Hallo, Mijn dochtertje is nu 4 en een halve maand oud. Savonds moeten we haar wakker maken voor haar laatste voeding de ene keer drinkt ze de fles wel leeg en de andere keer niet. Heb al geprobeerd 4 flessen te geven maar dan wordt ze echt eerder smorgens wakker. 5 flessen werkt het best tot nu toe. Dit drinkt ze: We maken voeding voor 24 uur kant en klaar. fles 1: 180 cc (tussen 7 en 8 uur) fles 2: 200 cc ( 11.30 uur) fles 3: 180 cc ( 15.00 uur) fles 4: 200 cc ( 18.30 uur) fles 5: 180 cc ( 22.00 uur) papfles 4 theelepels rijstebloem erbij Maar de laatste fles moeten we haar altijd wakker maken. De 1e fles smorgens verschilt nogal kwa tijd, maar drinkt ze ook niet altijd leeg, maar als Senna dan al een uur aan het brabbellen is geven we haar toch de fles. Nu heeft ze vanmorgen een uur gekletst in bed en 8 uur de fles gegeven, nu slaapt ze nog steeds en moet ik haar dus wakker gaan maken voor de fles. Maar dat gaat een beetje tegen me gevoel in. Hoe doen jullie dit met jullie baby???? Senna heeft wel een achtergrond: Sinds ze 4 weken oud is bleek dat ze verborgen reflux heeft, daar krijgt ze motillium en zantac voor, en haar voeding wordt ingedikt met nutriton. Ook is ze 1 maand geleden opgenomen omdat ze non stop huilde en niet meer sliep, zij trok het niet en wij ook niet. Daar constateerden ze hoogstwaarschijnlijk een lichte koemelkallergie. Daarom krijgt ze nu Nutrilon pepti. Ze krijgt nu ook een groentehapje. Sinds dit allemaal veranderd is slaapt ze heel veel, en als ze niet slaapt huilt ze bijna nooit. ja 1 a 2 keer opd e dag een huilbui dan huilt ze 15 minuten heel hard en in ene is ze rustig en is alles weer goed. ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben. Liefs groetjes Christel en baby Senna
Met Emma hebben we op een gegeven moment geprobeerd haar echt om de 4 uren een fles te geven. Dus rond 8 uur, 12 uur, 16 uur en dan om 20 uur en daar de pap bij in. In het begin maakten we haar ook rond 23 uur wakker (met pap). Dit hebben we dus eerst verandert door de pap in de 1-na laatste fles te doen en op een gegeven moment hebben we haar gewoon laten slapen en sliep ze de hele nacht door. Dit kunnen ze volgens mij vanaf 3 maanden (zou kunnen in ieder geval), dus ik zou het gewoon nog eens proberen. (lekker in het weekend, dan maakt het niks uit dat ze eerder wakker zou worden .
Oh ja, als ze wel tussendoor honger had (dat was in het begin toen ze nog niet echt aan het ritme was gewend), dan gaven we haar maar een klein beetje van de fles en op de tijden dat ze dan de fles zou moeten krijgen, gaven we haar de rest. Dit werkte goed en ze zat al snel in dit ritme.
ik zou haar niet meer wakker maken voor de fles,vooral nu ze ook nog groente krijgt kun je een fles laten vallen, hoeveel cc geef je eigenlijk ? misschien als je bijv.150 of 180 cc hebt kun je de fles wat ophogen ? ons zoontje ging naar 4 flessen door de 5e fles te verdelen over de andere flessen, misschien kun je 8 uur 12 uur 16.00 en 20.00 uur de fles geven ? en als ze eerder wakker word door de fles bijv 7 uur, 11.30 15.30 20.00 uur dus 2 keer over 4,5 uur er tussen laten,
Je kunt de laatste fles ook steeds wat vervroegen. Bijvoorbeeld een week lang een half uur eerder daarna een uur enz. Op den duur kun je hem dan weglaten. Succes
Van de week was ik naar het CB geweest. Daar vroeg ik of de laatste fles eraf mocht, omdat we Thijs altijd wakker moeten maken. Daar kreeg ik te horen dat hij dit moest houden tot 6 maanden. Dus ik blijf nog maar zo doorgaan.
6 maanden... Lijkt me nog wel erg lang. Zeker als je em nu al wakker moet maken.. Meestal is de richtlijn 4 maanden en/of 6 kilo..
