Fles in 8 minuten leeg en groot voedingsprobleem HELP!

Discussion in 'Flesvoeding' started by mimpie, Apr 7, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mimpie

mimpie Lid

Oct 1, 2007
    75
    0
    0
    Hallo, ik heb ontzettend veel problemen met het voeden van mijn zoontje van ruim 3 maanden oud.
    Hij drinkt lastig..hapt gretig naar de speen....verslikt zich...strekt zijn hele lichaam..gaat huilen...wil toch graag drinken....strekt zich weer helemaal tot hij stijf als een plank is...begint te brullen
    Ik heb alle flessen en spenen en houdingen geprobeerd. Ik dacht dat speen S misschien te langzaam zou zijn en dat hij daarom zo raar deed, maar met speen M drinkt hij weer zo snel dat de fles (180-200 ml) in 8 minuten leeg is en hij dan vreemd zit te kijken alsof hij niet voldaan is. Hij gaat dan ook vaak nog wat huilen.
    Tot ik hem afleid. Ik zou zo graag de tevreden glimlach weer om zijn mond zien die hij eerder weleens had. Het voeden is tegenwoordig 1 grote paniektoestand. Ik krijg er steeds buikpijn van. En hij waarschijnlijk ook. Meeste succes heb ik tot nu toe met hem voeden op mijn knieen, na hem eerst een tijd getroost te hebben. Omdat hij overstuur was door de eerdere mislukte pogingen. Hij is zo verdrietig en boos. Gefrustreerd doordat het drinken steeds niet lukt ofzo.
    Natuurlijk heb ik het consultatiebureau en de huisarts al gebeld. De wijkverpleegkundige heeft gezegd dat hij misschien gewoon geen honger heeft. Maar waarom drinkt hij dan uiteindelijk wel zijn flesje helemaal leeg?
    Is 180-200 ml echt te veel voor een baby van 6500 gram?

Wat ik er nog bij moet vertellen: hij krijgt alleen s'morgens de borst in bed, omdat hij dit zo fijn vind

Waar denken jullie dat ik het probleem moet zoeken?

de speen, de fles, onrust, hij zit te vol (teveel voeding), tepel-speenverwarring, allergie?

Ik ben echt radeloos en ontzettend verdrietig..

2. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Het klinkt een beetje alsof het hem te snel gaat met de voeding, 8 minuten is wel heel snel. Wat ik heb begrepen is dat je toch wel minstens een kwartiertje over een fles moet doen. Als de fles dan leeg is, krijgt ie ook het seintje dat zijn maag vol is.
    Heb je al wel eens de spenen van avent gebruikt? Misschien dat die qua flow beter gaan? Ik zou dan de 1 of de 2 speen proberen.

180-200 ml per fles lijkt me niet te veel hoor, dat kreeg Thijmen ook toen ie dat gewicht had.

Je zegt trouwens dat ie 's ochtends in bed nog de borst krijgt, misschien kun je proberen om hem ook een paar keer lekker in bed de fles te geven. Misschien voelt ie zich daar wat ontspannender en jij misschien ook.

Ik zou rustig wat dingen uitproberen en dan een tijdje volhouden, als je achter elkaar allerlei verschillende spenen en flessen gebruikt kan je kindje er ook niet aan wennen. Ik zou allereerst proberen om de het voeden wat ontspannender te krijgen. Als jij gespannen bent wordt hij dat ook en dan lukt het natuurlijk allemaal nog minder. Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar misschien helpt het om te bedenken dat het echt weer goed gaat komen. Uit je verhaal maak ik op dat ie voorheen wel goed uit de fles dronk, dus hij kan het wel. Misschien zit ie nu net in een sprongetje of kan ie ineens wat sterker zuigen ofzo.

Heel veel succes!

Groetjes Rosa

ps: hoe drinkt ie als iemand anders hem voedt? Doet ie dan ook heel moeilijk? Ik merk namelijk bij mij ook een verschil met als ik Thijmen de fles geef of mijn vriend.

