de blender en wil het dan steeds groffer aan bieden, het is nu glad met stukjes zal ik maar zeggen. Wil eigenlijk ook ala rapley aanbieden, maar vind het best een gedoe!) Toen een boterham met boter en 120/4 melk Smiddags rond 16 uur 120/4 ( met het fruit smorgens vroeg vind ik dit eigenlijk wat krap, of niet???) Met avond eten: bloemkool en aardappel en heb een tuitbeker met water geprobeerd, maar dat snapte ze nog niet echt, er ging hooguitb1 slok in? We blijven oefenen. En toen rond 20 uur 200 cc melk Zodra het water goed gaat ( of thee ofzo) dan vervang ik die denk ik door een fles van 16 uur en doe ik er een tussendoortje bij. En als ik het zo lees dan ga ik lekker door met alleen boter. Goede tip van die smeerkaas, had er nog niet eerder van gehoord van dat merk? Zonnatura jam schijnt trouwens ook best OK zijn?!
Ik gaf hier de eerste maanden alleen margarine op brood. Zo rond 8/9 maanden appelstroop, 11/12 maanden kalkoenfilet en zonnatura jam. Ze krijgt nu af en toe ander vleeswaren maar meestal nog deze dingen.
@ Flowergirl: Met macaroni en spaghetti deed ik het bij mijn dochter zo dat ik het gewoon op de gewone manier maakte (gehakt rullen, verse groente erdoor heen) en dan haalde ik wat uit de pan voor mijn dochter, daar deed ik wat tomatenpuree uit zon klein tinnetje (die zijn echt naar iets van 10 cent ofzo, wel de variant zonder toegevoegd zout nemen) doorheen en dat was dan voor haar. Bij ons deed ik er dan nog zon zakje macaronimix van Knorr ofzo doorheen. @ Kristelstrijbos: Hè, dat is een goed idee met die thee mengen met melk. Daar heb ik zelf echt nog geen seconde aan gedacht. Dat ga ik binnenkort eens proberen. @ broodbeleg: Hier dus nog alleen boter op brood. Smeerkaas en smeerworst gaat hij straks bij de kdv op brood krijgen, dus dat geef ik hem dan thuis niet meer. Ik ben bij mijn dochter op een gegeven moment ook begonnen met appelstroop (zit veel ijzer in), pindakaas en Zonnatura jam.