Groentehapje niet opwarmen???

Discussie in 'Voeding' gestart door kipkip, 16 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Ons meisje geniet inmiddels erg van haar groenteprakje 's avonds. Vorige week heb ik bloemkool met een aardappeltje gepureerd en in kleine bakjes ingevroren zodat de avonden dat wij iets eten wat zij nog niet mag handig een bakje uit de vriezer kan opwarmen.

Maar nu lees ik in een boekje van het cb: u kunt gekookte groenten beter niet opwarmen i.v.m. verlies aan voedingsstoffen en evt. nitrietvorming, nitriet kan de zuurstofvoorziening in gevaar brengen!

Dat vond ik wel even schrikken, ik dacht dat veel meer ouders kleine prakjes invroren en opwarmde. Weet iemand dit???

2. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Oh ja, een potje Olvarit warm je toch ook op, waarom kan dat dan geen kwaad?

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik maak altijd voor een week vooruit en vries het dan in porties in! Doe ik voor mezelf ook weleens. Denk dat het niet erg goed is om dit eindeloos te herhalen, maar als je het direct na klaarmaken invriest en eenmaal opwarmt kan het volgens mij geen kwaad hoor. En voor nitriet/nitraatrijke groenten geldt het volgens mij wel, bij het opwarmen komen stoffen vrij die schadelijk kunnen zijn.

4. talithatje

talithatje Bekend lid

9 jun 2009
    681
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Inderdaad spinazie ofzo moet je niet doen, want dat doen we voor ons zelf ook niet ivm nitriet. Maar de overige groente moet volgens mij geen kwaad kunnen.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Dat geldt alleen voor nitraatrijke groentesoorten als spinazie, spitskool, venkel en rode bieten. Maar die moet je een baby toch al beperkt geven. Nitraat wordt door verwarming in nitriet omgezet, wat wel schadelijk kan zijn voor baby's.
    Ik warmde altijd alles gewoon weer op hoor, want ik maakte vaak meerdere porties in 1 keer klaar. En ik heb ook wel eens in de file gestaan en toen had ze zo'n honger, dat ik haar zo'n potje olvarit gewoon koud heb gegeven (die groene sperziebonensmurrie). At ze net zo lekker op als dat het warm was. En misschien gaan er wel wat voedingsstoffen verloren, maar er blijft genoeg over.

6. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Het rare is dat zoals het omschreven staat in het boekje,het niet specifiek om nitraatrijke groente gaat maar zoals ik het lees om groente in het algemeen. .

7. Jelle80

Jelle80 Lid

7 okt 2009
    6
    0
    0
    In het begin maakte ik me er ook druk om hoor. Wat 'kind en gezin' (Belgie) zei nam ik a la lettre bijna...

Maar ik heb geleerd alles met een dikke korrel zout te nemen!!! Ze overdrijven met veel dingen!!! Ik ken mensen die echt alles invriezen en maar opwarmen... daar gebeurt ook niets verkeerd.

Begrijp me nu niet verkeerd want alles en altijd maar invriezen is nu ook weer niet dat hé, maar een aantal keertjes zal het zeker geen kwaad kunnen. En natuurlijk wat opletten met nitraatrijke groenten.

Gewoon een zakje zout meenemen naar cb ;):p

8. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    ik heb voor de zekerheid toch maar even met het cb gebeld en het geld alleen voor nitraatrijke groenten, zoals spinazie en andijvie dus het staat er een beetje verwarrend in het boekje.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.335
    36.195
    113
    @kipkip: en ook daarvan wordt tegenwoordig alweer gezegd dat het niet erg is. (al doe ik het voor de zekerheid toch maar niet)

Deel Deze Pagina