3. acire

acire Fanatiek lid

ik ga je geen advies geven over voeding, want zelf heb ik ook een probleempje met voeden.
    ik weet wel dat de S-fles van difrax een beetje hielp om niet zo snel te drinken.
    mijn dochter krijgt nu alleen dikkere voeding en ik kan de s-fles niet meer gebruiken omdat ze dat er met moeite doorheen krijgt.
    misschien heb je het al geprobeerd dat weet ik niet, maar het is een idee misschien.
    toen ik jouw berichtje las dacht ik wel aan reflux, door het strekken van het lichaam vooral.
    maar hij spuugt niet?
    maar goed ik ben geen dokter.
    misschien kun je daar eens iets over lezen of bespreken met je arts?
    ik zou in ieder geval gewoon weer terug gaan naar de arts.

4. mimpie

mimpie Lid

Oct 1, 2007
    75
    0
    0
    Ja, ik gebruik momenteel speen 1 van Avent. Maar daarmee drinkt hij ook in 8 minuten zijn 180 ml op. En voorheen dronk hij ook alleen maar momenten wat beter uit de fles. De tevreden glimlach daarna kwam pas als ik hem een hele grote fles gaf van 200 ml. Die mag hij nu niet meer, omdat hij teveel is gegroeid, zegt de wijkverpleegkundige. Maar ja nu is hij ook niet voldaan. Zou het een goed idee zijn om hem ipv. 5 keer maar 4 keer te voeden? En dan met een grotere hoeveelheid? Bijv. 220 ml?

5. mimpie

mimpie Lid

Oct 1, 2007
    75
    0
    0
    Ja, ik heb de Sfles ook geprobeerd met zowel speen S als speen M. Speen S is het meest bevallen. Maar ja, niet echt een succes. Zou hij reflux kunnen hebben denk je? Hij spuugt niet vaak....

6. mimpie

mimpie Lid

Oct 1, 2007
    75
    0
    0

7. acire

acire Fanatiek lid

ow nou ik weet het niet hoor maar dat helemaal uitstrekken van het lichaam komt dan ook veel voor, met het hoofd helemaal naar achter gestrekt.spugen hoeft niet altijd voor zover ik begrijp
    ik wil je niet ongerust maken want ik zeg ook maar wat er in me opkomt.
    maar je zou het altijd aan de dokter kunnen vragen.
    het is ook niet verkeerd om zulke dingen uit te sluiten.
    en gebruik je standaard melk? misschien kun je op het CB eens vragen of dikkere melk een optie is.
    dan duurt het sowieso langer voor het op is.

8. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

Apr 15, 2007
    2,869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    reflux hoeft niet altijd te betekenen dat je kleintje veel spuugt.
    Mijn zoontje heeft verborgen reflux, dwz dat zijn voeding wel omhoog komt maar dat hij niet veel spuugt. Wel maakte hij veel kokhalzende bewegingen en geluiden.

Ik ben trouwens ook vrij snel overgestapt naar de M speen, toen dronk hij inderdaad zijn fles ook in 8 minuten leeg maar ik had niet het idee dat hij daar veel last van ondervond dus heb ik het zo gelaten.

9. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Ik zit ook aan dikker maken te denken. Misschien johannesbrootpitmeel er door heen? Even met het cb overleggen.
    Misschien kan je de fles ook iets eerder geven, waardoor hij minder hongerig is? Hoelang laat je tussen de flessen inzitten?

10. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ja, je zou 4x 210+7 kunnen proberen. Dat is wat ik nu aan mijn kindje geef, bij mij gaat het goed.
    Hoeveel is je kindje gegroeid dat ze het teveel vinden? Hij klinkt niet zwaar... Thijmen is nu 7300 bij 64 en dat vonden ze goed, een maand geleden was hij 6700 bij 63.

Als ie trouwens met de 1 speen binnen 8 minuten 200 ml kan wegdrinken, dan kan ie heel krachtig zuigen. Als je dan een vluggere speen gebruikt spuit het zijn mond in omdat ie dan even krachtig zuigt. Ik zou zeker niet meer gaatjes gaan nemen. Maar misschien wel dikkere voeding idd, dan valt het misschien ook wat zwaarder :)
    Verder is misschien voeding voor hongerige babietjes een optie, misschien is ie dan meer voldaan.

