Wanneer begonnen jullie hiermee? Ik zie door de bomen het bos niet meer! Dergelijke schema's, zoals op die BV-site, sluiten ook niet echt helemaal aan bij wat ik voor ogen heb. Ik geef ook sowieso een fles KV per dag. Ik ben bij 5,5 maand met eerste fruithapje begonnen, en net ook begonnen met groente. Ze heeft meerdere fruitsoorten en groente op en dit gaat heel erg goed. Maar nu vraag ik mij dus af wanneer ik vlees of vis kan toevoegen, en wanneer ik langzamerhand met kruiden kan beginnen te werken? Ik zou graag ook willen weten in hoeverre jullie de kinderen (met name babies) mee laat eten met jullie eigen eten? Wij eten namelijk vaak Italiaans, Surinaams, pittige kip gerechten enzo. Dus komt het erop neer voor haar steeds wat anders klaar te maken. Wij eten sowieso erg weinig aardappelen met groente.. En wanneer beginnen met welke dranken, naast BV en KV? Nou ben dus wel benieuwd naar hoe jullie dat doen..
Ow ja, ze wil er echt veel van eten.. Ben ook niet met 1 of 2 hapjes begonnen. Las dit later pas en voel me dan meteen schuldig dit niet gedaan te hebben. Maar ze eet dus echt als een tierelier, en het liefst nog meer dan ze krijgt. Ze krijgt nu wel iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid, het is dan net te weinig om voor een volgend hapje te gebruiken. Alles is vers en ze is een heel slanke baby..
Ik zou haar gewoon net zoveel groente en fruit geven als ze wil. Wij zijn rond 7-8mnd begonnen met vlees, en ook met 'groene' kruiden. Pittige kruiden na ong 10mnd en zout amper ooit, voor het eerst na 1,5 jaar. Meeeten kan al. Wij hebben ons menu gewoon zo aangepast dat die geschikt is voor de leeftijd van het kind. En Italiaans maakt natuurlijk niks uit, in Italie hebben ze ook babys . Zolang je maar geen zakjes en potten gebruikt.
Vlees kregen ze hier na de verjaardag, vis na anderhalf jaar. Ze mochten vanaf het begin gewoon zoveel groenteeten als ze wilden. Kruiden kregen ze ook al snel, en ik gebruik so wie so al zelden zout. Gekruid eten kunnen d meest kinderen prima aan zeker als ze het via de borst ook al krijgen. Maar natuurlijk niet van die Knorr- en Maggimixpakken!
Yara eet vanaf een maand of 8-9 voor de helft mee. Ze vind vlees en vis heerlijk! Krijgt ze allemaal, ook gewoon gekruid (ook zout) Zolang je het niet overdrijft kwa hoeveelheden lijkt het mij dat het prima kan!
Bedankt voor jullie antwoorden.. Zou wil ik inderdaad ook voorlopig niet gebruiken en kant en klaar pakjes ook niet.. Haha bedoelde eigenlijk met italiaans dat daar veel door heen gaat aan kruiden, knoflook enzo, tenminste hier.. Zoveel groente als ze wil, dat is mooi! Was hier nu al terughoudend mee, maar ze vind het erg lekker. Zonet eet ze een half gepureerde pompoen op, met gemak.. Vlees ga ik denk ik ook met 7 a 8 maanden geven.. En, ow ja: aardappel? Dat geef ik nog niet, vanaf wanneer kan ik daarmee het beste beginnen?
Is het dan raar dat Dean al vlees en vis (meegepureerd) krijgt vanaf 6 maanden? Al kreeg hij natuurlijk wel vanaf 4 maanden bijvoeding.