Mijn dochter heb ik tot +/- 3 maanden ook steeds wakker moeten maken voor de laatste fles, ze dronk dan ongeveer de helft en was chagerijnig (hoe schrijf je dat ook al weer) omdat we d'r wakker maakten! Ze is van eind maart en ook iets meer dan 6 pond bij de geboorte en 6,5 kilo met 3 maanden (vergelijkbaar met Thijs) Ik heb de laatste fles in een keer laten vallen en in de laatste fles 2 schepjes (voedingsschepjes) rijstebloem, en ze sliep er prima op! Ik zie dat je de voeding al klaarmaakt? dus die 180 cc is dan aangemaakte voeding? Ik geef mijn meissie nu 4 flessen om 7 12 16 en 19.30 uur ongeveer en dan 180 cc water met 6 scheppen (dus 200 cc voeding). De 4e fles maak ik vaak wel 210 + 7 scheppen + 2 schepjes rijstebloem, k kijk altijd wat ze er van wil is ruim 240 cc. Tot 6 maanden is wel lang hoor! En volgens mij groeit je kindje super goed! Volgens mij is het ook een deel gewenning hoor! Ik zou het gewoon proberen in een weekend, heb ik ook gedaan en ging prima. Merk ja dat je kindje er na een paar dagen erg ontevreden en onrustig van wordt kun je toch je oude schema weer oppakken? Of de 5e fles naar voren halen zodat je hem niet uit zijn diepe slaap moet halen... misschien drinkt ie dan niet alles op omdat ie daaroor nog een fles heeft gehad, maar dan kun je de 5e afbouwen met 30 cc per 2 a 3 dagen en hem uiteindelijk laten vallen. Kijk goed naar je kindje, je voelt vanzelf of je kindje zich er lekker bij voelt of niet! Mijn cb verpleekundige houd zich niet zo krampachtig vast aan die schema's, elk kind is anders en ontwikkeld zich op zijn of haar manier. Als je kindje gelukkig en tevredener is en natuurlijk goed poept, plast en groeit zou ik niet te krampachtig aan die regels vasthouden, ze hebben het over gemiddelden, en geneen kind is nou eenmaal gemiddels Heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt! Mijn dochter doet het super op 4 flessen! In 4 weken weer bijna 600 gegegroeid! Ze is nu al ruim 7 kilo! En is vrolijk en tevreden!
Als je haar steeds wakker moet maken, zou ik het echt niet meer doen hoor. Bij ons zei CB-arts dit ook, maar WVK had gezegd dat het mocht met 4 maanden en 6 kilo, dus wij zijn een dag nadat ze vier maanden geworden was abrupt gestopt met de laatste fles. En ze wordt NOOIT wakker 's nachts. Nou ja, ze geeft wel eens een brul, maar meestal slaapt ze dan nog en dan heeft ze geen honger, maar is ze blijkbaar de dag aan het verwerken. Als ik het over mocht doen, zou ik echt niet wachten tot ze precies vier maanden was. Lekker eigenwijs goed naar m'n eigen kind kijken, dat zou ik doen . Wat het topic betreft: maak je haar overdag ook wakker voor de voeding of vraagt ze er echt zelf om op die tijden? Ik denk namelijk ook dat je zou kunnen proberen om meer tijd tussen de flessen te laten en dan zou je alle flessen 200 ml aan kunnen bieden. Wij zijn dus met vier maanden overgegaan naar vier flessen en toen pas ging ze flessen van 180/6 drinken, eerder kreeg ze echt niet meer dan 150/5 weg en zelfs daarvan (vijf flessen) liet ze af en toe wat staan. In het begin lieten we met vier flessen af en toe 4,5 uur ertussen en dan kwamen we 's avonds rond 20.00/20.30 uur uit met de laatste fles. Soms gaan kinderen beter drinken als ze minder flessen krijgen. Klinkt gek, maar ik heb het zelf meegemaakt en hier ook meerdere malen gelezen van anderen.
Nou ik ga lekker eigenwijs doen en tegen het advies van mijn CB in. Thijs wordt volgende week 4 maanden en hij weegt nu 7,2 kilo. Het lijkt me heerlijk als de late fles eraf gaat, dan kan ik nl lekker vroeg mijn bed in. Ik vind de late fles moeilijker om te geven dan de vroege fles. Maar ik lees hier dat je er 4,5 uur tussen laat. En doe je dan in de laatstse fles rijstebloem en hoeveel dan? Merkte je ook verschil met slapen?
Hahaha, go for it! Die 4,5 uur ertussen was omdat ze eerder er eigenlijk nog niet aan toe was en dan de fles niet leegdronk. We zaten nog op vijf flessen van 150/5 en toen we overgingen op vier kreeg ze flessen van 180/6. Daar moest ze wel aan wennen. Met 4,5 uur ertussen dronk ze ze meestal helemaal leeg, met 4 uur ertussen niet. Wakker worden deed ze nooit. Ze ging zelfs beter slapen. We zaten trouwens vrij snel weer op een schema van om de vier uur, dus het was puur om even te wennen aan de hoeveelheid. Rijstebloem heb ik nooit gegeven. Niet omdat ik ertegen ben ofzo, maar ze heeft het nooit nodig gehad. En ik heb hier op het forum wel eens gelezen dat er kindjes zijn die daar juist NIET op doorslapen. Dus ik zou het in eerste instantie niet toevoegen. Probeer het en kijk wat er gebeurt. Doe het wel voor een dag dat je niet hoeft te werken, want als het misgaat, moet je er dus 's nachts uit