Groetjes Rosa

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Is er al gekeken naar spruw? Eva heeft ook 2 periodes gehad waarin ze onrustig dronk, de 1e keer was het spruw, de 2e keer een sprongetje (liep naadloos in elkaar over :().

12. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    Wat de reden is weet ik niet, maar ik herken wel van je wat je schrijft over gretig happen naar de speen, verslikken, strekken en weer huilen e.d. Zoë heeft het niet vaak maar het lijkt dan wel of ze niet wil zitten-liggen, want als ik dan met haar ga lopen is er niets aan de hand…

Nu moet ik zeggen dat het bij Zoë zo is dat ze voor 99% een heupafwijking heeft waarvan men niet zeker kan zeggen dat de kleine er geen last van heeft, maar het zou wel soms zo kunnen zijn misschien dat ze daarom wel drinkt als ik loop?

Maar 9 van de 10 keer heeft ze nergens last van eigenlijk…

180-200 is volgens mij wel “normaal” Zoë krijgt ook flessen van 200 (180 water en 6) en 2x drinkt ze die helemaal leeg, en van de andere laat ze vaak iets van 20-25 staan….

Zij weegt (woog 6220 laatste keer)…

Als de voeding te snel gaat zou je kunnen proberen er jbpm aan toe te voegen zodat hij de fles niet zo snel leeg heeft?

Succes in ieder geval..

Gr.smoekie

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat er meerdere dingen spelen.

Je zoon is borst gewend, en melk komt op een heel andere manier uit een borst als uit een fles.

Aan een borst moet een kind eerst even werk verrichten voor dat er een beloning komt. En dan heb je eerst druppels, bij de toeschietreflex stralen, en als het bijna op is komen er weer druppels. En die druppels zijn extra vet en verzadigend. Die laatste druppels geven een kind ook een teken 'het is bijna op'.
    Want bij een fles heb je van begin tot eind een constante stroom die zonder waarschuwing opeens ophoudt. Bij een fles komt er ook meteen melk, zonder dat je er eerst werk voor hoeft te doen.
    Kinderen die borst gewend zijn zie je daarom vaak wat 'boos' worden als een fles leeg is. Want er was geen waarschuwing vooraf (druppels). En er was meteen melk zonder dat ze eerst even lekker hard konden sabbelen.
    Ik denk dat dat ook de reden is waarom je zoon die flessen zo enorm snel leeg maakt: hij wil eerst even werken voor hij gaat drinken.

Ik denk dat je het beste af bent met een newbornspeen. Dop er stevig opdraaien. En halverwege de fles pauzeren
    Ook de flessen zijn wel erg groot. Met dit gewicht is, als je uitgaat van 5 flessen en 1 borstvoeding per dag 125 -150cc per fles voldoende.
    Normaal gesproken moet je toch wel zo'n 20-25 minuten uittrekken voor een fles.

En als je zoon borst zo fijn vindt, waarom dan niet gewoon vaker op de dag aan de borst? Dan heb je meteen die onzekerheid over de flessen niet.

14. mimpie

mimpie Lid

Oct 1, 2007
    75
    0
    0
    Inderdaad..wat je zegt smoekie...net of hij niet wil liggen of zitten. Of hij zich verzet of pijn heeft....Hoe geef jij lopend de fles? En mag ik vragen hoe oud is Zoe, want je geeft haar ook 200 ml, maar misschien is ze wel ouder. Mijn zoontje is pas 3 maanden en weegt al 6500. Dit is aan het maximum volgens het CB. Ze zeggen dat als ik 1000ml op een dag geef, hij een reus wordt!

15. mimpie

mimpie Lid

Oct 1, 2007
    75
    0
    0
    Jammer genoeg, heb ik nog te weinig melkproductie om hem vaker aan de borst te doen. Als ik hem aanleg terwijl ik nog weinig melk heb wordt hij boos en laat hij los :cry:

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De meeste kinderen worden niet boos omdat er geen melk in de borst komt, maar omdat de melk er niet snel genoeg uitkomt. Als je wilt kun je voor je aanlegt kort even kolven om de toeschietreflex op te wekken.