Vanaf 6 maanden kreeg Yara ook al vlees hoor. Dus nee vind ik niet raar... Aardappelen kunnen ook al vroeg, geloof al vanaf 4 maanden in de potjes dus ook zeker vanaf 6
@ Dirksmama, hoezo heb je ze pas na een jaar vlees gegeven? Is dat beter? Of zijn jullie sowieso al geen vleeseters? Ik zit ook te denken niet elke dag vlees te gaan geven, ook afgewisseld met vis enzo. Maar ik vind het zelf niet heel nodig iedere dag vlees of vis te eten. Maar krijgen ze op den duur dan geen voedingsstoffen tekort, zoals B12 (ofzo)?
Volgens mij kan 6 maanden inderdaad al wel. Maar ik heb dat sowieso nog niet gedaan omdat ik relatief laat met bijvoeden ben begonnen. Dus beetje bij beetje iets erbij.. Maar vind het soms nog wel lastig. Dan denk ik het goed te doen en lees ik weer wat anders..
Wij zijn begonnen met vlees en vis bij ongeveer 9 maanden. Begonnen met bijvoeden bij 6 maanden, en een 'voorzichtig' schema gehanteerd in verband met voedselallergieën. Wij waren eerder nog helemaal niet toe aan de introductie van vlees of vis. Het is ook vrij belastend voor de darmen, die moeten flink aan het werk om het te verteren. Ik vind 6 mnd daarvoor te vroeg. Let op: zodra ze vlees gaan eten, gaat de poep écht stinken. Dus als je het nog even kunt uitstellen... Groene kruiden weet ik niet meer. Dat vond ik niet zo'n 'ding'; het is er op een gegeven moment gewoon bij gekomen. Denk met 7-8 mnd of zo. Met voedingsstoffen tekort zal het wel meevallen. Op deze leeftijd is melk de hoofdvoeding, en dat bevat véél vitamines. En daarmee bedoel ik dan moedermelk of kunstvoeding nr. 2, geen koemelk.
Thanks Bri! Ik begon al te denken dat ik zo laat was.. CB begon al veel eerder over bijvoeden dan ik dacht dat ze zouden doen. En gisteren op een verjaardag vonden ze het vreemd dat ik mijn dochter nog geen zalm enzp had gegeven. Ze wilden haar gewoon al slagroom en frietjes geven.. Maar het gaat allemaal al zo snel en doe het liever rustig aan. Het idee al dat ze binnen een maand met ons mee kan eten, jeetje het gaat echt hard! Daarnaast zijn ze ook bij CB begonnen over volledig overstappen naar KV. Nou toen snapte ik er helemaal niets meer van. Maar hier het een en ander lezen geeft me wel weer wat vertrouwen in hoe is het doe. En volgens mij klopt het ook te doen wat je goed denkt te doen, moederinstinct?
Wat vreemd van het cb (al hebben die natuurlijk wel vaker 'vreemde' adviezen!). Bij ons werd toendertijd juist geadviseerd om dan het eerste half jaar ook BV te geven en dan rustig te beginnen met bijvoeden... Dat was ook precies zoals ik het dacht te gaan doen. Je bent dus zeker niet laat met starten, maar juist prima op tijd! Aardappel zou je al toe kunnen voegen aan de groenten die ze al gehad heeft. Viel bij ons erg in de smaak overigens... Wij zijn ook vanaf een maand of 9 met vlees begonnen, maar dan 1 of 2x per week. Vanaf haar 1ste verjaardag krijgt ze het iedere dag, maar eet ze het zelf niet iedere dag! Wat betreft kruiden kun je zeker al beginnen. Ben inderdaad wel voorzichtig/ zuinig met zout! Zeker knoflook en zo kan al best... Ook hier hebben wij onze maaltijden aangepast op onze dochter. Als we écht iets eten wat ze niet wil dan heb ik altijd nog wat in de vriezer of zo... Succes met proberen!!
Je kleintje is toch pas 6 maanden? Dan heb je net zo rare mensen in je omgeving als ik. Laat je niet gek maken, en doe het gewoon in je eigen tampo, klinkt prima!