fles en borstvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door abbey, 14 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. abbey

abbey Actief lid

23 aug 2007
    466
    0
    16
    hallo allemaal,

vanaf vandaag zijn we gestart met een combi..borst en (afgekolfde) flesvoeding te geven. dit omdat ik als ik weg ga ergens heen het niet zie zitten om in het openbaar te gaan zitten voeden.. vnmorgen met de consultatieburo arts erover gehad en dat was prima om te doen. ze heeft nu al 2x uit dr flesje gedronken. 1e keer dronk ze van de 60 cc 45 op en nu net 50 cc helemaal leeg gedronken... is dit genoeg voor haar , ze is 2 weekjes, of kan ik et wel opschroeven naar 65/70 cc?

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Per kilo wordt aanbevolen om 150 cc te geven dus is je kindje 4 kilo dan is het 4 x 150 is 600 cc per 24 uur en dat deel je door de aantal flessen. Bel anders morgen ff naa CB die kunnen je het haarfijn uitleggen. Successs

3. abbey

abbey Actief lid

23 aug 2007
    466
    0
    16
    mijn dochter woog vanmorgen 2880gram..
    dus dat zou betekenen

2,8 X 150 =420 delen door 8/9 dat zou betekenen zo rond de 45/50 cc per voeding..
    ze drinkt alleennog niet elke fles uit de fles..
    ze heeft vandaag 3 keer flesje gehad.. en voor de rest vanavond krijgt ze bv..

maar ik belmorgen inderdaad wel even met het consultatieburo... want net had ze 50 cc gedronken uit de fles, en dat was nog niet voldoende dus heeft ze nog aan 1 borst gedronken,maja hoeeveel dat is geweest weet ik dus niet..
    en ik heb daarna de andere borst leeggekolft..

pff lekker ingewikkeld allemaal...

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je weet dat fles bij borstvoeding afgeraden wordt tot in ieder geval 4 weken? Dit om te voorkomen dat ze door de speen afleert uit de borst te drinken....
    Gek dat je CB-arts dat niet gezegd heeft! (Alhoewel ik daar misschien ook niet verbaasd over moet zijn, er is bijna geen enkel CB dat een beetje know-how heeft van borstvoeding :()

Voor de hoeveelheid: de rekensom is voor KV. Die gaat vaak wel op voor BV ook, ongeveer, maar vaak ook niet. Dus het zal ook gewoon een kwestie van uitproberen zijn wanneer ze hoeveel wil drinken.
    Na verloop van tijd zou het wel ongeveer zo moeten zijn dat wat jij afkolft, ook de hoeveelheid is die ze live bij je drinkt, (even ervan uitgaande dat je grotendeels live blijft voeden).

En over voeden in het openbaar: vond ik eerst ook doodeng en valt reuze mee hoor! ;) Dus misschien ook gewoon eens proberen? Want er zitten ook een heleboel voordelen aan he? (Altijd en overal als je kind honger krijgt, kunnen voeden, is toch best heel praktisch ;))

5. abbey

abbey Actief lid

23 aug 2007
    466
    0
    16
    jah over dit voeden in t openbaar ja ik weet t niet.. ik ben moslim,draag een hoofddoek en het voelt voor mij onprettig om dat te hannesen met doeken enzo over mn borst heen te gooien enzo..maja ik weet nog niet echt hoe ik dat ga doen..de ervaring leert denk ik..
    als ik kolf zonder dat ze eerst gedronken heeft dan komt er zo'n 170 cc uit.. totaal uit 2 borsten dan..

ja in t zhuis heeft ze ook al flesvoeding gehad een aantal keren omdat ze bijgevoed moest worden vanwege het feit dat ze dysmatuur is...
    nu hoeft ze geen bijvoeding meer maar zo is ze dus al wel ''gewend'' aan het flesje zeg maar.. maar ook dat zal de tijd moeten leren denk ik hoe dit gaat..
    ze heeft vandaag 3 x gedronken uit een flesje en voor de rest krijgt ze nu de borst.. de keren dat ze tussendoor weer aan de borst heeft gedronken hapte ze prima toe en dronk ze goed mijn borsten leeg..

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    :$170cc en ze is pas 2 weken oud??!! Jeetje... Zoveel opbrengst heb ik nooit gehaald, in al die 9 maanden dat ik bv gegeven heb niet... Om jaloers op te zijn, prachtig hoor!

Net wat Rozemarijke zegt, het is een kwestie van proberen. Ik kolfde heel weinig, qua hoeveelheid dan, ik moest echt extra kolven op mijn vrije dagen om aan de vraag van een werkdag te voldoen. Maar die richtlijn is op zich wel goed om een beginnetje te hebben. Van daaruit kun je verder gaan. De ene keer zullen ze meer drinken dan de andere keer, daarom is het misschien wel handig om steeds kleine beetjes op te warmen, 1x50cc, dan steeds 20cc, zo kom je vanzelf tot een soort van "standaard" hoeveelheid. Bv die eenmaal warm is gemaakt, moet je binnen een uur gebruiken en anders weggooien ivm bacterie groei.