Melk uit je borsten is een kwestie van vraag en aanbod. Als hij vaker aangelegd wordt (of als jij tussendoor kolft) heb je al heel snel meer melk.
    De meeste melk maken je borsten gedurende de eerste 1,5 uur na een voeding, dus als je 2 uur na het opstaan aanlegt, dan zit er al weer melk in.

17. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Maar hoe lang is je kindje? Want de bovenkant van de curve voor 3 maanden is 7 kg. 6500 g hoeft niet te zwaar te zijn, ligt er maar net aan hoe je kindje de curve volgt.

Groetjes Rosa

18. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    MIjn dochtertje is net als die van jou net 3 mnd. (zie banner) en "mocht" van het cb wel naar 4 flessen, maar ik vindt zolang zij zelf aangeeft dat ze die 5e nog "nodig" heeft krijgt ze die van mij, ga ik haar niet op "rantsoen" zetten of de flessen verhogen omdat zij het "standaard" vinden...

ik vindt het belachelijk dat het cb zegt dat 6500 gr. het "maximum" is...

die van mij zit er "mooi" tussenin(zoals cb arts zei "perfect ;) ") dus waarom die van jou met die 300 gr. meer (Zoë weegt 6120 en is 60+ cm) aan de max zit :confused:

maar goed je hebt kindjes die op of boven de bovenste groeicurve zitten, als ik naar de leeftijd van je kleine kijk, en ik kijk naar de groeicurve zit hij er nog "mooi" onder hoor, dus raar dat ze je dat gezegd hebben, zou hij er nou "ruim boven" zitten dan kan ik me er nog enigzins iets bij voorstellen, maar dan nog zie je vaak dat de "groei" qua gewicht op een gegeven moment iets stopt, maar dat de lengte doorgaat waardoor ze weer "netjes" in de curve komen.. :( dus wbt het cb zou ik me daar niet al te veel van aantrekken, en gewoon je kindje datgene geven wat hij nodig schijnt te hebben....

Ik geef Zoë flessen van 200 (180 water) en 2x drinkt ze die op, en de andere flessen laat ze meestal iets van staan als je uitgaat van wat men zegt dat ze moeten hebben per kg lichaamsgewicht 150-170 ml zou die van jou uitkomen op 975 (uitgaande van 150) en kom je uit op 5 flessen van 195 (zeg 200) dus zit ie wdb gewoon "mooi op zijn tax" ;)

straks als er bijvoeding gegeven gaat worden, wordt dat natuurlijk ook weer allemaal anders, dus trek je je er niet al te veel van aan....

wbt dat lopen, zoals ik haar zittend vastheb sta ik dan op en loop gewoon ff door de kamer heen...
    (haar hoofdje gewoon in mijn elleboog zeg maar, ondersteund door mijn arm, en met mijn hand heb ik dan haar linker bovenbeentje vast...)

gr.smoekie

19. mimpie

mimpie Lid

Oct 1, 2007
    75
    0
    0
    Ok, ik probeer hem ook wel aan te leggen op andere momenten dan de ochtend maar dan wil hij mijn borst niet en wordt boos omdat er niets uitkomt. Dus vaker aanleggen lukt niet. Hij krijgt natuurlijk ook flesjes en komt niets tekort. Dus weigert hij mijn borst en krijgt vervolgens een flesje. Tja....Kolven doe ik wel, maar de productie neemt niet echt toe.

20. MamaMirella

MamaMirella Fanatiek lid

Jul 6, 2006
    2,564
    0
    0
    Den haag
    Damani drinkt zijn fles ook heel snel op, heb echt een kast vol met verschillende flessen !
    De ene speen gaan te langzaam en de andere speen te snel, hij krijgt de comfort en heeft de avent 3 standen speen maar die hebben ze alleen vanaf 3 maanden!
    Heb ik ook nog avent speen nr.2 maar dat gaat te langzaam !
    Heb ik ook de BFree fles, maar ik heb nou niet het idee dat ie het daar goed op doet..
    Ik ga maar weer de difraxfles proberen alleen ff een grotere speen kopen !
    Wat een DRAMA he :S

-x-

Share This Page