Fles/Borst hoe veel, hoe vaak, weet het even niet meer...

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Juud74, 8 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Hallo dames,

Ik weet het even niet meer.... Mijn zoontje van bijna 5 maanden heeft tot nu exclusief borstvoeding gehad, maar ik ben inmiddels begonnen met afbouwen. Hij zat tot nu op 5 voedingen per etmaal, waarvan eentje 's nachts. De ochtendvoeding geef ik hem nu nog zelf, dan krijgt ie daarna een fles friso1, dan weer borst, laatste fles Friso met rijstebloem en dan in de nacht weer borst.

Echter, nu slaapt ie opeens sinds 2 nachten door! Da's natuurlijk heel fijn voor mij, maar dan zit hij op maar 4 voedingen per etmaal en dat lijkt mij zo weinig opeens. Op de friso verpakking staat dat babies 5 keer 180 ml mogen drinken, maar daar komt hij met de bv erbij zeker niet aan, hij drinkt nl gekolfd op de kdv ongeveer 160 ml, dus dat zal hij ook wel ongeveer via de borst binnenkrijgen. Wat is jullie advies daarin? Toch een flesje extra op de dag geven dan?

Daarnaast heeft hij al een week (sinds ik begonnen ben met afbouwen) hele rare poep, waterig, groen en slijmerig met witte brokjes erin. Het ruikt nog wel naar bv poep en ik herken er ook nog geen kunstmelk poep in, het lijkt wel of hij het niet verteert ofzo. Klinkt dit als lactose-intolerantie?

Hij groeit verder wel goed en is vrolijk en tevreden, maakt geen zieke indruk, maar het zit me allemaal niet zo lekker. Ik herken het ook helemaal niet van zijn zusje toen ik bij haar de bv ging afbouwen naar Friso.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

groetjes
    Judith

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Judith,

Het is op tijd, maar het is zeker mogelijk dat baby's van deze leeftijd al op 4 voedingen zitten. Qua hoeveelheid weet je niet precies wat je zoontje binnen krijgt, omdat je afbouwt zal hij bij zijn borstvoedingen die hij nog krijgt nog wel wat meer drinken dan 160 ml verwacht ik. Als hij goede plasluiers heeft en vrolijk en alert is, is het prima! En die 5x180 ml is een maximum hoeveelheid tot 6 maanden, veel baby's drinken niet zoveel hoor.

Wat betreft de ontlasting, geef je nu Friso HA (hypo-allergeen)? Dan is het normaal als de ontlasting groen kleurt op den duur. Als je standaard voeding geeft, dan kan het ook zijn dat de ontlasting af en toe een andere kleur heeft. Alles van bruin/groen/grijs is normaal, je hoeft je er geen zorgen over te maken.

Groetjes Linda

3. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Hoi Linda,

Dank voor je snelle antwoord! Hij krijgt de Friso1 standaard, er zitten geen allergieen in de familie, dus de HA leek me in eerste instantie niet nodig.

Wat die hoeveelheid betreft, stom he, maar ben dat van mijn oudste alweer helemaal kwijt hoeveel dat was op die leeftijd. Hij is in ieder geval een lekkere dikkerd geworden op de bv, dus wat dat betreft heeft hij zeker wel de reserve om op 4 voedingen rond te komen, dus dan laten we het maar zo. Nogmaals bedankt voor de geruststelling!

Groetjes
    Judith

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Graag gedaan!

Deel Deze Pagina