Ik vond het ook lastig om in het openbaar te voeden. Wat ik dan vaak deed, als ik er echt op uit was, zeg maar, was in de auto gaan zitten om te voeden. Of als ik bij iemand thuis was, vroeg ik of ik even boven mocht voeden. Ik zit nu eenmaal ook niet graag "open en bloot" bij anderen op de bank. ;) Al maakte het mij bijvoorbeeld weer niks uit als ik bij mij vriendin was, die heeft zelf ook bv gegeven, dus dat scheelde voor mij een hoop.

7. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Ik dacht dat bv 'onbeperkt' gedronken mocht worden?

ik zou inderdaad even het cb opbellen en om advies vragen.

8. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    Wat betreft het voeden in het openbaar. Het is natuurlijk iets heel persoonlijks en het is ook niet echt mijn ding. Maar mijn man is ook Moslim en wat hij aangaf is dat bv geven in het openbaar niks seksueels heeft en dat het daarom ook niet zo wordt gezien. Ik weet niet of je een hoofddoek draagt, maar dan heb je in principe toch ook altijd een mooie doek bij je om de boel een beetje te bedekken?

Wat ik altijd deed was thuis voeden en dan op pad gaan. in het begin had ik dan zo`n 3 uur voor ik weer thuis moest zijn en een paar weekjes later 4 uur.

Ik weet niet of je graag lang bv wilt geven of dat je al snel wilt overstappen op de fv. Ik ben bang namelijk dat de bv nu snel gaat terug lopen en dat het lastig is om het op peil te houden. Als je dus wel lang bv wilt geven moet je hier wel even bewust van zijn.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zat vanmiddag bij de verloskundige te wachten, en er kwam een arabische vrouw met hoofddoek binnen, samen met haar zoontje van een jaar ongeveer. Ventje begon op den duur een beetje te jammeren, en de mama pakte hem op, knoopte haar blouse iets open en legde hem aan. Ik vond het wel heel stoer, ten eerste omdat ze dus nog door voedde terwijl ze zwanger was - want wat doe je anders bij de verloskundige? En ten tweede omdat ze dus wel met hoofddoek om liep maar wel gewoon in 't "openbaar" haar zoon voedde! Ik moet zeggen dat hier geen mannen bij zaten in de wachtkamer, maar toch.

10. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik kan alleen uit ervaring spreken. Ik kolf nu negen maanden meerdere keren op een dag omdat ik niets voelde om de borst te geven. Omdat mijn zoontje prematuur is geboren hebben we geprobeerd om wel aan de borst aan te leggen maar dat ging helaas niet. Daarom is eigenlijk vanaf dag twee de beslissing genomen om fulltime te kolven. We hebben het nog tot en met week drie geprobeerd om borst te kunnen geven maar helaas was dat en pijnlijk en dronk hij dan een keer dan vroeg ik me steeds af of het wel voldoende was. Wat ik aan wil geven is dat je ook fulltime kan kolven en zo het via een fles kan geven (geen speen tepel verwarring). Ja het kost veel tijd maar het heeft ook voordelen. Je kunt en in de gaten houden hoeveel de kleine drinkt (inderdaad nagenoeg hetzelfde als flesvoeding) en je hebt geen 'schaamte' met in het openbaar voeden tevens kun je je tijd zelf beter indelen dan als je op verzoek voed. Ik zeg niet dat het ideaal is maar dat het een mogelijkheid is. Veel mensen zullen me voor gek verklaren maar goed ieder bewandeld zijn eigen weg denk ik dan maar.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Over de hoeveelheid: ik zou geven wat je kolft en voor de rest zoveel mogelijk aanleggen, dat is echt beter voor je productie! Er is echt geen maximum aan moedermelk dat je mag geven, echt niet! Deze site staat vol met wetenswaardigheden over borstvoeding: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding !

Maar wat ik eerder zou doen is weggaan als je net gevoed hebt en dan weer lekker thuis voeden. Ik ging de eerste 5 weken nergens naartoe en voed ook niet en plein public.

Succes!;)

12. fafje

fafje Niet meer actief

wat je reden ook is...je productie is nu mss nog hoog...je bent net bevallen!...maar vanaf nu gaan je borsten en je baby zich aan elkaar aanpassen...dus ik denk wel dat je productie echt af gaat nemen...dus ik denk dat je het beste de meeste voedingen live kan geven en dan af n toe een flesje( van de bijv 7 voedingen maar max 2 kv oid)...neem aan dat er ook dagen zullen zijn,d at je niet de deur uitgaat of mss alleen even de deur uit moet?(en je dus nog live kan voeden)

En wat betreft speen tepel verwarring...mss kan je de Breastflow fles aanschaffen...deze zuigt echt netals een tepel...dan kan je als je baby ongeveer 6 weken is een ander flesje aanbieden...wnat je baby moet nu nog echt de tepel goed gaan begrijpen...
    kan namelijk ook zo zijn dat je baby ineens over een week jouw borst niet meer wilt...dat is namelijk veel harder werken en je babe is nog zo klein...

Deel Deze Pagina